SM og psyken
Fra : Jane

Dato : 14-03-04 23:26

Hej NG

Dette er vist mest henvendt til SM-interesserede. Jeg var lidt i tvivl
om det også kunne postes i film-gruppen, men mit indlæg handler mere
om SM.

Jeg genså "Pianisten" for et par dage i fjernsynet, og jeg bilder mig
ind, at jeg forstår mere af den. Hvis man sammenligner med
"Secretary", som viser den lykkelige romantiske slutning, så viser
"Pianisten" den mere nøgterne og på en måde ulykkelige slutning.

Det går galt for pianisten fordi den unge mand tager afstand fra SM og
slet ikke forstår hendes indre længsel efter at blive udfriet fra sig
selv gennem en hengivelse til ham. Han forstår ikke, at hun ikke er i
stand til at vise og have kærlige følelser, men at det udmønter sig i
pervers seksualitet. Og hun har en vis sadisme, da hun nyder at pine
sine elever. Samtidig har hun et forhold til moren, der grænser til
incest. Og jeg tror at hun til sidst må stikke kniven i sig selv for
at mærke andet end sin ulidelige psykiske smerte.

Det går derimod godt for sekretæren fordi advokaten udfrir hende og
han besidder selv den samme følelseskulde. Og i stedet for at hun
skærer i sig selv, lægges ansvaret over på ham. Sammen finder de
lykken hos hinanden.

I begge film kan begge kvinder siges at være lettere psykiske syge.
Den ene har sågar været indlagt (Secretary). Jeg går og funderer over
om SM ikke i nogle tilfælde bevæger sig på grænsen til psykiske
problemer - altså at der er en forbindelse. Begge kvinder er gode
samfundsborgere, men kan man sige at de er velfungerende? Jeg ved godt
at mange mener at SM ikke er sygt, men det er bare en anden form for
seksualitet. Der er også mange der siger at de har haft en glad
barndom og har også et godt liv nu. Men alligevel så synes jeg der er
en forbindelse til psyken, hvor der måske er en ikke_så_god
påvirkning. Jeg ved godt at man ikke kan generalisere, men det er
måske alligevel påfaldende at mænd med høj status, ledere, direktører
er m'er, mens mænd med lavere stillingsstatus ofte er s'er. Jeg synes
også at man ofte hører at kvindelige m'er må kæmpe mod
pæn-pige-opdragelsen, og derved finde ind til sin egen liderlighed.

Måske kan SM i nogle tilfælde være en måde at "behandle/helbrede" sig
selv på?
Blot en forsigtig antagelse.

MVH
Jane

Fra : Big dane

Dato : 15-03-04 23:44

Hejsa Jane
Jeg tror i korthed du har fat i noget der. Men om s/m er helbredende er jeg
lidt i tvivl om.

BD

Fra : Jane

Dato : 20-03-04 14:10

On Mon, 15 Mar 2004 23:44:19 +0100, "Big dane" <sex-service@dksex.dk>
wrote:

>Hejsa Jane
>Jeg tror i korthed du har fat i noget der. Men om s/m er helbredende er jeg
>lidt i tvivl om.

Hvorvidt det faktisk er helbredende er jeg også lidt i tvivl om, men
jeg tror det kan fungere som en ventil for nogle til at få afløb for
andre indestængte, frustrede følelser. Sådan oplever jeg det lidt hos
mig selv. Jeg tror der en sammenhæng i mit liv ... at jeg lige præcis
hopper ud i SM nu i denne periode, hvor jeg føler en byrde og et stort
pres. Og selvom jeg har haft disse "perverse" fantasier hele mit liv,
så har behovet for at udleve dem nok ikke været så stort, som det er
nu. Jeg tror der er noget, der har presset sig på.

Det er nok lidt kompliceret at forklare, men jeg håber at du forstår
hvor jeg vil hen.

Med venlig hilsen
Jane

Fra : John Smith

Dato : 20-03-04 15:39

"Jane" <nojane@get2net.dk> skrev i en meddelelse

> [...]
> nu. Jeg tror der er noget, der har presset sig på.
>
> Det er nok lidt kompliceret at forklare, men jeg håber at du forstår

Må jeg spørge om du er S eller M.

MVH John

Fra : Jane

Dato : 20-03-04 16:11

On Sat, 20 Mar 2004 15:39:21 +0100, "John Smith" <noway@get2net.dk>
wrote:

>"Jane" <nojane@get2net.dk> skrev i en meddelelse

>jeg

>Må jeg spørge om du er S eller M.

Øh, hvorfor det?
Jeg er M, selvom jeg i fantasien godt kan være S. Det er dog mere
præcist at sige, jeg er submissiv og tænder på den seksuelle dominans.
Det vil sige jeg er D/S og ikke i så høj grad S/M, da jeg ikke er til
hardcore smerte.

Men hvordan mener du der skulle være en forskel på S og M i forhold
til psyken?
Med venlig hilsen
Jane

Fra : John Smith

Dato : 21-03-04 10:15

> [...]
> præcist at sige, jeg er submissiv og tænder på den seksuelle dominans.
> Det vil sige jeg er D/S og ikke i så høj grad S/M, da jeg ikke er til

Hej Jane jeg har heller ikke prøvet at dyrke SM, men har tit drømt om det.
Jeg ved egentlig heller ikke om jeg er rent til S eller M. Over for min
tidligere kæreste havde jeg en klar trang til at dominere og være den far
hun savnede, men pisk det nåede vi heller aldrig til. Men jeg tror at det
jeg tænder på er det psykologiske rollespil.

> Men hvordan mener du der skulle være en forskel på S og M i forhold
> til psyken?
> Med venlig hilsen
> Jane

Jeg tror at hvis du ser det her i forhold til gestalt terapi hvor man ser
mennesker i et barn/voksen rollespil, så er S den voksne der dominerer
medens M er barnet der tænder intenst på dominansen, Jeg oplevede engang en
pige der spillede dette rollespil og kommanderede rundt med mig og jeg blev
ekstremt stakåndet og det var lige før jeg kom på stedet. I den situation
følte jeg inderst inde at den omsorg jeg aldrig fik som barn pludselig blev
mig til del og at det måske var mit ødipuskompleks der blev tændt.
MVH John

Fra : Jane

Dato : 22-03-04 18:36

>Hej Jane jeg har heller ikke prøvet at dyrke SM, men har tit drømt om det.
Nu har jeg prøvet det nogle gange, og det er dejligt at få levet sine
lyster ud.

> [...]
>hun savnede, men pisk det nåede vi heller aldrig til. Men jeg tror at det
>jeg tænder på er det psykologiske rollespil.

Jeg kan godt lide pisk og smæk på balderne, men det er også helt klart
det psykologiske spil og leg i det, jeg tænder på.

> [...]
>følte jeg inderst inde at den omsorg jeg aldrig fik som barn pludselig blev
>mig til del og at det måske var mit ødipuskompleks der blev tændt.

Ja for søren. Sådan har jeg ikke tænkt på det, men det kan jeg godt
genkende. Selvom jeg har lidt svært ved at forbinde en gang pisk med
nogen form for omsorg, så er det da en fokuseret opmærksomhed.

Med venlig hilsen
Jane

Fra : Big dane

Dato : 21-03-04 22:42

Kære Jane
Ja jeg må jo nok igen gentage mig selv lidt.
Det der s/m har jeg ganske enkelt bare for lidt forstand på, men dine
resonementer lyder for mig ganske fornuftige.

Endvidere følger jeg vist for lidt med i gruppen til helt at kunne huske,
hvilket pres og hvilke problemer det er du går og tumler med i øje blikket.
Jeg håber bare for dig, at det ikke er en løgn du lever på. Jeg tror dog
ikke, at det er skadeligt, at dyrke sine lyster og hvis du får god
tilfredsstillelse ud af at dyrke sm, så må det jo være super lækkert.

Som sagt jeg kan ikke helt identificere mig selv med disse ting, så
basically er jeg ikke den rette til at svare dig tror jeg. Jeg har nok en
snert S i mig, men who knows?
Jeg kan i hvert fald godt lide at give en pige en endefuld, men der ligger
jo langt langt mere i det end bare det. Jeg har læst mange sm-historier på
nettet, som både tiltaler og frastøder mig, så mere uerfaren sm-er skal man
lede længe efter.

KH. BD

Fra : Jane

Dato : 22-03-04 18:58

On Sun, 21 Mar 2004 22:42:00 +0100, "Big dane" <sex-service@dksex.dk>
wrote:

>Kære Jane
>Ja jeg må jo nok igen gentage mig selv lidt.
>Det der s/m har jeg ganske enkelt bare for lidt forstand på, men dine
>resonementer lyder for mig ganske fornuftige.
Jo, du svarede på mit indlæg, så noget fornuft måtte der ha været.

>Endvidere følger jeg vist for lidt med i gruppen til helt at kunne huske,
>hvilket pres og hvilke problemer det er du går og tumler med i øje blikket.

Det tror jeg heller ikke jeg lige har fortalt her.

>Jeg håber bare for dig, at det ikke er en løgn du lever på.
Nej, hvordan skulle det dog være en løgn? Jeg følger mine lyster :)

Jeg tror dog
>ikke, at det er skadeligt, at dyrke sine lyster og hvis du får god
>tilfredsstillelse ud af at dyrke sm, så må det jo være super lækkert.

Ja, det er det.

> [...]
>snert S i mig, men who knows?
>Jeg kan i hvert fald godt lide at give en pige en endefuld,
Ja, og jeg kan lide at få én. *S*

men der ligger
>jo langt langt mere i det end bare det.

Jo nogle gange gør der, men for mig at se er SM et meget bredt
perspektiv og det kan nogle gange være svært at afgrænse og definere.
Fx kan SM i nogle tilfælde nærme sig andre former fx toiletsex eller
gangbang, fordi det er ydmygende at blive tisset på eller blive bollet
af en flok. Men fordi man kan lide gangbang eller toiletsex behøver
man jo ikke være til SM.
Men selv endefuld eller håndjern eller bind for øjnene er også en
meget mild form for SM, vil jeg mene. Og jeg tror vi alle har det i os
mere eller mindre.

Jeg har læst mange sm-historier på
>nettet, som både tiltaler og frastøder mig, så mere uerfaren sm-er skal man
>lede længe efter.

Hvis du har læst mange SM-historier, så er du vel ikke helt så grøn,
som du tror. *S*

Med venlig hilsen
Jane

Fra : Big dane

Dato : 22-03-04 23:43

Kære Jane

> Det tror jeg heller ikke jeg lige har fortalt her.

Hihih nå du følger heller ikke så meget med? lol (altså i, hvad du selv
skriver?)

> Nej, hvordan skulle det dog være en løgn? Jeg følger mine lyster :)

JO jeg mener, at man i perioder godt kan gå og bilde sig selv nogle ting ind
om sit eget sexliv og så senere pludselig opdage, at det egentlig slet ikke
var det rigtige, men det bare var en hmmm grille eller hvad man skal kalde
det.

> Jeg tror dog
>
> Ja, det er det.

> Ja, og jeg kan lide at få én. *S*

Hahaha jamen lad os da mødes en dag så. {Flirt flirt}

> [...]
> Men selv endefuld eller håndjern eller bind for øjnene er også en
> meget mild form for SM, vil jeg mene. Og jeg tror vi alle har det i os

Hmmm nu stopper du altså lol
Toiletsex og hvad har vi. yrrrdk
Jeg synes det er modigt at turde være m. Jeg afskyer at miste kontrollen
over mig selv, så den tanke er virkelig frastødende for mig.
Jeg har læst, at der er et underskud af s-mænd. Man skal være en god
psykolog (læs menneskekender), hvis man går til yderpunkterne i denne leg
vil jeg mene.

> Jeg har læst mange sm-historier på
>
> Hvis du har læst mange SM-historier, så er du vel ikke helt så grøn,
> som du tror. *S*

Jo faktisk. Det er jo let nok at læse et eller andet, men en helt anden sag
at leve det ud. Jeg tror ikke jeg har været sammen med nogen rendyrket
m-pige før. Men egentlig kunne jeg godt tænke mig at prøve det, så min
horisont kan blive udviddet. Det er så irriterende at have en mening om
noget man ikke har prøvet på egen krop.

BD

Fra : Henning

Dato : 23-03-04 15:25

Big dane wrote:

> Jeg har læst, at der er et underskud af s-mænd. Man skal være en god
> psykolog (læs menneskekender), hvis man går til yderpunkterne i denne
> leg vil jeg mene.

Jeg har en veninde, der kan skifte mellem rollerne, selv om hun
mest er M'er, hun siger det ikke er svært at finde s-mænd, der er altid
en snes stykker der er parat til det, men når hun optræder som domina,
er der op mod 100 mænd, der ønsker hendes selskab, så ud fra det
kan man jo godt sige at s-mænd er i undertal

Jeg var i et 15 år langt forhold som s-mand, (jeg anede ikke jeg havde
det i mig, ) Vores forhold udviklede sig fra næsten umærkelghed til
det extreme, det var hende der styrede forløbet, men ikke indholdet,
f. eks, stoppede hun fra dagen efter hun blev gravid, til 3-4 måneder
efter en fødsel, vi har 4 børn, så der var afbræk i den del af vores
seksualitet med mellemrum, ellers fulgte hendes masochistiske behov
meget hendes menstruations cyklus, afbrudt med hendes ønsker om
rollespil ala fange og forhørs leder.

Jeg tror det er endog særdeles svært, uanset hvor meget man aftaler
på forhånd, bare at gå ind i s rollen til en ukendt partner, tager jeg
udgangspunkt i mit X forhold, tror jeg ikke nogen M'er ville gå så
langt som vi gjorde, uden at have sikkerhed for, at jeg ville stoppe
før hun døde, eller blev krøbling, tillid er alfa og omega i et SM
forhold og det opbygges ikke på een dag

MVH
Henning

Fra : Paul

Dato : 23-03-04 17:38

"Henning" <h2m@fjern dette.madsen.mail.dk> skrev i en meddelelse

> [...]
> er der op mod 100 mænd, der ønsker hendes selskab, så ud fra det
> kan man jo godt sige at s-mænd er i undertal

Man kan ikke påstå man ikke lærer noget i denne gruppe.

Jeg var ikke klar over der var så stor proportionel forskel på antallet af S
og M mænd.
Kan du så fortælle mig hvilken slags kvinder der er flest af - S eller M?

M.v.h.

Paul

Fra : Jane

Dato : 24-03-04 17:31

On Mon, 22 Mar 2004 23:42:32 +0100, "Big dane" <sex-service@dksex.dk>
wrote:

>Hihih nå du følger heller ikke så meget med? lol (altså i, hvad du selv
>skriver?)
Jo, jeg ved godt hvad jeg selv har skrevet, men det er jo ikke
nødvendigvis alt man skal bekende her. Jeg har ikke skrevet noget
direkte konkret - udover det seksuelle selvfølgelig.

> [...]
>var det rigtige, men det bare var en hmmm grille eller hvad man skal kalde
I lang tid troede jeg jo også at mine SM-lyster var en grille eller
blot en fascination, og det skulle jeg ikke tage så alvorligt. En
grille går jo over igen. Men der vil jeg godt understrege at det er
ikke en grille. Det har været hos mig altid, selv fra den tidligste
barndom. Jeg har dog ikke direkte mærket det som et behov, der
manglede i mit liv, selvom jeg indimellem godt kunne mærke en længsel
efter noget ubestemmeligt. Og efter jeg er hoppet ud i SM, er der
utrolig mange sammenhænge i mit liv, der er gået op for mig. Mange
erkendelser og forståelser af fx tidligere oplevelser i mit liv.
Desuden har det været lidt af en befrielse, og nu da jeg har prøvet
det, vil det være vanskeligt for mig at vende tilbage og helt holde
mig væk fra SM.

>Hahaha jamen lad os da mødes en dag så. {Flirt flirt}

Næh, jeg får skam mine lyster/behov dækket. Dette er jo ikke en
score-central, men et debat-forum.

Har du tænkt nærmere over hvorfor du kan lide at give en pige en
endefuld?

Jeg tror jo at vi alle har en snert af det der ligger i SM, nemlig
dominans, magt vs. underkastelse, hengivelse. Det er den menneskelige
natur. Men der er selvfølgelig lang vej fra at have det en gang
imellem som en menneskelig impuls og så til at udleve det seksuelt.
Fra den ene yderlighed til den anden er der utrolig mange variationer
imellem.

>Hmmm nu stopper du altså lol
Næh, det synes jeg ikke. Jeg troede du var til åben dialog om tingene.
Man skal da turde tale om det.

>Toiletsex og hvad har vi. yrrrdk
Det var såmænd også bare de mere ekstreme eksempler.

Man skal være en god
>psykolog (læs menneskekender), hvis man går til yderpunkterne i denne leg
>vil jeg mene.
Jo, det synes jeg også. Man skal være god til at aflæse hinanden, for
det er jo ikke helt ufarligt.

Med venlig hilsen
Jane

Fra : Paul

Dato : 25-03-04 01:44

> Næh, jeg får skam mine lyster/behov dækket. Dette er jo ikke en
> score-central, men et debat-forum.

Tænk engang... Jeg ville have undret mig, hvis du havde skrevet, at dine
behov/lyster ikke bliver dækket.

M.v.h.

Paul

Fra : Henning

Dato : 25-03-04 09:09

Jane wrote:

> Desuden har det været lidt af en befrielse, og nu da jeg har prøvet
> det, vil det være vanskeligt for mig at vende tilbage og helt holde
> mig væk fra SM.

Min nuværende partner er ikke til selv antydningen af D/M, så
man kan vænne sig til det

Et savn? Ja, men ikke større end jeg kan dække det med fantasier,
alene eller når vi har sex sammen

Det er også derfor jeg af og til falder for fristelsen til at maile sammen
med M-kvinder af og til, som om vi havde et rigtigt S/M forhold *G*

MVH
Henning

Fra : nuser

Dato : 22-03-04 14:10

Hej Jane

Vil da gerne henvise dig til www.sm-debatten.dk

Hilsen

Nille

Fra : Jane

Dato : 22-03-04 18:24

On Mon, 22 Mar 2004 14:10:22 +0100, "nuser" <tortieSKRABVÆK@ofir.dk>
wrote:

> Hej Jane
>
> Vil da gerne henvise dig til www.sm-debatten.dk

Tak for linket
Det var vist lige det debat-sted jeg manglede.

Med venlig hilsen
Jane