Eksemplarfremstilling til privat brug - 'a~
Fra : Peter Holm

Dato : 12-03-04 16:33

Hvordan tolker jeg dette?
Eksemplarfremstilling til privat brug

§ 12. Af et offentliggjort værk må enhver fremstille eller lade fremstille
enkelte eksemplarer til sin private brug, såfremt det ikke sker i
erhvervsøjemed. Sådanne eksemplarer må ikke udnyttes på anden måde.

Stk. 3. Bestemmelsen i stk. 1 giver ikke ret til at benytte fremmed medhjælp
ved eksemplarfremstillingen, når der er tale om

1) musikværker,

2) filmværker,

3) værker af brugskunst eller

4) kunstværker, såfremt eksemplarfremstillingen har form af en kunstnerisk
gengivelse.

Ok, efter at lave læst ovenstående er jeg i tvivl.

Stk.1. siger, at man må 'lade fremstillle' enkelte eksemplarer.
Stk.3. siger, at man ikke må benytte fremmed hjælp.

Hvordan 'lader' man fremstille (modsat selv at fremstille) uden at benytte
fremmed hjælp?

Mvh
Peter

Fra : Bertel Lund Hansen

Dato : 12-03-04 16:48

Peter Holm skrev:

>Ok, efter at lave læst ovenstående er jeg i tvivl.

>Stk.1. siger, at man må 'lade fremstillle' enkelte eksemplarer.

Nej. Det siger at man må "fremstille eller lade fremstille"
enkelte eksemplarer. Den generelle bestemmelse er altså at det er
ligegyldigt om man gør det selv eller beder andre om hjælp.

>Stk.3. siger, at man ikke må benytte fremmed hjælp.

.... hvorefter der kun er den mulighed tilbage at man gør det selv
(ved de nævnte værkstyper).

>Hvordan 'lader' man fremstille (modsat selv at fremstille) uden at benytte
>fremmed hjælp?

Det kan man ikke.

--
Bertel

Fra : Peter Holm

Dato : 12-03-04 21:34

> Det kan man ikke.

OK, hvordan ville du så tolke stk 4?

4) kunstværker, såfremt eksemplarfremstillingen har form af en kunstnerisk
gengivelse.

Hvad er en kunstnerisk gengivelse? Er det feks. en kunstnerisk gengivelse at
fotokopiere et maleri eller omvendt at lave et oliemaleri af et avisudklip?

Mvh
Peter

Fra : Bertel Lund Hansen

Dato : 13-03-04 09:22

Peter Holm skrev:

>OK, hvordan ville du så tolke stk 4?

>4) kunstværker, såfremt eksemplarfremstillingen har form af en kunstnerisk
>gengivelse.

Hvis du ser en flot, afrikansk skulptur af en neger med en
vandkrukke, så må du ikke bede snedkeren om at lave dig en kopi.
Du må snitte den selv.

>Hvad er en kunstnerisk gengivelse? Er det feks. en kunstnerisk gengivelse at
>fotokopiere et maleri eller omvendt at lave et oliemaleri af et avisudklip?

Det ved jeg ikke.

--
Bertel