Optage telefonsamtaler
Fra : Jan

Dato : 09-03-04 13:37

Hej,

Har nogen en henvisning til det juridiske i at optage en telefonsamtale ved
en evt. trussel eller chikaneri på et firma ?

Mvh
John

Fra : Per Christoffersen

Dato : 09-03-04 13:55

"Jan" <jjensen@adslhome.dk> skrev i en meddelelse
> Hej,
>
> Har nogen en henvisning til det juridiske i at optage en telefonsamtale
ved
> en evt. trussel eller chikaneri på et firma ?

Iflg straffeloven er det forbudt at optage andres samtaler.
Dermed er også sagt, at det er tilladt at optage samtaler man selv deltager
i.

Hvad man efterfølgende kan bruge optagelsen til er reguleret i andre
paragraffer i straffeloven, - bla må man ikke sprede optagelser, der
indeholder privat information, der åbenlyst vil ønskes unddraget
offentlighedens kendskab.

/Per

Fra : John

Dato : 09-03-04 14:57

"Per Christoffersen" <pc@NIXcomonto.dk> skrev i en meddelelse

> [...]
> paragraffer i straffeloven, - bla må man ikke sprede optagelser, der
> indeholder privat information, der åbenlyst vil ønskes unddraget

Konkret spørgsmål:

A) Hvis en der sidder i omstillingen i et firma føler sig truet eller
chikaneret, må hun da starte en optagelse af samtalen, for at evt. kunne
bruge den ved en senere politianmeldelse?

B) Må der ske en kontinuert optagelse af alle samtaler (som hun jo selv
delatger i) altså ikke kun når hun lige føler behov for det og starter
optagelsen - uden at alle de ringer op, bliver orienteret om denne
optagelse?

Typisk drejer det sig jo blot om samtaler af typen:
"Hej det er Peter Petersen - må jeg tale med Hans Hansen?"
" Øjeblik, jeg stiller om" eller "Desværre han sidder i møde, vil du
efterlade en besked"

Fra : Søren

Dato : 09-03-04 15:05

> [...]
> chikaneret, må hun da starte en optagelse af samtalen, for at evt. kunne
> bruge den ved en senere politianmeldelse?
Man må optage alle samtaler man selv deltager i, uden at modparten behøver
at blive informeret.

--
Søren

Fra : John

Dato : 09-03-04 15:58

"Søren" <soren@ingenmail.dk> skrev i en meddelelse

> [...]
> at blive informeret.

> Man må optage alle samtaler man selv deltager i, uden at modparten behøver

Hej Søren,

Tak for dit svar - det var jeg i mellemtiden også nået frem til. Har du mon
en henvisning til en lov eller andet der omhandler dette?

/John

Fra : Per Christoffersen

Dato : 09-03-04 16:11

"John" <jjensen@adslhome.dk> skrev i en meddelelse
> [...]
mon
> en henvisning til en lov eller andet der omhandler dette?

Som nævnt er der ingen lov, hvor der står at det er tilladt, - det er
faktisk meget normalt at love kun angiver hvad der er forbudt eller påbudt.
Det kan derfor være svært at fremlægge et slagkraftigt bevis for at man godt
må, men du kna da få den paragraf i Straffeloven hvor der står hvad man ikke
må:

§ 263. Med bøde eller fængsel indtil 6 måneder straffes den, som uberettiget
1) bryder eller unddrager nogen et brev, telegram eller anden lukket
meddelelse eller optegnelse eller gør sig bekendt med indholdet,
2) skaffer sig adgang til andres gemmer,
3) ved hjælp af et apparat hemmeligt aflytter eller optager udtalelser
fremsat i enrum, telefonsamtaler eller anden samtale mellem andre eller
forhandlinger i lukket møde, som han ikke selv deltager i, eller hvortil han
uberettiget har skaffet sig adgang.

Ud fra 3) skal man altså modsætningsvis slutte, at så må man godt optage en
samtale man selv deltager i (da det ellers ville have stået at man ikke må).

/Per

Fra : Henrik Stidsen

Dato : 09-03-04 17:11

"John" <jjensen@adslhome.dk> wrote in

> [...]
> jo selv delatger i) altså ikke kun når hun lige føler behov for
> det og starter optagelsen - uden at alle de ringer op, bliver

Der er mange firmaer, specielt call-centre og lign. telefon-
betjeningsfirmaer, der optager samtlige samtaler. Specielt hvis det
der siges i telefonen evt. senere skal danne grundlag for
udskrivninger af regninger mv.
Det er ikke specielt juridisk - men dog praktisk - og passer fint med
de paragraffer andre henviser til.

http://såkadulæredet.dk/ => http://xn--skadulredet-x8as.dk/

Fra : PM

Dato : 10-03-04 21:38

Kan lige oplyse, at flere virsomheder, herunder ambassader optager
konsekvent ALLE opkald til de er viderestillet. Herefter frakobles. Årsagen
skyldes hensynet til at kunne lokalisere telefonisk fremsatte trusler eller
jokes, herunder bombetrusler. Ved der er "nappet" et par stykker via den
teknik. En af de "sjovere" var bombetrusler fremsat mod Carlsberg, kun på
solskinsdage og kun mod det samme område. Stemmen blev afslørende.

PM