DR Licens og polititilhold
Fra : Ulrik Guldb?k

Dato : 07-03-04 21:12

I korte træk kræver polititilhold en serie af fredskrænkelser. Det er
nemmere, hvis der foreligger mange fredskrænkelser, og der ikke er
udsigt til, at det "stopper af sig selv"

Staffelovens §265 er sålydende:
"Den, der krænker nogens fred ved trods forud af politiet given
advarsel at trænge ind på ham, forfølge ham med skriftlige
henvendelser eller på anden lignende måde forulempe ham, straffes med
bøde eller fængsel indtil 6 måneder. En af politiet meddelt advarsel
har gyldighed for 5 år."

Vi behøver ikke læse hele den lange §, for at finde ud af, om den
gælder for DR Licens. Allerede det første ord - "Den" - fortæller os,
at straffebestemmelsen gælder for alle.

Jeg åbenbarer ingen stor hemmelighed ved at afsløre, at kerneområdet
for polititilhold er jalouxe expartnere. Denne gruppe har ikke
nødvendigvis ressourcer til at anfægte usaglige tilhold, men blot
bøjer nakken.

Det er altså ikke sådan, at DR Licens har immunitet overfor
polititilhold. De kan lige som alle andre blive meddelt tilhold, når
betingelserne er til stede.

Der er principielt intet til hinder for, at Politiet giver et tilhold
til fx et inkassobureau, der retter ulovlige henvendelser til
skyldneren i strid med Inkassoloven, eller en offentlig myndighed, der
retter uhjemlede henvendelser til en borger, der udtrykkeligt har bedt
om, at henvendelser rettes til en advokat/partsrepræsentant.

***

I al sin enkelhed kan man frabede sig henvendelser med en enkel
anbefalet henvendelse:

"
DR Licens

PÅMINDELSE OM AT UNDLADE FREDSKRÆNKELSE

Jeg har xx dato modtaget Deres brev af xx. dato.

De oplyser, at De er sindet at rette personlig henvendelse til mig.

Jeg ønsker ikke, at De retter personlige henvendelser til mig.

Jeg skal gøre det meget klart for Dem, at _jeg_
vil_betragte_personlige_henvendelser_som_en_grov_og_uaaceptabel_krænkelse_af_
min_fred.

Jeg forbyder Dem derfor undlade at rette personlige henvendelser til
mig.

Såfremt Deres medarbejdere måtte forfølge mig med personlige
henvendelser, kan jeg anmode Politiet om at meddele Deres medarbejder
en advarsel mod at forulempe mig yderligere.

mvh.
"

Fra : Bjørn Jørvad

Dato : 07-03-04 21:17

"Ulrik Guldb?k" <endnu2@yahoo.dk> skrev i en meddelelse

KLIP ... en længere redegørelse

Hvem er frisk på at efterprøve dette....?

Hvad siger indlæggeren selv....napper du den igennem diverse instanser..?

Hr. Bjørn

Fra : Anders Bo Rasmussen

Dato : 07-03-04 21:56

On Sun, 7 Mar 2004 21:17:12 +0100 Bjørn Jørvad wrote:

> "Ulrik Guldb?k" <endnu2@yahoo.dk> skrev i en meddelelse
>
> KLIP ... en længere redegørelse
>
> Hvem er frisk på at efterprøve dette....?

Hvis det bliver nødvendigt at sende endnu et brev til DR-licens, vil jeg
nok gufle denne formulering.

Fra : Bjørn Jørvad

Dato : 07-03-04 22:35

"Anders Bo Rasmussen" <fuzz01@spamfilter.dk> skrev i en meddelelse

KLIP

> Hvis det bliver nødvendigt at sende endnu et brev til DR-licens, vil jeg
> nok gufle denne formulering.

Du må love at holde os orienteret.

Hr. Bjørn

Fra : AA

Dato : 07-03-04 21:24

Glimrende formulering jeg var frisk til at bruge den hvis jeg ikke havde
TV - men det hjælper næppe i min sag , kan den mon også bruges mod fx.
avissælgere, forsikringssælgere, meningsmålingsinstitutter etc. der ringer
en ned med tilbud/ spørgsmål? eller har disse lovhjemmel til krænkelse af en
borgers fred (mindes at i hvert fald Aviser vist må telefonsælges men må
meningsmålingsinstitutter etc?)

Fra : Bjørn Jørvad

Dato : 07-03-04 21:27

"AA" <AA@nomail.com> skrev i en meddelelse

KLIP

> Glimrende formulering jeg var frisk til at bruge den hvis jeg ikke havde
> TV - men det hjælper næppe i min sag ,

Det var da trist.

> [...]
en
> borgers fred (mindes at i hvert fald Aviser vist må telefonsælges men må

Prøv det dog.

Hr. Bjørn

Fra : Ukendt

Dato : 07-03-04 23:37

"AA" <AA@nomail.com> wrote in message
> Glimrende formulering jeg var frisk til at bruge den hvis jeg ikke havde
> TV

Hejsa,

Jeg blev faktisk lidt irriteret over DR Licens' brev, hvor de gjorde
opmærksom på, at der ikke var registreret et Tv på min matrikel, at 99% af
alle hustande i Dk har tv og de vil komme og tjekke mig. Nu forholder det
sig sådan, at jeg rent faktisk ikke ejer et tv eller en radio.

Derfor vil jeg prøve at sende Ulriks brev og se, hvad der kommer ud af det.
Jeg skal nok holde jer orienteret...

Skal man i grunden betale licens for en computer som er opkoblet til
Internettet? Det hænder at jeg lytter radio via computeren.

Mvh
Michael

Fra : Bjørn Jørvad

Dato : 07-03-04 23:35

"Michael Bas" <michaelbas - stofanet.dk> skrev i en meddelelse

KLIP

> Skal man i grunden betale licens for en computer som er opkoblet til
> Internettet? Det hænder at jeg lytter radio via computeren.

Ikke endnu.

Hr. Bjørn

Fra : Martin Jørgensen

Dato : 08-03-04 09:15

AA wrote:

> [...]
> en borgers fred (mindes at i hvert fald Aviser vist må telefonsælges men

Der er en undtagelse i loven, som SVJH tillader avissælgere og
analyseinstitutter at ringe dig op som privatperson.

Du skal tilmelde dig den såkaldte Robinsonliste, hvis du vil slippe for
disse firmaer. Henvend dig til din kommune og dit lokale folkeregister.

Firmaerne har så pligt til at opdatere deres databaser med numrene i
Robinsonlisten hver 3. måned eller tilsvarende (kan ikke huske
intervallet).

mvh.
Martin Jørgensen

Fra : Bertel Lund Hansen

Dato : 07-03-04 22:04

--
Bertel

Fra : Bjørn Jørvad

Dato : 07-03-04 22:36

KLIP

> [...]

Kan du ikke bare en enkelt gang imellem undlade at gøre opmærksom...;-(

Hr. Bjørn

Fra : Kurt B. Andersen

Dato : 08-03-04 00:48

Nøj hvor vi gungrer sagde musen til elefanten, da de løb over en jernbr
Det brev kan da ikke bruges til en s...
Hvem tror i fuldt alvor på, at politiet vil begynde at udstede tilhold mod
folk som forsøger at passe deres job og opkræve licens? Jeg har intet med DR
at gøre, men har da intet imod, at de forsøger at finde dem, som snyder for
licensen, så min bliver højere.
Er der nogen der har glemt forsæt begrebet? Licensmanden har da ikke forsæt
til at krænke nogens fred. Han vil bare passe sit arbejde. At nogen så
mener, at deres fred bliver krænket, er da mere et politisk spørgsmål.

Kurt

Fra : Bjørn Jørvad

Dato : 08-03-04 01:11

"Kurt B. Andersen" <kurtnospam@portalen.no> skrev i en meddelelse

KLIP

> Nøj hvor vi gungrer sagde musen til elefanten, da de løb over en
jernbr

Du har i hvert fald forstået min (skjulte) pointe...

Hr. Bjørn

Fra : K. Fachmann

Dato : 10-03-04 22:12

Jaaa - men dog, hvis licens manden kommer, så bed han dog at gå igen (
hvis du har rent mel i posen ), for efter grundloven kan han ikke komme ind
i dit hjem uden at have en " Dommerkendelse" jvf. §§ 72 og / eller 73 i
grundloven.

V/K. Fachmann

Fra : Søren

Dato : 08-03-04 09:46

> Vi behøver ikke læse hele den lange §, for at finde ud af, om den
> gælder for DR Licens. Allerede det første ord - "Den" - fortæller os,
> at straffebestemmelsen gælder for alle.
Det gør de fleste straffebestemmelser

> [...]
> for polititilhold er jalouxe expartnere. Denne gruppe har ikke
> nødvendigvis ressourcer til at anfægte usaglige tilhold, men blot
OK

> Det er altså ikke sådan, at DR Licens har immunitet overfor
> polititilhold. De kan lige som alle andre blive meddelt tilhold, når
> betingelserne er til stede.
Selvfølgelig...

> [...]
> retter uhjemlede henvendelser til en borger, der udtrykkeligt har bedt
> om, at henvendelser rettes til en advokat/partsrepræsentant.
Nej det er der ikke. Men husk at DR licens vel er at betragte som en
offentlig myndighed på dette punkt, så dit brev nedenfor holder ikke vand.
Licens er en afgift du betaler til staten...Ikke til DR !!! (DR står får
inddrivelsen af afgiften, men den går i sidste ende i statskassen, og bliver
delt ud igen). Lidt på samme måde som kommuner inddriger amstskat.

> ***
>
> I al sin enkelhed kan man frabede sig henvendelser med en enkel
> anbefalet henvendelse:

Det kan jeg vel så også sendt til told og skat...Jeg ønsker ikke at modtage
et giroindbetalingskort her om et par måneder.

--
Søren

Fra : Ulrik Guldb?k

Dato : 08-03-04 18:40

"Søren" <soren@ingenmail.dk> wrote in message news:<404c32dd$0$147$edfadb0f@dread11.news.tele.dk>...
> [...]
>
> Det kan jeg vel så også sendt til told og skat...Jeg ønsker ikke at modtage
> et giroindbetalingskort her om et par måneder.

For nu at skære det helt ud i pap:

Vi skal kigge på den konkrete henvendelse, og glemme vores
positive/negative fordomme om den konkrete afsender.

Det kan godt være, at exparterne typisk henvender sig i en krænkende
form. Det kan også godt være, at T&S typisk henvender sig i en ikke
krænkende form. Det er ligemeget.

Told & Skat er i Deres gode ret til at udføre deres arbejde. Men de
skal selvfølgelig undlade retsstridige fredskrænkelser. De har pligt
til at benytte den lovforskrevne fremgangsmåde. Og de henvendelser,
som de retter i berettiget ærinde, skal selvfølgelige være lovlige
også i formen.

Tilsvarende kan din expartner jo også have en god grund til at
henvende sig til dig. Fx gæld eller fællesbørn. Og frasiger du dig den
slags berettigede henvendelser, kommer det dig til skade i
omkostningsmæssig henseeende, at du tvinger din ex udi proces for at
gennemføre et berettiget krav.

Men din exparternes henvendelser, uanset hvor berettigede de måtte
være, må altså ikke være krænkende i formen. Til illustrationen kan
henvises til dommen, Den Chikanøse Panthaver. Exmanden havde
ejerpantebrev i exhustruens ejerbolig. Så er der en standard klausul
om, at panthaver har adgang til at efterse pantet. Fint nok, men når
panthaver har et polititilhold mod at opsøge pantgiver, så kan man
ikke uden om polititilholdet, bare fordi man har et pantebrev.

Det bliver nok svært for dig at overbevise den lokale politimester om,
at T&S girokort krænker din fred. Men det ændrer ikke på, at DR
Licens, T&S og din exkæreste skal overholde loven.

Og jeg er ikke et øjeblik i tvivl om, at betingelserne for at meddele
T&S et polititilhold er til stede, hvis de udsendte girokort er
unødigt krænkende, fx hvis de var adresseret til Hr. skattesvinder og
momsunddrager XX i stedet for det lidt mere saglige sprog, som
skattemynidghederne bør anvende.

Ulrik Guldbæk