Forpagtning - gode råd/jura
Fra : Spangkuk

Dato : 07-03-04 19:38

Nå, jeg skal til møde på mandag (ikke i morgen) omkring
forpagtning af et sommerland.

Gode råd er velkomne, da jeg hidtil kun har været selvstændig
og intet kendskab har til forpagtningens verden.

Har ledt på nettet efter bl.a. kontrakt-eksempler, historier, erfaring,
men har stort set kun fundet eksempler fra landbruget.

Nogle gode ideer - advarsler - gode råd ?

Spang

Fra : Spangkuk

Dato : 07-03-04 19:47

"Spangkuk" <hrmfkekgh@tiyestkt.øå> skrev i en meddelelse

> Nogle gode ideer - advarsler - gode råd ?

Inden i råder mig, skal jeg nok huske at fortælle, at jeg skal til
møde med advokat på torsdag,- og revisor samt advokat igen
efter mødet med sommerlandet, der naturligvis allerede nu har
givet mig adgang til regnskaberne på grundlag af en bankgaranti,
der rigeligt dækker eventuelle forpagtningsaftaler.

Spang

Fra : alexbo

Dato : 07-03-04 20:00

"Spangkuk" skrev

> Nogle gode ideer - advarsler - gode råd ?

Jeg synes der er en lang række problemstillinger at tage hensyn til, og når
man ikke ved hvilke, der allerede er under overvejelse er det svært at give
suplerende ideer.

Men umidddelbart:

Fast eller omsætningsbestemt forpagtningsafgift.
Forlængelse af samme
Prisregulering af samme
Fastsættelse af overtagelsespris.
Afståelsessum ved opsigelse
Omsætningsbestemt afståelsessum
Opsigelse i utide
Vedligeholdelse.
Afskrivning af nyinvesteringer.
Forsikringsforhold.
Ansvarsforhold.

mvh
Alex Christensen

Fra : Spangkuk

Dato : 07-03-04 21:44

"alexbo" <alexbo@post.cybercity.dk> skrev i en meddelelse

> [...]
og når
> man ikke ved hvilke, der allerede er under overvejelse er det svært at

Åh ja,- og jeg som troede det var bøvlet at være
selvstændig

> Men umidddelbart:
>
> Fast eller omsætningsbestemt forpagtningsafgift.
> [...]

Smukt !

Der er flere punkter her, jeg ikke er blevet opmærksom på
via søgning på nettet. Nu kan jeg i det mindste søge mere
specifikt.

Tak !

Spang

Fra : alexbo

Dato : 07-03-04 22:39

"Spangkuk" skrev i
> Der er flere punkter her, jeg ikke er blevet opmærksom på
> via søgning på nettet. Nu kan jeg i det mindste søge mere
> specifikt.

Det er nok svært at finde et oplæg på nettet, en sådan aftale du er på vej
ind i er meget omfattende.

En landbrugsforpagtning, handler jo bare om at man dyrker nogle fremmede
marker i en periode, og når den er slut stopper det. Der er ingen
investering, det er bare at bruge sine maskiner på naboens mark.

En tankstation eller restaurant, er noget større der bliver brugt penge på
inventar, fornyelse, markedsføring og.lign., de penge er jo tabt når
forpagtningen udløber, hvis ikke der er en aftale om dette.

Et sommerland kan jo kræve store investeringer, redskaber, parkeringsplads,
grønne områder, det hele skal jo helst blive bedre år for år, og hvad med de
udgifter, når forpagtningen udløber eller skal genforhandles.
Inde i sommerlandet genforpagter man måske, ishuse, pølsevogne, småbutikker,
og hvordan håndterer man det.
Hvis man bliver uenige med ejeren om standarden på vedligeholdelsen, hvem
skal så være opmand i tvisten.
Hvilke krav stiller myndighederne til brandsikring, flugtveje, personale,
adgangsforhold, sikkerhed i det hele taget for gæsterne.
Hvordan håndterer man, hvis sommerlandet ligger stille pga. brand, strejke,
stormskade, eller lign.
Hvordan håndterer man ændrede myndighedskrav, og deraf følgende udgifter.

Du skal simpelthen fantasere dig til alle tænkelige vanskeligheder, og på
forhånd vide hvordan du takler dem.
Særlig opmærksom på under hvilke omstændigheder ejeren kan ophæve
forpagtningen uden kompensation.

Du skal være sikker på, at dine rådgivere ved hvad de har med at gøre.
Hvis ikke de har skruet sådanne aftaler sammen før, bør de rådføre sig
med nogen der har.

Jeg ønsker dig held og lykke.

mvh
Alex Christensen

Fra : ibber

Dato : 07-03-04 22:50

Fandt et forpagtningskontrakt her hvis du kan bruge den til noget
http://www.ishoj.dk/job/forpagtningskontrakt.pdf

Fra : Spangkuk

Dato : 07-03-04 23:14

"ibber" <12347@ishoejby.dk> skrev i en meddelelse

> Fandt et forpagtningskontrakt her hvis du kan bruge den til noget
> http://www.ishoj.dk/job/forpagtningskontrakt.pdf

Det er tilsyneladende en reel kontrakt, indeholdende flere
af de punkter jeg tidligere er blevet gjort opmærksom på.

Har læst den....og lært

Tak !

Spang

Fra : Spangkuk

Dato : 07-03-04 23:10

> [...]

> forhånd vide hvordan du takler dem.
> Særlig opmærksom på under hvilke omstændigheder ejeren kan ophæve

Ufff....

> Du skal være sikker på, at dine rådgivere ved hvad de har med at gøre.
> Hvis ikke de har skruet sådanne aftaler sammen før, bør de rådføre sig
> med nogen der har.

Tja, og her rammer du hovedet på sømmet. Har brugt 2 advokater
i min tid som selvstændig, men ANER vitterligt ikke om de også
har den fornødne viden ved forpagtning. Har haft kontakt med den
ene pr. tlf. - deraf bankgarantien, som han mente var rimelig.

Med de 2 indlæg du har "givet" mig, kan jeg stille spørgsmål der er
så relevante for forpagtningsaftalen, at jeg kan skille olie fra vand.

Tror jeg.....søger/læser og lærer stadig i skrivende stund.

> Jeg ønsker dig held og lykke.

Tak - Får jeg aftalen i hus på fornuftige vilkår, gi'r jeg en
weekend til dig og din familie

Spang

Fra : ibber

Dato : 07-03-04 23:28

så kan jeg vel få et par fribilletter for den her

Fra : Spangkuk

Dato : 07-03-04 23:33

"ibber" <12347@ishoejby.dk> skrev i en meddelelse

> så kan jeg vel få et par fribilletter for den her
> http://www.ishoj.dk/job/forpagtningskontrakt.pdf

Næ, det er sq da ikke UFF det her..

*griner*

Spang

Fra : alexbo

Dato : 08-03-04 18:42

"Spangkuk" skrev

> Tak - Får jeg aftalen i hus på fornuftige vilkår, gi'r jeg en
> weekend til dig og din familie

Jeg siger tak,
så får jeg også mulighed for at vise hvor meget der kan gå galt.

mvh
Alex Christensen

Fra : Spangkuk

Dato : 08-03-04 21:45

"alexbo" <alexbo@post.cybercity.dk> skrev i en meddelelse

> Jeg siger tak,
> så får jeg også mulighed for at vise hvor meget der kan gå galt.

Imellem dig og familien ??

Spang

Fra : alexbo

Dato : 08-03-04 22:19

"Spangkuk" skrev

> Imellem dig og familien ??

Forplantning er som forpagtning, man kan ikke helt gennemskue
konsekvenserne.
Men vi er ved at være OT, når du får et udkast til kontrakt, så lad os høre.

mvh
Alex Christensen

Fra : Spangkuk

Dato : 09-03-04 06:35

> [...]

> konsekvenserne.
> Men vi er ved at være OT, når du får et udkast til kontrakt, så lad os

Deal

Spang

Fra : HT

Dato : 07-03-04 22:59

> Nå, jeg skal til møde på mandag (ikke i morgen) omkring
> forpagtning af et sommerland.

Forhåbentlig ikke Nordsjællands Sommerland ( Den der har været ejet af Pædagogernes
Fagforening )

vh ht

Fra : Spangkuk

Dato : 07-03-04 23:16

"HT" <HT@HT.dk> skrev i en meddelelse news:c2g5v6$o7i$1@sunsite.dk...

> Forhåbentlig ikke Nordsjællands Sommerland ( Den der har været ejet
af Pædagogernes
> Fagforening )

Nej !

Spang