Udstilling af billede???
Fra : Sulley

Dato : 07-03-04 13:17

Hej!
For et par måneder siden blev nogle af mine venner gift og det var
selvfølgelig en dejlig dag for dem.
Og som det høre til skulle de ned til en fotograf for at få taget et par
billeder. Disse blev utrolige flotte, så flotte at fotografen har nu
udstillet dem i hans forretning, lige ud til gaden!
Problemet er nu at de aldrig har give tilladelse til dette, og føler sig nu
lidt krænket.
Spørgsmålet er så, kan fotografen tillade at udstille disse billeder uden at
havde søgt tilladelse hos dem??? Eller er det bare sur røv?

Håber der er nogen der kan hjælpe...

Sulley

Fra : Rune Wold

Dato : 07-03-04 13:58

Sulley wrote:

[klip]

> Spørgsmålet er så, kan fotografen tillade at udstille disse billeder uden at
> havde søgt tilladelse hos dem??? Eller er det bare sur røv?

[klip]

Eftersom der sandsynligvis ikke er indgået nogen aftale om overdragelse
af selve ophavsretten til billedet, så finder ophavsretslovens § 60
anvendelse:

§ 60. Ophavsmanden kan ikke udøve sine rettigheder til et bestilt
portrætbillede uden samtykke fra bestilleren.

Så nej, det er ikke bare sur røv.

/Rune Wold

Fra : Sulley

Dato : 07-03-04 22:21

"Rune Wold" <none@none.dk> skrev i en meddelelse
> [...]
>
> § 60. Ophavsmanden kan ikke udøve sine rettigheder til et bestilt
> portrætbillede uden samtykke fra bestilleren.

Jamen tak!
Var mere eller mindre og kommet frem til denne konklusion!

Sulley

Fra : Sulley

Dato : 07-03-04 13:41

Nu har jeg selv lige tæsket min Lovsamling igennem, og set i
Ophavsretsloven. Så fundet frem til § 70, stk. 3 som skal læses i henhold
til § 60.
Kan jeg bruge disse paragrafer til at lave en form for indsigelse overfor
fotografen eller er jeg helt galt på den?

Sulley

Fra : Erik Olsen

Dato : 07-03-04 14:46

Sulley wrote:
> [...]
> Kan jeg bruge disse paragrafer til at lave en form for indsigelse
> overfor fotografen eller er jeg helt galt på den?

Jeg tror ikke at du har mulighed for at gøre indsigelse, men dine venner
som optræder på billedet har formentlig.

Jeg tror at dine venner i første omgang bør henvende sig til fotografen
og venligt forklare at de ikke bryder sig om at være udstillet i hans
vindue, helt uden at nævne nogen love eller paragraffer. Dem kan man så
senere hive frem hvis den første henvendelse ikke giver det ønskede
resultat.

--
Venlig hilsen
Erik Olsen

Fra : HT

Dato : 07-03-04 22:46

"Sulley" <sulley@tdcadsl.dk> skrev i en meddelelse
> [...]
> billeder. Disse blev utrolige flotte, så flotte at fotografen har nu
> udstillet dem i hans forretning, lige ud til gaden!

Det blev også gjort i et tilfælde jeg kender til - idet efter nogen tid blev billedet
fjernet og lagt i en papkasse, som skulle smides ud - derved fandt
jeg billedet og gav det til bryllupsparret jeg kendte: De blev meget glade for billedet !

vh ht