Told regler ved grænsehandel?
Fra : Anders Houmark

Dato : 07-03-04 02:10

Hej

Der kom nogle nye toldregler for grænsehandel 1. januar 2004. Reglerne er
som følger (jeg har klippet lidt i dem, hele teksten har jeg fundet på
http://www.adc.mobilixnet.dk/info/info_pageID_01_003_04.html) :

Fra den 1. januar 2004 er det afgørende for den afgiftsfri indførsel af
punktafgiftspligtige varer fra andre EU-lande, at de statslige told- og
skattemyndigheder konkret vurderer, at varerne er til den rejsendes eget
brug.

Hvad kan tages med hjem, hvis varerne er købt i EU
Allerede i dag gælder, at du afgiftsfrit kan medbringe øl og vin, hvis
varerne er til eget brug. Efter den 1. januar 2004 kan du også afgiftsfrit
medbringe spiritus og tobak, hvis varerne er til eget brug. Det er således
en afgørende forudsætning, at de indkøbte varer er til dit eget brug.

Du kan derfor:

Medbringe varer, der udelukkende er bestemt for dig personligt eller din
husstand, herunder private gæster. De medbragte varer kan i særlig anledning
og i begrænset omfang gives som gaver.

Det afgørende er, at de indførte varer skal bruges af dig selv eller i din
husholdning. Indførslen må ikke give ToldSkat anledning til en formodning
om, at indførslen sker med henblik på et erhvervsmæssigt videresalg.

Du kan derfor ikke:

Medbringe varer, der indføres med henblik på videresalg. Varerne vil således
ikke blive anset for indført til eget brug, hvis de sælges f. eks. i en
idrætsklub eller på en arbejdsplads.

Medbringe varer til eller for andre personer, der ikke deltager i rejsen.
Sådanne varer vil ikke kunne anses for at være varer til eget brug. Varer,
der medbringes for familie og venner, og hvor familie og venner betaler for
varerne, og/eller hvor de betaler en del af eller alle rejseomkostninger,
vil heller ikke blive anset for at være til eget brug. Som betaling anses
også betaling som led i en byttehandel.

Hvis du bliver stoppet af ToldSkat kan du blive spurgt om din rejse og om
hvorfor du har varerne med. Har du større mængder med, skal du kunne
sandsynliggøre, at varerne er til eget brug. Hvis ToldSkat ikke mener, at du
kan sandsynliggøre, at varerne er til eget brug, kan ToldSkat konkludere, at
de indførte varer ikke er til dit eget brug. Dette gælder særligt, hvis du
har mere med end følgende mængder:

a.. 800 stk. cigaretter
b.. 400 stk. cerutter og cigarillos
c.. 200 stk. cigarer
d.. 1 kg røgtobak
e.. 10 liter spiritus
f.. 20 liter hedvin (f. eks. portvin og sherry)
g.. 90 liter vin (heraf højst 60 liter mousserende vin)
h.. 110 liter øl.

Dette er vejledende mængder, der er baseret på EU's bestemmelser. Det er i
EU's bestemmelser i øvrigt fastsat, at der også kan tages hensyn til
følgende, for at fastslå om varerne er beregnet til erhvervsmæssigt formål:

a.. den forretningsmæssige status hos den person, der er i besiddelse af
varerne, og årsagerne til dette
b.. stedet, hvor varerne befinder sig
c.. den anvendte transportform
d.. ethvert dokument vedrørende varerne
e.. varernes art og varernes mængde.

ToldSkat vil også lægge vægt på

a.. om der er tale om hyppig rejseaktivitet, f.eks. hvis der lejlighedsvis
medbringes varer to eller flere gange inden for et kortere tidsrum.
b.. om den rejsende og varerne ikke transporteres med det samme køretøj,
eller hvis transporten er atypisk for privatpersoner, som f. eks. anvendelse
af lastbiler.
c.. Alle disse elementer vil indgå i ToldSkats samlede vurdering af,
hvorvidt en konkret indførsel kan anses for at være til eget brug, og
således kan indføres afgiftsfrit.

Som jeg læser det, så kan man f.eks. godt medbringe 20 liter spiritus, hvis
det er til eget forbrug? Hvordan sandsynliggøres dette?
Jeg diskuterede det med en ven, og mit argument var, at man ved at hente 20
liter spiritus af gangen ikke skal køre til Tyskland hvert kvartal, men kun
hvert halve år. Fordelene ved dette er, at man sparer tid og penge (slitage
på bil samt benzin for hver tur). Et andet argument kan være, at jeg tager
20 liter med hjem fordi jeg ikke selv har et køretøj og derfor udnyttede
det, da jeg havde muligheden for at komme til Tyskland.

Hvordan vil i tolke reglerne? Jeg synes at de er meget "løse".

--
Anders Houmark
www.AndersH.dk

Fra : Povl H. Pedersen

Dato : 07-03-04 07:26

In article <iwu2c.105470$jf4.6343794@news000.worldonline.dk>, Anders Houmark wrote:
> [...]

> Som jeg læser det, så kan man f.eks. godt medbringe 20 liter spiritus, hvis
> det er til eget forbrug? Hvordan sandsynliggøres dette?

Ved at du erklærer at du drikker rigtig meget. Dette tager de til efterretning,
samt fratager dig kørekortet da du ikke er en ædruelig person (samme
paragraf som gør at du kan miste kørekortet hvis du påtræffes af
politiet uanset om du går eller kører cykel),

> [...]
> det, da jeg havde muligheden for at komme til Tyskland.
>
> Hvordan vil i tolke reglerne? Jeg synes at de er meget "løse".

Det er de vel meget bevidswt. Jeg tror de har interne retningslinier.
Og du skal kunne sandsynliggøre der er fester ellerlignende der kræver
det.

En flaske = 35 genstande. Sundhedsstyrelsen siger max 30 genstande/uge.
Så som tommelfingerregel ikke mere end en flaske pr uge x 26 uger. Jo,
så kan det godt være 20 flasker per halve år er OK.

Fra : Jens Helby

Dato : 07-03-04 13:39

"Povl H. Pedersen" <povlhp@povl-h-pedersens-computer.local> wrote in message

> En flaske = 35 genstande. Sundhedsstyrelsen siger max 30 genstande/uge.
> Så som tommelfingerregel ikke mere end en flaske pr uge x 26 uger. Jo,
> så kan det godt være 20 flasker per halve år er OK.

35 genstande? - Så skal det være en ret stor flaske!
Der er ca. 1 genstand i 3,8 cl 40% spiritus, hvilket giver et indhold på
70cl/(3,8 cl/genstand)=18,4 genstande i en 70 cl flaske, mens der er ca.
100cl/(3,8 cl/genstand)=26,3 genstande i en 1-liters flaske.

Mvh. Jens

Fra : Anders Houmark

Dato : 07-03-04 15:53

Povl H. Pedersen wrote:

> Ved at du erklærer at du drikker rigtig meget.

Eller erlærer at jeg ikke tager turen til Tyskland mere end en gang årligt,
og medbringer meget spiritus delviss for at spare tid, og delvist for at
spare penge på transporten.

> [...]
påtræffes af
> politiet uanset om du går eller kører cykel),

En person behøves altså ikke have kørekort for at komme til Tyskland, man
kan køre sammen med en ven eller tage på en af de der busruter.

> En flaske = 35 genstande. Sundhedsstyrelsen siger max 30
> genstande/uge.
> Så som tommelfingerregel ikke mere end en flaske pr uge x 26 uger. Jo,
> så kan det godt være 20 flasker per halve år er OK.

Det var nu ment som et eksempel.. Havde slet ikke tænkt over tallene.

Det skal forresten lige siges, at jeg ikke selv drikker spiritus, det er kun
øl der ryger indenbords og de 110 liter vil jeg ikke kunne nå at drikke før
de overskrider sidste salgsdato :).. Spørgsmålet kom mere fordi vi
diskuterede det, og fordi jeg gerne ville have det afklaret. Spørgsmålet
kunne også sagtens gå på cigaretter, ved de folk som ryger 40 om dagen, der
rækker 800 jo ikke engang en måned..

--
Anders Houmark
www.AndersH.dk