Tilladelse til beboelse i kældre.
Fra : Thunderbird [7100]

Dato : 06-03-04 21:08

Kære NG

Jeg har fra anden side af fået at vide at det er "ulovlig" at have folk
boende i en kælder.

Men hvad er det for en lov der siger det?. Og findes der nogle
dispensationsregler?.

For jeg har fx observeret at min boligforening har en række lejligheder
der IMO ville betragtes at ligge i en kælder.

Men hvad er det der forhindrer fx en helt almindelig familie i at
indrette kæleren til beboelse og så leje den ud til fx en studerende
eller deslige. På denne måde kunne man da nedbringe en del af alt den
boligmangel der er i mange større byer, med en masse
uddannelsesinstitioner.
Flemming Jacobsen

Fra : Peder Porse

Dato : 06-03-04 22:06

Prøv at se i bygningsreglementet:

4.3.2 Beboelsesrum og køkkener

Stk. 1. Højden i beboelsesrum og køkken skal være mindst 2,5 m.

(4.3.2, stk. 1) Hvis loftet ikke er vandret, måles højden som
gennemsnitshøjden. Ved beregning af gennemsnitshøjden medregnes kun frie
højder på 2,0 m og derover.

Stk. 2. I beboelsesrum og køkken med skråvægge skal der være en rumhøjde
på mindst 2,5 m over mindst 3,5 (m2) af gulvarealet.

Stk. 3. Gulvet i beboelsesrum og køkken må ikke ligge lavere end
terrænet udenfor. Ved særlige terrænforhold kan der ses bort fra dette
krav, hvis gulvet ligger over terrænet langs med mindst en vinduesvæg.

Stk. 4. Beboelsesrum og køkken i selvstændig rum skal have vindue.

Stk. 5. I køkken skal der ud for arbejdspladser og opbevaringspladser
være en fri afstand på mindst 1,1 m. I rum med skråt loft skal der være
en fri højde på mindst 2,0 m ved forkant af arbejdspladser og
opbevaringspladser.

Der er ikke mabge kældre, der kan opfylde kravene i stk. 1 og 3.
pp

--
Peder Porse
Boesvej2, Svejstrup Enge

Fra : Emil

Dato : 06-03-04 23:28

Peder Porse skrev:

>Prøv at se i bygningsreglementet:

<snip>
Fint og klart nok.

Måske er der en dato som skal tages i ed?
Jeg tænker her på en (tidligere?) bestemmelse om beregning af en
ejendoms boligareal, hvor kælderrum hvis loft er mindst 1,25
meter over terræn medregnes.
Men dette gjaldt måske kun skattetekniske forhold?

Det var blot et par strøtanker herfra.

m.v.h. Emil

Fra : Thunderbird [7100]

Dato : 07-03-04 00:01

On Sat, 06 Mar 2004 22:05:38 +0100, Peder Porse <pp@pederporse.dk>
wrote:

>Der er ikke mabge kældre, der kan opfylde kravene i stk. 1 og 3.

I hvertfald ikke private kældre. Men fatter ikke den regel med at en
side af kælderen skal være i samme plan som terrænnet udenfor?.

Hvis der bare er mulighed for at komme ud af kæleren og at udgangen er
placeret på kælder niveau så er det vel nok, eller?.

Men går ud fra at de regler kun gælder ved udlejning og at man ikke får
hyg hvis at fx man lader sine børn eller deslige bo i kælderen?.
Flemming Jacobsen

Fra : anders majland

Dato : 07-03-04 18:02

> Men går ud fra at de regler kun gælder ved udlejning og at man ikke
> får hyg hvis at fx man lader sine børn eller deslige bo i kælderen?.

I reglerne for beboelse er ikke sådanne undtagelser... Men hvis ellers
flugtvejene er iorden er det vel op til egen samvittighed at overtræde
dem.

--
Anders dot Majland at jyde dot dk
email address in header is not valid

Fra : Ove Kristensen

Dato : 07-03-04 07:14

"Peder Porse" <pp@pederporse.dk> skrev i en meddelelse

> Prøv at se i bygningsreglementet:
>
> Stk. 1. Højden i beboelsesrum og køkken skal være mindst 2,5 m.

Det er noget sludder - højden skal være mindst 2.3 meter, se nedenstående
link:

http://www.netarkitekten.dk/kategori/planlaeg/rumbehov2.htm

Med venlig hilsen og god weekend

OveK.

Fra : Erik Olsen

Dato : 07-03-04 12:24

Ove Kristensen wrote:
> "Peder Porse" <pp@pederporse.dk> skrev i en meddelelse

> Det er noget sludder - højden skal være mindst 2.3 meter, se
> nedenstående link:
>
> http://www.netarkitekten.dk/kategori/planlaeg/rumbehov2.htm

Det er også noget sludder - for der findes to bygningsreglementer
med hver sit krav:

Bygningsreglement af 1995 pkt. 4.3.2 Beboelsesrum og køkkener, Stk. 1.
Højden i beboelsesrum og køkken skal være mindst 2,5 m.

Bygningsreglement for småhuse pkt. 3.4 Beboelsesrum og køkken, 3.4.2
Højden i beboelsesrum og køkken skal være mindst 2,3 m.

Begge kan findes på http://www.retsinfo.dk/.

--
Venlig hilsen
Erik Olsen

Fra : Bertel Lund Hansen

Dato : 06-03-04 22:12

"Thunderbird [7100]" <praetorian[NoSpam]@tnfs.dk> skrev:

>Jeg har fra anden side af fået at vide at det er "ulovlig" at have folk
>boende i en kælder.

>Men hvad er det for en lov der siger det?

Jeg ved det ikke, men den gennemsnitlige loftshøjde for
beboelsesrum skal være 2,40 cm. Det udelukker en hel del kældre.

--
Bertel

Fra : J. Nielsen

Dato : 06-03-04 22:13

Thunderbird [7100] <praetorian[NoSpam]@tnfs.dk> skrev

> Jeg har fra anden side af fået at vide at det er "ulovlig" at have folk
> boende i en kælder.

Ikke nødvendigvis.

> Men hvad er det for en lov der siger det?. Og findes der nogle
> dispensationsregler?.

Bygningsreglementet formulerer kravene til en kælder, der må benyttes til
beboelse og det er selvfølgelig et krav at der foreligger en sådan
godkendelse for at kunne bruge den til beboelse - loftshøjde, flugtveje mv.
Det er muligt at få dispensation i begrænset omfang.

> Men hvad er det der forhindrer fx en helt almindelig familie i at
> indrette kæleren til beboelse og så leje den ud til fx en studerende
> eller deslige.

Egentlig ikke noget. Problemet er ofte, at mange kældre ikke kan opfylde
bygningsreglementets krav til beboelse. Dermed ikke sagt at alle kældre, der
udlejes er lovlige.... Det kan også være at omkostninger ved en
lovliggørelse er så høje, at der ikke er idé i at foretage investeringen.

På denne måde kunne man da nedbringe en del af alt den
> boligmangel der er i mange større byer, med en masse
> uddannelsesinstitioner.

Ja...

Mvh

J. Nielsen