Forlænge fremleje
Fra : Morten

Dato : 06-03-04 20:01

Min lejlighed har været fremlejet for en toårs periode. Nu har jeg p.g.a.
indtrufne omstændigheder, besluttet at den skal udlejes (fremleje) for endnu
en periode. Kan man uden risiko for problemer med lejer eller myndigheder,
fremleje til den nuværende lejer for en ny periode, eller skal der en ny
lejer ind?
Jeg har for nylig læst at forsvaret udlejer (fremleje) lejlighederne i
Nyboder for en toårs periode med mulighed for forlængelse.
Skulle der være forskel på forsvaret (søværnet) og mig?
mvh
KEM

Fra : F.B. [3000]

Dato : 06-03-04 22:15

"Morten" <mortensensFJERN@mail.forkert(erstst forkert med dk)> skrev i en
meddelelse news:404a1ffa$0$204$edfadb0f@dread12.news.tele.dk...
> [...]
> fremleje til den nuværende lejer for en ny periode, eller skal der en ny

I nogle andelsforeninger kan der godkendes ét yderlige års fremleje af
medlems bolig, uden at fremlejeren kan gøre krav på andet end en
tidangivelse på den nye kontrakt. (og så være glad til)
-----------

Kan jeg forlænge tidsbestemt lejemål?
Jeg har udlejet en del ud af min bolig på en 2-årig kontrakt, der ophører
uden varsel den 1.5.2003. Den udlejede del består af to værelser med eget wc
og køkken, med adgang til fællesbad i kælder. Huset har status som et
enfamilieshus, men er opdelt i 2 lejligheder. Jeg og min lejer er
interesseret i at fortsætte kontrakten ud over de to år. Kan dette lade sig
gøre, uden at han er uopsigelig?

Advokat (L) Jesper Andersson, Ret&Råd Hellerup/Glostrup svarer:

Det er ikke til at svare definitivt på, da der er tale om et skøn. Det man
siger er, at der tale om omgåelse af reglerne om tidsbestemt lejemål, vil
det blive betragtet som tidsubestemt lejemål. Eller sagt på en anden måde,
man kan ikke komme uden om reglerne om tidsubegrænsede lejemål, der ikke kan
opsiges ved blot at lave tidsbestemte lejemål og så forlænge dem. Om en
enkelt forlængelse vil være nok til at sige, at der er tale om omgåelse er
tvivlsomt, men jeg kan på den anden side heller ikke love, at der ikke vil
opstå problemer. Det er op til dig at vurdere, om du vil løbe risikoen. Det
går formentlig godt, men man kan ikke være sikker.

http://www.familieadvokaten.dk/index.asp?hovedramme=/lovsamling/lejeloven2.html#§%2070

--
Hilsen

Flemming Jørgensen