Lejelov ved salg af ejendom ?
Fra : Hyrland

Dato : 05-03-04 16:56

Hej.

Jeg har uden held forsøgt at finde ud af hvor lang opsigelse en lejer har,
når ejendommen er sat til salg.

Jeg mener selv, at mine normale 3 mdr. kan reduseres.

Er der nogen der kender en paragraf der omhandler dette ?

Med venlig hilsen
Kenny

Fra : John Kurt Nielsen

Dato : 05-03-04 17:20

Det afhænger af hvem der opsiger lejemålet (altså om det udlejer eller
lejeren) og om det er et værelse eller lejlighed.
Her er ihvertfald hvad www.familieadvokaten.dk skriver
Ønsker du at opsige din lejeaftale, skal du gøre det med den frist, der
fremgår af din lejekontrakt.

Har du ingen lejekontrakt, eller står der intet om opsigelse i kontrakten,
kan du opsige aftalen med lejelovens almindelige frister, der er forskellige
for en enkel gruppe af værelser og alle andre boliglejemål:

Hvis du har lejet et værelse, der er en del af din udlejers bolig - enten
hans lejlighed eller et en- eller tofamiliehus, han bor i - kan du opsige
aftalen med een måneds varsel til den første hverdag i en måned.

I alle andre tilfælde, dvs. hvis du har lejet et klubværelse eller en
lejlighed, kan du opsige aftalen med tre måneders varsel til den første
hverdag i en måned.
Lejelovens stiller ingen krav til din opsigelse. Men af bevismæssige grunde
bør du foretage den skriftligt. Enten i form af et anbefalet brev, du
beholder en kopi af, eller ved at få udlejeren til at kvittere for
modtagelsen på en enslydende kopi.

I langt de fleste tilfælde vil din udlejer ikke kunne opsige dit lejemål, så
længe du betaler din husleje til tiden og opfylder reglerne for god orden i
ejendommen. Som lejer får du nemlig en såkaldt legal uopsigelighed, bortset
fra de følgende to lejemålstyper, hvor din udlejer frit kan opsige aftalen:

Hvis du bor i et værelse, der er en del af udlejerens bolig - entens hans
lejlighed eller det en- eller tofamiliehus, hvor han bor. Disse lejemål kan
som udgangspunkt opsiges med en måneds varsel, og det kan du eventuelt læse
mere om i emne nummer 754.

Hvis du bor i en lejlighed i et tofamiliehus, hvor udlejeren selv har sin
bolig. Disse lejemål kan opsiges med et års varsel, og det kan du eventuelt
læse mere om i emne nummer 753.
Men bor du i alle andre typer af lejemål - fx klubværelser, tofamilie-huse,
hvor ejeren ikke selv bor, og større udlejningsejendomme - kan udlejeren kun
opsige din lejeaftale i de få situationer, der er omtalt i lejeloven. Eller
sagt med andre ord, så skal der foreligge en gyldig opsigelsesgrund, før
udlejeren kan tvinge dig til at flytte.

Passer du forsvarligt på det lejede og opfører dig ordentligt, vil udlejeren
kun kunne støtte sin opsigelse på tre begrundelser. Nemlig:

1) At han selv ønsker at benytte det lejede.

Denne begrundelse kan udlejeren kun forsøge sig med, hvis du ikke er
beboerrepræsentant og følgende betingelser må anses for opfyldt:

Udlejeren skal ikke bare ville 'benytte' lejligheden, men ønske at bebo den.

Tillige skal udlejerens opsigelse være rimelig ud fra en vurdering af dine
og udlejerens forhold. Ved denne vurdering skal der lægges vægt på, hvor
længe udlejeren har ejet ejendommen, samt på dine muligheder for at finde en
anden og passende bolig.Det er boligretten, der foretager denne 'vurdering',
hvis du protesterer mod opsigelsen.Bor udlejeren i forvejen i ejendommen,
skal han samtidig med opsigelsen tilbyde dig, at du kan overtage hans
lejlighed.

2) At nedrivning eller ombygning gør det nødvendigt, at du må flytte.

Udlejeren skal samtidigt med opsigelsen tilbyde dig, at du kan leje en
lejlighed, hvis der efter genopførslen eller ombygningen foretages udlejning
igen. Udlejeren er i øvrigt afskåret fra at bruge opsigelsesreglen om
nedrivning eller ombygning, hvis han selv ønsker at bruge beboelsen
bagefter.

3) Samt når vægtige grunde i øvrigt gør det særligt magtpåliggende for
udlejeren at blive løst fra lejeforholdet.

Denne begrundelse forudsætter ganske særlige omstændigheder og vil kun
sjældent kunne bruges. En sådan opsigelse vil især have en mulighed i de
tilfælde, hvor et en- eller tofamiliehus eller en ejerlejlighed bliver solgt
på tvangsauktion, og hvor du har indgået din lejeaftale kort tid forinden.

I alle de tre opsigelses-situationer skal udlejeren tilbyde dig en anden
lejlighed i ejendommen, hvis der bliver en sådan ledig til overtagelse
senest tre måneder efter den flyttedag, hvortil du er opsagt, og denne
lejlighed skal udlejes.