specifikt om licenskontrol
Fra : Jakob Nielsen

Dato : 05-03-04 12:52

Da Lars' indlæg om licensmanden ikke førte til et eneste relevant svar, så
vidt jeg da kunne se, så lad mig lige gentage to ganske specifikke
spørgsmål.

-Hvis man har oplyst DR at man ikke har tv og sender dem bort uden
rundvisning i boligen, har de så mulighed for at opkræve licensbetaling?

-Har licensinspektøren nogen ret til at komme ind? Med antenne på taget kan
mistanken om sortseeri være bestyrket, men er det nok til at de kan komme
rendende med fogeden og kræve adgang? Hvad hvis de mener at have set
"fjernsynslys" gennem vinduet?

Fra : Allan Lund Soerensen

Dato : 05-03-04 13:16

"Jakob Nielsen" <jni@no.mail> skrev i en meddelelse

> -Hvis man har oplyst DR at man ikke har tv og sender dem bort uden
> rundvisning i boligen, har de så mulighed for at opkræve licensbetaling?

Sådan foregår det slet ikke.
Jeg har tidligere haft besøg af en mand fra licenskontoret og på det
tidspunkt havde jeg ikke TV.
Han spurgte på intet tidspunkt om han måtte komme ind og kontrollere i min
lejlighed (hvilket jeg også ville have nægtet), men blev pænt stående på den
"rigtige" side af døråbningen hele tiden.
Det eneste jeg skulle gøre var at underskrive en "tro-og-love-erklæring" på
at jeg ikke havde TV, mere var der ikke i det.

Fra : Max

Dato : 05-03-04 13:54

> Det eneste jeg skulle gøre var at underskrive en "tro-og-love-erklæring"

> at jeg ikke havde TV, mere var der ikke i det.

Hvad er forskellen på denne erklæring og at man bare ikke tilmelder sig? En
"tro-og-love-erklæring" erklæring gør det vel ikke mere ulovligt hvis man
skulle have det alligevel?

/Max

Fra : Allan Lund Soerensen

Dato : 06-03-04 10:15

"Max" <maxsesNOT@hotmail.com> skrev i en meddelelse

> [...]
En
> "tro-og-love-erklæring" erklæring gør det vel ikke mere ulovligt hvis man

Forskellen er at du skriver under på at du ikke har noget TV. Viser det sig
at det havde du alligevel, kan du straffes for at have afgivet en falsk
erklæring.
Ved ikke at have tilmeldt til licenskontoret, vil du bare komme til at
betale licens med tilbagevirkende kraft fra det tidspunkt, hvor du
anskaffede TVét.

Fra : Anders Bo Rasmussen

Dato : 05-03-04 21:48

On Fri, 5 Mar 2004 13:16:00 +0100 Allan Lund Soerensen wrote:

> Det eneste jeg skulle gøre var at underskrive en "tro-og-love-erklæring" på
> at jeg ikke havde TV, mere var der ikke i det.

Skal man overhovedet underskrive den "tro-og-love-erklæring"?

Jeg tror jeg vil have en "tro-og-love-erklæring" ligende klar på at
licensmanden ikke har piratkopieret noget af mit software.

--
Vil du gerne kunne afspille de CDere du køber?

http://www.digitalforbruger.dk/

Fra : Allan Lund Soerensen

Dato : 06-03-04 10:17

"Anders Bo Rasmussen" <fuzz01@spamfilter.dk> skrev i en meddelelse

> Skal man overhovedet underskrive den "tro-og-love-erklæring"?

Det afgør du jo selv, men hvis du ikke mener du tør underskrive en
"tro-og-love-erklæring" på at du ikke har TV, forstår jeg godt at
licensinspektøren kontrollere dig hele tiden

Fra : Anders Bo Rasmussen

Dato : 06-03-04 17:01

On Sat, 6 Mar 2004 10:17:28 +0100 Allan Lund Soerensen wrote:

> Det afgør du jo selv, men hvis du ikke mener du tør underskrive en
> "tro-og-love-erklæring" på at du ikke har TV, forstår jeg godt at
> licensinspektøren kontrollere dig hele tiden

Det har jeg gjort - med det er åbentbart ikke nok.

--
41 6E 64 65 72 73

Fra : Nette

Dato : 06-03-04 14:21

"Anders Bo Rasmussen" skrev i en meddelelse
> Skal man overhovedet underskrive den "tro-og-love-erklæring"?

Det vil jeg også godt vide lidt mere om? Hvad sker der f.eks. hvis man IKKE
underskriver?

Nette

Fra : Søren

Dato : 06-03-04 16:26

> Det vil jeg også godt vide lidt mere om? Hvad sker der f.eks. hvis man
IKKE
> underskriver?
Intet så længe du ikke har licenspligtigt udstyr.

--
Søren

Fra : Anders Bo Rasmussen

Dato : 06-03-04 17:02

On Sat, 6 Mar 2004 16:25:53 +0100 Søren wrote:

> IKKE
> Intet så længe du ikke har licenspligtigt udstyr.

Ahhh - de sender nok en et brev igen.

--
41 6E 64 65 72 73

Fra : Max

Dato : 06-03-04 21:07

> Intet så længe du ikke har licenspligtigt udstyr.

Nej...men hvad vil de gøre? de ved jo ikke om man har eller ej hvis man ikke
skriver under...?

/Max

Fra : Morten Fruergaard

Dato : 05-03-04 15:08

Jakob Nielsen wrote:
> -Har licensinspektøren nogen ret til at komme ind?

Ikke hvis han er alene, så er han en helt alm. person, som man uden
problemer kan nægte adgang.

--
Mvh. Morten Fruergaard

Fra : Kristian Storgaard

Dato : 05-03-04 16:00

"Jakob Nielsen" skrev 05.03.2004 12:52:

> [...]
> mistanken om sortseeri være bestyrket, men er det nok til at de kan komme
> rendende med fogeden og kræve adgang? Hvad hvis de mener at have set

Spørgsmålet har tidligere været oppe at vende, og der har også været
historier om licenskontrollører, der har truet med "at komme igen med
politiet".

Jeg har for noget tid siden (primo januar) skrevet til licenskontoret for at
høre om der overhovedet var hjemmel til at licenskontrollørerne - med
fogedrettens hjælp - kunne tiltvinge sig adgang til en husstand. Svaret er
meget belejligt kommet i dag:
"Jeg kan fortælle dig, at licensinspektørerne ikke går ind hos folk. De
ringer på og bliver stående på måtten. Licenskontrollen bruger ikke
fogedrettens bistand."

/kristian

Fra : Morten Fruergaard

Dato : 05-03-04 16:58

Kristian Storgaard wrote:
> "Jeg kan fortælle dig, at licensinspektørerne ikke går ind hos folk.
> De ringer på og bliver stående på måtten. Licenskontrollen bruger ikke
> fogedrettens bistand."

Nå. Jeg har engang måtte stille mig i vejen for en person, der straks var på
vej ind, da jeg åbnede døren. Det viste sig, at han kom fra DR licens.
Behøver jeg sige, at han ikke kom ind? Det ville han nok ellers have fået
lov til, men sg..te med den opførsel.

--
Mvh. Morten Fruergaard