Økonomi og skilsmisse.
Fra : Morten Larsen

Dato : 03-03-04 17:00

Hej

Jeg er kommet i den situation at jeg og konen er gået fra hinanden.

Vi har nu indsendt en ansøgning om seperation. Der skulle ikke blive
problemer med den, da vi er enige om alt med børnene, og ægtefællebidrag,
osv.

Men så vidt jeg ved, så hæfter ægtefolk soledarisk over for hinanden for
gæld der er fremkommmet i ægteskabet, og selvfølgelig er opstået i enighed.

Men hvornår ophører denne fælles hæftelse ? først ved en skilsmisse ?

Morten

Fra : Rune Wold

Dato : 02-03-04 18:08

Morten Larsen wrote:

[klip]

> [...]
> for gæld der er fremkommmet i ægteskabet, og selvfølgelig er opstået
> i enighed. Men hvornår ophører denne fælles hæftelse ? først ved en

Fælles hæftelse, som alene er begrundet i de ved lov fastsatte
retsvirkninger af ægteskabsindgåelse, ophører groft sagt allerede ved
samlivets ophør, jf. Retsvirkningslovens § 11. I den forbindelse er det
i øvrigt ligegyldigt, om man er enig i stiftelsen af gældsforpligtelsen.

Enighed om gældsforpligtelsen kan indirekte medføre, at man forpligtes i
videre omfang end RVL § 11. Det kræver dog selvfølgelig, at enigheden
rækker så vidt, at begge forpligter sig selvstændigt overfor tredjemand.
Men i så fald ophører fælleshæftelsen ikke ved skilsmisse, idet
fælleshæftelsen får et selvstændigt aftaleretligt grundlag.

/Rune Wold

Fra : Morten Larsen

Dato : 03-03-04 17:35

> [...]
> samlivets ophør, jf. Retsvirkningslovens § 11. I den forbindelse er det
> i øvrigt ligegyldigt, om man er enig i stiftelsen af gældsforpligtelsen.

Det vil sige at flytter jeg fra min kone, og hun lige får trang til
at overtrække en fælles konto med en formue, så hæfter hun alene ?
Beviset er nok en anden snak.
Det er lidt svært at lukke kontis når man stadig har et hus der skal sælges
osv.

> [...]
> Men i så fald ophører fælleshæftelsen ikke ved skilsmisse, idet
> fælleshæftelsen får et selvstændigt aftaleretligt grundlag.

Ok det forstår jeg som at man ikke kan optage et lån feks. med
fælles hæftelse uanset hvad, uden to underskrifter, men hæfter
for evigt hvis begge skriver under ?

Morten

Fra : Rune Wold

Dato : 03-03-04 17:44

Morten Larsen wrote:

[Klip]

> Det vil sige at flytter jeg fra min kone, og hun lige får trang til
> at overtrække en fælles konto med en formue, så hæfter hun alene ?

Nej selvfølgelig ikke. Kassekreditten har et selvstændigt aftaleretligt
grundlag, og gældsstiftelse ift. banken er ikke omfattet af RVL § 11.
Mht. kassekreditten behøves der alt efter vilkårene heller ikke at være
enighed, så længe der er trukket indenfor kreditrammen.

/Rune Wold

Fra : Morten Larsen

Dato : 03-03-04 17:59

> [...]
> Mht. kassekreditten behøves der alt efter vilkårene heller ikke at være
> enighed, så længe der er trukket indenfor kreditrammen.

Ok, men det er sjældent et problem at trække heftigt over en kreditramme
hvis man er hurtig. Det er altså først hvis man bevidst prøver at lænse
en anden, at man har gjort noget forkert ? og kommer ud over aftalen
man har med banken ?

En anden ting jeg lige kom i tanke om, min kone har åbnet
en konto som er helt hendes egen, jeg kan ikke pille ved den.
Alt hvad hun måske kommer til at skylde ved et overtræk, har
jeg intet med at gøre, gift eller ej ?

Morten

Fra : Peter G C

Dato : 03-03-04 18:11

"Morten Larsen" <mortenlarsenNOSPAM@NOSPAM.tdcadsl.dk> skrev i en meddelelse

[klip]

> [...]
enighed.

> Men hvornår ophører denne fælles hæftelse ? først ved en skilsmisse ?

Der er ingen fælles hæftelse - en sådan forudsætter en aftale, som regel
skriftlig. F.eks. i form af lånedokumenter eller lignende.

Dog kan der være risiko for overtræk på en fælles konto.

/Peter

--
http://www.grauslund.com/

Fra : Morten Larsen

Dato : 03-03-04 18:23

> [...]
> skriftlig. F.eks. i form af lånedokumenter eller lignende.
>
> Dog kan der være risiko for overtræk på en fælles konto.

Det vil sige i grove træk, at den ide jeg havde om at ægtefæller
hæftede soledarisk, er noget jeg har drømt ?
Ægteskab er ligegyldigt i den sammenhæng ?

Morten

Fra : Kristian Storgaard

Dato : 03-03-04 18:35

"Morten Larsen" skrev 03.03.2004 18:23:

> Det vil sige i grove træk, at den ide jeg havde om at ægtefæller
> hæftede soledarisk, er noget jeg har drømt ?
> Ægteskab er ligegyldigt i den sammenhæng ?

Ja - udgangspunktet er helt klart særhæften - altså at hver hæfter for sit -
jf. retsvirkningslovens § 25. Der er dog visse mindre modifikationer, fx. i
§ 11, hvorefter den anden ægtefælle kan kommet til at hæfte for indkøb, der
er sket til husholdningen.

Måske tænker du på den subsidiære ægtefællehæftelse, som gælder overfor
"skattefar" i kildeskatteloven. Her er det således at ægtefællerne hæfter
for den anden ægtefælles skatterestancer.

/kristian

Fra : Morten Larsen

Dato : 03-03-04 19:24

> Måske tænker du på den subsidiære ægtefællehæftelse, som gælder overfor
> "skattefar" i kildeskatteloven. Her er det således at ægtefællerne hæfter
> for den anden ægtefælles skatterestancer.

Det er det nok. Hvornår ophører det så, ved seperation, skilsmisse, eller
aldrig hvis gælden er frembrunget under ægteskabet ?

Morten

Fra : Peter G C

Dato : 03-03-04 20:18

> [...]

> Det er det nok. Hvornår ophører det så, ved seperation, skilsmisse, eller
> aldrig hvis gælden er frembrunget under ægteskabet ?

Ved separation eller samlivsophævelse - jeg tænker alene på skatte-hæftelsen
(om jeg må kalde den det) i henhold til Kildeskattelovens § 72.

/Peter

--
http://www.grauslund.com/