Nyt efternavn ved ægteskab ?
Fra : Christian B. Andrese~

Dato : 03-03-04 14:51

Hej NG.

Min kæreste og jeg skal giftes til sommer, og i den forbindelse har jeg et
spørgsmål om efternavn.
Hvis nu vi forstiller os mit navn er: C B A.
Min kærestes er G I.

Må jeg komme til at hedde: C B I-A ?
Må min kærste komme til at hedde: G I-A ?

Vores barn måtte godt hedde I-A som efternavn.
--
mvh/rg. Christian
Her skulle der have stået

Fra : Melanie

Dato : 03-03-04 22:24

"Christian B. Andresen" <nobody@domain.country> wrote in message
> [...]
>
> Må jeg komme til at hedde: C B I-A ?
> Må min kærste komme til at hedde: G I-A ?
>
> Vores barn måtte godt hedde I-A som efternavn.

Hej Christian

Tilykke med ægteskabet.
Vi skal selv giftes til juli, så har selv leget med navne.
Jeg mener helt bestemt at det du nævner er helt ok. Prøv at kikke på
kirkeministeriets hjmmeside om det. www.km.dk eller spørg på kirkekontoret
eller læs i bogen som hedder noget op brylluper fra Politikens forlag.

Mvh Melanie

Fra : Christian B. Andrese~

Dato : 04-03-04 08:42

"Melanie" <melanie@dinven.dk> wrote in message

> "Christian B. Andresen" <nobody@domain.country> wrote in message

> Hej Christian
>
> Tilykke med ægteskabet.

Mange tak.
Selv tillykke

> [...]
kirkekontoret
> eller læs i bogen som hedder noget op brylluper fra Politikens forlag.

Det vil jeg gøre.

--
mvh/rg. Christian
Her skulle der have stået

Fra : Ukendt

Dato : 04-03-04 11:25

> et

Jeg er ikke helt sikker, men er der ikke noget med at man ikke må bruge
konens/mandens efternavn som mellemnavn, eller er det omvendt, mellemnavn
som efternavn??

Fra : Per Christoffersen

Dato : 04-03-04 11:46

"Mette Meyer" <mette(snabela)marmet.dk> skrev i en meddelelse

> jeg

> Jeg er ikke helt sikker, men er der ikke noget med at man ikke må bruge
> konens/mandens efternavn som mellemnavn, eller er det omvendt, mellemnavn
> som efternavn??

Der er i den konkrete sag ikke tale om et mellemnavn, men om et nyt
efternavn.

/Per

Fra : Søren

Dato : 04-03-04 14:43

> Jeg er ikke helt sikker, men er der ikke noget med at man ikke må bruge
> konens/mandens efternavn som mellemnavn, eller er det omvendt, mellemnavn
> som efternavn??
Du må ikke bruge et mellemnavnet som efternavn. Et mellemnavn er rent
juridisk bare et nummer 2 fornavn.

--
Søren

Fra : Per Christoffersen

Dato : 04-03-04 15:04

"Søren" <soren@ingenmail.dk> skrev i en meddelelse
> Du må ikke bruge et mellemnavnet som efternavn. Et mellemnavn er rent
> juridisk bare et nummer 2 fornavn.

I lov om personnavne er nærmere defineret regler om mellemnavne:

"§ 11. Et barn kan ved dåb eller til enhver tid ved anmeldelse til
ministerialbogen (personregisteret) tillægges et eller flere mellemnavne.
Som mellemnavn kan vælges faderens eller moderens mellemnavn eller et navn,
barnet kan erhverve som efternavn i medfør af §§ 1-2 og § 8, nr. 1.

Stk. 2. I øvrigt kan overøvrigheden ved navnebevis tillade et mellemnavn,
som barnet kan erhverve som efternavn eller har en særlig tilknytning til.

Stk. 3. Et mellemnavn kan bortkastes ved anmeldelse til ministerialbogen
(personregisteret).

Stk. 4. Et mellemnavn bortfalder, hvis det erhverves som efternavn.

§ 12. Forandring af fornavn og mellemnavn kan ske ved adoptionsbevilling. §
10, stk. 1, og § 11 finder tilsvarende anvendelse."

Som det ses er der ingenlunde tale om at det udelukkende er et fornavn
nummer 2.

Feks. er den genrelle regel om fornavne ("§ 10. Et barn skal tillægges et
eller flere fornavne. Som fornavn må ikke vælges et navn, der ikke er et
egentligt fornavn, eller som kan blive til ulempe for barnet. ") ikke
gældende for mellemnavne.

/Per

Fra : Søren

Dato : 04-03-04 18:36

§
> 10, stk. 1, og § 11 finder tilsvarende anvendelse."
>

> Som det ses er der ingenlunde tale om at det udelukkende er et fornavn
> nummer 2.

Ja men reglerne for efternavn står i kapitel 1 i samme lov.

§ 1. Et barn får ved fødslen forældrenes efternavn, hvis forældrene har
samme efternavn.

Stk. 2. Har forældrene ikke samme efternavn, kan de eller den, der har
forældremyndigheden, vælge, om barnet skal have det efternavn, faderen eller
moderen bar ved barnets fødsel. Er dette navn erhvervet på grundlag af
ægteskab, kan i stedet vælges det navn, en af forældrene senest har båret,
som ikke er erhvervet på grundlag af ægteskab.

Stk. 3. Det efternavn, der vælges efter stk. 2, skal senest 6 måneder efter
barnets fødsel anmeldes til ministerialbogen (personregisteret) eller
tillægges barnet ved dåb. Sker navngivning ikke inden denne frist, får
barnet det efternavn, moderen bar ved barnets fødsel.

§ 2. Et efternavn kan ved anmeldelse til ministerialbogen (personregisteret)
ændres til et af følgende navne:

a.. 1) Et af de navne, der er nævnt i § 1, stk. 2, medmindre navnet er
erhvervet på grundlag af ægteskab.
b.. 2) Et efternavn, som en af forældrene har erhvervet efter barnets
fødsel, medmindre navnet er erhvervet på grundlag af ægteskab. Er navnet
erhvervet efter § 6, skal den pågældende af forældrene give samtykke.
c.. 3) Et efternavn, som den pågældende tidligere har båret, medmindre
navnet er erhvervet på grundlag af ægteskab.
d.. 4) Det efternavn, stedfaderen eller stedmoderen bærer, medmindre
navnet er erhvervet på grundlag af ægteskab, eller det efternavn,
stedfaderen eller stedmoderen senest har båret, som ikke er erhvervet på
grundlag af ægteskab. Stedfaderen eller stedmoderen skal samtykke i
anmeldelsen.
§ 3. Ved adoption erhverver adoptivbarnet adoptantens efternavn efter
reglerne i § 1. Det kan dog i bevillingen bestemmes, at barnet skal beholde
sit eget navn eller bære dette navn i forbindelse med det navn, det får ved
adoptionen.

Stk. 2. Ved ophævelse af adoptivforhold bevarer barnet retten til et
efternavn, der er erhvervet på grundlag af adoptionen.

§ 4. Ønsker ægtefæller samme efternavn, kan den ene ægtefælle ved anmeldelse
til vielsesmyndigheden med den anden ægtefælles samtykke antage dennes
efternavn, medmindre det er erhvervet på grundlag af ægteskab.

Stk. 2. Den, der har antaget et efternavn på grundlag af ægteskab, kan ved
anmeldelse til vielsesmyndigheden genantage det efternavn, vedkommende bar
ved ægteskabets indgåelse, eller det efternavn, vedkommende senest har
båret, som ikke er erhvervet på grundlag af ægteskab.

§ 5. I øvrigt kan forandring af efternavn ske ved navnebevis, der udfærdiges
af overøvrigheden.

§ 6. Navnebevis på et nyt efternavn kan udfærdiges, medmindre

a.. 1) navnet er forbeholdt efter § 7 og det ikke kan udelukkes, at der er
personer her i landet, der er berettiget til navnet,
b.. 2) navnet er et almindeligt kendt historisk efternavn,
c.. 3) navnet har en sådan lighed med de navne, der er nævnt under 1) og
2), at forveksling let kan ske,
d.. 4) navnet er et udenlandsk efternavn, der er almindeligt kendt her i
landet,
e.. 5) navnet ved udtale eller skrivemåde afgjort strider mod dansk
sprogbrug,
f.. 6) navnet er et egentligt fornavn eller
g.. 7) navnet er upassende eller kan vække anstød.
§ 7. Forbeholdte navne er:

a.. 1) navne, der er forbeholdt efter § 7 i lov nr. 140 af 17. maj 1961 om
personnavne, og
b.. 2) efternavne, der tillades ved navnebevis.
Stk. 2. Ved skriftlig anmeldelse til justitsministeriet kan envidere
forbeholdes:

a.. 1) efternavne, der bæres af personer med bopæl her i landet,
b.. 2) navne, der udgør eller indgår i et firma, varemærke eller
foreningsnavn, der er indregistreret her i landet, og
c.. 3) kunstnernavne og pseudonymer, der er almindeligt kendt her i landet
og anvendes af en person med bopæl her i landet.
§ 8. Uanset § 6, nr. 1-7, kan navnebevis udfærdiges på:

a.. 1) et navn, der bæres eller har været båret som efternavn af en af
ansøgerens forældre, bedsteforældre eller oldeforældre, medmindre navnet er
erhvervet på grundlag af ægteskab,
b.. 2) plejefaderens eller plejemoderens efternavn, hvis plejefaderen
eller plejemoderen giver samtykke,
c.. 3) et efternavn, der indebærer en tilpasning af et fremmedartet
efternavn til dansk sprogbrug,
d.. 4) et efternavn, som ansøgerens ægtefælle, bedsteforældre,
oldeforældre, børn, søskende eller forældres søskende har erhvervet i medfør
af § 6, såfremt den pågældende giver samtykke, eller
e.. 5) et efternavn, som ansøgeren i øvrigt påviser en ganske særlig
tilknytning til.
§ 9. Navnebevis kan i almindelighed udfærdiges på et efternavn, der består
af to navne forbundet med bindestreg, som ansøgeren enkeltvis kan bære som
efternavn.

Så med mindre forældrene's bedsteforældre har bået mellemnavnet som
efternavn må navnet ikke bruges som efternavn.

Dog kan et efternavn vist frit tages hvis det ikke står på listen over
forbeholdte navne, men der står selv efternavne som Hansen og Jensen, så det
er svært at finde et efternavn der ikke står der. *S

--

Søren

Fra : Per Christoffersen

Dato : 04-03-04 11:42

"Melanie" <melanie@dinven.dk> skrev i en meddelelse

> [...]
kirkekontoret
> eller læs i bogen som hedder noget op brylluper fra Politikens forlag.

Den relevante lov er Lov om Personnavne, - den kan feks. findes via
www.retsinfo.dk.
Når man gifter sig kan man antage hinandens efternavne, og derfor kan man
også få nyt efternavn med bindestreg mellem de to efternavne
Her er paragrafferne:
[...]

Det kræver udstedelse af et nyt navnebevis, og det koster formentlig et
gebyr.

Efterfølgende børn vil herefter kunne antage det nye efternavn som
sædvanlig.

/Per

Fra : Christian B. Andrese~

Dato : 04-03-04 12:12

"Per Christoffersen" <pc@NIXcomonto.dk> wrote in message

> [...]
> gebyr.
>
> Efterfølgende børn vil herefter kunne antage det nye efternavn som

Mange tak til jer alle, vi snakker med præsten om det, han kan sikkert
hjælpe med navnebeviset.

--
mvh/rg. Christian
Her skulle der have stået