dankortet mistet...
Fra : Nette

Dato : 03-03-04 01:33

Hej gruppe.

Ja, jeg mistede mit dankort forleden. Jeg var skrækslagen da jeg opdagede
det.
Jeg meldte det stjålet, men kunne se inde på den side hvor jeg fandt
nummeret, at der var en selvrisiko på 1500 kr, hvis jeg meldte det stjålet
med det samme, men hvis jeg først meldte det senere, så ville den lyde på,
tror det var 5000 kr.
Og så var det, vi kom til at diskutere herhjemme....

Hvordan kan der være selvrisiko på? Det gælder vel kun, hvis der er hævet på
kontoen via en terminal, hvortil min pinkode skal bruges?

Jeg går klart ud fra det er mit job at sørge for at billedet på kortet er up
to date, men er det ikke forretningens pligt at tjekke billedet, hvis de
bruger fluesmækker eller en af de der terminaler, der ringer op via
telefonen, hvor man også underskriver en bon, og hæfter de slet ikke for
transaktionen? I så fald, hvorfor er der så billede på et dankort? Kan de
bare sige:"Jamen det lignede ret godt?"

PFT

Nette

Fra : Bertel Lund Hansen

Dato : 03-03-04 07:14

Nette skrev:

> [...]
>med det samme, men hvis jeg først meldte det senere, så ville den lyde på,

Det er forkert.

Hvis kortet bruges uden pinkode og underskrift, hæfter
kortudsteder, og der er ingen selvrisiko.

Hvis der har været anvendt pinkode når kortet misbruges, er der
mindst en selvrisiko på 1'200 kr.

Hvis der har været anvendt pinkode når kortet misbruges, og man
har handlet uforsvarligt (kort sagt), stiger selvrisikoen til
8'000 kr.

Uforsvarligt vil f.eks. sige at du er for længe om at melde
kortet stjålet, eller at du selv har oplyst pinkoden til
misbrugeren.

Det betyder at man ved normal fornuftig adfærd højst kan hæfte
for 1'200 kr., men det kan man altså risikere hvis banditten har
opsnappet ens pinkode.

--
Bertel

Fra : Henning

Dato : 03-03-04 11:21

>Hvis kortet bruges uden pinkode og underskrift, hæfter
>kortudsteder, og der er ingen selvrisiko.

Du glemmer lige en ting - har der været anvendt underskrift, hæfter
butikken, men banken skal tilbageføre pengene til din konto med det
samme.

Fra : Per Christoffersen

Dato : 03-03-04 11:57

> Det betyder at man ved normal fornuftig adfærd højst kan hæfte
> for 1'200 kr., men det kan man altså risikere hvis banditten har
> opsnappet ens pinkode.

Og man hæfter ikke for træk der er foretaget efter at kortet er meldt
bortkommet ellerstjålet, - eller man har meddelt banken, at nogen måske har
opsnappet pin-koden.

/Per

Fra : anders majland

Dato : 03-03-04 11:58

> [...]
> 8'000 kr.
>
> Uforsvarligt vil f.eks. sige at du er for længe om at melde

Og for et et par år siden var for længe en halv time. Jeg ved ikke om de
har ændret praksis men det er værd at have i hovedet når de spørger hvor
lang der er gået siden man opdagede tyveriet - altså ikke hvor længe det
er siden det blev stjåle ....

(Der har set at der kan hæves 14000kr på 35 minutter i københavn i
eftermiddagsmyldertiden - De fleste penge var hævet i netto butikker (af
3000))

--
Anders dot Majland at jyde dot dk
email address in header is not valid

Fra : Per Christoffersen

Dato : 03-03-04 13:15

meddelelse news:c24hul$mjf$1@sunsite.dk...

> [...]
> har ændret praksis men det er værd at have i hovedet når de spørger hvor
> lang der er gået siden man opdagede tyveriet - altså ikke hvor længe det

Formuleringen i loven er 'snarest muligt', og det skal nok tages ret
bogstaveligt.
Men det må formodentlig komme an på situationen når man opdager at kortet er
bortkommet hvor hurtigt snarest muligt er i minutter.

/Per

Fra : anders majland

Dato : 03-03-04 13:53

> Formuleringen i loven er 'snarest muligt', og det skal nok tages ret
> bogstaveligt.

Yep - men nogen der ved om de stadig bruger 30min som grænse i praksis.

> Men det må formodentlig komme an på situationen når man opdager at
> kortet er bortkommet hvor hurtigt snarest muligt er i minutter.

Man kan jo hurtigt bruge lidt tid på at komme til en telefon og finde ud
af hvilket nummer man skal ringe på... Det er således en decideret
fodfejl hvis man ringer til politiet før man ringer til pbs ...

Fra : Devilicious

Dato : 03-03-04 18:20

meddelelse news:c24lm8$36q$1@sunsite.dk...
> Yep - men nogen der ved om de stadig bruger 30min som grænse i praksis.

SVJH er grænsen faktisk endnu lavere. Pengeinstitutankenævnet har truffet et
hav af afgørelse over grænsetilfælde, om hvornår man har handlet for
langsomt. Læs f.eks. afgørelsen "Lurblæseren" om en mand der havde været på
værtshus. Det er på en gang underholdende og tragisk.

-dev

Fra : HT

Dato : 03-03-04 17:03

"anders majland" <anders.majland-see.signature@address.invalid> skrev i en meddelelse

> (Der har set at der kan hæves 14000kr på 35 minutter i københavn i
> eftermiddagsmyldertiden - De fleste penge var hævet i netto butikker (af
> 3000))

Hvor og hvilke adresser ?
Jeg skal bruge 15.200 kr i kontanter en lørdag formiddag i marts

vh ht

Fra : Henrik Stidsen

Dato : 03-03-04 23:09

"HT" <HT@HT.dk> wrote in news:c25cen$jmg$1@sunsite.dk

> Jeg skal bruge 15.200 kr i kontanter en lørdag formiddag i marts

Og du kan ikke hæve dem fredag ?

http://såkadulæredet.dk/ => http://xn--skadulredet-x8as.dk/

Fra : Nette

Dato : 03-03-04 21:14

"Nette" skrev i en meddelelse
> Hvordan kan der være selvrisiko på? Det gælder vel kun, hvis der er hævet

> kontoen via en terminal, hvortil min pinkode skal bruges?

Mange tak , specielt til dig, Bertel... Det klarede det hele lidt.

Nette