/ Forside / Karriere / Erhverv / Jura / Nyhedsindlæg
Login
Glemt dit kodeord?
Brugernavn

Kodeord


Reklame
Top 10 brugere
Jura
#NavnPoint
RyeJensen 11840
Nordsted1 11095
dova 10393
refi 7375
ans 6906
BjarneD 5596
Oldboston 4933
Paulus1 3538
themis 2862
10  jakjoe 2566
Færdselslovens §49, 3, 3. pkt
Fra : Dennis Lange


Dato : 02-03-04 18:14

Hej.

Er der nogen, der kan afklare et hurtigt spørgsmål?

I Færdselslovens § 49, stk. 3, 3. pkt. står der: "Cyklist, der ønsker at
svinge til venstre, skal fortsætte gennem krydset til dets modsatte side, og
må først foretage svingningen, når det kan ske uden ulempe for den øvrige
færdsel."

Gælder dette også i et lysreguleret kryds. Altså må jeg foretage
venstresvinget direkte, eller skal jeg vente på grøndt i den tværgående
retning fra modsatte hjørne?

Jeg har lavet en lille illustration og lagt den i dk.binaer.
news:4044bf9a$0$243$edfadb0f@dread12.news.tele.dk

Spørgsmålet er altså, skal jeg vente på grønt lys A, når jeg når til punkt
C, eller må jeg fortsætte forløbet?

--
Mvh.
Dennis Lange

- Brugte fagbøger: www.pensum.dk www.bogbiz.dk



 
 
Bertel Lund Hansen (02-03-2004)
Kommentar
Fra : Bertel Lund Hansen


Dato : 02-03-04 18:44

Dennis Lange skrev:

>I Færdselslovens § 49, stk. 3, 3. pkt. står der: "Cyklist, der ønsker at
>svinge til venstre, skal fortsætte gennem krydset til dets modsatte side, og
>må først foretage svingningen, når det kan ske uden ulempe for den øvrige
>færdsel."

>Gælder dette også i et lysreguleret kryds.

Ja. Der står jo netop ikke det modsatte (og der er heller ikke
senere paragraffer med dette krav).

>Altså må jeg foretage venstresvinget direkte

Ja.

>eller skal jeg vente på grøndt i den tværgående retning fra modsatte hjørne?

Nej. Rent teknisk foretager man stadig et venstresving, og i den
situation skal man ikke afvente grønt for den 'modgående' færdsel
(som i praksis dog er medgående når man har krydset første vej).

--
Bertel
http://bertel.lundhansen.dk/   FIDUSO: http://fiduso.dk/

Henning (02-03-2004)
Kommentar
Fra : Henning


Dato : 02-03-04 21:14


>>eller skal jeg vente på grøndt i den tværgående retning fra modsatte hjørne?
>
>Nej. Rent teknisk foretager man stadig et venstresving, og i den
>situation skal man ikke afvente grønt for den 'modgående' færdsel
>(som i praksis dog er medgående når man har krydset første vej).

Du må bare ikke være kørt bag den fuldt optrukne linie.


Henning
hsb@(fjernes)image.dk

Thomas Arge (03-03-2004)
Kommentar
Fra : Thomas Arge


Dato : 03-03-04 11:16

Henning <nomail@all.invalid> wrote in
news:jmq9405aic5hhsk6bbaq6gti6kottp183c@4ax.com:
>
> Du må bare ikke være kørt bag den fuldt optrukne linie.

Det modsatte er dog tit tilfældet: at folk, der burde være stoppet for rødt
bag den fuldt optrukne linie fortsætter næsten helt ud i krydset før de
stopper. Træls, for så skal man til at overhale dem igen, når man som
lovlydig cyklist stopper ved stregen :), og træls hvis man er ved at
foretage et venstresving fra den anden side, og der så er fyldt med
cyklister der er kørt for langt frem.

/Thomas :)

Reino Andersen (03-03-2004)
Kommentar
Fra : Reino Andersen


Dato : 03-03-04 11:32

Henning skrev:

> >Nej. Rent teknisk foretager man stadig et venstresving, og i den
> >situation skal man ikke afvente grønt for den 'modgående' færdsel
> >(som i praksis dog er medgående når man har krydset første vej).
>
> Du må bare ikke være kørt bag den fuldt optrukne linie.

Hvor har du det fra?

Og hvilken "fuldt optrukken linie" er det helt præcist, du snakker om?

--
Reino



Søren (03-03-2004)
Kommentar
Fra : Søren


Dato : 03-03-04 12:02

> > Du må bare ikke være kørt bag den fuldt optrukne linie.
>
> Hvor har du det fra?
Hvis du er kørt tilbage over den fuldt optrukne linie er du ikke længere u
krydset, og må pænt vente på grønt som alle andre.
Grunden til at man må lave det venstresving man må er jo netop at man aldrig
forlader krydset.
>
> Og hvilken "fuldt optrukken linie" er det helt præcist, du snakker om?
Den fuldt optrukne linke der er i alle lysregulerede kryds (stoplinien).

--
Søren



Hr. Hansen (02-03-2004)
Kommentar
Fra : Hr. Hansen


Dato : 02-03-04 22:47

Dennis Lange wrote:
> I Færdselslovens § 49, stk. 3, 3. pkt. står der: "Cyklist, der ønsker
> at svinge til venstre, skal fortsætte gennem krydset til dets
> modsatte side, og må først foretage svingningen, når det kan ske uden
> ulempe for den øvrige færdsel."

Du skal køre frem til C og når du så der har sikret dig at du kan
fortætte uden at være til gene/fare må du fortsætte, men du skal helt
frem og stoppe op ved C, da du jo skal sikre dig at den tværgående ikke
har feks. "grøn pil"... i øvrigt fatter jeg ikke cyklister i feks. kbh.
hvorfor går det hele ud på "ja men jeg har jo lov til, så må bilerne sgu
bare undvige" ja cyklister har lov til mange ting (lidt for mange) men
de har også lov til at komme frygteligt til skade, blot fordi en skovl
på cykel holder på det han tror er rigtigt.



Søg
Reklame
Statistik
Spørgsmål : 177557
Tips : 31968
Nyheder : 719565
Indlæg : 6408872
Brugere : 218888

Månedens bedste
Årets bedste
Sidste års bedste