Bolia hæve pende før varer er afsendt???
Fra : hans

Dato : 01-03-04 15:19

Hej

Er lidt i tvivl om dette er lovligt?

Bolia hæver penge før de afsender varer! Se mere i dk.forbruger!§

Hej

et er jo nok Bolia du har købt hos formoder jeg! Man må først hæve beløbet
når varen er afsendt fra sit forretningssted og sådan som du beskriver det
bliver beløbet jo hævet når det ankommer til forretningens lager/terminal.
Hmm....Det ville jeg ikke finde mig i! Når man sælger varer over nettet så
er det mindste man kan forvente af en seriøs forretning at de overholder
reglerne. Har forretningen iøvrigt emærket jfr. "Kontant"???

Fra : Devilicious

Dato : 01-03-04 16:06

"hans" <boschjac@hotmail.com> skrev i en meddelelse
> Hej
>
> Er lidt i tvivl om dette er lovligt?
>
> Bolia hæver penge før de afsender varer! Se mere i dk.forbruger!§

[SNip]

Hvis jeg ikke husker alt for forkert, er formuleringen, at de ikke må hæve
pengene før varen er overgivet til selvstændig fragtfører. Jeg har ikke tid
til at slå det efter lige nu. Mener bestemmelsen er et 'mirror' af Kbl §..
17? (der dog vidt kunne gælder for erhverv, men princippet er vidst det
samme). Igen, har ikke liiiiige tid

> Du betaler først for dine varer i det øjeblik, de ankommer til vores
fragtterminal.<

_Kunne_ godt være en selvstændig fragtfører, selv om de skriver 'vores'.
'Vores' måske som i betydningen 'det fragtfirma vi benytter'. Jeg kender
ikke det omtalte firma eller dets struktur.

-dev

Fra : Per Christoffersen

Dato : 02-03-04 09:37

"Devilicious" <Magickemi@hotmail.com> skrev i en meddelelse
> [...]
> 17? (der dog vidt kunne gælder for erhverv, men princippet er vidst det

Det eneste sted jeg kan huske der er en formulering om dette er i
indløsningsaftalen mellem butikken og PBS. Her er udtrykket selvstændig
fragtfører SVJH anvendt.

Jeg tror i øvrigt, du tænker på KBL § 14 (Om retten til at kræve ydelse mod
ydelse).

/Per

Fra : Allan Lund Soerensen

Dato : 02-03-04 10:48

"Per Christoffersen" <pc@NIXcomonto.dk> skrev i en meddelelse

> Det eneste sted jeg kan huske der er en formulering om dette er i
> indløsningsaftalen mellem butikken og PBS. Her er udtrykket selvstændig
> fragtfører SVJH anvendt.

Ja, den fremgangsmåde Bolia anvender er ihvertfald i strid med PBS regler.

Fra http://www.betaling.dk/dankort/spoerg.htm#nr7

<SNIP>
7) Hvornår må forretningen trække beløbet fra min konto?

Forretningen må først trække beløbet, når varen afsendes/leveres. Det vil
sige, at hvis der er leveringstid på varen, trækkes beløbet først, når varen
afsendes/leveres til dig. Hvis det er en vare, som du får med det samme -
f.eks. download af software, må beløbet trækkes med det samme.
</SNIP>

Fra : Per Christoffersen

Dato : 02-03-04 10:57

"Allan Lund Soerensen" <microtec1@yahoo.com> skrev i en meddelelse

> Ja, den fremgangsmåde Bolia anvender er ihvertfald i strid med PBS regler.

Det kommer jo an på hvilken fragtcentral, der er tale om, som -dev også er
inde på i sit indlæg.
Men hvis der er tale om en intern forsendelsesafdeling, som er organiseret i
samme selskab som Bolia, så har du ret.

/Per

Fra : Devilicious

Dato : 02-03-04 22:32

"Per Christoffersen" <pc@NIXcomonto.dk> skrev i en meddelelse
> Jeg tror i øvrigt, du tænker på KBL § 14 (Om retten til at kræve ydelse
mod
> ydelse).

Jeg tænkte mere på bestemmelsen om risikoens overgang (selvstændig
fragfører). Kan det ikke passe med 17? (Lovsamlingen ligger _helt_ inde i
stuen, og retsinfo mindre brugervenligt end wordperfect 5.1 til dos).

-dev