|
| Vedr. returret ved internetkøb! Fra : hans |
Dato : 01-03-04 14:18 |
|
Hej
Jeg er lidt i tvivl om følgende: Jeg sælger nogle varer (f.eks. spiseborde)
via mit website og man kan bestille disse i mange forskellige mål og
trætyper. Kunden betaler med Dankort og beløb trækkes på dennes konto ved
afsendelse af spisebordet med fragtmand. Kunden modtager bordet og bestemmer
sig for alligevel ikke at ville have det og gør brug af sin returret
indenfor de angivne 14 dage. Nu er det sådan at spisebordet er lavet
specielt til denne kunde i et bestemt mål og trætype. Hvordan er det så med
returret når produktet er lavet / fremstillet til kunden under de førnævnte
forhold? Skal man som erhvervsdrivende evt. fremsende en skriftlig
ordrebekræftelse hvorpå kunden pr. skriftlig tilkendegivelse skal acceptere
ordrens pålydende. Er det i orden at omgå de 14 dages returret på den måde
eller er der andre måder at sikre sig at den bestilte vare ikke ryger retur?
Det er ikke helt billige spiseborde det drejer sig om!
Mvh
Bcopper
| |
Devast8or (01-03-2004)
| Kommentar Fra : Devast8or |
Dato : 01-03-04 14:37 |
|
hans wrote:
> Hej
>
> Jeg er lidt i tvivl om følgende: Jeg sælger nogle varer (f.eks.
> spiseborde) via mit website og man kan bestille disse i mange
> forskellige mål og trætyper. Kunden betaler med Dankort og beløb
> trækkes på dennes konto ved afsendelse af spisebordet med fragtmand.
> Kunden modtager bordet og bestemmer sig for alligevel ikke at ville
> have det og gør brug af sin returret indenfor de angivne 14 dage. Nu
> er det sådan at spisebordet er lavet specielt til denne kunde i et
> bestemt mål og trætype. Hvordan er det så med returret når produktet
> er lavet / fremstillet til kunden under de førnævnte forhold? Skal
> man som erhvervsdrivende evt. fremsende en skriftlig ordrebekræftelse
> hvorpå kunden pr. skriftlig tilkendegivelse skal acceptere ordrens
> pålydende. Er det i orden at omgå de 14 dages returret på den måde
> eller er der andre måder at sikre sig at den bestilte vare ikke ryger
> retur? Det er ikke helt billige spiseborde det drejer sig om!
>
> Mvh
>
> Bcopper
Sakset fra Retsinfo.dk
----
§ 10. Som fjernsalg betegnes aftale om salg af varer, ifølge hvilken varen
skal sendes til køberen, når sælgeren i katalog, brochure, annoncer eller
ved andet læsbart medie har tilbudt at sende varen efter bestilling afgivet
pr. telefon, brev eller andet læsbart medie og køberen har afgivet
bestilling på denne måde. Reglerne om fjernsalg finder tilsvarende
anvendelse ved bestilling af varer, tegning af abonnement eller forsikring
afgivet under eller i forbindelse med den erhvervsdrivendes telefoniske
henvendelse til forbrugeren uden dennes forudgående anmodning.
Stk. 2. Ved fjernsalg kan køberen træde tilbage fra aftalen i
overensstemmelse med §§ 11-13 (fortrydelsesret).
Stk. 3. Stk. 2 gælder ikke ved køb af
1) varer, som skal fremstilles eller tilpasses efter køberens individuelle
behov, eller
2) levnedsmidler og andre varer til forbrug i husholdningen.
----
Hele loven kan læses her:
http://www.retsinfo.dk/_GETDOCI_/ACCN/A19870088629-REGL
Stykke 2 er den vigtige for dig. Eftersom bordene er specielt fremstillet
til kunden kan denne ikke gøre brug af de 14 dages returret.
Devast8or
| |
Per Christoffersen (01-03-2004)
| Kommentar Fra : Per Christoffersen |
Dato : 01-03-04 14:39 |
|
"hans" <boschjac@hotmail.com> skrev i en meddelelse
news:4043380c$0$27419$edfadb0f@dread16.news.tele.dk...
> Hej
>
> Jeg er lidt i tvivl om følgende: Jeg sælger nogle varer (f.eks.
spiseborde)
> via mit website og man kan bestille disse i mange forskellige mål og
> trætyper. Kunden betaler med Dankort og beløb trækkes på dennes konto ved
> afsendelse af spisebordet med fragtmand. Kunden modtager bordet og
bestemmer
> sig for alligevel ikke at ville have det og gør brug af sin returret
> indenfor de angivne 14 dage. Nu er det sådan at spisebordet er lavet
> specielt til denne kunde i et bestemt mål og trætype. Hvordan er det så
med
> returret når produktet er lavet / fremstillet til kunden under de
førnævnte
> forhold? Skal man som erhvervsdrivende evt. fremsende en skriftlig
> ordrebekræftelse hvorpå kunden pr. skriftlig tilkendegivelse skal
acceptere
> ordrens pålydende. Er det i orden at omgå de 14 dages returret på den måde
> eller er der andre måder at sikre sig at den bestilte vare ikke ryger
retur?
> Det er ikke helt billige spiseborde det drejer sig om!
Det er Forbrugeraftaleloven, der fastsætter de 14 dages returret.
Citat:
§ 12. Ved fjernsalg kan forbrugeren træde tilbage fra aftalen i
overensstemmelse med §§ 12 a og 12 b (fortrydelsesret).
Stk. 2. Ved fjernsalg af tjenesteydelser samt ved fjernsalg af varer, der
skal fremstilles eller tilpasses efter forbrugerens individuelle behov,
gælder den i stk. 1 nævnte fortrydelsesret kun, indtil udførelsen,
fremstillingen eller tilpasningen begynder, når forbrugeren forinden har
givet samtykke til, at den erhvervsdrivende kunne begynde udførelsen m.v.
inden fortrydelsesfristens udløb. Denne begrænsning i fortrydelsesretten
gælder dog ikke, hvis den pågældende aftale vedrører løbende levering og er
indgået under eller i forbindelse med den erhvervsdrivendes telefoniske
henvendelse til forbrugeren uden dennes forudgående anmodning.
Du kan derfor håndtere fortrydelsesretten ved klart og tydeligt, at
tilkendgive, at der er tale om specialfremstillinger, og at få kundens
accept af, at fremstillingen igangsættes.
Hvordan dette gøres er juridisk set underordnet, - det kan gøres ved
udfyldelse af blanket på en webside, eller ved at få en accept på en
fremsendt ordrebekræftigelse. Denne ordrebekræftigelse og kundens
returbekræftigelse kan også foregå pr. mail. Den sidste model giver dig nok
de bedste kort på hånden, hvis du efterfølgende skal dokumentere aftalens
indhold.
Jeg går i øvrigt ud fra, at din produktion også kvalificerer til
specialfremstilling i lovens forstand, - hvor meget der skal til for at opnå
dette er lidt uklart, men hvis du starter fra bunden hver gang, så skulle
der ikke være nogen tvivl. Det er vanskeligere, hvis du anvender
halv-fabrikata, som sammenstykkes. Der er truffet afgørelser om, at feks.
computere der samles til hver kunde af standard-produkter ikke kan anses for
at være specialfremstillede.
Forbrugeralelovens returret gælder i øvrigt kun for forbrugere (!), og ikke
for virksomheder, der køber af dig via websitet.
/Per
| |
hans (01-03-2004)
| Kommentar Fra : hans |
Dato : 01-03-04 15:05 |
|
Hej
Tak for de hurtige svar! Der hvor jeg ser problemer er mht. den sidste
kommentar citat
"Jeg går i øvrigt ud fra, at din produktion også kvalificerer til
specialfremstilling i lovens forstand, - hvor meget der skal til for at opnå
dette er lidt uklart, men hvis du starter fra bunden hver gang, så skulle
der ikke være nogen tvivl.
Det er vanskeligere, hvis du anvender halv-fabrikata, som sammenstykkes. Der
er truffet afgørelser om, at feks.
computere der samles til hver kunde af standard-produkter ikke kan anses for
at være specialfremstillede."
citat slut.
Jeg bestiller bordene hos en producent der har bordene i sit standard
sortiment. Producenten lagerfører ikke bordene, men de laves på bestilling.
Der er 2 træsorter og 4 overfladebehandlinger man kan vælge imellem og
størrelsesmæssigt kan man vælge i flg. bredder: 80, 90, 100, 110 og længder
i: 80, 90, 100, 110, 120, ....op til.....300 cm. Som I kan se er der
virkelig mange muligheder for at bestille lige netop den størrelse som man
vil have og derfor er jeg lidt tilbageholdende med at sætte produkterne på
websitet inden jeg helt klart ved hvordan returreglerne er. Men om der er
tale om et specialfremstillet eller standard produkt har jeg lidt svært ved
at afgøre eftersom hvis man benytter sig af halvfabrikata i
fremstillingsprocessen så vil det bare være et standardprodukt og derfor
omfattet af 14 dages reglen.
Med venlig hilsen
Bcopper
"Per Christoffersen" <pc@NIXcomonto.dk> skrev i en meddelelse
news:40433c8a$0$27359$edfadb0f@dread16.news.tele.dk...
>
> "hans" <boschjac@hotmail.com> skrev i en meddelelse
> news:4043380c$0$27419$edfadb0f@dread16.news.tele.dk...
> > Hej
> >
> > Jeg er lidt i tvivl om følgende: Jeg sælger nogle varer (f.eks.
> spiseborde)
> > via mit website og man kan bestille disse i mange forskellige mål og
> > trætyper. Kunden betaler med Dankort og beløb trækkes på dennes konto
ved
> > afsendelse af spisebordet med fragtmand. Kunden modtager bordet og
> bestemmer
> > sig for alligevel ikke at ville have det og gør brug af sin returret
> > indenfor de angivne 14 dage. Nu er det sådan at spisebordet er lavet
> > specielt til denne kunde i et bestemt mål og trætype. Hvordan er det så
> med
> > returret når produktet er lavet / fremstillet til kunden under de
> førnævnte
> > forhold? Skal man som erhvervsdrivende evt. fremsende en skriftlig
> > ordrebekræftelse hvorpå kunden pr. skriftlig tilkendegivelse skal
> acceptere
> > ordrens pålydende. Er det i orden at omgå de 14 dages returret på den
måde
> > eller er der andre måder at sikre sig at den bestilte vare ikke ryger
> retur?
> > Det er ikke helt billige spiseborde det drejer sig om!
>
> Det er Forbrugeraftaleloven, der fastsætter de 14 dages returret.
> Citat:
> § 12. Ved fjernsalg kan forbrugeren træde tilbage fra aftalen i
> overensstemmelse med §§ 12 a og 12 b (fortrydelsesret).
>
> Stk. 2. Ved fjernsalg af tjenesteydelser samt ved fjernsalg af varer, der
> skal fremstilles eller tilpasses efter forbrugerens individuelle behov,
> gælder den i stk. 1 nævnte fortrydelsesret kun, indtil udførelsen,
> fremstillingen eller tilpasningen begynder, når forbrugeren forinden har
> givet samtykke til, at den erhvervsdrivende kunne begynde udførelsen m.v.
> inden fortrydelsesfristens udløb. Denne begrænsning i fortrydelsesretten
> gælder dog ikke, hvis den pågældende aftale vedrører løbende levering og
er
> indgået under eller i forbindelse med den erhvervsdrivendes telefoniske
> henvendelse til forbrugeren uden dennes forudgående anmodning.
>
>
>
> Du kan derfor håndtere fortrydelsesretten ved klart og tydeligt, at
> tilkendgive, at der er tale om specialfremstillinger, og at få kundens
> accept af, at fremstillingen igangsættes.
>
> Hvordan dette gøres er juridisk set underordnet, - det kan gøres ved
> udfyldelse af blanket på en webside, eller ved at få en accept på en
> fremsendt ordrebekræftigelse. Denne ordrebekræftigelse og kundens
> returbekræftigelse kan også foregå pr. mail. Den sidste model giver dig
nok
> de bedste kort på hånden, hvis du efterfølgende skal dokumentere aftalens
> indhold.
>
>
>
> Jeg går i øvrigt ud fra, at din produktion også kvalificerer til
> specialfremstilling i lovens forstand, - hvor meget der skal til for at
opnå
> dette er lidt uklart, men hvis du starter fra bunden hver gang, så skulle
> der ikke være nogen tvivl. Det er vanskeligere, hvis du anvender
> halv-fabrikata, som sammenstykkes. Der er truffet afgørelser om, at feks.
> computere der samles til hver kunde af standard-produkter ikke kan anses
for
> at være specialfremstillede.
>
>
>
> Forbrugeralelovens returret gælder i øvrigt kun for forbrugere (!), og
ikke
> for virksomheder, der køber af dig via websitet.
>
>
>
> /Per
>
>
>
>
>
>
| |
Per Christoffersen (01-03-2004)
| Kommentar Fra : Per Christoffersen |
Dato : 01-03-04 15:16 |
|
"hans" <boschjac@hotmail.com> skrev i en meddelelse
news:40434302$0$27462$edfadb0f@dread16.news.tele.dk...
> Jeg bestiller bordene hos en producent der har bordene i sit standard
> sortiment. Producenten lagerfører ikke bordene, men de laves på
bestilling.
> Der er 2 træsorter og 4 overfladebehandlinger man kan vælge imellem og
> størrelsesmæssigt kan man vælge i flg. bredder: 80, 90, 100, 110 og
længder
> i: 80, 90, 100, 110, 120, ....op til.....300 cm. Som I kan se er der
> virkelig mange muligheder for at bestille lige netop den størrelse som man
> vil have og derfor er jeg lidt tilbageholdende med at sætte produkterne på
> websitet inden jeg helt klart ved hvordan returreglerne er. Men om der er
> tale om et specialfremstillet eller standard produkt har jeg lidt svært
ved
> at afgøre eftersom hvis man benytter sig af halvfabrikata i
> fremstillingsprocessen så vil det bare være et standardprodukt og derfor
> omfattet af 14 dages reglen.
Jeg vil ikke svare klart på dit problem, for jeg ved det simpelthen ikke
Du skal måske nok rådføre dig med en rigtig advokat inden du igangsætter
handlen.
Du kan også starte med at kontakte Forbrugerstyrelsen, som nok kunne tænkes
at ahve en holdning til, hvordan loven skal fortolkes.
/Per
| |
Morten Fruergaard (01-03-2004)
| Kommentar Fra : Morten Fruergaard |
Dato : 01-03-04 15:22 |
|
hans wrote:
> Jeg bestiller bordene hos en producent der har bordene i sit standard
> sortiment. Producenten lagerfører ikke bordene, men de laves på
> bestilling. Der er 2 træsorter og 4 overfladebehandlinger man kan
> vælge imellem og størrelsesmæssigt kan man vælge i flg. bredder: 80,
> 90, 100, 110 og længder i: 80, 90, 100, 110, 120, ....op til.....300
> cm. Som I kan se er der virkelig mange muligheder for at bestille
> lige netop den størrelse som man vil have og derfor er jeg lidt
> tilbageholdende med at sætte produkterne på websitet inden jeg helt
> klart ved hvordan returreglerne er. Men om der er tale om et
> specialfremstillet eller standard produkt har jeg lidt svært ved at
> afgøre eftersom hvis man benytter sig af halvfabrikata i
> fremstillingsprocessen så vil det bare være et standardprodukt og
> derfor omfattet af 14 dages reglen.
Jeg vil helt klart mene, at du ikke har pligt til 14 dages returret, såfremt
kunden har accepteret at du påbegynder jf: stk. 2.
--
Mvh. Morten Fruergaard
www.fruergaard-racing.dk deltager i www.syverrace.dk
www.cf-offroad.dk - Dæk/fælge, rustfrit udstyr m.v. til 4x4 & vans.
2-vejs alarmer, alm. alarmer, startspærre, fart pilot og meget andet...
| |
bem (01-03-2004)
| Kommentar Fra : bem |
Dato : 01-03-04 15:26 |
|
Morten Fruergaard wrote:
> Jeg vil helt klart mene, at du ikke har pligt til 14 dages returret,
> såfremt kunden har accepteret at du påbegynder jf: stk. 2.
Jeg mener det modsatte Det gør jeg, fordi jeg ikke kan se nogen forskel
på at få samlet en PC med standardkomponenter og få samlet et bord med
standardkomponenter - og der er jo praksis for, at en PC *kan* returneres
selv om den er samlet efter kundens anvisninger. Kunne man derimod bestille
bordet i præcis det mål, man selv måtte ønske, så ville jeg mene, at
returret kunne nægtes, fordi bordet så ville være specialfremstillet.
/Bo
| |
Morten Fruergaard (01-03-2004)
| Kommentar Fra : Morten Fruergaard |
Dato : 01-03-04 15:29 |
|
bem wrote:
>> Jeg vil helt klart mene, at du ikke har pligt til 14 dages returret,
>> såfremt kunden har accepteret at du påbegynder jf: stk. 2.
>
> Jeg mener det modsatte Det gør jeg, fordi jeg ikke kan se nogen
> forskel på at få samlet en PC med standardkomponenter og få samlet et
> bord med standardkomponenter - og der er jo praksis for, at en PC
> *kan* returneres selv om den er samlet efter kundens anvisninger.
> Kunne man derimod bestille bordet i præcis det mål, man selv måtte
> ønske, så ville jeg mene, at returret kunne nægtes, fordi bordet så
> ville være specialfremstillet.
En computer kan skilles af igen.
Du kan ikke save plader sammen igen.
Jeg formoder ikke, at pladerne ligger i færdige mål hos producenten, men at
de afkortes efter mål.
--
Mvh. Morten Fruergaard
www.fruergaard-racing.dk deltager i www.syverrace.dk
www.cf-offroad.dk - Dæk/fælge, rustfrit udstyr m.v. til 4x4 & vans.
2-vejs alarmer, alm. alarmer, startspærre, fart pilot og meget andet...
| |
bem (01-03-2004)
| Kommentar Fra : bem |
Dato : 01-03-04 15:42 |
|
Morten Fruergaard wrote:
> En computer kan skilles af igen.
> Du kan ikke save plader sammen igen.
> Jeg formoder ikke, at pladerne ligger i færdige mål hos producenten,
> men at de afkortes efter mål.
Jeg kan godt se din pointe, men jeg hæfter mig mere ved:
"Jeg bestiller bordene hos en producent der har bordene i sit standard
sortiment..."
Standard sortiment indikerer for mig, at producenten samler bordene ud fra
allerede eksisterende halvfabrikata. Ellers var der jo ikke grund til at
have et antal kombinationer, så kunne man lige så godt have min. og max.
mål, hvor alt derimellem ville kunne købes.
/Bo
| |
Allan Lund Soerensen (01-03-2004)
| Kommentar Fra : Allan Lund Soerensen |
Dato : 01-03-04 16:26 |
|
"bem" <bo.elkjaer@NOSPAMeudoramail.com> skrev i en meddelelse
news:c1vi48$f2b$1@sunsite.dk...
>
> Standard sortiment indikerer for mig, at producenten samler bordene ud fra
> allerede eksisterende halvfabrikata. Ellers var der jo ikke grund til at
> have et antal kombinationer, så kunne man lige så godt have min. og max.
> mål, hvor alt derimellem ville kunne købes.
Du har vel bemærket "bredder: 80, 90, 100, 110 og længder i: 80, 90, 100,
110, 120, ....op til.....300 cm".
Det giver 4 x 23 = 92 forskellige størrelser på bordpladen. Når du så
begynder at kombinere det med forskellig "trætype" bliver det RIGTIG mange
kombinationer.
Det er vist temmelig teoretisk at producenten har dem stående som
"halvfabrikata"
| |
bem (01-03-2004)
| Kommentar Fra : bem |
Dato : 01-03-04 18:06 |
|
Allan Lund Soerensen wrote:
> Du har vel bemærket "bredder: 80, 90, 100, 110 og længder i: 80, 90,
> 100, 110, 120, ....op til.....300 cm".
> Det giver 4 x 23 = 92 forskellige størrelser på bordpladen. Når du så
> begynder at kombinere det med forskellig "trætype" bliver det RIGTIG
> mange kombinationer.
>
> Det er vist temmelig teoretisk at producenten har dem stående som
> "halvfabrikata"
Det er jeg nu ikke så sikker på. Hvis han sælger en vis volumen, så er der
ikke meget økonomi i at save 10, 20 , 30 eller 40 cm af og smide det væk.
Hvorfor skulle man ellers ikke kunne vælge 91,5 cm plader?
Omvendt så aner jeg jo ikke, om det er mig eller dig der gætter rigtigt
/Bo
| |
Devast8or (01-03-2004)
| Kommentar Fra : Devast8or |
Dato : 01-03-04 19:03 |
|
bem wrote:
> Morten Fruergaard wrote:
>
>> En computer kan skilles af igen.
>> Du kan ikke save plader sammen igen.
>> Jeg formoder ikke, at pladerne ligger i færdige mål hos producenten,
>> men at de afkortes efter mål.
>
> Jeg kan godt se din pointe, men jeg hæfter mig mere ved:
> "Jeg bestiller bordene hos en producent der har bordene i sit standard
> sortiment..."
> Standard sortiment indikerer for mig, at producenten samler bordene
> ud fra allerede eksisterende halvfabrikata. Ellers var der jo ikke
> grund til at have et antal kombinationer, så kunne man lige så godt
> have min. og max. mål, hvor alt derimellem ville kunne købes.
>
> /Bo
Men Hans skriver jo også "Producenten lagerfører ikke bordene, men de laves
på bestilling". Det fortæller da mig at bordene ikke sættes sammen af
halvfabrikata hos producenten. Så kan man vel sige at allerede her er
bordene specielt fremstillede - eller?
Devast8or
| |
Bertel Lund Hansen (01-03-2004)
| Kommentar Fra : Bertel Lund Hansen |
Dato : 01-03-04 19:21 |
|
Devast8or skrev:
>Men Hans skriver jo også "Producenten lagerfører ikke bordene, men de laves
>på bestilling".
Det er sådan set ligemeget. En computerforretning behøver heller
ikke have lagervarer. det er nok de færreste der faktisk har det.
Min vurdering (uden ekspertise) er at Hans lige præcis er i et
gråzoneområde. Personligt tror jeg at han bør respektere
returretten.
--
Bertel
http://bertel.lundhansen.dk/ FIDUSO: http://fiduso.dk/
| |
Morten Fruergaard (01-03-2004)
| Kommentar Fra : Morten Fruergaard |
Dato : 01-03-04 20:11 |
|
Bertel Lund Hansen wrote:
> Min vurdering (uden ekspertise) er at Hans lige præcis er i et
> gråzoneområde. Personligt tror jeg at han bør respektere
> returretten.
Det hele kommer an på, om der bliver savet, boret eller pudset på bordet.
Hvis der gør det, så er der i hvert fald tale om en tilpasning, og han
behøves ikke give returret.
--
Mvh. Morten Fruergaard
www.fruergaard-racing.dk deltager i www.syverrace.dk
www.cf-offroad.dk - Dæk/fælge, rustfrit udstyr m.v. til 4x4 & vans.
2-vejs alarmer, alm. alarmer, startspærre, fart pilot og meget andet...
| |
Bertel Lund Hansen (01-03-2004)
| Kommentar Fra : Bertel Lund Hansen |
Dato : 01-03-04 21:27 |
|
"Morten Fruergaard" <mit fornavn @ mit efternavn . com> skrev:
>Det hele kommer an på, om der bliver savet, boret eller pudset på bordet.
>Hvis der gør det, så er der i hvert fald tale om en tilpasning, og han
>behøves ikke give returret.
Jeg synes ikke det er så enkelt. Hvis man vil sælge borde uden at
have lagervarer, bliver man nødt til at save til hver kunde. Det
tror jeg ikke automatisk gør det til en tilpasset vare. Tænk
f.eks. på hvis man kun solgte én bordstørrelse.
--
Bertel
http://bertel.lundhansen.dk/ FIDUSO: http://fiduso.dk/
| |
Thunderbird [7100] (03-03-2004)
| Kommentar Fra : Thunderbird [7100] |
Dato : 03-03-04 00:19 |
|
On Mon, 1 Mar 2004 15:26:08 +0100, "bem"
<bo.elkjaer@NOSPAMeudoramail.com> wrote:
>Morten Fruergaard wrote:
>
>> Jeg vil helt klart mene, at du ikke har pligt til 14 dages returret,
>> såfremt kunden har accepteret at du påbegynder jf: stk. 2.
>
>Jeg mener det modsatte Det gør jeg, fordi jeg ikke kan se nogen forskel
>på at få samlet en PC med standardkomponenter og få samlet et bord med
>standardkomponenter - og der er jo praksis for, at en PC *kan* returneres
>selv om den er samlet efter kundens anvisninger. Kunne man derimod bestille
>bordet i præcis det mål, man selv måtte ønske, så ville jeg mene, at
>returret kunne nægtes, fordi bordet så ville være specialfremstillet.
Definer "standardkomponenter", som i komponenter man har masser af på
lageret eller at det er ligegyldigt idet at et grafikort er et
grafikkort?-
Jeg ville da så til gengæld mene at en computer der er bygget helt efter
kundens ønske er at sammenligne med et specialtilpasset produkt.
--
Mvh
Flemming Jacobsen
| |
Morten Fruergaard (03-03-2004)
| Kommentar Fra : Morten Fruergaard |
Dato : 03-03-04 07:06 |
|
Thunderbird [7100] wrote:
> Jeg ville da så til gengæld mene at en computer der er bygget helt
> efter kundens ønske er at sammenligne med et specialtilpasset produkt.
Det er det jo så ikke.
En pc kan skilles af igen.
--
Mvh. Morten Fruergaard
www.fruergaard-racing.dk deltager i www.syverrace.dk
www.cf-offroad.dk - Dæk/fælge, rustfrit udstyr m.v. til 4x4 & vans.
2-vejs alarmer, alm. alarmer, startspærre, fart pilot og meget andet...
| |
Thunderbird [7100] (03-03-2004)
| Kommentar Fra : Thunderbird [7100] |
Dato : 03-03-04 18:11 |
|
On Wed, 3 Mar 2004 07:05:56 +0100, "Morten Fruergaard" <mit fornavn @
mit efternavn . com> wrote:
>Thunderbird [7100] wrote:
>> Jeg ville da så til gengæld mene at en computer der er bygget helt
>> efter kundens ønske er at sammenligne med et specialtilpasset produkt.
>
>Det er det jo så ikke.
>
>En pc kan skilles af igen.
Måske, men såsnart at den købte computer har været købt så er delene jo
i effekt brugt og kan derfor principelt ikek bruges i en ny computer.
Hvad så hvis at man fx skriver at computere der er specialbygget til
kunderne ikke tages retur. Bryder man så loven ved det.
Men hvis man ikke kan "slippe udenom" på det grundlag så kan jeg se at
en af mine planer går i vasken.
--
Mvh
Flemming Jacobsen
| |
HKJ (03-03-2004)
| Kommentar Fra : HKJ |
Dato : 03-03-04 18:30 |
|
"Thunderbird [7100]" <praetorian[NoSpam]@tnfs.dk> wrote in message
news:s74c40laic7u9iip6s9m29as4seuv18k9a@4ax.com...
> >En pc kan skilles af igen.
>
> Måske, men såsnart at den købte computer har været købt så er delene jo
> i effekt brugt og kan derfor principelt ikek bruges i en ny computer.
Hvilket ikke har noget betydning i forhold til returnering, der har man lov
til at afprøve varen (med enkelte undtagelser).
> Hvad så hvis at man fx skriver at computere der er specialbygget til
> kunderne ikke tages retur. Bryder man så loven ved det.
Hvis du med special bygget mener at du maler kassen el.lign. så skulle det
være ok, men ændring af ram/cpu/indstikskort er ikke specialbygning.
| |
Per Christoffersen (04-03-2004)
| Kommentar Fra : Per Christoffersen |
Dato : 04-03-04 08:47 |
|
"Thunderbird [7100]" <praetorian[NoSpam]@tnfs.dk> skrev i en meddelelse
news:s74c40laic7u9iip6s9m29as4seuv18k9a@4ax.com...
> Hvad så hvis at man fx skriver at computere der er specialbygget til
> kunderne ikke tages retur. Bryder man så loven ved det.
Det fritager ihvertfald ikke for forpligtigelsen til at tage varen retur,
hvis vi skal følge ankenævnets praksis.
Returretten er ufravigelig.
Man bryder så muligvis loven ved at lave vildledende markedsføring, eller
afgivelse af urigtige oplysninger ifbm. aftalen, men det er jo en anden sag.
/Per
| |
Thunderbird [7100] (03-03-2004)
| Kommentar Fra : Thunderbird [7100] |
Dato : 03-03-04 00:17 |
|
On Mon, 1 Mar 2004 15:04:54 +0100, "hans" <boschjac@hotmail.com> wrote:
>Hej
>Tak for de hurtige svar! Der hvor jeg ser problemer er mht. den sidste
>kommentar citat
>
>"Jeg går i øvrigt ud fra, at din produktion også kvalificerer til
>specialfremstilling i lovens forstand, - hvor meget der skal til for at opnå
>dette er lidt uklart, men hvis du starter fra bunden hver gang, så skulle
>der ikke være nogen tvivl.
>Det er vanskeligere, hvis du anvender halv-fabrikata, som sammenstykkes. Der
>er truffet afgørelser om, at feks.
>computere der samles til hver kunde af standard-produkter ikke kan anses for
>at være specialfremstillede."
Hvad skulle gøre dem mindre special fremstillede. Der er IMo forskel at
købe en bassi opsætning som en butik fx sælger, eller "forlange" at få
en computer helt efter ens eger hoved,
I situation 1, der er i mine øje returret, men i situation 2 er der
ikke.
Men hvis at jeg er forkert på den, er der nogle der vil forklare mig
hvorfor at det hænger sådan sammen.
--
Mvh
Flemming Jacobsen
| |
Bertel Lund Hansen (03-03-2004)
| Kommentar Fra : Bertel Lund Hansen |
Dato : 03-03-04 07:00 |
|
"Thunderbird [7100]" <praetorian[NoSpam]@tnfs.dk> skrev:
>Hvad skulle gøre dem mindre special fremstillede. Der er IMo forskel at
>købe en bassi opsætning som en butik fx sælger, eller "forlange" at få
>en computer helt efter ens eger hoved,
>I situation 1, der er i mine øje returret, men i situation 2 er der
>ikke.
"Helt efter ens eget hoved" er ikke så præcist. Hvis man
forlanger at printbanerne skal være lilla med røde stjerner og
kabinettet bygget i mahognitræ, er der uden tvivl tale om et
specialtilpasset produkt. Hvis man derimod beder om at den samles
af standardkomponenter, er situationen en anden. De kan tages ud
og sælges igen i en anden sammensætning hvis der ikke er en køber
til den samlede computer.
Jeg tør dog ikke sige hvor grænsen går. Findes der en dom om
sådan en sag?
--
Bertel
http://bertel.lundhansen.dk/ FIDUSO: http://fiduso.dk/
| |
Per Christoffersen (03-03-2004)
| Kommentar Fra : Per Christoffersen |
Dato : 03-03-04 08:43 |
|
"Bertel Lund Hansen" <nospamius@lundhansen.dk> skrev i en meddelelse
news:atsa40p96r4n0sd3t1b87na8dk2hjc34e6@news.stofanet.dk...
> "Helt efter ens eget hoved" er ikke så præcist. Hvis man
> forlanger at printbanerne skal være lilla med røde stjerner og
> kabinettet bygget i mahognitræ, er der uden tvivl tale om et
> specialtilpasset produkt. Hvis man derimod beder om at den samles
> af standardkomponenter, er situationen en anden. De kan tages ud
> og sælges igen i en anden sammensætning hvis der ikke er en køber
> til den samlede computer.
>
> Jeg tør dog ikke sige hvor grænsen går. Findes der en dom om
> sådan en sag?
Der findes en afgørelse vidst nok fra Forbrugerklagenævnet, men den præcise
afgrænsning er svær at definere.
Det er nok værd at bemærke, at det er forretningen selv, der skal tillbyde
maskiner samlet efter forbrugerens ønske via fjernhandel. Man kan sagtens
forestille sig en situation hvor en særlig maskine ikke er omfattet af
reglerne om fjernhandel, - simpelthen fordi den ikke er solgt via det
normale fjernhandelssystem.
/Per
| |
Thunderbird [7100] (03-03-2004)
| Kommentar Fra : Thunderbird [7100] |
Dato : 03-03-04 18:21 |
|
On Wed, 03 Mar 2004 06:59:56 +0100, Bertel Lund Hansen
<nospamius@lundhansen.dk> wrote:
>"Thunderbird [7100]" <praetorian[NoSpam]@tnfs.dk> skrev:
>
>>Hvad skulle gøre dem mindre special fremstillede. Der er IMo forskel at
>>købe en bassi opsætning som en butik fx sælger, eller "forlange" at få
>>en computer helt efter ens eger hoved,
>
>>I situation 1, der er i mine øje returret, men i situation 2 er der
>>ikke.
>
>"Helt efter ens eget hoved" er ikke så præcist. Hvis man
>forlanger at printbanerne skal være lilla med røde stjerner og
>kabinettet bygget i mahognitræ, er der uden tvivl tale om et
>specialtilpasset produkt. Hvis man derimod beder om at den samles
>af standardkomponenter, er situationen en anden. De kan tages ud
>og sælges igen i en anden sammensætning hvis der ikke er en køber
>til den samlede computer.
men idet at delene har siddet i en anden computer, som realt set har
været benyttet, så er delene jo brugt?. Men hvis det med at man
bestiller varer hjem specifik til den kunde og samtligt med samler hans
personlige computer ikke er nok til at gøre det til et specielt
tilpasset produkt så kan jeg se at en af mine ideer ryger i vasken.
Men hvad nu hvis at en butik fx "kun" sælger "standard computere", altså
computere med en ensartet standard opsætning og kunden så kommer og
sprøger om at få en bygget der går udenom deres almindelige system. Så
skal der jo til at bestilles varer direkte hjem til kunden.
--
Mvh
Flemming Jacobsen
| |
Kristian Storgaard (03-03-2004)
| Kommentar Fra : Kristian Storgaard |
Dato : 03-03-04 18:44 |
|
"Thunderbird [7100]" skrev 03.03.2004 18:20:
> Men hvad nu hvis at en butik fx "kun" sælger "standard computere", altså
> computere med en ensartet standard opsætning og kunden så kommer og
> sprøger om at få en bygget der går udenom deres almindelige system. Så
> skal der jo til at bestilles varer direkte hjem til kunden.
Så må de jo lade være med at tage ordren, hvis de ikke vil tage "risikoen".
Bestemmelserne er lavet for at beskytte forbrugerne, og butikkerne må
indregne de omkostninger, der evt. er forbundet hermed i deres priser. De er
jo ikke tvunget til at sælge noget.
/kristian
| |
Bertel Lund Hansen (03-03-2004)
| Kommentar Fra : Bertel Lund Hansen |
Dato : 03-03-04 20:38 |
|
"Thunderbird [7100]" <praetorian[NoSpam]@tnfs.dk> skrev:
>men idet at delene har siddet i en anden computer, som realt set har
>været benyttet, så er delene jo brugt?
Det er de jo uanset om computeren er specialbygget eller
hyldevare - bortset fra at loven skelner mellem afprøvning og
egentlig ibrugtagning som ikke må ske med en vare som man vil
returnere.
--
Bertel
http://bertel.lundhansen.dk/ FIDUSO: http://fiduso.dk/
| |
bem (03-03-2004)
| Kommentar Fra : bem |
Dato : 03-03-04 09:18 |
|
Thunderbird [7100] wrote:
> Der er IMo forskel
> at købe en bassi opsætning som en butik fx sælger, eller "forlange"
> at få en computer helt efter ens eger hoved,
>
> I situation 1, der er i mine øje returret, men i situation 2 er der
> ikke.
>
> Men hvis at jeg er forkert på den, er der nogle der vil forklare mig
> hvorfor at det hænger sådan sammen.
Her er en klagenævnsafgørelse der omhandler netop dettte tilfælde:
"Sælgeren anførte, at kunden havde bestilt en modificeret pc, der blev
konfigureret efter hans ønske. Den leverede computer var derfor væsentligt
forskellig fra den annoncerede, og den kunne derfor ikke gensælges til en ny
kunde uden omkostninger til test.
<snip>
Efter lovens § 10, stk. 3, nr. 1 er der dog ikke efter loven fortrydelsesret
i forbindelse med køb af varer, som skal tilpasses efter køberens
individuelle behov. Det fremgår af bemærkningerne til forslaget til den
oprindelige lov, jf. Folketingstidende 1977/78, tillæg A, spalterne 731, 755
og 767, at det særlige behov for en lovbestemt fortrydelsesret ved
postordresalg beror på, at køberen ikke har haft lejlighed til at undersøge
varen, og at han i almindelighed er henvist til at træffe sin beslutning om
køb alene på grundlag af sælgerens oplysninger og beskrivelse. Det anføres
endvidere, at der ved postordreforretninger er et vist behov for at beskytte
forbrugerne mod indgåelse af aftaler, der som følge af den lette og bekvemme
måde, hvorpå aftalen indgås og opfyldes, ikke er tilstrækkeligt overvejet
(»impulskøb«). I lovforslagets bemærkninger anføres også, at i tilfælde,
hvor varen skal fremstilles eller tilpasses efter køberens individuelle
behov, er der behov for at gøre en undtagelse fra fortrydelsesretten, også i
forbindelse med postordresalg, Selvom dette normalt ikke er særlig praktisk.
Som en begrundelse for denne undtagelse anføres i bemærkningerne til
lovforslaget, at der er grund til at formode, at en aftale af denne type er
tilstrækkeligt overvejet for forbrugerens side, når han først har anmodet om
måltagning mv., ligesom dette må anses for tilfældet, hvor et køb er
kombineret med en aftale om at udføre en tjenesteydelse vedrørende det
købte, fx om at installere et oliefyr.
På baggrund af lovforslagets bemærkninger og de bag undtagelsen fra
fortrydelsesretten liggende hensyn fandt nævnet imidlertid, *at der ikke i
denne sag forelå en tilvirkning i lovens forstand*. Nævnet lagde herved
navnlig vægt på, at ændringerne i den annoncerede pc, der dannede
udgangspunkt for forbrugerens bestilling, alene var sket ved at erstatte
standardkomponenter med andre standardkomponenter, og at en erhvervsdrivende
i sådanne tilfælde ikke lider noget tab ved, at der er foretaget ændringer i
pc'ens standardkomponenter."
/Bo
| |
hans (01-03-2004)
| Kommentar Fra : hans |
Dato : 01-03-04 21:07 |
|
Hej
Der er nok tale om en gråzone. Jeg ved, at producenten har pladerne liggende
i en vis længde og at de efter bestilling rettes til i mål bestilling lyder
på. Det er ikke sådan at spisebordene ligger på lager i alle størrelser. Der
er ca. 5 ugers levering, hvilket også tyder på at bordene ikke bare skal
findes på et lager og sendes afsted med en fragtmand. Pladerne ligger i
øvrigt på på lager i ubehandlet tilstand, hvilket betyder at hvis en kunde
bestiller et bord i eg oliebehandlet og målene skal være 80 x 170 cm, så vil
man tage en ubehandlet plade og skære den til og dernæst behandle den med
olie. Yderligere kan man også vælge om man vil have 1 eller 2 skuffer i
langsiden af bordet til bestik osv. Spørgsmålet er ret svært at afgøre og
jeg kan ikke umiddelbart selv vurdere det. Jeg ville jo gerne have en
afklaring på det inden jeg lægger bordene på mit website. Det er ikke sjovt
at tage borde i specialmål retur!
Hvad med den løsning som jeg foreslog med ved online bestilling at fremsende
en ordrebekræftelse i skriftlig form og få kundens skriftlige accept. Er der
her stadigvæk tale om fjernsalg og de 14 dages returret? Jeg har før hørt om
denne fremgangsmåde, men har hidtil tænkt at der er tale om fjernsalg, idet
den første bestilling jo er et fjernsalg og tilsendelse af en skriftlig
ordrebekræftelse jo vil ændre kundens beføjelser i negativ retning og
afskære dennes returret.
Med venlig hilsen
Bcopper
"hans" <boschjac@hotmail.com> skrev i en meddelelse
news:4043380c$0$27419$edfadb0f@dread16.news.tele.dk...
> Hej
>
> Jeg er lidt i tvivl om følgende: Jeg sælger nogle varer (f.eks.
spiseborde)
> via mit website og man kan bestille disse i mange forskellige mål og
> trætyper. Kunden betaler med Dankort og beløb trækkes på dennes konto ved
> afsendelse af spisebordet med fragtmand. Kunden modtager bordet og
bestemmer
> sig for alligevel ikke at ville have det og gør brug af sin returret
> indenfor de angivne 14 dage. Nu er det sådan at spisebordet er lavet
> specielt til denne kunde i et bestemt mål og trætype. Hvordan er det så
med
> returret når produktet er lavet / fremstillet til kunden under de
førnævnte
> forhold? Skal man som erhvervsdrivende evt. fremsende en skriftlig
> ordrebekræftelse hvorpå kunden pr. skriftlig tilkendegivelse skal
acceptere
> ordrens pålydende. Er det i orden at omgå de 14 dages returret på den måde
> eller er der andre måder at sikre sig at den bestilte vare ikke ryger
retur?
> Det er ikke helt billige spiseborde det drejer sig om!
>
> Mvh
>
> Bcopper
>
>
| |
Bertel Lund Hansen (01-03-2004)
| Kommentar Fra : Bertel Lund Hansen |
Dato : 01-03-04 21:30 |
|
hans skrev:
>jeg kan ikke umiddelbart selv vurdere det. Jeg ville jo gerne have en
>afklaring på det inden jeg lægger bordene på mit website. Det er ikke sjovt
>at tage borde i specialmål retur!
Du må nok hellere spørge en sagfører - og holde ham ansvarlig
hvis han tager fejl.
>Hvad med den løsning som jeg foreslog med ved online bestilling at fremsende
>en ordrebekræftelse i skriftlig form og få kundens skriftlige accept.
Returretten er ufraskrivelig. Det ændrer altså ikke spor at
kunden lover ikke at benytte den.
>Er der her stadigvæk tale om fjernsalg og de 14 dages returret?
Det er fjernsalg hvis aftalen indgås uden at kunden mødes med dig
- uanset hvor meget papir/mail der flyver frem og tilbage..
>den første bestilling jo er et fjernsalg og tilsendelse af en skriftlig
>ordrebekræftelse jo vil ændre kundens beføjelser i negativ retning og
>afskære dennes returret.
Nej, det vil den som sagt ikke.
--
Bertel
http://bertel.lundhansen.dk/ FIDUSO: http://fiduso.dk/
| |
Henning Makholm (02-03-2004)
| Kommentar Fra : Henning Makholm |
Dato : 02-03-04 11:32 |
|
Scripsit Bertel Lund Hansen <nospamius@lundhansen.dk>
> hans skrev:
> >Hvad med den løsning som jeg foreslog med ved online bestilling at fremsende
> >en ordrebekræftelse i skriftlig form og få kundens skriftlige accept.
> Returretten er ufraskrivelig.
I det tilfælde Hans beskriver er fortrydelsesretten der tydeligvis
ikke overhovedet, idet der klart er tale om en vare der bliver
tilpasset efter den enkelte kundes ordre.
> >Er der her stadigvæk tale om fjernsalg og de 14 dages returret?
> Det er fjernsalg hvis aftalen indgås uden at kunden mødes med dig
Jo, men der er ingen fortrydelsesret, når varen bliver
specialfremstillet efter kundens anvisninger.
--
Henning Makholm "Jeg har tydeligt gjort opmærksom på, at man ved at
følge den vej kun bliver gennemsnitligt ca. 48 år gammel,
og at man sætter sin sociale situation ganske overstyr og, så
vidt jeg kan overskue, dør i dybeste ulykkelighed og elendighed."
| |
bem (02-03-2004)
| Kommentar Fra : bem |
Dato : 02-03-04 12:56 |
|
Henning Makholm wrote:
> I det tilfælde Hans beskriver er fortrydelsesretten der tydeligvis
> ikke overhovedet, idet der klart er tale om en vare der bliver
> tilpasset efter den enkelte kundes ordre.
Det er en noget bastant udmelding, i betragtning af, at sælger har et fast
udvalg af størrelser, man kan vælge mellem - man kan ikke vælge
specialtilpassede mål. Hvori består forskellen mellem at have et udvalg af
bordplademål og et udvalg af computerelementer, som kan sammensættes efter
ønske? I tilfældet med computere *har* man jo fortrydelsesret.
/Bo
| |
Henning Makholm (02-03-2004)
| Kommentar Fra : Henning Makholm |
Dato : 02-03-04 13:09 |
|
Scripsit "bem" <bo.elkjaer@NOSPAMeudoramail.com>
> Henning Makholm wrote:
> > I det tilfælde Hans beskriver er fortrydelsesretten der tydeligvis
> > ikke overhovedet, idet der klart er tale om en vare der bliver
> > tilpasset efter den enkelte kundes ordre.
> Det er en noget bastant udmelding, i betragtning af, at sælger har et fast
> udvalg af størrelser, man kan vælge mellem - man kan ikke vælge
> specialtilpassede mål. Hvori består forskellen mellem at have et udvalg af
> bordplademål og et udvalg af computerelementer, som kan sammensættes efter
> ønske?
Man kan skille computeren af. Man kan ikke save pladerne sammen til
andre mål bagefter, fylde skruehullerne op med jomfrueligt ved, eller
trække oliebehandlingen ud af træet.
For mig at se er dette tilfælde fuldstændig lige i pletten af hvad
lovgiver har tænkt på med undtagelsen for specialfremstillede varer.
--
Henning Makholm "og de står om nissen Teddy Ring."
| |
bem (02-03-2004)
| Kommentar Fra : bem |
Dato : 02-03-04 13:33 |
|
Henning Makholm wrote:
>> Det er en noget bastant udmelding, i betragtning af, at sælger har
>> et fast udvalg af størrelser, man kan vælge mellem - man kan ikke
>> vælge specialtilpassede mål. Hvori består forskellen mellem at have
>> et udvalg af bordplademål og et udvalg af computerelementer, som kan
>> sammensættes efter ønske?
>
> Man kan skille computeren af. Man kan ikke save pladerne sammen til
> andre mål bagefter, fylde skruehullerne op med jomfrueligt ved, eller
> trække oliebehandlingen ud af træet.
>
> For mig at se er dette tilfælde fuldstændig lige i pletten af hvad
> lovgiver har tænkt på med undtagelsen for specialfremstillede varer.
Hvordan skulle forbrugeren kunne vide, at pladerne saves til, når der nu
bare er nogle standardmål at vælge mellem? En fortabelse af returretten vil
vel i det mindste være betinget af, at det er åbenlyst for forbrugeren, at
der sker en egentlig tilvirkning. Jeg mener i øvrigt stadig ikke, at der er
tale om tilvirkning i lovens forstand. Det ville der kun være, hvis man helt
frit kunne vælge mål.
Hvis en internet butik nu vælger at sælge bukser i størrelserne 8 år, 10 år,
12 år og 14 år efter bestilling, så er der altså også tale om
specialtilvirkede bukser uden returret, idet bukserne ikke kan skilles ad
igen og laves om til en anden størrelse - i hvert fald ikke en større.
Desuden kan man ikke fjerne den imprægnering, som er sprøjtet på efter
fremstillingen, hvis der er det.
/Bo
| |
Henning Makholm (02-03-2004)
| Kommentar Fra : Henning Makholm |
Dato : 02-03-04 15:53 |
|
Scripsit "bem" <bo.elkjaer@NOSPAMeudoramail.com>
> Hvordan skulle forbrugeren kunne vide, at pladerne saves til, når der nu
> bare er nogle standardmål at vælge mellem
Det kan forhandleren fx oplyse om inden aftalen indgås.
> Jeg mener i øvrigt stadig ikke, at der er tale om tilvirkning i
> lovens forstand. Det ville der kun være, hvis man helt frit kunne
> vælge mål.
Jeg synes du har en mærkelig forståelse af "tilvirkning". Jeg mener at
der er tale om tilvirkning allerede når der på grund af ordren sker en
uoprettelig bearbejdelse af råmaterialer.
> Hvis en internet butik nu vælger at sælge bukser i størrelserne 8 år, 10 år,
> 12 år og 14 år efter bestilling, så er der altså også tale om
> specialtilvirkede bukser uden returret
Ja, hvis de fremstilles efter ordre.
--
Henning Makholm "Al lykken er i ét ord: Overvægtig!"
| |
bem (02-03-2004)
| Kommentar Fra : bem |
Dato : 02-03-04 16:52 |
|
Henning Makholm wrote:
>> Jeg mener i øvrigt stadig ikke, at der er tale om tilvirkning i
>> lovens forstand. Det ville der kun være, hvis man helt frit kunne
>> vælge mål.
>
> Jeg synes du har en mærkelig forståelse af "tilvirkning". Jeg mener at
> der er tale om tilvirkning allerede når der på grund af ordren sker en
> uoprettelig bearbejdelse af råmaterialer.
Ja, jeg mente naturligvis specialtilvirkning.
>
>> Hvis en internet butik nu vælger at sælge bukser i størrelserne 8
>> år, 10 år, 12 år og 14 år efter bestilling, så er der altså også
>> tale om specialtilvirkede bukser uden returret
>
> Ja, hvis de fremstilles efter ordre.
Så bliver det meget nemt at omgå returretten. Man skal i princippet bare
modtage ordrer, som først leveres efter at leverandøren har fremstillet det
købte - d.v.s indlægge en ventetid. Det synes jeg ikke lyder sandsynligt.
/Bo
| |
Henning Makholm (03-03-2004)
| Kommentar Fra : Henning Makholm |
Dato : 03-03-04 10:12 |
|
Scripsit "bem" <bo.elkjaer@NOSPAMeudoramail.com>
> Henning Makholm wrote:
> >> Jeg mener i øvrigt stadig ikke, at der er tale om tilvirkning i
> >> lovens forstand. Det ville der kun være, hvis man helt frit kunne
> >> vælge mål.
> > Jeg synes du har en mærkelig forståelse af "tilvirkning". Jeg mener at
> > der er tale om tilvirkning allerede når der på grund af ordren sker en
> > uoprettelig bearbejdelse af råmaterialer.
> Ja, jeg mente naturligvis specialtilvirkning.
Lovens ordlyd er "fremstilles eller tilpasses efter forbrugerens
individuelle behov". Der er helt klart tale om en fremstilling her, og
med det antal varianter der har været beskrevet er der tydeligvis også
tale om en fremstilling som følger forbrugerens individuelle behov.
> >> Hvis en internet butik nu vælger at sælge bukser i størrelserne 8
> >> år, 10 år, 12 år og 14 år efter bestilling, så er der altså også
> >> tale om specialtilvirkede bukser uden returret
> > Ja, hvis de fremstilles efter ordre.
> Så bliver det meget nemt at omgå returretten.
En domstol kan godt finde ud af at vurdere om fremstillingen rent
faktisk influeres af den enkelte forbrugers behov eller ej. Dette er
jura, ikke matematik.
--
Henning Makholm "Ligger Öresund stadig i Middelfart?"
| |
bem (03-03-2004)
| Kommentar Fra : bem |
Dato : 03-03-04 10:23 |
|
Henning Makholm wrote:
> Lovens ordlyd er "fremstilles eller tilpasses efter forbrugerens
> individuelle behov". Der er helt klart tale om en fremstilling her, og
> med det antal varianter der har været beskrevet er der tydeligvis også
> tale om en fremstilling som følger forbrugerens individuelle behov.
Nej, der er tale om fremstilling efter forudlagte standard mål. Man kan
netop *ikke* få tilpasset målene individuelt efter eget ønske.
Her er forarbejdernes begrundelse for undtagelsen til returretten:
"Som en begrundelse for denne undtagelse anføres i bemærkningerne til
lovforslaget, at der er grund til at formode, at en aftale af denne type er
tilstrækkeligt overvejet for forbrugerens side, når han først har anmodet om
måltagning mv., ligesom dette må anses for tilfældet, hvor et køb er
kombineret med en aftale om at udføre en tjenesteydelse vedrørende det
købte, fx om at installere et oliefyr."
I vores tilfælde, er der ikke tale om nogen måltagning eller andre
tilhørende serviceydelser i forbindelse med købet. Sælger skal blot levere
et bord efter standardmål, som er udstukket af sælger selv.
>>>> Hvis en internet butik nu vælger at sælge bukser i størrelserne 8
>>>> år, 10 år, 12 år og 14 år efter bestilling, så er der altså også
>>>> tale om specialtilvirkede bukser uden returret
>
>>> Ja, hvis de fremstilles efter ordre.
>
>> Så bliver det meget nemt at omgå returretten.
>
> En domstol kan godt finde ud af at vurdere om fremstillingen rent
> faktisk influeres af den enkelte forbrugers behov eller ej.
Fremstillingen er da i høj grad influeret af købers behov (størrelse), så
den del af kravet kan der da ikke være tvivl om er opfyldt.
Du kommer meget let om ved mine argumenter. Hvis firmaet først fremstiller
tøjet, når der foreligger bestillinger, så vil der efter dine argumenter
ikke være returret på tøjet. Der er vel masser af fabrikker, der drives på
den måde for ikke at ligge med lagre.
/Bo
| |
Henning Makholm (03-03-2004)
| Kommentar Fra : Henning Makholm |
Dato : 03-03-04 10:56 |
|
Scripsit "bem" <bo.elkjaer@NOSPAMeudoramail.com>
> Henning Makholm wrote:
> > Lovens ordlyd er "fremstilles eller tilpasses efter forbrugerens
> > individuelle behov". Der er helt klart tale om en fremstilling her, og
> > med det antal varianter der har været beskrevet er der tydeligvis også
> > tale om en fremstilling som følger forbrugerens individuelle behov.
> Nej, der er tale om fremstilling efter forudlagte standard mål. Man kan
> netop *ikke* få tilpasset målene individuelt efter eget ønske.
At vælge mellem de rigtig mange mulige varianter *er* et valg efter
éns individuelle behov.
> Hvis firmaet først fremstiller tøjet, når der foreligger
> bestillinger, så vil der efter dine argumenter ikke være returret på
> tøjet.
Korrekt. Men det er det enkelte eksemplar der skal kunne henføres til
en bestemt bestilling. Det er ikke nok at sige at "vi laver 100 ens
stykker når vi har fået 100 bestilling". Nøgleordet er at
fremstillingsprocessen er *individuel* (og at produktet derfor er
usælgeligt til anden side hvis køber springer fra undervejs).
--
Henning Makholm "The great secret, known to internists and
learned early in marriage by internists' wives, but
still hidden from the general public, is that most things get
better by themselves. Most things, in fact, are better by morning."
| |
bem (03-03-2004)
| Kommentar Fra : bem |
Dato : 03-03-04 11:29 |
|
Henning Makholm wrote:
>> Nej, der er tale om fremstilling efter forudlagte standard mål. Man
>> kan netop *ikke* få tilpasset målene individuelt efter eget ønske.
>
> At vælge mellem de rigtig mange mulige varianter *er* et valg efter
> éns individuelle behov.
Jeg har ringet til FS, hvor den jurist jeg talte med, mente at man *ikke*
kunne fraskrive sig returretten i det aktuelle tilfælde. Jeg præciserede, at
der var mange kombinationer og flere overflader, og hun ville tale med deres
ekspert på området og vende tilbage - jeg tror jeg fik hende gjort en smule
usikker
Om ikke andet, så viser det vel, at det ikke er så simpelt at afgøre dette
spørgsmål.
>> Hvis firmaet først fremstiller tøjet, når der foreligger
>> bestillinger, så vil der efter dine argumenter ikke være returret på
>> tøjet.
>
> Korrekt. Men det er det enkelte eksemplar der skal kunne henføres til
> en bestemt bestilling. Det er ikke nok at sige at "vi laver 100 ens
> stykker når vi har fået 100 bestilling". Nøgleordet er at
> fremstillingsprocessen er *individuel* (og at produktet derfor er
> usælgeligt til anden side hvis køber springer fra undervejs).
Ja, men bordet er da ikke usælgeligt. Hvorfor skulle det være det?
/Bo
| |
Henning Makholm (03-03-2004)
| Kommentar Fra : Henning Makholm |
Dato : 03-03-04 11:37 |
|
Scripsit "bem" <bo.elkjaer@NOSPAMeudoramail.com>
> Henning Makholm wrote:
> >> Nej, der er tale om fremstilling efter forudlagte standard mål. Man
> >> kan netop *ikke* få tilpasset målene individuelt efter eget ønske.
> > At vælge mellem de rigtig mange mulige varianter *er* et valg efter
> > éns individuelle behov.
> Jeg har ringet til FS, hvor den jurist jeg talte med, mente at man *ikke*
> kunne fraskrive sig returretten i det aktuelle tilfælde.
Forbrugerstyrelsen kan altså ikke sætte sig ud over loven.
> > Nøgleordet er at fremstillingsprocessen er *individuel* (og at
> > produktet derfor er usælgeligt til anden side hvis køber springer
> > fra undervejs).
> Ja, men bordet er da ikke usælgeligt. Hvorfor skulle det være det?
Fordi alle de fremtidige kunder heller vil have en anden af de
tusindvis af varianter.
--
Henning Makholm (Og det er vasketøjet tit.)
| |
bem (03-03-2004)
| Kommentar Fra : bem |
Dato : 03-03-04 11:41 |
|
Henning Makholm wrote:
>>> At vælge mellem de rigtig mange mulige varianter *er* et valg efter
>>> éns individuelle behov.
>
>> Jeg har ringet til FS, hvor den jurist jeg talte med, mente at man
>> *ikke* kunne fraskrive sig returretten i det aktuelle tilfælde.
>
> Forbrugerstyrelsen kan altså ikke sætte sig ud over loven.
Henning, det ligner dig ikke at argumentere på den måde. Hvor mange sager
taber FS mon ved domstolene?
>>> Nøgleordet er at fremstillingsprocessen er *individuel* (og at
>>> produktet derfor er usælgeligt til anden side hvis køber springer
>>> fra undervejs).
>
>> Ja, men bordet er da ikke usælgeligt. Hvorfor skulle det være det?
>
> Fordi alle de fremtidige kunder heller vil have en anden af de
> tusindvis af varianter.
Nu er du du direkte vanskelig! Jeg vil da gerne købe et af bordene, der er
leveret tilbage. Så kan jeg nemlig få det med det samme og oven i købet se
det først.
/Bo
| |
Henning Makholm (03-03-2004)
| Kommentar Fra : Henning Makholm |
Dato : 03-03-04 12:02 |
|
Scripsit "bem" <bo.elkjaer@NOSPAMeudoramail.com>
> Henning Makholm wrote:
> >> Ja, men bordet er da ikke usælgeligt. Hvorfor skulle det være det?
> > Fordi alle de fremtidige kunder heller vil have en anden af de
> > tusindvis af varianter.
> Nu er du du direkte vanskelig!
Nej, det er netop det der er den centrale pointe i forholdet.
--
Henning Makholm "Den nyttige hjemmedatamat er og forbliver en myte.
Generelt kan der ikke peges på databehandlingsopgaver af
en sådan størrelsesorden og af en karaktér, som berettiger
forestillingerne om den nye hjemme- og husholdningsteknologi."
| |
Bertel Lund Hansen (03-03-2004)
| Kommentar Fra : Bertel Lund Hansen |
Dato : 03-03-04 17:54 |
|
Henning Makholm skrev:
>> > Fordi alle de fremtidige kunder heller vil have en anden af de
>> > tusindvis af varianter.
>> Nu er du du direkte vanskelig!
>Nej, det er netop det der er den centrale pointe i forholdet.
Jeg kan ikke forstå at du er så skråsikker. Jeg kan se begge
sider af sagen og har meget svært ved at vælge hvilken der er den
rigtige.
--
Bertel
http://bertel.lundhansen.dk/ FIDUSO: http://fiduso.dk/
| |
Henning Makholm (03-03-2004)
| Kommentar Fra : Henning Makholm |
Dato : 03-03-04 18:22 |
|
Scripsit Bertel Lund Hansen <nospamius@lundhansen.dk>
> Henning Makholm skrev:
> >> > Fordi alle de fremtidige kunder heller vil have en anden af de
> >> > tusindvis af varianter.
> >> Nu er du du direkte vanskelig!
> >Nej, det er netop det der er den centrale pointe i forholdet.
> Jeg kan ikke forstå at du er så skråsikker.
Det er fordi jeg synes at eksemplet er langt på den ene side af
gråzonen. Hvis dette ikke er produktion efter individuelle behov, har
jeg svært ved at forestille mig noget der *er*. (Eller sagt på en
anden måde, så synes jeg at ethvert argument mod at dette er
produktion efter individuelle behov kan rettes mod enhver tænkelig
produktionsproces).
--
Henning Makholm "Nej, hvor er vi altså heldige! Længe
leve vor Buxgører Sansibar Bastelvel!"
| |
Bertel Lund Hansen (03-03-2004)
| Kommentar Fra : Bertel Lund Hansen |
Dato : 03-03-04 18:38 |
|
Henning Makholm skrev:
>jeg svært ved at forestille mig noget der *er*. (Eller sagt på en
>anden måde, så synes jeg at ethvert argument mod at dette er
>produktion efter individuelle behov kan rettes mod enhver tænkelig
>produktionsproces).
Omvendt synes jeg dit argument for en tilrettet produktion kan
bruges på enhver ikke-lagerførende virksomhed.
--
Bertel
http://bertel.lundhansen.dk/ FIDUSO: http://fiduso.dk/
| |
Henning Makholm (03-03-2004)
| Kommentar Fra : Henning Makholm |
Dato : 03-03-04 18:45 |
|
Scripsit Bertel Lund Hansen <nospamius@lundhansen.dk>
> Henning Makholm skrev:
> >jeg svært ved at forestille mig noget der *er*. (Eller sagt på en
> >anden måde, så synes jeg at ethvert argument mod at dette er
> >produktion efter individuelle behov kan rettes mod enhver tænkelig
> >produktionsproces).
> Omvendt synes jeg dit argument for en tilrettet produktion kan
> bruges på enhver ikke-lagerførende virksomhed.
Kun hvis den ikke-lagerførende virksomhed faktisk udfører uoprettelige
bearbejdninger af råmaterialerne på grundlag af ordren.
--
Henning Makholm "... and that Greek, Thucydides"
| |
Thunderbird [7100] (03-03-2004)
| Kommentar Fra : Thunderbird [7100] |
Dato : 03-03-04 18:26 |
|
On Wed, 3 Mar 2004 11:41:05 +0100, "bem"
<bo.elkjaer@NOSPAMeudoramail.com> wrote:
>Henning Makholm wrote:
>
>>>> At vælge mellem de rigtig mange mulige varianter *er* et valg efter
>>>> éns individuelle behov.
>>
>>> Jeg har ringet til FS, hvor den jurist jeg talte med, mente at man
>>> *ikke* kunne fraskrive sig returretten i det aktuelle tilfælde.
>>
>> Forbrugerstyrelsen kan altså ikke sætte sig ud over loven.
>
>Henning, det ligner dig ikke at argumentere på den måde. Hvor mange sager
>taber FS mon ved domstolene?
Ikke ret mange, men ikke ret mange firmaer vælger at følge dommen
--
Mvh
Flemming Jacobsen
| |
Thunderbird [7100] (03-03-2004)
| Kommentar Fra : Thunderbird [7100] |
Dato : 03-03-04 18:24 |
|
On 03 Mar 2004 09:55:58 +0000, Henning Makholm <henning@makholm.net>
wrote:
>Scripsit "bem" <bo.elkjaer@NOSPAMeudoramail.com>
>> Henning Makholm wrote:
>
>> > Lovens ordlyd er "fremstilles eller tilpasses efter forbrugerens
>> > individuelle behov". Der er helt klart tale om en fremstilling her, og
>> > med det antal varianter der har været beskrevet er der tydeligvis også
>> > tale om en fremstilling som følger forbrugerens individuelle behov.
>
>> Nej, der er tale om fremstilling efter forudlagte standard mål. Man kan
>> netop *ikke* få tilpasset målene individuelt efter eget ønske.
>
>At vælge mellem de rigtig mange mulige varianter *er* et valg efter
>éns individuelle behov.
Er så gælder dette jo også for "specialbyggede" computere da de også kan
sammensættes af en stor mængde forskellige komponenter
>
>> Hvis firmaet først fremstiller tøjet, når der foreligger
>> bestillinger, så vil der efter dine argumenter ikke være returret på
>> tøjet.
>
>Korrekt. Men det er det enkelte eksemplar der skal kunne henføres til
>en bestemt bestilling. Det er ikke nok at sige at "vi laver 100 ens
>stykker når vi har fået 100 bestilling". Nøgleordet er at
>fremstillingsprocessen er *individuel* (og at produktet derfor er
>usælgeligt til anden side hvis køber springer fra undervejs).
Er skam heller ikke sikkert at en specialbygget computer kan sælges til
andet side i dens samlede tilstand. Og hvis man så begynder at sælge den
i løsdele så risikerer man at brænde inde med nogle dele.
--
Mvh
Flemming Jacobsen
| |
Henning Makholm (03-03-2004)
| Kommentar Fra : Henning Makholm |
Dato : 03-03-04 18:37 |
|
Scripsit "Thunderbird [7100]" <praetorian[NoSpam]@tnfs.dk>
> On 03 Mar 2004 09:55:58 +0000, Henning Makholm <henning@makholm.net>
> >At vælge mellem de rigtig mange mulige varianter *er* et valg efter
> >éns individuelle behov.
> Er så gælder dette jo også for "specialbyggede" computere da de også kan
> sammensættes af en stor mængde forskellige komponenter
Det mener jeg personligt også. Der er tilsyneladende en autoritet der
mener noget andet, men dens argument (at computeren kan skilles ad
igen) er jo ikke anvendeligt i det foreliggende tilfælde.
> Er skam heller ikke sikkert at en specialbygget computer kan sælges til
> andet side i dens samlede tilstand.
Den kan skilles ad.
--
Henning Makholm "Larry wants to replicate all the time ... ah, no,
all I meant was that he likes to have a bang everywhere."
| |
Thunderbird [7100] (03-03-2004)
| Kommentar Fra : Thunderbird [7100] |
Dato : 03-03-04 20:27 |
|
On 03 Mar 2004 17:37:05 +0000, Henning Makholm <henning@makholm.net>
wrote:
>Scripsit "Thunderbird [7100]" <praetorian[NoSpam]@tnfs.dk>
>> On 03 Mar 2004 09:55:58 +0000, Henning Makholm <henning@makholm.net>
>
>> >At vælge mellem de rigtig mange mulige varianter *er* et valg efter
>> >éns individuelle behov.
>
>> Er så gælder dette jo også for "specialbyggede" computere da de også kan
>> sammensættes af en stor mængde forskellige komponenter
>
>Det mener jeg personligt også. Der er tilsyneladende en autoritet der
>mener noget andet, men dens argument (at computeren kan skilles ad
>igen) er jo ikke anvendeligt i det foreliggende tilfælde.
>
>> Er skam heller ikke sikkert at en specialbygget computer kan sælges til
>> andet side i dens samlede tilstand.
>
>Den kan skilles ad.
Med risiko for at man som sælger brænder inde med nogle af delene
--
Mvh
Flemming Jacobsen
| |
Morten Fruergaard (04-03-2004)
| Kommentar Fra : Morten Fruergaard |
Dato : 04-03-04 04:42 |
|
Thunderbird [7100] wrote:
>> Den kan skilles ad.
>
> Med risiko for at man som sælger brænder inde med nogle af delene
Sådan er spillereglerne.
--
Mvh. Morten Fruergaard
www.fruergaard-racing.dk deltager i www.syverrace.dk
www.cf-offroad.dk - Dæk/fælge, rustfrit udstyr m.v. til 4x4 & vans.
2-vejs alarmer, alm. alarmer, startspærre, fart pilot og meget andet...
| |
Christian B. Andrese~ (02-03-2004)
| Kommentar Fra : Christian B. Andrese~ |
Dato : 02-03-04 11:54 |
|
"Bertel Lund Hansen" <nospamius@lundhansen.dk> wrote in message
news:t57740lei0b194vlsjetbrtt35goefcrum@news.stofanet.dk...
> hans skrev:
>
> >Er der her stadigvæk tale om fjernsalg og de 14 dages returret?
>
> Det er fjernsalg hvis aftalen indgås uden at kunden mødes med dig
> - uanset hvor meget papir/mail der flyver frem og tilbage..
Gælder det også ved efterkrav ?
--
mvh/rg. Christian
Her skulle der have stået
noget (måske) fornuftigt.
Men a ka' ik' hit' u a no'et.
| |
Per Christoffersen (02-03-2004)
| Kommentar Fra : Per Christoffersen |
Dato : 02-03-04 12:06 |
|
"Christian B. Andresen" <nobody@domain.country> skrev i en meddelelse
news:404467e5$0$55923$edfadb0f@dtext01.news.tele.dk...
>
> "Bertel Lund Hansen" <nospamius@lundhansen.dk> wrote in message
> news:t57740lei0b194vlsjetbrtt35goefcrum@news.stofanet.dk...
> > hans skrev:
> >
> > >Er der her stadigvæk tale om fjernsalg og de 14 dages returret?
> >
> > Det er fjernsalg hvis aftalen indgås uden at kunden mødes med dig
> > - uanset hvor meget papir/mail der flyver frem og tilbage..
>
> Gælder det også ved efterkrav ?
Betalingsformen er ligegyldig, - det er måden aftalen indgås på, der
bestemmer om der er tale om fjernhandel (Betalingsmåden er jo en del af
aftalegrundlaget).
/per
| |
Christian B. Andrese~ (02-03-2004)
| Kommentar Fra : Christian B. Andrese~ |
Dato : 02-03-04 12:10 |
|
"Per Christoffersen" <pc@NIXcomonto.dk> wrote in message
news:40446a4b$0$27449$edfadb0f@dread16.news.tele.dk...
>
> "Christian B. Andresen" <nobody@domain.country> skrev i en meddelelse
> news:404467e5$0$55923$edfadb0f@dtext01.news.tele.dk...
> >
> > "Bertel Lund Hansen" <nospamius@lundhansen.dk> wrote in message
> > news:t57740lei0b194vlsjetbrtt35goefcrum@news.stofanet.dk...
> > > hans skrev:
> > >
> > > >Er der her stadigvæk tale om fjernsalg og de 14 dages returret?
> > >
> > > Det er fjernsalg hvis aftalen indgås uden at kunden mødes med dig
> > > - uanset hvor meget papir/mail der flyver frem og tilbage..
> >
> > Gælder det også ved efterkrav ?
>
> Betalingsformen er ligegyldig, - det er måden aftalen indgås på, der
> bestemmer om der er tale om fjernhandel (Betalingsmåden er jo en del af
> aftalegrundlaget).
Hvad så med bestilling via en telefon ?
Telefax ?
--
mvh/rg. Christian
Her skulle der have stået
noget (måske) fornuftigt.
Men a ka' ik' hit' u a no'et.
| |
Bertel Lund Hansen (02-03-2004)
| Kommentar Fra : Bertel Lund Hansen |
Dato : 02-03-04 16:19 |
|
Christian B. Andresen skrev:
>Hvad så med bestilling via en telefon ?
>Telefax ?
Mødes kunden med sælgeren ved indgåelsen af aftalen?
Det der overrasker de fleste, er at det også er fjernsalg selv om
kunden efterfølgende selv henter varen hos sælger og evt. betaler
dér.
--
Bertel
http://bertel.lundhansen.dk/ FIDUSO: http://fiduso.dk/
| |
Devast8or (02-03-2004)
| Kommentar Fra : Devast8or |
Dato : 02-03-04 16:47 |
|
Bertel Lund Hansen wrote:
> Christian B. Andresen skrev:
>
>> Hvad så med bestilling via en telefon ?
>> Telefax ?
>
> Mødes kunden med sælgeren ved indgåelsen af aftalen?
>
> Det der overrasker de fleste, er at det også er fjernsalg selv om
> kunden efterfølgende selv henter varen hos sælger og evt. betaler
> dér.
Men det er vi enige om kun er hvis sælge normalt tilbyder fjernsalg ikke?
Hvis jeg ringer til en butik i nærheden der ikke normalt benytter sig af
fjernsalg, og beder dem om at lægge en vare til side til mig (så jeg er
sikker på at den er der når jeg kommer), og så dagen efter tager ned og
henter og betaler varen, så er det vel ikke fjernsalg - eller?
Devast8or
| |
Bertel Lund Hansen (02-03-2004)
| Kommentar Fra : Bertel Lund Hansen |
Dato : 02-03-04 17:03 |
|
Devast8or skrev:
>> Mødes kunden med sælgeren ved indgåelsen af aftalen?
>Men det er vi enige om kun er hvis sælge normalt tilbyder fjernsalg ikke?
Jo.
>Hvis jeg ringer til en butik i nærheden der ikke normalt benytter sig af
>fjernsalg, og beder dem om at lægge en vare til side til mig (så jeg er
>sikker på at den er der når jeg kommer), og så dagen efter tager ned og
>henter og betaler varen, så er det vel ikke fjernsalg - eller?
Nej, det er ikke fjernsalg. Man opnår heller ikke beskyttelse som
ved fjernsalg hvis man overtaler butikken til at sende varen mod
deres sædvane.
--
Bertel
http://bertel.lundhansen.dk/ FIDUSO: http://fiduso.dk/
| |
Devast8or (02-03-2004)
| Kommentar Fra : Devast8or |
Dato : 02-03-04 18:15 |
|
Bertel Lund Hansen wrote:
> Devast8or skrev:
>
>>> Mødes kunden med sælgeren ved indgåelsen af aftalen?
>
>> Men det er vi enige om kun er hvis sælge normalt tilbyder fjernsalg
>> ikke?
>
> Jo.
>
>> Hvis jeg ringer til en butik i nærheden der ikke normalt benytter
>> sig af fjernsalg, og beder dem om at lægge en vare til side til mig
>> (så jeg er sikker på at den er der når jeg kommer), og så dagen
>> efter tager ned og henter og betaler varen, så er det vel ikke
>> fjernsalg - eller?
>
> Nej, det er ikke fjernsalg. Man opnår heller ikke beskyttelse som
> ved fjernsalg hvis man overtaler butikken til at sende varen mod
> deres sædvane.
Tak, det mente jeg nok. Ville bare lige være sikker :)
Devast8or
| |
Christian B. Andrese~ (03-03-2004)
| Kommentar Fra : Christian B. Andrese~ |
Dato : 03-03-04 08:43 |
|
"Bertel Lund Hansen" <nospamius@lundhansen.dk> wrote in message
news:4d9940do3bpro4fla08r3tmeq7gjnqvgfd@news.stofanet.dk...
> Christian B. Andresen skrev:
>
> >Hvad så med bestilling via en telefon ?
> >Telefax ?
>
> Mødes kunden med sælgeren ved indgåelsen af aftalen?
Ikke face to face hvis det er kriteriet.
>
> Det der overrasker de fleste, er at det også er fjernsalg selv om
> kunden efterfølgende selv henter varen hos sælger og evt. betaler
> dér.
Det vil sige at det er måde hvorpå aftalen / bestillingen foregår på som er
helt afgørende, og ikke betalingen ?
--
mvh/rg. Christian
Her skulle der have stået
noget (måske) fornuftigt.
Men a ka' ik' hit' u a no'et.
| |
Bertel Lund Hansen (03-03-2004)
| Kommentar Fra : Bertel Lund Hansen |
Dato : 03-03-04 09:15 |
|
Christian B. Andresen skrev:
>Det vil sige at det er måde hvorpå aftalen / bestillingen foregår på som er
>helt afgørende, og ikke betalingen ?
Ja. Loven siger det helt klart (i to omgange):
§ 10 a. Som fjernsalg betegnes aftale om køb af varer, om
tjenesteydelser eller om løbende levering af varer eller
tjenesteydelser, når aftalen
1. indgås ved brug af fjernkommunikation og uden, at
parterne mødes, og
2. indgås som led i et system for fjernsalg, som drives af
den erhvervsdrivende.
§ 10 b. Ved fjernkommunikation forstås i denne lov enhver
kommunikation, der foregår, uden at forbrugeren og den
erhvervsdrivende mødes fysisk.
Den er helt generel og omfatter f.eks. også kommunikation ved
hjælp af lommelygter eller røgsignaler.
--
Bertel
http://bertel.lundhansen.dk/ FIDUSO: http://fiduso.dk/
| |
hans (02-03-2004)
| Kommentar Fra : hans |
Dato : 02-03-04 18:59 |
|
Mange tak for de mange gode svar! Jeg regner med at lægge bordene ud på mit
website med en tilføjelse om at "spisebordet laves efter bestilling og at
der er tale om en specialtilvirkning af produktet"
Med venlig hilsen og mange tak for jeres hjælp!
Hans
"hans" <boschjac@hotmail.com> skrev i en meddelelse
news:4043380c$0$27419$edfadb0f@dread16.news.tele.dk...
> Hej
>
> Jeg er lidt i tvivl om følgende: Jeg sælger nogle varer (f.eks.
spiseborde)
> via mit website og man kan bestille disse i mange forskellige mål og
> trætyper. Kunden betaler med Dankort og beløb trækkes på dennes konto ved
> afsendelse af spisebordet med fragtmand. Kunden modtager bordet og
bestemmer
> sig for alligevel ikke at ville have det og gør brug af sin returret
> indenfor de angivne 14 dage. Nu er det sådan at spisebordet er lavet
> specielt til denne kunde i et bestemt mål og trætype. Hvordan er det så
med
> returret når produktet er lavet / fremstillet til kunden under de
førnævnte
> forhold? Skal man som erhvervsdrivende evt. fremsende en skriftlig
> ordrebekræftelse hvorpå kunden pr. skriftlig tilkendegivelse skal
acceptere
> ordrens pålydende. Er det i orden at omgå de 14 dages returret på den måde
> eller er der andre måder at sikre sig at den bestilte vare ikke ryger
retur?
> Det er ikke helt billige spiseborde det drejer sig om!
>
> Mvh
>
> Bcopper
>
>
| |
bem (02-03-2004)
| Kommentar Fra : bem |
Dato : 02-03-04 19:12 |
|
hans wrote:
> Mange tak for de mange gode svar! Jeg regner med at lægge bordene ud
> på mit website med en tilføjelse om at "spisebordet laves efter
> bestilling og at der er tale om en specialtilvirkning af produktet"
Det ville jeg ikke gøre. Tal med en advokat først. Du må aldrig bruge
denne NG til egentlig juridisk bistand, hvilket også fremgår af fundatsen:
"Deltagere bedes bemærke at gruppens fokus er debat og ikke
egentlig juridisk rådgivning, og at svar i gruppen ikke bør
erstatte professionel konsultation i væsentlige sager."
/Bo
| |
Morten Fruergaard (02-03-2004)
| Kommentar Fra : Morten Fruergaard |
Dato : 02-03-04 20:03 |
|
hans wrote:
> Mange tak for de mange gode svar! Jeg regner med at lægge bordene ud
> på mit website med en tilføjelse om at "spisebordet laves efter
> bestilling og at der er tale om en specialtilvirkning af produktet"
Under forudsætning, at du kan frasige dig returretten: Husk at kunden skal
acceptere at fremstillingen påbegyndes og at han (kunden) dermed mister sinn
returret/fortrydelsesret.
--
Mvh. Morten Fruergaard
www.fruergaard-racing.dk deltager i www.syverrace.dk
www.cf-offroad.dk - Dæk/fælge, rustfrit udstyr m.v. til 4x4 & vans.
2-vejs alarmer, alm. alarmer, startspærre, fart pilot og meget andet...
| |
bem (05-03-2004)
| Kommentar Fra : bem |
Dato : 05-03-04 08:51 |
|
hans wrote:
> Er det i orden at omgå de 14 dages returret på den måde
Forbrugerstyrelsens jurist, som jeg talte med, har nu vendt sagen med deres
ekspert på området, og FS mener *ikke* man kan undgå at give returret i dit
tilfælde.
Som andre har påpeget, så er det jo ikke ensbetydende med, at en domstol vil
nå frem til samme resultat, men det betyder trods alt, at en kunde der
klager over dig hos FS, vil få medhold dér. Om du så tør satse på, at
dokmstolene anlægger en anden holdning, eller om du overhovedet tør give dig
ud i projektet med denne usikkerhed, er jo op til dig selv.
/Bo
| |
Morten Fruergaard (05-03-2004)
| Kommentar Fra : Morten Fruergaard |
Dato : 05-03-04 09:13 |
|
bem wrote:
> Forbrugerstyrelsens jurist, som jeg talte med, har nu vendt sagen med
> deres ekspert på området, og FS mener *ikke* man kan undgå at give
> returret i dit tilfælde.
Helt ærligt. Det kan jeg ikke bruge til noget.
Du har fået bekræftet det, som du mener
..
Jeg er sikker på, at hvis jeg kontakede dem, ville jeg kunne få dem til at
nå frem til, at man kan undgå det. Forskellen på dette er, at du (u)bevist
har kunnet undlade, at oplyse nogen af tingene.
Det eneste man kan bruge FS konklusion til, er hvis der er Hans, der havde
snakket med dem. Han er ligesom den, der kender hele sammenhængene og ved,
hvordan hans forretning er strukket sammen.
Hans? Prøv at ringe til FS...
Jeg tror ikke på at der er returret, hvis der er savet og boret i en plade.
--
Mvh. Morten Fruergaard
www.fruergaard-racing.dk deltager i www.syverrace.dk
www.cf-offroad.dk - Dæk/fælge, rustfrit udstyr m.v. til 4x4 & vans.
2-vejs alarmer, alm. alarmer, startspærre, fart pilot og meget andet...
| |
bem (05-03-2004)
| Kommentar Fra : bem |
Dato : 05-03-04 09:58 |
|
Morten Fruergaard wrote:
> bem wrote:
>> Forbrugerstyrelsens jurist, som jeg talte med, har nu vendt sagen med
>> deres ekspert på området, og FS mener *ikke* man kan undgå at give
>> returret i dit tilfælde.
>
> Helt ærligt. Det kan jeg ikke bruge til noget.
Nå?? Det undrer mig...
>> Du har fået bekræftet det, som du mener
Jeg har fået bekræftet det, som jeg jeg hældte mest til. Jeg har hele tiden
sagt, at det ikke er så simpelt.
Jeg er vist den eneste i denne tråd, der har sagt til Hans, at han ikke skal
tage vores argumenter for pålydende i forhold til at undlade at søge
egentlig juridisk bistand. Denne gruppe er til argumenter, som kan fremføres
også af lægmænd.
> Jeg er sikker på, at hvis jeg kontakede dem, ville jeg kunne få dem
> til at nå frem til, at man kan undgå det.
Det er da ikke utænkeligt. Prøv det.
> Forskellen på dette er, at
> du (u)bevist har kunnet undlade, at oplyse nogen af tingene.
Hold da op din klaphat - du skal da ikke beskylde mig for at fuske! Læs mit
tidligere indlæg:
"Jeg har ringet til FS, hvor den jurist jeg talte med, mente at man ikke
kunne fraskrive sig returretten i det aktuelle tilfælde. Jeg præciserede, at
der var mange kombinationer og flere overflader, og hun ville tale med deres
ekspert på området og vende tilbage - jeg tror jeg fik hende gjort en smule
usikker
Om ikke andet, så viser det vel, at det ikke er så simpelt at afgøre dette
spørgsmål."
Er det ikke nogenlunde hvad der er kommet frem her i gruppen?
> Det eneste man kan bruge FS konklusion til, er hvis der er Hans, der
> havde snakket med dem. Han er ligesom den, der kender hele
> sammenhængene og ved, hvordan hans forretning er strukket sammen.
> Hans? Prøv at ringe til FS...
>
> Jeg tror ikke på at der er returret, hvis der er savet og boret i en
> plade.
Der er da savet og boret i alle bordplader. Hvor vil du hen med det?
/Bo
| |
Morten Fruergaard (05-03-2004)
| Kommentar Fra : Morten Fruergaard |
Dato : 05-03-04 10:11 |
| | |
bem (05-03-2004)
| Kommentar Fra : bem |
Dato : 05-03-04 10:18 |
|
Morten Fruergaard wrote:
> EOD.
Ja, det var da på tide, når du ikke har andet end beskyldninger om fusk at
føje til.
/Bo
| |
Per Christoffersen (05-03-2004)
| Kommentar Fra : Per Christoffersen |
Dato : 05-03-04 10:19 |
|
"bem" <bo.elkjaer@NOSPAMeudoramail.com> skrev i en meddelelse
news:c29fg3$nqs$1@sunsite.dk...
> Morten Fruergaard wrote:
> Jeg er vist den eneste i denne tråd, der har sagt til Hans, at han ikke
skal
> tage vores argumenter for pålydende i forhold til at undlade at søge
> egentlig juridisk bistand. Denne gruppe er til argumenter, som kan
fremføres
> også af lægmænd.
Rådet om at søge konkret bistand/rådgivning har nu også været fremført af
andre (mig selv inklusive ).
Jeg synes stadig ikke der er fremkommet klare og overbevisende argumenter,
der kan afgøre sagen endeligt, så man kan basere en forretning på det.
Når det er sagt, så synes jeg til gengæld, at dit initiativ med at kontakte
FS er al ære værd. Deres baggrund for at komme med en vurdering er efter min
mening bare ikke god nok, fordi der kan være masser af uafklarede punkter
som vil komme frem ved en konkret vurdering hvor alle faktorer kan søges
oplyst.
/Per
| |
bem (05-03-2004)
| Kommentar Fra : bem |
Dato : 05-03-04 10:23 |
|
Per Christoffersen wrote:
> Rådet om at søge konkret bistand/rådgivning har nu også været
> fremført af andre (mig selv inklusive ).
Ja, undskyld
> Jeg synes stadig ikke der er fremkommet klare og overbevisende
> argumenter, der kan afgøre sagen endeligt, så man kan basere en
> forretning på det.
Netop, det er også derfor jeg (og andre) anbefaler egentlig juridisk
bistand.
> Deres baggrund for at komme med en
> vurdering er efter min mening bare ikke god nok, fordi der kan være
> masser af uafklarede punkter som vil komme frem ved en konkret
> vurdering hvor alle faktorer kan søges oplyst.
Se det har du helt ret i. Jeg har selvfølgelig kun kunnet fremlægge det, som
er kommet frem her i gruppen, og der kan da sagtens være andre uoplyste
forhold, som kan have indflydelse på vurderingen.
/Bo
| |
|
|