interessentskab hvor en af interessenterne~
Fra : Frederik

Dato : 29-02-04 12:00

Hej

Kan en pensionist deltage som interessent i et interessentskab, der
beskattes efter virksomhedsordningen, og hvor pensionisten ikke modtager
løn, uden at pensionisten på den ene eller anden måde rammes på pensionen?

Henvisninger til relevant lovgrundlag modtages med kyshånd.

Mvh.

Frederik

Fra : Peter G C

Dato : 29-02-04 12:57

"Frederik" <tanja.korfitsen@kabelnettet.dk> skrev i en meddelelse
> [...]
> løn, uden at pensionisten på den ene eller anden måde rammes på pensionen?

Jeg kender ikke reglerne om pension.

Men når man hiver pengene ud er der tale om personlig indkomst. Om
indkomsten kommer fra et ansættelsesforhold eller deltagelse i et I/S er vel
ligegyldigt.

/Peter

--
http://www.grauslund.com/

Fra : Frederik

Dato : 29-02-04 13:07

"Peter G C" <peter@FJERNDETTEnospam.dk> wrote in message
> [...]
>
> Men når man hiver pengene ud er der tale om personlig indkomst. Om
> indkomsten kommer fra et ansættelsesforhold eller deltagelse i et I/S er

Det er jeg med på, men pengene kommer ikke til udbetaling til den
pågældende, (læs han lønnes ikke).

Personligt mener jeg ikke, det bør give et problem, men jeg ved det ikke.

Mvh.

Frederik

Fra : Peter G C

Dato : 29-02-04 13:17

"Frederik" <tanja.korfitsen@kabelnettet.dk> skrev i en meddelelse

[klip]

> Det er jeg med på, men pengene kommer ikke til udbetaling til den
> pågældende, (læs han lønnes ikke).

Får han aldrig et "udbytte"? Du bliver nødt til klart at redegøre for jeres
konstruktion (den selskabsretlige). Hvorfor skulle pensionisten deltage hvis
han ikke får noget økonomisk udbytte? Er det alene afskrivninger han vil
have?

/Peter

--
http://www.grauslund.com/

Fra : Frederik

Dato : 29-02-04 16:24

> [...]
hvis
> han ikke får noget økonomisk udbytte? Er det alene afskrivninger han vil

Det er et interessentskab indgået af 4 personer, de tre vil modtage en eller
anden form for udbytte, i det omfang midlerne tillader det. Den 4. går ind
af rent "idealistiske" årsager, det er en for lang redegørelse til at tage
her. Det er kun meningen, at han skal få et udbytte, såfremt hans pension
tillader det, eller udbyttet bliver så stort, at det kan erstatte pensionen.

Spørgsmålet går på om man i tilfælde, hvor man ikke udtager penge fra
interessentskabet, kan støde på problemer i forhold til pensionen.

Mvh.

Frederik

Fra : Leonard

Dato : 29-02-04 16:56

"Frederik" <tanja.korfitsen@kabelnettet.dk> wrote:

>Spørgsmålet går på om man i tilfælde, hvor man ikke udtager penge fra
>interessentskabet, kan støde på problemer i forhold til pensionen.

Så kommer det jo an på hvilken pension han får.
Førtidspension gives på grundlag af en uarbejdsdygtighed.
--
med venlig hilsen
Leonard - http://leonard.dk/

Fra : Anders Andersen

Dato : 29-02-04 17:56

">
> [...]
>
> Spørgsmålet går på om man i tilfælde, hvor man ikke udtager penge fra
> interessentskabet, kan støde på problemer i forhold til pensionen.

Den konstruktion lyder lidt mærkelig.
Ireglen når nogen går sammen om et I/S så aftales det hvordan overskuddes af
I/S'et skal deles mellem deltagerne. Altså man kan ikke efterfølgende finde
ud af man gør noget andet fordi det lige er praktisk, fx i forhold til nogen
pensionsregler.

Man skal være opmærksom på at et I/S er ikke selvstændigt skattepligtigt,
det er intererssenterne der er skattepligtige.
Der er ikke noget der heller udbytte i et I/S, dette hedder at deltagerne
deler overskuddet.

Udgangspunket kan fx være ligedeling, således at hvis overskuddet fx er
100.000 kr. så er der 25.000 til beskatning hos hver.
Derudover kan det ligge i aftalen at nogle af interessenterne skal have mere
udbytte en andre. Hvis fx. de tre laver en større arbejdesindsats end
pensionisten og forlods skal have fx kr.20.000 hver af overskuddet. Så
bliver resultat 30.000 til hver af de tre og kr.10.000 til pensionisten. Har
man aftalt dette så kan pensionisten ikke bagefter komme og sige, det vil
han ikke have alligevel, fordi det går udover hans pension, og giver det til
de andre. Så vil det blive betragtet som han har givet en gave til de andre
og han vil stadig bliver beskattet af de kr. 10.000. (med mindre
skattevæsnet er i godt humør den dag de kontrollere hans selvangivelse)

Erik

Fra : Peter G C

Dato : 29-02-04 18:25

"Anders Andersen" <Anders@Danmark.dk> skrev i en meddelelse

[klip]

> Den konstruktion lyder lidt mærkelig.

Hvorfor? Du kender vel den selskabsretlige aftalefrihed? Spørgsmålet er dog,
hvilken konstruktion man kommer frem til at der foreligger, når en enkelt
deltager ikke skal have del i overskuddet. Det lyder nu godt nok som om der
foreligger et I/S.

> Ireglen når nogen går sammen om et I/S så aftales det hvordan overskuddes
af
> I/S'et skal deles mellem deltagerne.

Ja - man finder et passende delingsforhold.

> Altså man kan ikke efterfølgende finde
> ud af man gør noget andet fordi det lige er praktisk, fx i forhold til
nogen
> pensionsregler.

Man kan da nemt ændre aftalen, hvis der er enighed om det.

/Peter

--
http://www.grauslund.com/

Fra : Anders Andersen

Dato : 29-02-04 19:05

> [...]
> hvilken konstruktion man kommer frem til at der foreligger, når en enkelt
> deltager ikke skal have del i overskuddet. Det lyder nu godt nok som om

Nu skrev han selv at det var et I/S bestående af 4 personer. Og lagt til
grund at der er tale om et I/S, så er begrebet udbytte i det omfang
midlerene tillader det mig lidt fremmede. Jeg vil tale om resultatfordeling
uanset om der er overskud eller underskud.

> af
>
> Ja - man finder et passende delingsforhold.

> nogen
>
> Man kan da nemt ændre aftalen, hvis der er enighed om det.
Tjae.....det kan man jo altid,, men spørgsmålet er om det kan gøres med
tilbagevirkende kraft, således at der kan få skattemæssig virkning. Altså
fx. kan man den 1.januar 2005 lave en aftale om at dele det overskud der er
forperioden 1/1-31/12-04 i forhold til en oprindelig aftale. Det tvivler jeg
på.

Erik

Fra : Kim Ludvigsen

Dato : 29-02-04 20:36

Anders Andersen wrote:

> så kan pensionisten ikke bagefter komme og sige, det vil
> han ikke have alligevel, fordi det går udover hans pension, og giver det til
> de andre.

Ifølge det oplyste er interessentselskabet under virksomhedsordningen.
Pensionisten kan derfor lade sin del af pengene stå i firmaet, eller
nøjes med at hæve det, han må, uden at det modregnes i pensionen. Han
behøver altså ikke at give sin del til de andre interessenter.

Jeg skal dog lige sige, at jeg ikke ved, hvordan det fungerer, når der
er fire ejere, men hvis det var et enkeltmandsfirma, så vil han kun
blive beskattet/blive modregnet i pensionen af det beløb han trækker ud
af firmaet.

--
Mvh. Kim Ludvigsen

Fra : Poul Christensen

Dato : 29-02-04 22:42

"Anders Andersen" <Anders@Danmark.dk> wrote in

> [...]
> stadig bliver beskattet af de kr. 10.000. (med mindre skattevæsnet er
> i godt humør den dag de kontrollere hans selvangivelse)

Det er vel op til enkelt interessent at vælge sin beskatningsform for
overskuddet.

En kan vælge personskatteloven, en anden kan vælge
virksomhedsskatteordningen uden opsaring og en tredie ( pensionisten ?) kan
vælge virksomhedsskateordningen med opsparing til a conto beskatning.(om
virksomhedsopaparingen indgår i aftrapningsgrundlaget for sociale ydelser
ved jeg ikke)

Poul C
poulchr03@ofir .dk

Fra : Frederik

Dato : 01-03-04 12:47

"Poul Christensen" <poulchr03@(-spam)ofir.dk> wrote in message
> [...]
> virksomhedsopaparingen indgår i aftrapningsgrundlaget for sociale ydelser

Takker for de mange svar. Kan jeg udlede, at såfremt pengene forbliver i
interessentskabet, har dette ikke indflydelse på evt sociale ydelser? Sat på
spidsen: kan man have en million stående i interessentskabet men samtidig
opretholde en pension?

Er der en offentlig myndighed man kan henvende sig til? Er det bare den
lokale told-skat?

Mvh.

Frederik

Fra : Kim Ludvigsen

Dato : 01-03-04 13:46

Frederik wrote:

> Takker for de mange svar. Kan jeg udlede, at såfremt pengene forbliver i
> interessentskabet, har dette ikke indflydelse på evt sociale ydelser?

Hvis de bliver stående i virksomhedsordningen!

På en måde kan man sige, at det er lidt af et hul i skattelovgivningen,
eftersom en pensionist, der har mulighed for at benytte
virksomhedsordningen, dermed kan undgå at få modregnet i pensionen. På
den anden side bliver der modregnet, når pengene trækkes ud.

Det kan altså betale sig, hvis pensionisten forventer at tjene mere end
"tilladt" i en kort årrække, og derefter kan trække pengene ud over en
længere årrække. Det er til gengæld noget skidt, hvis vedkommende
allerede havde pengene stående i virksomhedsordningen, inden han blev
pensionist, for så bliver han nødt til at trække dem langsomt ud, hvis
han vil undgå modregning.

Jeg har for nylig talt med to forskellige kommunalt ansatte
(socialrådgiver og erhvervsligningen) om netop dette, og ovenstående er,
hvad de mente, omend de ikke var helt sikre. Så hvis du finder frem til
andet, må du gerne melde tilbage.

--
Mvh. Kim Ludvigsen

Fra : Poul Christensen

Dato : 01-03-04 19:19

Kim Ludvigsen <usenet@kimludvigsen.dk> wrote in

> [...]
> allerede havde pengene stående i virksomhedsordningen, inden han blev
> pensionist, for så bliver han nødt til at trække dem langsomt ud, hvis

Husk dog at pengene kun kan blive stående i virksomhedsskatteordningen,
hvis han stadig er erhvervsdrivende.

Poul C
poulchr03@ofir .dk

Fra : Kim Ludvigsen

Dato : 01-03-04 21:07

Poul Christensen wrote:

> Husk dog at pengene kun kan blive stående i virksomhedsskatteordningen,
> hvis han stadig er erhvervsdrivende.

Så firmaet skal lukkes og pengene hæves, hvis der ikke længere er
aktivitet? Har du yderligere oplysninger om dette, for eksempel i form
af en lovtekst?

Som jeg husker, blev virksomhedsskatteordningen blandt andet lavet, for
at sportsfolk og andre med høje indtægter i en kort årrække kunne lade
en del af deres løn stå i virksomheden, hvorefter de langsomt kunne
trække dem ud, når de ikke længer var aktive. Men jeg husker måske
forkert?

--
Mvh. Kim Ludvigsen

Fra : Poul Christensen

Dato : 01-03-04 21:20

> Så firmaet skal lukkes og pengene hæves, hvis der ikke længere er
> aktivitet? Har du yderligere oplysninger om dette, for eksempel i form
> af en lovtekst?

Se virksomhedskattelovens § 15
§ 15. Afstår den skattepligtige sin virksomhed, eller ophører den
skattepligtige med at drive selvstændig erhvervsvirksomhed, medregnes
indestående på konto for opsparet overskud med tillæg af den hertil
svarende virksomhedsskat til den personlige indkomst i samme indkomstår,
jf. § 10, stk. 3. Opretholdes den regnskabsmæssige opdeling af den
skattepligtiges samlede økonomi i en virksomhedsøkonomi og en privatøkonomi
efter § 2, stk. 1, i hele det indkomstår, hvori afståelsen eller ophøret
finder sted, kan virksomhedsordningen anvendes til og med udløbet af
indkomståret. I så fald indgår salgssummen i virksomhedsordningen.
Indestående på konto for opsparet overskud ved indkomstårets udløb med
tillæg af den hertil svarende virksomhedsskat medregnes til den personlige
indkomst i det efterfølgende indkomstår.

Stk. 2. Overtager eller påbegynder den skattepligtige en anden virksomhed
inden udløbet af det efterfølgende indkomstår, kan den skattepligtige
anvende virksomhedsordningen uden ophør. Det er en betingelse herfor, at
den regnskabsmæssige opdeling af den skattepligtiges samlede økonomi i en
virksomhedsøkonomi og en privatøkonomi efter § 2, stk. 1, opretholdes i
hele perioden.

Stk. 3. Afstår den skattepligtige en af flere virksomheder, en virksomhed,
der er udskilt fra den bestående virksomhed, eller en ideel andel af en
virksomhed, indgår salgssummen i virksomhedsordningen. Opgørelsen af
overskud og overførsler sker under ét for hele indkomståret for både den
afståede virksomhed og den resterende virksomhed.

> [...]
> en del af deres løn stå i virksomheden, hvorefter de langsomt kunne
> trække dem ud, når de ikke længer var aktive. Men jeg husker måske

Hovedformålet med ordningen, der startede i 1987, er at give personligt
erhvervsdrivende fuldt rentefradrag, altså at fradragsværdien af
erhvervsmæssige renter ikke blev reduceret i forbindelse med den generelle
sænkning af rentefradragets værdi. Som en yderligere "facilitet" i
ordningen blev opsparingsordningen indføjet med henblik på
konjunkturudjævning m.v.

Poul C
poulchr03@ofir .dk

Fra : Kim Ludvigsen

Dato : 01-03-04 21:58

Poul Christensen wrote:

> Kim Ludvigsen <usenet@kimludvigsen.dk> wrote in

> Se virksomhedskattelovens § 15

Tak, det er rart at være opmærksom på, når det engang bliver aktuelt.

--
Mvh. Kim Ludvigsen

Fra : Anders Andersen

Dato : 29-02-04 15:10

> [...]
> løn, uden at pensionisten på den ene eller anden måde rammes på pensionen?
>
> Henvisninger til relevant lovgrundlag modtages med kyshånd.

Nu er det jo nok ikke interessentskabet der der beskattes efter
virksomhedsordningen, men pensionisten.

Når pensionisten lader sig beskatte efter virksomhedsordningen, har han
mulighed for at "opspare" sin andel af overskuddet, således at der ikke
kommer til beløb til beskatning som personlig indkomst.
I det øjeblik der ikke er noget beløb til beskatning som personlig indkomst,
bliver pensionen ikk påvirket.

Hvor meget man kan tjene ved siden af pensionen står i pensionslovgivningen
et eller andet sted, som jeg ikke lige kender, men jeg mener at man må tjene
op til 50.000 om året i personlig indkomst, før der bliver modregnet i
pensionen. Er man gift er det lidt mere kompliceret.

Erik

Fra : Erik G. Christensen

Dato : 01-03-04 14:42

Anders Andersen wrote:

> [...]
> op til 50.000 om året i personlig indkomst, før der bliver modregnet i
> pensionen. Er man gift er det lidt mere kompliceret.

Nu en anden Erik, der blander sig lidt

Det er korrekt som beskrevet af min navnebror, og dog er der lidt supplerende..

Pension består af grundbeløb og tillæg, og det er forskelligt, hvordan de
bliver reguleret,
grundbeløbet på svjh 5 kkr/mdr bliver reguleret efter personlig indkomst, og
her er det korrekt, at opsparet overskud ikke påvirker,
pensiontillægget på svjh 4 kkr/mdr bliver reguleret efter al indkomst,
herunder kapitalindkomst som kan være det kapitalafkast, der beregnes af det
indskud, han M/K (pensionisten) har indskudt, pt ca 5% pa, hvilket kan være
mere end der er renteindtægter fra beløbet, der er overført -> indskudt.

Med fare for at blive banded, må jeg anbefale at få en konkret vurdering fra
en revisor, og det skal være en registreret eller et regnskabskontor for landmænd,
da statsautoriserede ikke aner en brik om virksomhedsskatteordningen,
men det hindrer dem ikke i at rådgive..

Og den relevante lovgivning er vist spredt over så mange lovtekster,
at det blot er at sende dig fra Herodes til Pilatus.

--
Med venlig hilsen Erik G. Christensen
Rådgiver for flere danske svinebønder.