Retfærdige domme
Fra : BPS

Dato : 28-02-04 10:23

Hej
Jeg har tænkt på hvordan man sikre at domstolene dømmer retfærdigt. Jeg
mener, der kunne jo sidde en dommer og dømme efter sin egen personlige
overbevisning f.eks hvis han har antipartier mod nogle grupper i landet,
eller har en politisk overbevisning. Er der instanser der kontrollere om
dommene er rigtige eller de er helt ude af proportioner. Et eksempel er
tiltalt for indbrud og dommeren kan af en eller anden grund ikke lide
personen, så dommeren idømmer ham en længere straf end hvis det havde været
en anden.
Jeg ved godt at man kan anke dommen til en højere retsinstans, hvis man ikke
er enig.
Håber der er nogen der kan svare på det
Hilsen
Bjarne

Fra : Thomas Neumann

Dato : 28-02-04 10:35

Kontrol sker vel ved flere lejligheder.

a) Hvis tiltale nægter sig skyldig vil han blive dømt af 1 juridisk
dommer og 2 lægdommere. Lægdommere er almindelige mennesker, og da hver
dommer kun har én stemme, så vil det altså kræve at to dommere dømmer
usagligt!

b) Den særlige klageret er dommernes kontrol med sig selv. De kan
anvende diverse disciplinarmidler mod dommerne. Dommerne generelt har
ingen interesse i at tillade at en dommer tager usaglige hensyn.

c) En dommer der er på "vildspor" bliver typisk korrigeret af eks.
landsretten, såfremt sagen kommer fra byretten. Ellers højesteret. Så
vil det igen kræve at der er mere end én dommer der dømmer usagligt.

Er det ikke korrekt? Har jeg fået noget galt ind?

Så jeg tror generelt at de domme der afsige i DK er rimelig "retærdige",
men andre kan jo have andre meninger.

Thomas

Fra : Bertel Lund Hansen

Dato : 28-02-04 10:52

Thomas Neumann skrev:

> [...]
>dommer og 2 lægdommere. Lægdommere er almindelige mennesker, og da hver
>dommer kun har én stemme, så vil det altså kræve at to dommere dømmer

Hvis straframmen kan give 4 år eller derover, bliver han dømt af
et nævningeting (12 borgere).

>c) En dommer der er på "vildspor" bliver typisk korrigeret af eks.
>landsretten, såfremt sagen kommer fra byretten.

Det er en lidt skæv formulering. Hvis man anker en sag, bliver
den prøvet ved næste instans. En dommer behøver ikke være på
vildspor for at dømme/vurdere anderledes end en kollega.

>Så jeg tror generelt at de domme der afsige i DK er rimelig "retærdige",
>men andre kan jo have andre meninger.

Retfærdige eller ej, de er ikke afsagt af enkeltpersoner.

--
Bertel

Fra : Reino Andersen

Dato : 29-02-04 23:55

Bertel Lund Hansen skrev:

> Hvis straframmen kan give 4 år eller derover, bliver han dømt af
> et nævningeting (12 borgere).

Hvis straffen i den aktuelle sag forventes at give fængsel i mindst 4 år
benyttes et nævningeting. Det er ikke nok, at der er 4 år i strafferammen.

--
Reino

Fra : Karina og Christian

Dato : 01-03-04 15:38

"Reino Andersen" <abc@def.gh> wrote in message
[klip]
> Hvis straffen i den aktuelle sag forventes at give fængsel i mindst 4 år
> benyttes et nævningeting. Det er ikke nok, at der er 4 år i strafferammen.

Enig. Derfor ser man også i visse tilfælde, at anklagemyndigheden nedlægger
påstand om fængsel på 3 år og 11 måneder.

Karina

Fra : bem

Dato : 01-03-04 15:45

Karina og Christian wrote:

> Enig. Derfor ser man også i visse tilfælde, at anklagemyndigheden
> nedlægger påstand om fængsel på 3 år og 11 måneder.

For at undgå at anklagede bliver frikendt i et nævningeting, hvor afgørelsen
ofte påvirkes af, hvor pænt tøj det er lykkedes forsvareren at stoppe
anklagede ned i.

/Bo

Fra : Per

Dato : 01-03-04 16:47

"Reino Andersen" <abc@def.gh> skrev i en meddelelse

> Hvis straffen i den aktuelle sag forventes at give fængsel i mindst 4 år
> benyttes et nævningeting. Det er ikke nok, at der er 4 år i strafferammen.

------

Kun nævningeting hvis anklagede nægter - ellers kan sagen sagtens behandles
i byretten, selvom det f.eks er en drabssag.

Mvh. Per!

---
Denne mail er certificeret virusfri

Fra : Gerner

Dato : 28-02-04 15:09

On Sat, 28 Feb 2004 10:34:47 +0100, Thomas Neumann
<spammers-will-be-prosecuted@neumann.dk> wrote in dk.videnskab.jura:

> [...]
>dommer og 2 lægdommere. Lægdommere er almindelige mennesker, og da hver
>dommer kun har én stemme, så vil det altså kræve at to dommere dømmer

Skal domsudmålelsen ikke ske i et lukket møde mellem de 3 og vil en dommers ord
ikke i den samtale "farve" samtalen ? Så hvis en dommer får en af lægdommerne
over til sin side, så kommer der jo en flertalsafgørelse.

>Er det ikke korrekt? Har jeg fået noget galt ind?

Skal en dom ikke bygge på det der fremlægges i retssalen ? Dermed er den saglige
bedømmelse bygget på det ?

Er der forresten ikke sager hvor der kun er 1 dommer til stede ? F.eks. i
byretten ? Sager der kun vil medføre bøder o.lign. ?

--
Gerner
835WU/3893hrs

Fra : Bertel Lund Hansen

Dato : 28-02-04 15:44

Gerner skrev:

>Skal domsudmålelsen ikke ske i et lukket møde mellem de 3

Jo.

>og vil en dommers ord ikke i den samtale "farve" samtalen ?

Det kommer an på domsmændene.

--
Bertel

Fra : Jørn Rasmussen

Dato : 29-02-04 23:14

Thomas Neumann wrote:
> Kontrol sker vel ved flere lejligheder.

"Retfærdige domme" tja - et meget kontroversielt spørgsmål.

Svarene fra Thomas og Bertel vidner om megen naivitet.

> [...]
> dommer og 2 lægdommere. Lægdommere er almindelige mennesker, og da
> hver dommer kun har én stemme, så vil det altså kræve at to dommere

Gerner har svaret med en relevant tvivl til denne pind. Jeg vil tilføje at
det kun er de 5 % der i dag er medlem af et politisk parti, der udpeger
medlemmer til de domsmandslister, hvorfra domsmænd udvælges. Altså 95% af
befolkningen er ikke med til afbalancere de juridiske dommeres
begrebsverden.

> b) Den særlige klageret er dommernes kontrol med sig selv. De kan
> anvende diverse disciplinarmidler mod dommerne. Dommerne generelt har
> ingen interesse i at tillade at en dommer tager usaglige hensyn.

Den særlige klageret er en stor narresut. Der sidder udelukkende jurister og
vurderer andre juristers dispositioner. Ifølge retsplejeloven kan en dommer
kun få et problem, hvis han viser usømmelighed overfor det modsatte køn
eller ikke er ædruelig i sit hverv.

Straffelovens § 146 har ifølge min søgning aldrig været anvendt, selvom
dommere ofte har forpestet retskafne menneskers tilværelse.

Hvorfor mon? Skulle det være fordi at det aldrig er IKKE jurister der har
denne myndighed.

> [...]
> vil det igen kræve at der er mere end én dommer der dømmer usagligt.
>
> Er det ikke korrekt? Har jeg fået noget galt ind?

Ja absolut. Højesterets mere sigende udåd kan bedst beskrives som Højeste
(u)ret. Dette har nu afdøde advokat Herluf Cohn skrevet meget om. Se
www.farman.dk/domstole . Han savnede meget at danske domstole var ligeså
udførlige og omfattende i sine begrundelser som de engelske og israelske.
(Man kan kun håbe at offentliggørelsen på nettet af domme, som bebudet af
domstolsstyrelsen, vil være med til at rette op på dette misforhold).

Højesteretsdommere har slet ikke tid til at udføre sit hver ordentlig. De er
så ærgerrige at de ikke kan nøjes med de 600.000 til 800.000 kr. de får for
deres hovederhverv. De er ikke tilfreds med mindre de får tilsvarende i
lukrative bijobs. Så tiden bliver for knab til ordentlige domsafsigelser.

> Så jeg tror generelt at de domme der afsige i DK er rimelig
> "retærdige", men andre kan jo have andre meninger.

Ja - i allerhøjeste grad
Det bekymrer mig hvor uvidende, de to uklækningsanstalter (fakulteter) for
kommende jurister tilsyneladende er, om hvad der faktisk foregår i danske
retssale og klageinstanser.

NB. Tidligere professor dr. jur. og højesteretsdommer Henrik Zahle har
netop udgivet bogen "Omsorg eller retfærdighed" hvor det afsløres at
højesteretsdommere ofte ikke fatter hvad sagerne handler om.

Jørn Rasmussen
http://www.farman.dk/domstole

Fra : Tommy Hansen

Dato : 01-03-04 02:54

"Jørn Rasmussen" skrev i en meddelelse >
> [...]
> netop udgivet bogen "Omsorg eller retfærdighed" hvor det afsløres at
> højesteretsdommere ofte ikke fatter hvad sagerne handler om.

Det gælder ikke kun højesteretsdommere, i våbensag oplevede jeg, at jeg som
den eneste havde kendskab til de relevante §
Dommer, anklager, vicepolitiinspektør om min advokat havde meget ringe eller
manglende kendskab til våbenloven. Og jeg blev også dømt for ting der ikke
var ulovlige og fik tilbageleveret ulovlige ting.
En simpel bødesag, men efter min mening en ret skræmmende oplevelse som
første kontakt med retsvæsnet.

--
Vh
Tommy

Fra : Niels Elgaard Larsen

Dato : 02-03-04 23:36

Jørn Rasmussen wrote:

> [...]
> medlemmer til de domsmandslister, hvorfra domsmænd udvælges. Altså 95% af
> befolkningen er ikke med til afbalancere de juridiske dommeres

Det er nu ikke helt rigtigt.
Der er andre organisationer/foreninger end de politiske, der kan indstille
og jeg har mødt nævninge, der var udtrukket af CPR listen.

--
Niels Elgaard Larsen
http://www.agol.dk/elgaard

Fra : Bertel Lund Hansen

Dato : 03-03-04 06:56

Niels Elgaard Larsen skrev:

>Der er andre organisationer/foreninger end de politiske, der kan indstille
>og jeg har mødt nævninge, der var udtrukket af CPR listen.

Min datter, som for nylig er blevet domsmand i Århus, siger at
man der trækker tilfældigt fra CPR-listen.

Jeg har hørt at man i Horsens kun tager folk der er opstillet af
de politiske partier. Det overraskede mig faktisk en del.

--
Bertel

Fra : Peter G C

Dato : 03-03-04 08:29

[klip]

> [...]
>
> Jeg har hørt at man i Horsens kun tager folk der er opstillet af
> de politiske partier. Det overraskede mig faktisk en del.

Sidstnævnte metode er jo den mest almindelige.

/Peter

--
http://www.grauslund.com

Fra : Henrik Stidsen

Dato : 03-03-04 18:29

"Peter G C" <pgc@FJERNDETTEnospam.dk> wrote in

> Sidstnævnte metode er jo den mest almindelige.

Hvorfor bruger man egentlig den metode ?

http://såkadulæredet.dk/ => http://xn--skadulredet-x8as.dk/

Fra : Kristian Storgaard

Dato : 03-03-04 18:37

"Henrik Stidsen" skrev 03.03.2004 18:28:

> Hvorfor bruger man egentlig den metode ?

Fordi det et et grundlisteudvalg, nedsat af kommunalbestyrelsen, der udpeger
lægdommere.

/kristian

Fra : Henning Makholm

Dato : 03-03-04 18:43

Scripsit Kristian Storgaard <kristian.storgaard@REMOVE_THIS_mail.dk>

> Fordi det et et grundlisteudvalg, nedsat af kommunalbestyrelsen, der udpeger
> lægdommere.

Og lægdommeri er borgerligt ombud - hvis man først er havnet på
grundlisten skal man have gode argumenter for at undslå sig. Derfor
kan kommunalbestyrelsesmedlemmer der stemmer for at udvælge
grundlisten tilfældigt ud fra folkeregisteret risikere at blive
upopulære hos dem der bliver udpeget.

Så er det lettere at følge strømmen, udpege nogen retspolitisk
interesserede medlemmer fra partibaglandet, og nøjes med at blive
upopulær hos nogen enkelte verdensfjerne teoretikere der bekymrer sig
om lægdommernes repræsentativitet.

--
Henning Makholm Science, by its nature, is an uncertain undertaking, and
offers plenty of opportunity for failure no matter how you

Fra : Peter G C

Dato : 03-03-04 20:16

[klip]

> Og lægdommeri er borgerligt ombud - hvis man først er havnet på
> grundlisten skal man have gode argumenter for at undslå sig. Derfor

Bliv jurist og du slipper for det

/Peter

Fra : Peder Porse

Dato : 03-03-04 20:21

Det er den lette måde!!
pp

--
Peder Porse
Boesvej2, Svejstrup Enge

Fra : Kristian Storgaard

Dato : 03-03-04 21:46

"Henning Makholm" skrev 03.03.2004 18:43:

> [...]
> interesserede medlemmer fra partibaglandet, og nøjes med at blive
> upopulær hos nogen enkelte verdensfjerne teoretikere der bekymrer sig

Det kunne være en grund. Andre grunde kunne også være, at man på forhånd
havde en formodning om, hvorvidt de udvalgte faldt ind under de fritagede
kategorier m.v. Der er nok mange hensyn der spiller ind (og politiske hensyn
kan nok ikke helt fuldstændig udelukkes).

Selvom det ikke er et rigtig godt argument, så kunne man måske også tænke
sig at det var en fordel at det netop var folk med en smule "retlig"
interesse. En totalt demotiveret lægdommer, der tvinges i stolen med bøder
etc. er nok heller ikke at foretrække.

/kristian

Fra : Bertel Lund Hansen

Dato : 03-03-04 22:30

Kristian Storgaard skrev:

>interesse. En totalt demotiveret lægdommer, der tvinges i stolen med bøder
>etc. er nok heller ikke at foretrække.

For ikke at snakke om en narkoman.

--
Bertel

Fra : Kristian Storgaard

Dato : 03-03-04 23:38

"Bertel Lund Hansen" skrev 03.03.2004 22:29:

> For ikke at snakke om en narkoman.

Han har jo ellers nok en vis indsigt i hvilke stoffer, der er forbudt. (Jeg
vil ikke til at underholde med historier jeg har hørt om en gang, hvor det
var blevet politisk korrekt at have at have også svært handicappede som
lægdommere - men man kan godt forestille sig visse praktiske problemer).

/kristian

Fra : Karina og Christian

Dato : 03-03-04 23:47

"Kristian Storgaard" <kristian.storgaard@REMOVE_THIS_mail.dk> wrote in
message news:BC6C1CD2.31FAC%kristian.storgaard@REMOVE_THIS_mail.dk...
[klip]
> [...]
> var blevet politisk korrekt at have at have også svært handicappede som
> lægdommere - men man kan godt forestille sig visse praktiske problemer).

Nå, så den historie er i også blevet underholdt med

Karina,
der også til undervisning har hørt om den tid, hvor det var blevet moderne
at ...

Fra : Kristian Storgaard

Dato : 04-03-04 07:49

"Karina og Christian" <vaksFJERNDETTE@krudt.dk> skrev:

> Nå, så den historie er i også blevet underholdt med

Jeps - det behøver ikke at være kedeligt at gå på lovskolen...

/kristian

Fra : Peder Porse

Dato : 04-03-04 08:12

Har der ikke lige væøret et problem med blinde, der var udtaget som
lægdommere?
pp

Fra : Leonard

Dato : 04-03-04 17:47

Peder Porse <pp@pederporse.dk> wrote:

>Har der ikke lige væøret et problem med blinde, der var udtaget som
>lægdommere?

Hva' skulle problemet være i det?
--
med venlig hilsen
Leonard - http://leonard.dk/

Fra : Bertel Lund Hansen

Dato : 04-03-04 19:10

Leonard skrev:

>Hva' skulle problemet være i det?

De kan ikke se om den anklagede ser skummel ud.

--
Bertel

Fra : Leonard

Dato : 04-03-04 22:30

Bertel Lund Hansen <nospamius@lundhansen.dk> wrote:

>De kan ikke se om den anklagede ser skummel ud.

Og man dømmer folk efter hvordan de ser ud?
--
med venlig hilsen
Leonard - http://leonard.dk/

Fra : Henrik Stidsen

Dato : 04-03-04 23:36

Leonard <dennemailerikketilspam@tdc-broadband.dk> wrote in

> Og man dømmer folk efter hvordan de ser ud?

Det viser det sig at man i praksis gør :)
Noget med at mennesker der ser godt ud ofte ender med en kortere
straf end dem der er grimme.

http://såkadulæredet.dk/ => http://xn--skadulredet-x8as.dk/

Fra : Peder Porse

Dato : 04-03-04 19:34

Nogen, vist endda dommeren i byen mente de ikke kunne følge sagen
tilstrækkeligt, f.eks. kunne de ikke bedømme bevisførelsen, når der var
fysiske genstande involveret, mordvåbnet f.eks., men de kunne vist
heller ikke bedømme vidners reaktioner under afhøringer.

JEG HAR IKKE TAGET STILLING!!!

pp

Fra : Anders Bo Rasmussen

Dato : 05-03-04 21:18

On Thu, 04 Mar 2004 19:34:22 +0100 Peder Porse wrote:

> [...]
> fysiske genstande involveret, mordvåbnet f.eks., men de kunne vist
> heller ikke bedømme vidners reaktioner under afhøringer.

Omvendt kunne det jo være de ligger mærke til ting i stemmen som vi
andre ikke ligger mærke til.

Fra : Leonard

Dato : 03-03-04 23:48

Bertel Lund Hansen <nospamius@lundhansen.dk> wrote:

>For ikke at snakke om en narkoman.

At være medlem af en politisk parti udelukker da ikke det.
--
med venlig hilsen
Leonard - http://leonard.dk/

Fra : Bertel Lund Hansen

Dato : 04-03-04 00:25

Leonard skrev:

>At være medlem af en politisk parti udelukker da ikke det.

At medlemmer af et politisk parti bliver udpeget af bestyrelsen
til at være domsmand, turde udelukke de værste eksemplarer.

--
Bertel

Fra : Leonard

Dato : 04-03-04 17:50

Bertel Lund Hansen <nospamius@lundhansen.dk> wrote:

>At medlemmer af et politisk parti bliver udpeget af bestyrelsen
>til at være domsmand, turde udelukke de værste eksemplarer.

Tjah, men det er da ingen garanti.
Der findes narkomaner i alle samfundslag.
Men skal en domsmand ikke have en ren straffeattest?
- ikke at det udelukker alle kriminelle, narkomaner eller lommetyve,
det er jo kun dem der er blevet opdaget ...
--
med venlig hilsen
Leonard - http://leonard.dk/

Fra : Bertel Lund Hansen

Dato : 04-03-04 19:11

Leonard skrev:

>Tjah, men det er da ingen garanti.

>Der findes narkomaner i alle samfundslag.

Hvis de kan simulere så normale borgere at de bliver udpeget til
tillidshverv, så er der vel heller ikke noget problem?

--
Bertel

Fra : Henrik Stidsen

Dato : 03-03-04 23:05

Kristian Storgaard <kristian.storgaard@REMOVE_THIS_mail.dk> wrote
in news:BC6C02A2.31EFD%kristian.storgaard@REMOVE_THIS_mail.dk

> [...]
> smule "retlig" interesse. En totalt demotiveret lægdommer, der
> tvinges i stolen med bøder etc. er nok heller ikke at

Det har nok noget at sige - man kan vel forvente at en der er
opstillet for et parti har en vis interesse i at "tjene sit land" om
man så må sige.

http://såkadulæredet.dk/ => http://xn--skadulredet-x8as.dk/