personfølsomme oplysninger
Fra : Peter K. Nielsen

Dato : 27-02-04 12:03

Hej NG

Kan man kalde nedenstående for "udlevering/lemfældig omgang med
personfølsomme oplysninger"

Vi har fået medarbejder bredbånd som følge af at min kone er ansat ved
Silkeborg kommune. I dag modtager vi så en "velkomstmail" problemet var bare
at de første to sider besto af et "to" felt og så ellers to tætskrevne sider
med mailadresserne på dem som mailen var sendt til. Problemet var bare at
den del der stod før @ var vores kundenummer hos TDC.

Jeg skal ikke bruge svaret til at "brokke mig" eller til at lave en "sag".
Jeg har ringet til Silkeborg Komune og forklaret at de med den fremgangsmåde
øger risikoen for at vi får spam og virus mail, samt at vores mailadresse
bliver misbrugt som afsender adresse af virus. Og den flinke mand ville
kigge på kommunens IT politik.

Så spørgsmålet er affødt af ganske almindelig interesse, for ny teknologis
påvirkning af juraen.

Jeg mener at man med disse oplysninger har et godt udgangspunkt hvis man er
kvik og fræk for at skaffe sig adgang til virkeligt personfølsomme
oplysninger. Tager jeg fejl?

Peter

Fra : Martin Schultz

Dato : 27-02-04 12:13

On Fri, 27 Feb 2004 12:02:58 +0100, Peter K. Nielsen wrote:

> [...]
> med mailadresserne på dem som mailen var sendt til. Problemet var bare at
<snip>
> Jeg mener at man med disse oplysninger har et godt udgangspunkt hvis man er
> kvik og fræk for at skaffe sig adgang til virkeligt personfølsomme
> oplysninger. Tager jeg fejl?

De fleste steder vil et kundenummer ikke blive opfattet som en personfølsom
oplysning. Det vil kun værer adgangskoder ol.

De fleste ster er et kundenummer ikke nok til at få adgang til flere
oplysniger om kunden.

Dette kan dog self. godt variere inden for foskellige virksomheder.

Martin

Fra : Jim Andersen

Dato : 27-02-04 14:31

Peter K. Nielsen wrote:
> Hej NG
>
> Kan man kalde nedenstående for "udlevering/lemfældig omgang med
> personfølsomme oplysninger"

Kommer an på definitionen. Hvor har du citatet fra ? Hvis det drejer sig om
kommuner, og det datatilsynet kalder "personfølsomme oplysninger", så var
der tidligere (da det hed registertilsynet) noget der hed "personfølsomme
oplysninger af klasse 1, 2 eller 3". Hvor 3'eren var sådan noget som "har
fået fjernet sine børn, og får tilskud til ortopædisk fodtøj"

/jim

Fra : Peter K. Nielsen

Dato : 27-02-04 15:07

"Jim Andersen" <jimVÆÆK@officeconsult.dk> wrote in message

> [...]
> oplysninger af klasse 1, 2 eller 3". Hvor 3'eren var sådan noget som "har
> fået fjernet sine børn, og får tilskud til ortopædisk fodtøj"

jamen jeg har ikke nogen officiel defination, men jeg mener at hvis jeg f.
eks har en persons kunde nummer hos TDC så er det en smal sag at finde
vedkommendes telefon nummer og adresse, og derfra kan man jo så gå videre og
skaffe sig andre oplysninger.

Peter

Fra : Martin Schultz

Dato : 27-02-04 15:59

On Fri, 27 Feb 2004 15:06:34 +0100, Peter K. Nielsen wrote:

> [...]
> vedkommendes telefon nummer og adresse, og derfra kan man jo så gå videre og

Er du sikker på det?

Martin
ADSL og opsætning af Cisco/Zyxel routere.

Fra : Peter K. Nielsen

Dato : 27-02-04 16:52

"Martin Schultz" <news2004@adsltips.invalid> wrote in message

> Er du sikker på det?

jeg har før fået personlige oplysninger ud af TDC blot ved at opgive mit
kundenummer. HAr ikke prøvet at gå videre

Peter

Fra : Bertel Lund Hansen

Dato : 27-02-04 15:59

Peter K. Nielsen skrev:

>jamen jeg har ikke nogen officiel defination, men jeg mener at hvis jeg f.
>eks har en persons kunde nummer hos TDC så er det en smal sag at finde
>vedkommendes telefon nummer og adresse

Prøv.

--
Bertel

Fra : Peter K. Nielsen

Dato : 27-02-04 16:54

"Bertel Lund Hansen" <nospamius@lundhansen.dk> wrote in message

> Prøv.

Det første har jeg fået oplyst, blot ved at opgive kundenummer. Jeg var på
forretningsrejse i udlandet - havde inden jeg tog hjemmefra skrevet
kundenummer ned, og skulle såhave ordnet nogle ting vedr. mit abbonement. og
fik faktisk en del oplysninger hevet ud af dem over mobilen

Peter

Fra : Povl H. Pedersen

Dato : 29-02-04 08:57

On 2004-02-27, Bertel Lund Hansen <nospamius@lundhansen.dk> wrote:

> Prøv.

Jeg har i sidste uge været med til at skaffe hemmelige telefonnumre,
uden overhovedet at kende kundenummer, men alene adressen. Man skal
bare lyde som om man mener man har krav på oplysningen, og så finde
nogle andre end oplysningen.

I det konkrete tilfælde var det virksomhedens egne telefonnumre vi
skulle bruge, for at se hvor mange der var på adressen.

På mit gamle arbejde har jeg gjort det samme, og endog fået
lavet omstilling uden at ringe fra det berørte nummer.
Da min mbil var bortkommet kunne jeg også uden videre få omstillet.

Der er ikke megen sikkerhed omkring telefoni.

Fra : Per Christoffersen

Dato : 27-02-04 15:22

"Peter K. Nielsen" <peter.n@jubiiposten.dk> skrev i en meddelelse
> Hej NG
>
> Kan man kalde nedenstående for "udlevering/lemfældig omgang med
> personfølsomme oplysninger"

Udtrykket personfølsomme oplysninger anvendtes tidligere i registerloven,
men den er nu erstattet af Lov om behandling af personoplysninger.
Her anvendes udtrykket personhenførbare oplysninger.
Mailadresser og kundenumre må betragtes som personhenførbare oplysninger og
er altså som sådan omfattet af loven.

Om Silkeborg Kommune så har forbrudt sig mod loven kommer an på en vurdering
af deres handlemåde. Loven er temmelig diffus, og der feks. intet specielt
om hvordan email-adresser skal behandles. Behandling af data skal ske på et
sagligt grundlag og efter god databehandlingsskik.

Overholdelse af loven overvåges af Datatilsynet, - måske du kan finde noget
mere konkret på deres website www.datatilsynet.dk.

/Per