Er denne mail spam (fra dating.dk)?
Fra : Cykellapper

Dato : 26-02-04 23:40

Jeg har oprettet en gratisprofil hos Dating.dk, hvor jeg har oplyst min
e-mailadresse. Det er lidt uklart, om e-mailadresse er optionel, når man
tilmelder sig.

Efter ca 5 dage modtager jeg nedenstående mail fra dem.

I deres betingelser (der først er læst senere - doh!) står der:

"Ved at indtaste din e-mail adresse accepteres samtidigt, at vi må udsende
nyhedsbreve vedr. Dating.dk til dig. Det er samtidig en sikkerhed, hvis du
skulle glemme din adgangskode, da den så automatisk kan blive sendt til din
email. E-mail nyhedsbreve kan indeholde annoncer."

Som jeg ser det, er mailen en klar overtrædelse af de regler, der fremgår på
fs.dk's hjemmeside.
http://search.fs.dk/cgi-bin/MsmHigh.exe?HIWORD=email+EMAILEN+EMAILS+&PRE=%3CFONT+STYLE%3D%22background%3A%23ffff00%22%3E&POST=%3C%2FFONT%3E&LANGID=DA&CODEPAGE=28591&URL=http%3A%2F%2Fwww%2Efs%2Edk%2Fjura%2Floveregl%2Fmfl%2F6a2vejl%2Ehtm

***

Kære cykelklapper

Så er det igen tid til en række nyheder fra redaktionen på Dating.dk!

Ta' med Dating.dk til reception på Kbh's lækreste natklub!

Fredag d. 5. marts byder Park Nightclub, på Østerbro i København, velkommen til
Dating.dks brugere! Vi vil fremover afholde en stor del af vores mindre
arrangementer på denne lækre natklub, så derfor synes vi også du skal med til en
reception!

Der er mulighed for at deltage i både middag og fest til hhv. 345,- / 60,- inkl.
fri drikkevarer indtil kl. 23.00.

Kom og mød en masse andre for Dating.dk i disse imponerende lokaler - det bliver
med garanti en oplevelse!

Læs mere om Park Nightclub og receptionen!

Dating.dk og DFDS inviterer på mini krydstogt til Oslo!

Vi gentager succesen med et mini krydstogt til Oslo. Prisen er kun 816,- (inkl.
kahyt, rejsen, forsikring, velkomstdrink, middag og 7 timer i Oslo).

Læs alt om krydstogtet ved at klikke her

Lej DVD-film GRATIS!

Som Dating.dk bruger har du nu mulighed for, at prøve den nye måde at leje
DVD-film på, HELT GRATIS!

Du kan tilmelde dig og prøve dvdzone.dk GRATIS i 15 dage uden yderligere
forpligtelser!

Lige nu er det film som Bad Boys 2, Pirates Of The Carribean og Bruce Den
Almægtige som topper - har du set dem? Ellers klik herunder eller på banneret
for at leje gratis!

Tilmeld dig Dvdzone.dk - klik her!

Mød nogle af vores mest populære profiler

Log ind for at møde de her 5 meget populære profiler og over 600.000 andre
profiler på Dating.dk - alle søgende efter den eneste ene, chatvenner eller
måske blot en hurtig date ?

Det var alt for denne gang! Vi ses på Dating.dk

Med venlig hilsen
Dating.dk

***

Der er opstået uenighed andetsteds.

Hvad siger I?

(Klage er afsendt til fs)

Preben
(Cykellapper)

Fra : Jesper Lund

Dato : 26-02-04 23:58

Cykellapper <ng@FJeRnDEtTEcykellapper.dk> wrote:

> [...]
> sikkerhed, hvis du skulle glemme din adgangskode, da den så
> automatisk kan blive sendt til din email. E-mail nyhedsbreve kan

Disse betingelser fremgår klart og tydeligt når du opretter en profil.

> Som jeg ser det, er mailen en klar overtrædelse af de regler, der
> fremgår på fs.dk's hjemmeside.

Hvordan det? Der kan næppe være tale om en "uopfordret henvendelse" fra
dating.dk, når du accepterer at de må sende dig nyhedsbreve med
annoncer. Hvis du ikke kan acceptere sådanne betingelser, skal du blot
lade være med at signe up!

--
Jesper Lund

Fra : Cykellapper

Dato : 27-02-04 00:11

Jesper Lund wrote:

> [...]
> fra dating.dk, når du accepterer at de må sende dig nyhedsbreve med
> annoncer. Hvis du ikke kan acceptere sådanne betingelser, skal du blot

Jeg tænker på, at måden det er gjort på ikke overholder reglerne.

(Her snippet fra markedsføringslovens § 6a:)

4.8. Kunden skal oplyses om muligheden for at sige "nej tak"
Kunden skal i forbindelse med afgivelsen af sin elektroniske adresse klart og
utvetydigt oplyses om muligheden for på en let måde at frabede sig
markedsføring.
Det skal være muligt for kunden med det samme at meddele, at vedkommende ikke
ønsker at modtage reklame via elektronisk post. Muligheden for at sige "nej tak"
kan f.eks. fremgå af den bestillingsseddel eller hjemmeside, hvor kunden oplyser
sin adresse.

Det kan med andre ord ikke stilles som en betingelse for indgåelse af en aftale,
at kunden accepterer at modtage markedsføring via elektronisk post.

Kunder, der ikke siger "nej tak" i forbindelse med købet, skal have en let
adgang til at melde fra ved alle fremtidige henvendelser. Kunden skal hver gang
denne modtager en reklame med elektronisk post oplyses om muligheden for at
frabede sig frem-tidige reklamer.

Udsendes reklamerne via e-mail, bør der være mulighed for at melde fra ved hjælp
af et link i e-mailen.

Den erhvervsdrivende må ikke tage et gebyr for en kundes "nej tak" til reklamer.
Eksempelvis må framelding ikke skulle ske via overtakserede telefonnumre eller
SMS-beskeder.

4.9. Kun egne produkter eller tjenesteydelser
Det er kun den erhvervsdrivendes egne produkter eller tjenesteydelser, der må
markedsføres.
Kundens elektroniske adresse må således ikke benyttes til at markedsføre andre
erhvervsdrivendes produkter eller tjeneste-ydelser.

I den forbindelse er det afgørende, at der er tale om samme juridiske person.

Eksempelvis må et datterselskab til den erhvervsdrivende, som kunden har handlet
med, ikke bruge den elektroniske adresse til markedsføring, ligesom den
erhvervsdrivende, som kunden har handlet med, ikke må markedsføre et
datterselskabs produkter.

4.10. Kun tilsvarende produkter eller tjenesteydelser
Det er kun egne tilsvarende produkter eller tjenesteydelser, der må
markedsføres.
Ved vurderingen af konkrete tilfælde må det haves for øje, at der ifølge
forarbejderne til lovændringen er der tale om en snæver undtagelse til forbudet
mod uanmodede henvendelser ved brug af elektronisk post.

Tilsvarende produkter eller tjenesteydelser skal dog ikke nødvendigvis forstås
som fuldstændig identiske produkter eller tjenesteydelser.

I det følgende gives nogle eksempler på, hvad der efter Forbrugerombudsmandens
opfattelse vil være tilladt, og hvad der ikke vil være tilladt:

Har man købt et par bukser kan der reklames for andet tøj
Har man købt en musik-cd, kan der reklameres for andet musik (hvad enten det er
på cd, dvd, MP3 eller lignende), men ikke film
Har man købt sko, kan der reklameres for andet fodtøj, men ikke tøj
Har man købt legetøj, kan der reklameres for andet legetøj, men ikke andre
produkter til børn
Har man købt en bil, kan der reklameres for andre biler, men ikke tilbehør til
biler og tjenesteydelser i relation til biler
Har man købt en barbermaskine, kan der reklameres for øvrige elektroniske
produkter til personlig pleje
Har man købt sodavand, kan der reklameres for andre drikkevarer (hvad enten det
er alkoholprodukter, pulverprodukter eller lignende)
Har man købt et pc-spil, kan der reklameres for andre pc-spil, men ikke anden
software

Fra : Jesper Lund

Dato : 27-02-04 01:21

> [...]
> Kunden skal i forbindelse med afgivelsen af sin elektroniske
> adresse klart og utvetydigt oplyses om muligheden for på en let

Som jeg læser den pågældende tekst, er der tale om undtagelser til
hovedreglen i §6a, stk. 1 om at erhvervsdrivende ikke må rette
uopfordrede henvendelser til dig. Hvis de alligevel gør det med
henvisning til stk. 2, f.eks. fordi du tidligere har købt noget hos dem
eller på anden måde oplyst givet dem din email adresse, skal de
overholde de betingelser du nævner, og du skal have mulighed for at sige
nej tak. I det konkrete tilfælde, dating.dk, er undtagelsen i stk. 2
slet ikke aktuel, idet du har accepteret at modtage et nyhedsbrev med
reklamer.

> Det kan med andre ord ikke stilles som en betingelse for indgåelse
> af en aftale, at kunden accepterer at modtage markedsføring via
> elektronisk post.

Jeg tror denne bestemmelse er rettet mod eksempelvis køb i webbutikker,
hvor den erhvervsdrivende ikke må gøre købet af en vare betinget af at
du modtager markedsføring via email. Men i dette tilfælde betaler du for
en eller anden vare; det gør du ikke med dating.dk. Her er det ret
oplagt at annoncerne i nyhedsbrevene er din betaling for at modtage
deres services. Hvis du ikke kan acceptere dette, skal du ikke signe up.

> [...]
> Kunden skal hver gang denne modtager en reklame med elektronisk
> post oplyses om muligheden for at frabede sig frem-tidige reklamer.

Nu bruger jeg ikke dating.dk, så jeg ved ikke hvad der står i de
pågældende nyhedsbreve. Men du kan vel bare slette din profil, og blive
fri for nyhedsbrevene? Dine dates må du så støve op på en anden måde

> Har man købt et par bukser kan der reklames for andet tøj
> Har man købt en musik-cd, kan der reklameres for andet musik (hvad
> enten det er på cd, dvd, MP3 eller lignende), men ikke film

[snip lignende eksempler]

Bemærk fællesnævneren i alle disse eksempler: har du købt en varetype,
må den erhvervsdrivende reklamere for lignende varer, selvom du ikke
direkte har sagt ja til dette. Blot du får mulighed for at sige nej. Jeg
kan ikke se hvordan disse regler skulle være til hinder for at du
aftaler med en erhvervsdrivende at modtage en bestemt ydelse, og at
betalingen herfor er at du modtager reklamer? Specielt ikke hvis du hele
tiden har mulighed for at træde ud af arrangementet ved at slette din
profil (og stoppe med at modtage ydelsen).

--
Jesper Lund

Fra : Cykellapper

Dato : 28-02-04 13:16

Jesper Lund wrote:

> [...]

> hele tiden har mulighed for at træde ud af arrangementet ved at
> slette din profil (og stoppe med at modtage ydelsen).

Ok!

Tak for det.

/Preben
(Cykellapper)