Cykellapper <ng@FJeRnDEtTEcykellapper.dk> wrote:
>> Hvordan det? Der kan næppe være tale om en "uopfordret henvendelse"
>> fra dating.dk, når du accepterer at de må sende dig nyhedsbreve med
>> annoncer. Hvis du ikke kan acceptere sådanne betingelser, skal du
>> blot lade være med at signe up!
>
> Jeg tænker på, at måden det er gjort på ikke overholder reglerne.
>
> (Her snippet fra markedsføringslovens § 6a:)
> 4.8. Kunden skal oplyses om muligheden for at sige "nej tak"
> Kunden skal i forbindelse med afgivelsen af sin elektroniske
> adresse klart og utvetydigt oplyses om muligheden for på en let
> måde at frabede sig markedsføring.
Som jeg læser den pågældende tekst, er der tale om undtagelser til
hovedreglen i §6a, stk. 1 om at erhvervsdrivende ikke må rette
uopfordrede henvendelser til dig. Hvis de alligevel gør det med
henvisning til stk. 2, f.eks. fordi du tidligere har købt noget hos dem
eller på anden måde oplyst givet dem din email adresse, skal de
overholde de betingelser du nævner, og du skal have mulighed for at sige
nej tak. I det konkrete tilfælde, dating.dk, er undtagelsen i stk. 2
slet ikke aktuel, idet du har accepteret at modtage et nyhedsbrev med
reklamer.
> Det kan med andre ord ikke stilles som en betingelse for indgåelse
> af en aftale, at kunden accepterer at modtage markedsføring via
> elektronisk post.
Jeg tror denne bestemmelse er rettet mod eksempelvis køb i webbutikker,
hvor den erhvervsdrivende ikke må gøre købet af en vare betinget af at
du modtager markedsføring via email. Men i dette tilfælde betaler du for
en eller anden vare; det gør du ikke med dating.dk. Her er det ret
oplagt at annoncerne i nyhedsbrevene er din betaling for at modtage
deres services. Hvis du ikke kan acceptere dette, skal du ikke signe up.
> Kunder, der ikke siger "nej tak" i forbindelse med købet, skal have
> en let adgang til at melde fra ved alle fremtidige henvendelser.
> Kunden skal hver gang denne modtager en reklame med elektronisk
> post oplyses om muligheden for at frabede sig frem-tidige reklamer.
Nu bruger jeg ikke dating.dk, så jeg ved ikke hvad der står i de
pågældende nyhedsbreve. Men du kan vel bare slette din profil, og blive
fri for nyhedsbrevene? Dine dates må du så støve op på en anden måde
> Har man købt et par bukser kan der reklames for andet tøj
> Har man købt en musik-cd, kan der reklameres for andet musik (hvad
> enten det er på cd, dvd, MP3 eller lignende), men ikke film
[snip lignende eksempler]
Bemærk fællesnævneren i alle disse eksempler: har du købt en varetype,
må den erhvervsdrivende reklamere for lignende varer, selvom du ikke
direkte har sagt ja til dette. Blot du får mulighed for at sige nej. Jeg
kan ikke se hvordan disse regler skulle være til hinder for at du
aftaler med en erhvervsdrivende at modtage en bestemt ydelse, og at
betalingen herfor er at du modtager reklamer? Specielt ikke hvis du hele
tiden har mulighed for at træde ud af arrangementet ved at slette din
profil (og stoppe med at modtage ydelsen).
--
Jesper Lund