jura-begreber
Fra : Stefan Garvig

Dato : 26-02-04 09:47

Hej

Jeg er ved at granske de nye love om boligforhold og i den forbindelse stødt
på følgende begreber vedr. love:

Selve loven
Bekendtgørelser
Cirkulærer
Vejledninger
Skrivelser
Afgørelser

Jeg er noget i tvivl om, hvad begreberne præcis omhandler og skiller sig ud
fra hinanden - f.eks. "Selve loven" i forhold til "Bekendtgørelser".
Måske I kan henvise til en site, hvor begreberne står forklaret - helst på
almindeligt dansk, da jeg ikke er juridisk skolet.

På forhånd mange tak for jeres hjælp.

Venligst

Stefan Garvig

--
**********
Svar direkte ved at fjerne dyret i e-mail-adressen:

Fra : Thomas Neumann

Dato : 26-02-04 12:53

> Selve loven
Loven som er vedtaget af kongen og folketinget i forening efter
grundlovens § 3. Ganske almindelige love som man traditionelt forstår love.

> Bekendtgørelser
En "lov" som er udstedt af den udøvende
magt/forvaltningen/administrationen, på grundlag af en "rigtig" lov fra
folketinget.

> Cirkulærer
Regler udstedt af forvaltningen. Reglerne binder kun myndighederne.
Reglerne gælder internt. Tjenestebefaling.

> Vejledninger
Hvilke vejledninger?
Måske ala cirkulære.

> Skrivelser
Hvilke skrivelser?

> Afgørelser
Afgørelse truffet af forvaltningen?
Hvis ja - formelle og materielle krav til en sådan afgørelse.

Der er en juridisk ordbog på www.juraindex.dk

God fornøjelse

Thomas

Fra : Henning Makholm

Dato : 27-02-04 06:18

Scripsit Thomas Neumann <spammers-will-be-prosecuted@neumann.dk>

> Hvilke vejledninger?

> Hvilke skrivelser?

> Afgørelse truffet af forvaltningen?

Stefans liste ligner mistænkeligt de almindeligste af de kategorier
dokumenterne i Retsinformation er inddelt i.

"Vejledning" i Retsinformation dækker så vidt jeg kan se både
cirkulærelignende rundskrivelser fra ministerier og styrelser til
administrationen (når de ikke udtrykkeligt betegner sig som
cirkulærer), og pjecer henvendt til borgerne som forklarer gældende
regler mere systematisk og brugervenligt (og ofte noget forenklet)
end selve lovteksten.

"Skrivelse" og "Afgørelse" indeholder det relevante ministeriums
holdning til hvordan en retsregel skal anvendes eller fortolkes i en
konkret sag. De står som "afgørelse" når ministiet selv har truffet
den endelige beslutning, og "skrivelse" mår ministeriet blot er blevet
spurgt til råds om sagen af en anden myndighed.

Ingen af de tre kategorier er meget værd som egentlige retskilder, men
det kan være praktisk at vide hvordan reglerne bliver administreret i
praksis. Derfor bliver nogen af dem lagt i Retsinformation efter en
konkret vurdering af om de kaster lys over den højerestående
forskrifts fortolkning eller ej.

--
Henning Makholm "The spirits will have to knit like
banshees, but with enough spirits it *can* be done!"

Fra : Rune Wold

Dato : 27-02-04 10:15

Henning Makholm wrote:

[klip]

> Ingen af de tre kategorier er meget værd som egentlige retskilder,

Jeg vil nu nok sige, at afgørelsen er forholdsvis relevant som
retskilde, da den jo også er bindende for adressaten, hvilket vil sige
den enkelte borger.
Desuden er man i nyere forvaltningsretlig teori begyndt at hævde, at
borgeren også kan støtte ret på vejledninger og skrivelse direkte
overfor for forvaltningen når disse indeholder en begunstigende
retsstilling overfor borgeren.

/Rune Wold

Fra : Henning Makholm

Dato : 27-02-04 12:10

Scripsit Rune Wold <rune_wold@hotmail.com>

> Jeg vil nu nok sige, at afgørelsen er forholdsvis relevant som
> retskilde, da den jo også er bindende for adressaten,

Adressaten skal vil jo nok være klar over afgørelsen på mere direkte
vis end at finde den på Retsinformation.

> [...]
> borgeren også kan støtte ret på vejledninger og skrivelse direkte
> overfor for forvaltningen når disse indeholder en begunstigende

Vil det sige at forvaltningen ikke kan blive klogere undervejs og lade
sig overbevise af en senere fremkommet argumentation?

--
Henning Makholm "Make it loud, make it complicated, make it long,
and make it up if you have to, but it'll work all right."

Fra : Rune Wold

Dato : 26-02-04 14:35

Henning Makholm wrote:

[klip]

> Adressaten skal vil jo nok være klar over afgørelsen på mere direkte
> vis end at finde den på Retsinformation.

Ja naturligvis. Afgørelse rettet mod borgere har som udgangspunkt ingen
virkning før de er kommet borgeren til kundskab. Og retsinformation er
ikke et bindende kundgørelsesmiddel for afgørelser. Hovedreglen er vist
den, at de meddeles addressaten personligt.

[klip]

> Vil det sige at forvaltningen ikke kan blive klogere undervejs og lade
> sig overbevise af en senere fremkommet argumentation?

En ændring i praksis kan for så vidt ske for fremtiden med en saglig
begrundelse.

Den situation vi taler om her, er en offentlig myndighed som med hjemmel
i et over- underordnelses forhold har udstedt generelle forskrifter
(vejledninger, skrivelser) om behandling af visse sager, der er bindende
for de underordnede myndigheder.
Sålænge forskriften er gældende, har man i teorien hævdet, at borgeren
kan støtte ret på de bestemmelser, der begunstiger borgeren ift. den
konkrete afgørelse, der bliver truffet. Dette på trods af, at det
traditionelle udgangspunkt har været, at kun den underordnede myndighed
blev berørt af sådanne forskrifter, og at borgeren i hvert fald ikke
kunne påberåbe sig dem overfor forvaltningen, når en ellers lovlig
konkret afgørelse var i modstrid med forskriften.
Men det skal tilføjes, at det vistnok endnu ikke er klar domsstøtte for
teorien.

/Rune Wold