erstatningsret - bilforsikring.
Fra : Peter K. Nielsen

Dato : 25-02-04 14:19

I dag er det således at man får erstatning fra sin bilforsikring hvis man
kører galt uanset hvem der har skylden.

Jeg kørte galt i Tyskland i september måned og forsikringsselskabet siger nu
at en evt. erstatning for svie og smerter, sygedage og så videre skal
afgøres efter tysk ret da uheldet skete i tyskland.

jeg mener (ikke overraskende) at da jeg jo har tegnet forsikringen efter
dansk ret, og ikke har fået afslag (eller det modsatte) i præmien for de
dage jeg har kørt i tyskland (ca 100 dage pr år) så må det også være de
danske regler der er gældende.

Har nogle i gruppen et kvalificeret svar

Peter

Fra : MAndersen

Dato : 25-02-04 14:55

"Peter K. Nielsen" <peter.n@jubiiposten.dk> skrev i en meddelelse
> [...]
> danske regler der er gældende.
>
> Har nogle i gruppen et kvalificeret svar

Hvis du er fører af din bil, får du ikke erstatning af din bilforsikring,
andet end for selve bilen.
Evt. erstatning for svie og smerte, får du fra modparts ansvarsforsikring.
Er du passager i bilen får du svie og smerte fra bilens ansvarsforsikring.

Kører du ind i et træ, får du altså aldrig erstatning for svie og smerte og
tabt arbejdsfortjeneste.
Kører du ind i en anden bil, eller omvendt, får du erstatning fra modpartens
ansvarsforsikring.

Sker uheldet i Tyskland, bliver erstatning udregnet efter tyske regler.

MAndersen

Fra : Peter K. Nielsen

Dato : 25-02-04 15:41

"MAndersen" <ups@post.uk> wrote in message

> "Peter K. Nielsen" <peter.n@jubiiposten.dk> skrev i en meddelelse

> nu

> Hvis du er fører af din bil, får du ikke erstatning af din bilforsikring,
> andet end for selve bilen.

Det fik min kone ellers da hun kørte galt - SELVOM hun havde den fulde skyld

> Evt. erstatning for svie og smerte, får du fra modparts ansvarsforsikring.

og hvis modparten stikker af??

> [...]
modpartens
> ansvarsforsikring.
>
> Sker uheldet i Tyskland, bliver erstatning udregnet efter tyske regler.

ja det er det jeg skriver at forsikringsselskabet hævder, men hvad er
lovgrundlaget for det?
forsikringen er jo tegnet for at dække efter dansk lovgivning

Peter

Fra : MAndersen

Dato : 25-02-04 15:52

> [...]
> lovgrundlaget for det?
> forsikringen er jo tegnet for at dække efter dansk lovgivning

Jeg tror ikke der er lovgrundlag, men alm. praksis. Hvis du læser i dine
forsikringsbetingelser står der noget lignende: Forsikringen dækker med de
summer der gælder efter dansk lov. I udlandet dækkes efter det pågældende
lands lov.

MAndersen

Fra : Morten Fruergaard

Dato : 25-02-04 16:10

MAndersen wrote:
> [...]
> dine forsikringsbetingelser står der noget lignende: Forsikringen
> dækker med de summer der gælder efter dansk lov. I udlandet dækkes

Så hvis uheldet sker i et U-land, så får man 100 kr. i erstatning, da det er
mange penge i det land?

--
Mvh. Morten Fruergaard

Fra : MAndersen

Dato : 25-02-04 16:21

meddelelse news:c1idsf$jq7$1@sunsite.dk...

> Så hvis uheldet sker i et U-land, så får man 100 kr. i erstatning, da det
er
> mange penge i det land?

Ja, man følger landets regler.
Tager man f.eks. et østland som Ungarn er erstatninger faktisk store der.
Tryg har på et tidspunkt udbetalt ca. kr. 3,5 mio. i erstatning til en
kvinde med 3 børn, efter faderen blev kørt ned af en dansk bil.
Tryg erstattede efter Ungarnske regler.

Et eller andet sted giver det næsten sig selv. Hvis man kan få eksempelvis
kr. 1 mio. i erstatning i Danmark for få en mengrad på 20%, men i et U-land
kun kan få kr. 10.000, kan der jo hurtigt spekuleres i at tage en bil på
danske plader til f.eks. u-lande og køre en mand ned.

Hvis man som amerikaner bliver kørt ned i Danmark, tror jeg ikke en dansk
forsikring vil dække efter amerikansk lov.

MAndersen

Fra : Peter G C

Dato : 25-02-04 19:34

"MAndersen" <ups@post.uk> skrev i en meddelelse

[klip]

> [...]
> summer der gælder efter dansk lov. I udlandet dækkes efter det pågældende

Vi skal have fat i noget international privatret (IP). Noget med begrebet
lex loco delicti.... måske? (husker ikke stavemåden)

/Peter

--
http://www.grauslund.com/

Fra : MAndersen

Dato : 25-02-04 19:53

"Peter G C" <peter@FJERNDETTEnospam.dk> skrev i en meddelelse
> [...]
>
> Vi skal have fat i noget international privatret (IP). Noget med begrebet
> lex loco delicti.... måske? (husker ikke stavemåden)

Ok, jeg efterlyser det ved forsikringsselskaberne i morgen, de må have noget
liggende.

MAndersen

Fra : Peter G C

Dato : 25-02-04 20:30

"MAndersen" <ups@post.uk> skrev i en meddelelse

[klip]

> Ok, jeg efterlyser det ved forsikringsselskaberne i morgen, de må have
noget
> liggende.

Prøv evt. http://www.advodan.dk/cgi-files/mdmgfx/file-29-1282-26381.pdf

/Peter

--
http://www.grauslund.com/

Fra : Manne

Dato : 25-02-04 22:45

> [...]
>
> Vi skal have fat i noget international privatret (IP). Noget med begrebet
> lex loco delicti.... måske? (husker ikke stavemåden)

lex loci delicti ( skadestedets ret)

Leif