Salg af andelsbolig, indsigelsesret
Fra : hedegaard

Dato : 23-02-04 21:55

Hej,

Jeg har et spørgsmål jeg håber i kan besvare.

En indflytter i vores andelsboligforening har en måned efter overtagelse
opdaget adskillige punkterede termoruder i boligen hørende til andelen. I
vores forening er det det enkelte medlems ansvar at udskifte ruder, og
foreningen skal derfor ikke betale for udskiftningen af disse.

Men skal den nye andelshaver betale for udskiftningen af ruderne, eller kan
der gøres indsigelse overfor sælger? I salgsøjeblikket har sælger efter al
sandsynlighed haft viden om dette, da det drejer sig om et større antal
punkterede ruder. I forbindelse med syn kunne dette ikke konstateres pga.
tørvejr, og der er derfor ikke lavet aftaler omkring udskiftning.

Så spørgsmålet er: kan sælger drages til økonomisk ansvar på nuværende
tidspunkt?

--
Ole

Fra : Johnny

Dato : 24-02-04 21:02

Hejsa

Prøv at læse det afsnit der omhandler købers påtale af fejl og mangler.
http://www.ejdadm-ja.dk/fejl_mangler_andelsbolig.htm

mvh Johnny

Fra : Johnny

Dato : 24-02-04 21:08

Hejsa
Jeg tvivler på at jeres A/B-forening har det juridiske på plads angående
hvem der er ansvarlig for vinduerne.

Vinduer må betragtes som fælles bygningsbestanddele og er af den grund
A/B-foreningens ansvar uanset hvad jeres vedtægter siger.
mvh Johnny

Fra : hedegaard

Dato : 25-02-04 11:00

> [...]
>
> Vinduer må betragtes som fælles bygningsbestanddele og er af den grund
> A/B-foreningens ansvar uanset hvad jeres vedtægter siger.

Hej Johnny
Vi var også i tvivl, så da vi for nylig selv havde en rude der skulle
skiftes ringede vi til ABF for at få råd - vi fik beskeden hos ABF at
punkterede termoruder er den enkelte andelshavers ansvar. Mens (hele)
vinduer rigtigt nok hører under A/F-foreningen.
Jeg synes personligt også, at det lyder underligt - hvis en rude bliver
smadret, så er det jo A/B foreningens husforsikring der dækker...

Ole