Lotteri og lovgivningen..
Fra : Recs

Dato : 23-02-04 19:55

Er det tilladt for en privat person at afholde Amerikansk Lotteri over
Internettet, hvor en person kan købe et eller flere lodder i lotteriet, og
have mulighed for at vinde gevinster ved hjælp af lodtrækning?..

Eller er der ikke noget med man ikke må lave købsbetinget konkurrencer, og
det er vel købsbetinget at man kun deltager hvis man har købt et lod.. Eller
er der andre regler for privatpersoner?..

Vi skal samle penge ind til drift af en rækker projekter vi som privat
personer har startet.. Og synes idéen om man kan købe lodder og mulighed for
vinder de gevinster vi har anskaffet, gennem lodtrækning..

Men er det lovligt at gøre det?..

Hvis ikke, er der så noget man kan gøre så det ikke er i strid med
lovgivningen.. F.eks. lave en regel så man kun får gevinsten hvis man svarer
rigtigt på et spørgsmål eller noget lignende.. Vi vil jo helst ikke lave en
ulovlig konkurrence og risikere bødestraf eller lignende..

--

/ Recs..

Fra : Henning Makholm

Dato : 23-02-04 21:35

Scripsit "Recs" <recs@2600hackermail.com>

> Er det tilladt for en privat person at afholde Amerikansk Lotteri over
> Internettet, hvor en person kan købe et eller flere lodder i lotteriet, og
> have mulighed for at vinde gevinster ved hjælp af lodtrækning?..

Jeg ved ikke helt hvor det amerikanske kommer ind i billedet, men:
Nej, i almindelighed kræver det bevilling at udbyde lotterier
eller lignende. (Lov om visse spil, mv, jf lovbkg nr 1077 af
11. december 2003, §10 stk 1).

(Et eller andet sted må der være en hjemmel til at bevilge tilladelse
til almennyttige foreningers lotterier, men jeg kan ikke lige finde
den. Måske lov af 6. marts 1869, §2 stk 2?).

> Eller er der ikke noget med man ikke må lave købsbetinger konkurrencer,

Det er markedsføringsloven; den er ikke så relevant, for den hjelmer
kun bødestraf for overtrædelser. Lotteriloven giver mulighed for
fængsel i op til 6 måneder (og mere under skærpende omstændigheder).

--
Henning Makholm "Der er ingen der sigter på slottet. D'herrer konger agter
at triumfere fra balkonen når de har slået hinanden ihjel."

Fra : Recs

Dato : 24-02-04 09:05

> [...]
agter
> at triumfere fra balkonen når de har slået hinanden

Ok tak for svar.. Vi må vel finde en andne vej at skrabe penge sammen..

Men hvordan vurdere man om der er tale om lotteri.. er det hvis der finder
lodtrækning sted, hvis man sælger lodder/kuponer eller hvordan?..

En ven forslog at man bare kunne kalde det for fundraising, hvor folk kunne
donere et beløb, stedet for at købe et lod og dem der havde deltaget i
fundiraisingen kunne deltage i lodtrækning eller evt. så den der donerede
mest vandt gevinsten.. Men er det lovligt..

Vi er ikke en almennyttigforening blot 3 privatpersoner, men man kunne vel
evt. stifte en forening med det formål at finansiere udgifterne, hvis
fundraiser idéen så kunne fungere i praksis, og uden at vi fik problemer med
lovgivningen..

--

/ Recs..

Fra : Henning Makholm

Dato : 24-02-04 17:00

Scripsit "Recs" <recs@2600hackermail.com>

> Men hvordan vurdere man om der er tale om lotteri.. er det hvis der finder
> lodtrækning sted, hvis man sælger lodder/kuponer eller hvordan?..

Der er ikke nogen officiel definition. Jeg vil mene at enhver
konstruktion hvor folks hovedformål med at give dig penge er at de
derved opnår en gevinstchance, vil være et lotteri, uanset hvordan
gevinstchancen så ellers fremkommer i praksis.

> En ven forslog at man bare kunne kalde det for fundraising,

Det er ligegyldigt hvad man kalder det.

> Vi er ikke en almennyttigforening blot 3 privatpersoner, men man kunne vel
> evt. stifte en forening med det formål at finansiere udgifterne,

Lotteribevillinger gives kun til "anerkendelsesværdige" formål. Det
vil sige at bevillingsmyndigheden foretager en realvurding af hvad
formålet er. At være organiseret i foreningsform giver i sig selv ikke
nogen særlig forventning om at kunne få bevilling.

--
Henning Makholm "The spirits will have to knit like
banshees, but with enough spirits it *can* be done!"

Fra : Recs

Dato : 24-02-04 19:11

> [...]
> Henning Makholm "The spirits will have to knit
like
> banshees, but with enough spirits it *can* be

Ok, tak for svar..

--

/ Recs..