Gør TDC sig skyldig i tying ?
Fra : Padre

Dato : 23-02-04 12:01

http://politiken.dk/VisArtikel.iasp?PageID=307866&TemplateID=552

Sådan som jeg forstår det her, så stiller TDC betingelse om køb af et
fastnet telefonabonnement ved salg af deres ADSLcforbindelser.

Efter omstændighederne kan det vel være tying ? (jeg havde EU konkurrenceret
som engelsksproget kursus, så jeg ved ikke, hvad det hedder på dansk)

--
Padre
"The lion and the calf shall lie down together but the calf won't get much

Fra : Martin Johansson

Dato : 23-02-04 16:14

"Padre" <spirito_santo@yahoo.com> skrev i en meddelelse
> [...]
konkurrenceret
> som engelsksproget kursus, så jeg ved ikke, hvad det hedder på dansk)

Et umiddelbart gæt vil være tying = binding.

Fra : Jeppe Seidelin Dam

Dato : 23-02-04 19:31

Padre skrev:
> [...]
>
> Efter omstændighederne kan det vel være tying ? (jeg havde EU
> konkurrenceret som engelsksproget kursus, så jeg ved ikke, hvad det

Du kan godt få ADSL hos TDC uden fastnet telefonabb. Til gengæld skal du så
betale for hvad TDC kalder en bærelinie. Bærelinien koster (surprise
surprise) det samme som et fastnetabb.

Andre ADSL udbydere tilbyder ADSL uden fastnet eller bærelinie. Jeg har ADSL
uafhængigt af fastnet hos Tiscali.

Hvis du spørger mig er TDC's såkaldte bærelinie blot et juridisk trick. Men
det er bare min mening.

mvh
Jeppe Seidelin Dam

Fra : Jonathan Stein

Dato : 24-02-04 12:01

Jeppe Seidelin Dam wrote:

> [...]
> surprise) det samme som et fastnetabb.

> Hvis du spørger mig er TDC's såkaldte bærelinie blot et juridisk trick. Men

Der kan vist ikke være tvivl om, at det er dyrere at levere et par
kobber-tråde fra centralen til brugeren plus ADSL-forbindelsen end det
er at levere ADSL som tillægsydelse til en linje, der allerede er betalt.

At merprisen præcis skulle svare til prisen for en analog
telefonlinje, kan dog være lidt påfaldende.

M.v.h.

Jonathan

mail-setup med daglig backup.
http://www.jsp-hotel.dk/

Fra : Padre

Dato : 24-02-04 13:33

> Du kan godt få ADSL hos TDC uden fastnet telefonabb. Til gengæld skal du

> betale for hvad TDC kalder en bærelinie. Bærelinien koster (surprise
> surprise) det samme som et fastnetabb.

Altså en fast månedlig udgift af samme størrelse som et telefonabonnement,
som man skal betale i tilgift til prisen på ADSL abonnementet ?

> Andre ADSL udbydere tilbyder ADSL uden fastnet eller bærelinie. Jeg har
ADSL
> uafhængigt af fastnet hos Tiscali.

Jeg havde også forstået det sådan, at et fastnet abonement ikke er en
teknisk forudsætning for ADSL. Det lyder unægtelig som tying; jeg bliver
næsten nødt til at finde de gamle bøger frem.

Fra : Martin Sørensen

Dato : 24-02-04 17:20

> Altså en fast månedlig udgift af samme størrelse som et
> telefonabonnement, som man skal betale i tilgift til prisen på ADSL
> abonnementet ?

Jeps.

> Jeg havde også forstået det sådan, at et fastnet abonement ikke er en
> teknisk forudsætning for ADSL. Det lyder unægtelig som tying; jeg
> bliver næsten nødt til at finde de gamle bøger frem.

En af mine venner skulle have sig en ADSL linje for en måneds tid siden, og
han ringede derfor rundt for at høre om de forskellige udbyderes muligheder.
Han havde ingen fastnet-telefon og ville ikke have det, så derfor var han
nødt til at få afklaret hvad de forskellige udbydere kunne tilbyde.
Oprindeligt valgte han TDC, da de havde den linje han ville have til den
bedste pris. Da han ringede til dem, fik han dog at vide at han var nødt til
at få oprettet en fastnetlinje eller en bærelinje for at de kunne give ham
ADSL.
Hvis man vælger bærelinjen er man da for dum, så han spurgte dem ret
direkte, om det betød at de ikke ville have ham som ADSL-kunde, når han ikke
ville betale for en fastnet-linje. Det kunne de ikke tilbyde, og kom med en
undskyldning om at deres udstyr ikke var lavet til det.

Nu har han en linje fra CC, som sjovt nok godt kunne levere ADSL uden
fastnet, selv om linjen stadig er leveret af TDC..

--
signing off.. Martin Sørensen

Fra : Jonathan Stein

Dato : 24-02-04 17:53

Martin Sørensen wrote:

> Nu har han en linje fra CC, som sjovt nok godt kunne levere ADSL uden
> fastnet, selv om linjen stadig er leveret af TDC..

Måske knap så sjovt set fra Cybercitys side... - De har nemlig betalt
for at leje den linje, som din kammerat ikke ville betale TDC for:
http://computerworld.dk/default.asp?Mode=2&ArticleID=22565

Fra : Martin Sørensen

Dato : 24-02-04 18:12

> Måske knap så sjovt set fra Cybercitys side... - De har nemlig
> betalt for at leje den linje, som din kammerat ikke ville betale TDC

Måske, men det er vel ikke kundernes problem. Hvis det ikke kunne løbe rundt
for CC, så må de jo ændre deres priser, så de afspejler virkeligheden. Som
det er i dag, koster en CC-linje det samme, hvadenten man har en fastnet
linje med en splitter på, eller benytter 'rå kobber'.

--
signing off.. Martin Sørensen

Fra : Jonathan Stein

Dato : 24-02-04 19:37

Martin Sørensen wrote:

> Måske, men det er vel ikke kundernes problem.

Nej - tværtimod må man sige i dette tilfælde.