/ Forside / Karriere / Erhverv / Jura / Nyhedsindlæg
Login
Glemt dit kodeord?
Brugernavn

Kodeord


Reklame
Top 10 brugere
Jura
#NavnPoint
RyeJensen 11840
Nordsted1 11095
dova 10393
refi 7375
ans 6906
BjarneD 5596
Oldboston 4933
Paulus1 3538
themis 2862
10  jakjoe 2566
Markedsføringslovens § 2, stk. 2
Fra : Rune Wold


Dato : 22-02-04 15:23

Jeg er blevet spurgt om følgende:

Er reklamen på www.calle.dk (vælg "Shopping magasin") i strid med

1. Straffelovens § 266 b
Begrundelsen skulle være, at reklamen er nedværdigende eller forhånende
i § 266 b's forstand overfor en bestemt gruppes etniske oprindelse
(grønlændere)

2. Markedsføringslovens § 2, stk. 2, jf. § 1 (jeg er ikke sikker på
citeringen, men jeg mener, at § 2, stk. 2 må udfyldes af § 1's godskik
begreb)

Jeg er temmelig sikker på, at straffelovens § 266 b begrundelsen ikke
helt holder. Derimod er der antagelig mere at hente mht. om reklamen
indeholder en overtrædelse af markedsføringsloven.

Er der nogen der har en mening om dette?

/Rune Wold

 
 
GiWeo (22-02-2004)
Kommentar
Fra : GiWeo


Dato : 22-02-04 15:46

Hejsa

Hvilken en af de 16 sider taler vi om ???


--

Lars Engelhardt
webmaster@linkssiden.dk
www.linkssiden.dk


Kim Ludvigsen (22-02-2004)
Kommentar
Fra : Kim Ludvigsen


Dato : 22-02-04 15:45

Rune Wold wrote:
>
> Jeg er blevet spurgt om følgende:
>
> Er reklamen på www.calle.dk (vælg "Shopping magasin") i strid med
>
> 1. Straffelovens § 266 b

Er der nogen bestemt af siderne, der skulle være nedværdigende eller
forhånende? Dem, jeg orkede at hente, kunne jeg ikke finde noget
nedværdigende på.

> 2. Markedsføringslovens § 2, stk. 2, jf. § 1 (jeg er ikke sikker på
> citeringen, men jeg mener, at § 2, stk. 2 må udfyldes af § 1's godskik
> begreb)

Jeg kan ikke se, hvorfor der skulle være et problem, men jeg er heller
ikke jurist.

--
Mvh. Kim Ludvigsen

Peder Porse (22-02-2004)
Kommentar
Fra : Peder Porse


Dato : 22-02-04 15:55

Skal forholdet ikke bedømmes efter tysk lov?
pp

Rune Wold wrote:
> Jeg er blevet spurgt om følgende:
>
> Er reklamen på www.calle.dk (vælg "Shopping magasin") i strid med
>
> 1. Straffelovens § 266 b
> Begrundelsen skulle være, at reklamen er nedværdigende eller forhånende
> i § 266 b's forstand overfor en bestemt gruppes etniske oprindelse
> (grønlændere)
>
> 2. Markedsføringslovens § 2, stk. 2, jf. § 1 (jeg er ikke sikker på
> citeringen, men jeg mener, at § 2, stk. 2 må udfyldes af § 1's godskik
> begreb)
>
> Jeg er temmelig sikker på, at straffelovens § 266 b begrundelsen ikke
> helt holder. Derimod er der antagelig mere at hente mht. om reklamen
> indeholder en overtrædelse af markedsføringsloven.
>
> Er der nogen der har en mening om dette?
>
> /Rune Wold

--
Peder Porse
Boesvej2, Svejstrup Enge
8660 Skanderborg
86577305 21407355
www.pederporse.dk
Venstrefolk har det rigtig dejligt.


Kristian Storgaard (22-02-2004)
Kommentar
Fra : Kristian Storgaard


Dato : 22-02-04 16:56

"Peder Porse" <pp@pederporse.dk> skrev:

> Skal forholdet ikke bedømmes efter tysk lov?

Nej, da ikke når det er markedsføring, der tydeligvis er rettet mod danskere
- på dansk.

/kristian


Rune Wold (22-02-2004)
Kommentar
Fra : Rune Wold


Dato : 22-02-04 18:09

Kristian Storgaard wrote:

[klip]

> Nej, da ikke når det er markedsføring, der tydeligvis er rettet mod danskere
> - på dansk.

Og specielt ikke når Calles butikker har hovedkontor i Danmark

/Rune Wold

GiWeo (22-02-2004)
Kommentar
Fra : GiWeo


Dato : 22-02-04 19:53

Hejsa


>Skal forholdet ikke bedømmes efter tysk lov?


De markedsfører sig på dansk, på et dansk webhotel - målrettet til
danskere...

Så den danske markedsføringslov gælder


--

Lars Engelhardt
webmaster@linkssiden.dk
www.linkssiden.dk


Kristian Storgaard (22-02-2004)
Kommentar
Fra : Kristian Storgaard


Dato : 22-02-04 17:16

"Rune Wold" <none@none.dk> skrev:

> Er reklamen på www.calle.dk (vælg "Shopping magasin") i strid med

Som de andre, har jeg også kun set et par af siderne.

> 1. Straffelovens § 266 b
> Begrundelsen skulle være, at reklamen er nedværdigende eller forhånende
> i § 266 b's forstand overfor en bestemt gruppes etniske oprindelse
> (grønlændere)

Næppe.

> 2. Markedsføringslovens § 2, stk. 2, jf. § 1

Tjah. Jeg synes nu ikke der er noget forhånende i den. Jeg kan da godt se,
at man kan få visse associationer til "dem nede på torvet", men det er der
jo ikke lagt op til i reklamen. Desuden sælger de jo også andet end øl og
sprit.

> (jeg er ikke sikker på
> citeringen, men jeg mener, at § 2, stk. 2 må udfyldes af § 1's godskik
> begreb)

Ja, det kan man godt sige. § 1 er jo bare generalklausulen, som præciseres
igennem de følgende bestemmelser. En overtrædelse af § 2 er således også
"automatisk" en overtrædelse af § 1 (men naturligvis ikke nødvendigvis
omvendt).

/kristian


Rune Wold (22-02-2004)
Kommentar
Fra : Rune Wold


Dato : 22-02-04 18:08

Kristian Storgaard wrote:

[klip]

> Næppe.

Enig.

[klip]

>>2. Markedsføringslovens § 2, stk. 2, jf. § 1
>
> Tjah. Jeg synes nu ikke der er noget forhånende i den. Jeg kan da godt se,
> at man kan få visse associationer til "dem nede på torvet", men det er der
> jo ikke lagt op til i reklamen. Desuden sælger de jo også andet end øl og
> sprit.

Det jeg hæftede mig ved var følgende citat i karnovs kommentar til § 1:

"det findes »mindre stemmende med kravet om god markedsføringsskik« at
fremstille udlændinge »på en pudsig eller stereotyp måde«."

/Rune Wold

Povl H. Pedersen (22-02-2004)
Kommentar
Fra : Povl H. Pedersen


Dato : 22-02-04 19:44

On 2004-02-22, Rune Wold <none@none.dk> wrote:
>> Tjah. Jeg synes nu ikke der er noget forhånende i den. Jeg kan da godt se,
>> at man kan få visse associationer til "dem nede på torvet", men det er der
>> jo ikke lagt op til i reklamen. Desuden sælger de jo også andet end øl og
>> sprit.
>
> Det jeg hæftede mig ved var følgende citat i karnovs kommentar til § 1:
>
> "det findes »mindre stemmende med kravet om god markedsføringsskik« at
> fremstille udlændinge »på en pudsig eller stereotyp måde«."

Min holdning er, at de søde mørkhårede piger da fjerne hvad
negativt der ellers kunne være i det. Og om de er udlændinge
ved jeg ikke.

Jeg tror ikke der er meget at komme fter.

Martin Jørgensen (22-02-2004)
Kommentar
Fra : Martin Jørgensen


Dato : 22-02-04 22:09

Rune Wold wrote:
-snip-

> Det jeg hæftede mig ved var følgende citat i karnovs kommentar til § 1:
>
> "det findes »mindre stemmende med kravet om god markedsføringsskik« at
> fremstille udlændinge »på en pudsig eller stereotyp måde«."

Jeg syntes nu ikke at grønlænderen/erne på det link bliver fremstillet på en
pudsig eller stereotyp måde. Jeg kan slet ikke se at der skulle være et
problem med den reklame, for hvis det er dårlig markedsføringsskik, så må
der godtnok være mange andre tilfælde af dårlig markedsføringsskik rundt
omkring....

mvh.
Martin Jørgensen

--
---------------------------------------------------------------------------
Home of Martin Jørgensen - http://www.martinjoergensen.dk

Søg
Reklame
Statistik
Spørgsmål : 177557
Tips : 31968
Nyheder : 719565
Indlæg : 6408876
Brugere : 218888

Månedens bedste
Årets bedste
Sidste års bedste