Fjernsalg
Fra : Morten Fruergaard

Dato : 22-02-04 09:06

Er der tale om fjernsalg, når man ringer til Merlin og bestiller en vare?

--
Mvh. Morten Fruergaard

Fra : Bertel Lund Hansen

Dato : 22-02-04 09:14

"Morten Fruergaard" <mit fornavn @ mit efternavn . com> skrev:

>Er der tale om fjernsalg, når man ringer til Merlin og bestiller en vare?

Ja, hvis bestillingen er bindende. Det er noget andet hvis du
blot beder dem lægge den til side.

Det afgørende er at aftalen indgås uden at parterne mødes, og at
Merlin driver fjernsalg som en del af deres service.

--
Bertel

Fra : Povl H. Pedersen

Dato : 22-02-04 09:15

On 2004-02-22, Morten Fruergaard <> wrote:
> Er der tale om fjernsalg, når man ringer til Merlin og bestiller en vare?

Da de samtidig har en netshop, og reklamerer med at de sender varer,
ja, så praktiserer virksomheden fjernsalg. Og hvis du ringer og bestiller
en vare, så er det derfor også klart fjernsalg.

Såfremt de ikke havde haft en Internet butik, eller reklameret med
at de sender varen, så havde det ikke.

Fjernsalg er afhængigt af hvor aftalen indgåes, og hvis du har fået
indtryk af at det er sket i telefonen, så er det det nok også.

Fra : Nielsen

Dato : 22-02-04 09:24

"Povl H. Pedersen" <nospam@home.terminal.dk> skrev i en meddelelse

> [...]
>
> Fjernsalg er afhængigt af hvor aftalen indgåes, og hvis du har fået
> indtryk af at det er sket i telefonen, så er det det nok også.

Er det også fjernsalg hvis man efter bestillingen selv afhenter varen i
forretningen?

Nielsen

Fra : Bertel Lund Hansen

Dato : 22-02-04 09:29

Nielsen skrev:

>Er det også fjernsalg hvis man efter bestillingen selv afhenter varen i
>forretningen?

Ja. Den relevante lov er loven om forbrugeraftaler:

§ 10 a.   Som fjernsalg betegnes aftale om køb af varer, om
   tjenesteydelser eller om løbende levering af varer eller
   tjenesteydelser, når aftalen

1.   indgås ved brug af fjernkommunikation og uden, at
   parterne mødes, og

2.   indgås som led i et system for fjernsalg, som drives af
   den erhvervsdrivende.

§ 10 b.   Ved fjernkommunikation forstås i denne lov enhver
   kommunikation, der foregår, uden at forbrugeren og den
   erhvervsdrivende mødes fysisk.

Bemærk at det drejer sim hvordan aftalen indgås. Der står intet
om hvordan varen overgives til kunden.

--
Bertel

Fra : Brian Høy

Dato : 22-02-04 14:02

"Bertel Lund Hansen" <nospamius@lundhansen.dk> wrote in message

> Ja. Den relevante lov er loven om forbrugeraftaler:
>
> 2. indgås som led i et system for fjernsalg, som drives af
> den erhvervsdrivende.

Hvis man ringer til en butik, og bestiller en vare, kan jeg godt være i
tvivl om, om 2. er overholdt.

At ringe til en merlin butik, kan væl neppe betegnes som et led i deres
system for fjernsalg (medmindre at det er angivet på merlins nethandelsside,
at bestilling kan foretages på siden, eller ved at ringe til en butik).

Nogen der har nogle fortolkninger om hvordan "led i et system for fjernsalg"
skal forstås ?

Fra : Bertel Lund Hansen

Dato : 22-02-04 15:04

Brian Høy skrev:

>Hvis man ringer til en butik, og bestiller en vare, kan jeg godt være i
>tvivl om, om 2. er overholdt.

Hæng dig ikke i min formulering. Bestemmelsen drejer sig om at en
forretning ikke er forpligtet af reglerne om fjernsalg hvis
kunden 'plager' dem til at acceptere en fjernbestilling imod
deres sædvane.

>At ringe til en merlin butik, kan væl neppe betegnes som et led i deres
>system for fjernsalg

Det skal blot forstås sådan atMerlin plejer at handle over nettet
og endda reklamerer med det. I så fald skal de følge reglerne for
fjernsalg.

Hvis det derimod var noget de ikke eller meget sjældent gjorde,
eller måske endda direkte frabad sig, så var det en anden sag.

--
Bertel

Fra : Morten Fruergaard

Dato : 22-02-04 19:07

Bertel Lund Hansen wrote:
> Bemærk at det drejer sim hvordan aftalen indgås. Der står intet
> om hvordan varen overgives til kunden.

Så ud fra det, kan man ikke undgå at give 14 dages returret.
Grunden til at jeg spørger er, at jeg bl.a. importere udstyr til 4x4.
Hvis en kunde bestiller noget specielt over email/tlf, må det være fjernsalg
og derfor skal jeg vel give 14 dages returret/fortrydelsesret...

Kan man undgå det?
Jeg har jo ikke noget at bruge det specielt hjemtagne til...

--
Mvh. Morten Fruergaard

Fra : Kristian Storgaard

Dato : 22-02-04 19:25

"Morten Fruergaard" <mit fornavn @ mit efternavn . com> skrev:

> Kan man undgå det?
> Jeg har jo ikke noget at bruge det specielt hjemtagne til...

Umiddelbart kun ved at lade være med at sælge til forbrugere.

/kristian

Fra : Peter Lykkegaard

Dato : 22-02-04 21:25

Kristian Storgaard wrote:

> Umiddelbart kun ved at lade være med at sælge til forbrugere.

Specielt hjemtagne?
Man er da stillet anderledes mht returret ved specialbestillinger?

- Peter

Fra : Bertel Lund Hansen

Dato : 22-02-04 21:26

"Morten Fruergaard" <mit fornavn @ mit efternavn . com> skrev:

>Så ud fra det, kan man ikke undgå at give 14 dages returret.

Nej, ikke ved handel med forbrugere.

>Grunden til at jeg spørger er, at jeg bl.a. importere udstyr til 4x4.
>Hvis en kunde bestiller noget specielt over email/tlf, må det være fjernsalg
>og derfor skal jeg vel give 14 dages returret/fortrydelsesret...

Det kommer an på hvad der ligger i "specielt". Loven om
forbrugeraftaler:

§ 12.   Ved fjernsalg kan forbrugeren træde tilbage fra aftalen i
   overensstemmelse med §§ 12 a og 12 b (fortrydelsesret).

Stk. 2.   Ved fjernsalg af tjenesteydelser samt ved fjernsalg af
   varer, der skal fremstilles eller tilpasses efter
   forbrugerens individuelle behov, gælder den i stk. 1
   nævnte fortrydelsesret kun, indtil udførelsen,
   fremstillingen eller tilpasningen begynder, når
   forbrugeren forinden har givet samtykke til, at den
   erhvervsdrivende kunne begynde udførelsen m.v. inden
   fortrydelsesfristens udløb. Denne begrænsning ...

Men uden at vide hvilke varer du forhandler er det svært at sige
om stk. 2 er relevant.

>Jeg har jo ikke noget at bruge det specielt hjemtagne til...

Hvis det kun er hjemtaget, falder det nok uden for stk. 2, men
jeg ville gerne høre andres vurdering deraf.

--
Bertel

Fra : Kristian Storgaard

Dato : 22-02-04 22:01

"Bertel Lund Hansen" <nospamius@lundhansen.dk> skrev:

> Hvis det kun er hjemtaget, falder det nok uden for stk. 2, men
> jeg ville gerne høre andres vurdering deraf.

De afgørende ord er "fremstilles eller tilpasses", og som Morten fremstiller
det, så køber han bare tingene hjem og sælger dem videre - altså almindelig
handelsvirksomhed. Der skal mere til, før returretten kan afskæres.
Forbrugerstyrelsen mener fx at konfiguration af PC i overensstemmelse med
forbrugerens bestilling ved udskiftning af nogle standardkomponenter med
andre ikke er et sådant bestillingskøb.

/kristian

Fra : Peter Lykkegaard

Dato : 22-02-04 22:23

Kristian Storgaard wrote:
>... som Morten fremstiller det, så køber han bare tingene hjem
> og sælger dem videre
> - altså almindelig handelsvirksomhed.

Ok, det vil sige hvis jeg bestiller en "alm" vare der normalt ikke
lagerføres af webbutikken, så er der ingen problemer mht returret?

Thx/Peter

Fra : Bertel Lund Hansen

Dato : 22-02-04 22:53

Kristian Storgaard skrev:

>De afgørende ord er "fremstilles eller tilpasses"

Ja, det mente jeg jo nok, men hvad hvis jeg skaffer en vare hjem
som kun findes i tre eksemplarer og skal bringes fra et fjernt
tibetansk munkekloster og som ingen andre gider købe? Er det ikke
lovens hensigt (Hæ! Så undgik jeg ordet "rimeligt") at beskytte
sælger også i den situation?

--
Bertel

Fra : Kristian Storgaard

Dato : 22-02-04 23:17

> [...]

> tibetansk munkekloster og som ingen andre gider købe? Er det ikke
> lovens hensigt (Hæ! Så undgik jeg ordet "rimeligt") at beskytte

Ordlyden er efter min mening klar. Forarbejderne eller kommentarer giver
ikke umiddelbart grundlag for en udvidende fortolkning.

Hvis sælgeren ikke vil påtage sig "risikoen" ved at lave fjernhandel med
forbrugere, så må han lade være med at tage sådanne usælgelige varer hjem -
det er der jo ingen der tvinger ham til.

/kristian

Fra : Kristian Storgaard

Dato : 23-02-04 07:45

"Kristian Storgaard" <kristian.storgaard@FJERNDETTEmail.dk> skrev:

> Ordlyden er efter min mening klar. Forarbejderne eller kommentarer giver
> ikke umiddelbart grundlag for en udvidende fortolkning.

Jeg har dykket lidt længere ned i det, og det har ikke ændret min holdning.
Forbrugeraftalelovens § 12 stk. 2 skal gennemføre visse bestemmelser af
fjernsalgsdirektivet i dansk ret, herunder denne del af art. 6 stk. 3 som er
interessant for spørgsmålet:

"Stk. 3. Medmindre parterne har aftalt andet, kan forbrugeren ikke gøre den
i stk. 1 fastsatte fortrydelsesret gældende i forbindelse med aftaler: [...]
- om levering af varer, som er fremstillet efter forbrugerens
specifikationer eller har fået et tydeligt personligt præg, eller som på
grund af deres beskaffenhed ikke kan tilbagesendes eller må antages at ville
blive forringet eller forældet hurtigt"

Jeg går ud fra at undtagelsen om at varen på grund af dens beskaffenhed ikke
kan sendes tilbage henviser til varer som forbrugeren vanskeligt kan sende
sende tilbage til sælgeren.

Det skal erindres at direktivet jo som sådant ikke er direkte anvendeligt
her i landet (i hvert fald ikke mellem private), og det derfor er
forbrugeraftaleloven, der er gældende. Men direktivet kan være et væsentligt
fortolkningsbidrag (hvis der er brug fortolkning, hvilket der nok ikke er
når ordlyden er så klar som her).

/kristian

Fra : Morten Fruergaard

Dato : 23-02-04 08:41

Kristian Storgaard wrote:
> De afgørende ord er "fremstilles eller tilpasses", og som Morten
> fremstiller det, så køber han bare tingene hjem og sælger dem videre
> - altså almindelig handelsvirksomhed.

Korrekt.

--
Mvh. Morten Fruergaard

Fra : Morten Fruergaard

Dato : 23-02-04 08:44

Bertel Lund Hansen wrote:
> Men uden at vide hvilke varer du forhandler er det svært at sige
> om stk. 2 er relevant.

Det er dæk, fælge, rustfrit udstyr mv., som for det meste ligger på lager
hos min leverandør.

Jeg kan endvidere også skaffe skræmforøgere og hævningssæt, som er
fremstillet til den enkelte bil.
Her skal ikke give 14 dage, pga. det fremstilles, korrekt?

Hvor meget skal jeg gøre opmærksom på de 14 dage?
Bare på min hjemmeside, eller hvad?

--
Mvh. Morten Fruergaard

Fra : Kristian Storgaard

Dato : 23-02-04 09:33

"Morten Fruergaard" skrev 23.02.2004 8:44:

> Det er dæk, fælge, rustfrit udstyr mv., som for det meste ligger på lager
> hos min leverandør.

Ok - der er ingen undtagelser.

> Jeg kan endvidere også skaffe skræmforøgere og hævningssæt, som er
> fremstillet til den enkelte bil.
> Her skal ikke give 14 dage, pga. det fremstilles, korrekt?

Det er rigtigt, hvis altså de fremstilles eller tilpasses specielt til den
enkelte kunde (fx. efter mål).

> Hvor meget skal jeg gøre opmærksom på de 14 dage?
> Bare på min hjemmeside, eller hvad?

De relevante bestemmelser er forbrugeaftaleloven §§ 11 og 11a, hvorefter du
skal give oplysning om returretten før der indgås aftale og snarest muligt
efter der er indgået en aftale "læsbart på papir eller på et andet varigt
medium".

Justitsministeriet har lavet en bekendtgørelse om emnet, hvor der også
findes tekster du kan bruge til formålet. Vær dog opmærksom på at visse af
fristerne er ændrede.

http://www.retsinfo.dk/_GETDOC_/ACCN/B19930059905-REGL

/kristian

Fra : Morten Fruergaard

Dato : 23-02-04 10:33

Kristian Storgaard wrote:
> Ok - der er ingen undtagelser

Kan man på ingen måde undgå det?
Hvis der er en der kontakter mig ang. en varer, jeg tager den hjem for at
han kan se den. Kommer og ser den, og tager den med, så er der vel ingen
fortrydelsesret?

> [...]
> hvorefter du skal give oplysning om returretten før der indgås aftale
> og snarest muligt efter der er indgået en aftale "læsbart på papir

Og ud fra det, så er det vel godt nok, at det står under mine betingelser på
min hjemmeside?

Virker ikke.

Hvad skal jeg søge efter?

--
Mvh. Morten Fruergaard

Fra : Per Christoffersen

Dato : 23-02-04 10:58

meddelelse news:c1chd0$etf$1@sunsite.dk...

> Og ud fra det, så er det vel godt nok, at det står under mine betingelser

> min hjemmeside?

Det er ikke nok, - websiden er ikke et varigt medie set fra forbrugerens
side.
Du kan sende det på en e-mail, eller putte et stykke papir i kassen, når
varen skal sendes.

/Per

Fra : Morten Fruergaard

Dato : 23-02-04 11:05

Per Christoffersen wrote:

> Det er ikke nok, - websiden er ikke et varigt medie set fra
> forbrugerens side.
> Du kan sende det på en e-mail, eller putte et stykke papir i kassen,
> når varen skal sendes.

De fleste ting jeg sælger bliver sendt direkte til kunden fra min
leverandør. Dermed kan jeg ikke putte noget i kassen.

Men jeg kan vedhæfte mine betingleser første gang jeg har kontakt med en
kunde.
Det må vel være godt nok.

Og endvidere kan jeg til de kunder, jeg kun har telefonisk kontakt med,
sende mine betingelser sammen med fakturaen...

Det må være godt nok, ik?

--
Mvh. Morten Fruergaard

Fra : Per Christoffersen

Dato : 23-02-04 11:25

meddelelse news:c1cj9t$gkr$1@sunsite.dk...

> Det må være godt nok, ik?

Hvis du kan sikre dig, at alle kunder enten får beskeden via mail, eller via
brev, så er det godt nok.

/Per

Fra : Morten Fruergaard

Dato : 23-02-04 11:59

Per Christoffersen wrote:
> Hvis du kan sikre dig, at alle kunder enten får beskeden via mail,
> eller via brev, så er det godt nok.

Det kan jeg.

Takker.

--
Mvh. Morten Fruergaard

Fra : Bertel Lund Hansen

Dato : 23-02-04 19:16

Per Christoffersen skrev:

>Hvis du kan sikre dig, at alle kunder enten får beskeden via mail, eller via
>brev, så er det godt nok.

Er det?

>"læsbart på papir eller på et andet varigt medium".

Er mail et varigt medie?

--
Bertel

Fra : per christoffersen

Dato : 23-02-04 19:49

> Er det?

> Er mail et varigt medie?

Det kan selvfølgelig altid diskuteres, men så nærmer vi os det mere
langhårede filosofiske, som nok falder udenfor gruppens rammer.
Min udlægning baserer sig istedet på det lidt mere lavpraktiske.
Forbrugerombudsmanden anfører følgende på www.net-tjek.dk:
"Oplysningerne skal du have på et "varigt medie". Det vil sige, at sælgeren
kan give dig oplysningerne på papir, eller han kan sende oplysningerne til
dig i en e-mail, på en diskette eller på en cd-rom, hvis han ved, at du har
adgang til at læse informationer leveret på denne måde. Omvendt vil det ikke
være tilstrækkeligt at sælgeren giver oplysningerne på skærmen eller i en
SMS-besked."

Man skal altså sikre sig, at modtageren kan læse mailen, men det skulle være
underforstået i den konkrete situation.

/Per

Fra : Henning Makholm

Dato : 23-02-04 19:22

Scripsit "Morten Fruergaard" <mit fornavn @ mit efternavn . com>

> Men jeg kan vedhæfte mine betingleser første gang jeg har kontakt med en
> kunde.

"Vedhæfte"? Vær sikker på at du bruger et format kunden kan læse, så.

--
Henning Makholm "Y'know, I don't want to seem like one of those
hackneyed Jews that you see in heartwarming movies.

Fra : Bertel Lund Hansen

Dato : 23-02-04 19:15

>Kan man på ingen måde undgå det?

Nej.

>Hvis der er en der kontakter mig ang. en varer, jeg tager den hjem for at
>han kan se den. Kommer og ser den, og tager den med, så er der vel ingen
>fortrydelsesret?

Ikke hvis aftalen først indgås ved afhentningen.

--
Bertel