Hvem har skylden
Fra : Preben og Anette

Dato : 21-02-04 23:07

Hejsa

Jeg kom kørende i fredags og i et sving bliver jeg blændet af solen. Dette
resulterer i at jeg kører over i modsatte vognbane. For at den modkørende
vil undgå at ramme mig trækker modkørende helt ud til højre (Rabatten) her
holder der en traktor som han påkører og bilen får buler. Hvem har skylden
er det mig alene?
Den modkørende bil kunne ikke undgå enten at køre ind i traktoren eller mig.
Dækker min ansvars forsikring dette?
Ham der fik bulen har ingen kasko og mener jeg har hele skylden.
Vi havde ikke politi på var det dumt ikke at have det?
Ham med traktoren kørte sin vej og sagde at det måtte være et mellemlignde
imellem mig og den modkørende er det rigtigt?

--
Venlig hilsen

Preben Christensen

Fra : Martin Moller Peders~

Dato : 21-02-04 23:14

In <%DQZb.6108$GC3.242@news.get2net.dk> "Preben og Anette" <pcdunder@tele2adsl.dk> writes:

> [...]

>Ham der fik bulen har ingen kasko og mener jeg har hele skylden.

>Vi havde ikke politi på var det dumt ikke at have det?

Jeg regner med at der ikke var nogen personskade ingen var beruset.
Jeg regner ogsaa med at I begge er enige om forloebet.
I saa falde skal I ikke bruge politiet til noget.

>Ham med traktoren kørte sin vej og sagde at det måtte være et mellemlignde
>imellem mig og den modkørende er det rigtigt?

Ja, hvis traktoren ikke fik nogle skader og den holdt lovligt i kanten.
Men du skal bruge indsende din skadeanmeldelse og din modpart goer den
samme, saa finder de to forsikringsselskaber selv ud af, hvem der skal
betale efter deres regler.

/Martin

Fra : Nielsen

Dato : 22-02-04 09:00

"Martin Moller Pedersen" <tusk@daimi.au.dk> skrev i en meddelelse
> [...]
> Men du skal bruge indsende din skadeanmeldelse og din modpart goer den
> samme, saa finder de to forsikringsselskaber selv ud af, hvem der skal

Hvorfor skal Preben sende skadesanmeldelse ind? Han har jo ikke nogen
skader.

Nielsen

Fra : CS

Dato : 22-02-04 01:24

"Preben og Anette" <pcdunder@tele2adsl.dk> skrev i en meddelelse
> [...]
> Ham med traktoren kørte sin vej og sagde at det måtte være et mellemlignde
> imellem mig og den modkørende er det rigtigt?

Farten skal altid afpasses trafikforholdene og nedsættes hvis udsynet bliver generet, og
som jeg ser det kommer du til at blive bonget for hele udgiften !
vh cs

Fra : JBH

Dato : 22-02-04 02:35

> [...]
> Ham med traktoren kørte sin vej og sagde at det måtte være et mellemlignde
> imellem mig og den modkørende er det rigtigt?

Tjaa, hvor urimeligt det end måtte lyde, går du sikkert fri, da modparten og
dig ikke har ramt hinanden. Han er så til gængæld heldig hvis han (eller
hans ansvarsforsikring) ikke skal betale for de skader han måtte have påført
traktoren. Han kommer selv til at betale for skaderne på hans egen bil. Han
ville måske have en chance, hvis der var uvildige vidner som havde set
uheldet, og din forkerte placering på vejen.

Men som Martin skriver, så lad forsikringsselskaberne afgøre dette.

mvh
JBH

Fra : Kent Nielsen

Dato : 22-02-04 09:02

> [...]
> holder der en traktor som han påkører og bilen får buler. Hvem har skylden

Hej,
Hvordan er vejens afmærkning på stedet, er der fuldtoptrukne streger i din
kørselsretning ?
Jeg har prøvet noget, ved ikke om det kan bruges.
Vedkommende ville krydse vejen men kører ud uden at have orienteret sig
ordentligt inden, han panikker og bremser da han ser mig så holder han der
og fylder hele vognbanen jeg kommer kørende i, jeg bremser alt hvad der
bremses kan, efter meget lidt tid finder jeg ud af at der skal undviges i
stedet. Jeg slipper bremsen og får styret uden om ham, desværre igennem et
helleanlæg med en del skade på min bil (En MB 124, ca 1400 kg) til følge.
Der var ingen skader på hans bil. (en Kadett e, ca 900 kg)
Det første han gjorde var at klappe mig på skulderen og sagde "Det var
fandme godt du var hurtig" Jotak... Det var blevet rigtigt grimt hvis jeg
havde kørt igennem hans kadett, han havde et 5 års barn siddende bag i
bilen, hverken i stol eller på anden måde fastspændt.

Jeg ved ikke om det kan sammenlignes helt, han overtrådte jo klart sin
ubetingede vigepligt, han fik 100% af skylden.

Kent Nielsen

Fra : alexbo

Dato : 22-02-04 10:01

"Preben og Anette" skrev
> Dette resulterer i at jeg kører over i modsatte vognbane.. Hvem har
skylden
> er det mig alene?
Ja.

> Den modkørende bil kunne ikke undgå enten at køre ind i traktoren eller
mig.
> Dækker min ansvars forsikring dette?
Ja.

Både modparten og du, anmelder det skete til forsikringen, så går det af sig
selv.
Hvis I havde blandet politiet ind i det, havde du risikeret en bøde oveni.

mvh
Alex Christensen

Fra : MAndersen

Dato : 22-02-04 11:44

"alexbo" <alexbo@post.cybercity.dk> skrev i en meddelelse

> [...]
> selv.
> Hvis I havde blandet politiet ind i det, havde du risikeret en bøde oveni.

Enig med Alex, der skal ikke nødvendigvis være fysisk kontakt mellem to
køretøjer, før man ifalder ansvar.

MAndersen

Fra : Preben og Anette

Dato : 22-02-04 22:52

Vil det sige jeg risikerer at miste mit kørekort??

--
Venlig hilsen

Preben Christensen

Fra : Lasse Kristiansen

Dato : 23-02-04 15:20

"Preben og Anette" <pcdunder@tele2adsl.dk> wrote in message

> Vil det sige jeg risikerer at miste mit kørekort??

Det tror jeg næppe, at du gør.

Jeg har været ude for noget lignende, hvor en kvinde kørte ud fra en port og
over i min vejbane med det resultat, at jeg hamrede ind i 2 biler, som holdt
parkeret i vejkanten (regnvejr, ingen ABS på bilen). Hendes bil fik ingen
skader. Forsikringsselskabet lagde sag an mod hende, da hun havde ubetinget
vigepligt. Hun kom til at betale alle skaderne af egen lomme. Du har været
blændet kraftigt af solen, så jeg mene at jeres uheld var hændeligt, dog har
du det fulde ansvar og dit forsikringsselskab skal dække omkostningerne. Du
har ikke handlet decideret uforsvarligt.

--
Mvh, Lasse K

Fra : MAndersen

Dato : 23-02-04 17:07

"Lasse Kristiansen" <lasseheindorff@hotmail.com> skrev i en meddelelse
> [...]
ubetinget
> vigepligt. Hun kom til at betale alle skaderne af egen lomme.

Det gjorde hun nok ikke, men hendes lovpligtige ansvarsforsikring på bilen
gjorde det.

Du har været
> blændet kraftigt af solen, så jeg mene at jeres uheld var hændeligt, dog
har
> du det fulde ansvar og dit forsikringsselskab skal dække omkostningerne.

Uheldet er helt sikkert ikke hændeligt, men nærmere en simpel uagtsomhed.
Det er slet ikke nok til at du mister kortet. Det er rigtigt at dit
forsikringsselskab dækker skaderne.

MAndersen

Fra : Lasse Kristiansen

Dato : 23-02-04 19:43

"MAndersen" <ups@post.uk> wrote in message

> Det gjorde hun nok ikke, men hendes lovpligtige ansvarsforsikring på bilen
> gjorde det.

Det gjorde hun.

> Uheldet er helt sikkert ikke hændeligt, men nærmere en simpel uagtsomhed.
> Det er slet ikke nok til at du mister kortet. Det er rigtigt at dit
> forsikringsselskab dækker skaderne.

Just præcis.

--
Mvh, Lasse K.

Fra : MAndersen

Dato : 23-02-04 22:23

> Det gjorde hun.

Så har hun ikke haft nummerplade eller forsikring på bilen. Hvis hendes
ansvarsforsikring skal gøre regres mod hende, skal der være tale om groft
hensynsløshed. Det er aldrig dømt i DK.

MAndersen

Fra : Lasse Kristiansen

Dato : 23-02-04 23:38

> Så har hun ikke haft nummerplade eller forsikring på bilen. Hvis hendes
> ansvarsforsikring skal gøre regres mod hende, skal der være tale om groft
> hensynsløshed. Det er aldrig dømt i DK.

Det må man så også sige, at der var tale om. Hun jorderede ud fra en port,
fordi hun så "et hul trafikken". En anden bilist holdt tilbage for hende,
men hun glemte lige, at der kunne være modkørende i den bane hun skulle over
i. Endda temmelig sandsynligt, da der i hendes vejbane var en kø på 400
meter hen imod et større kryds. Hun havde skam nummerplade på bilen og
forsikring. Både hende og jeg havde Alm. Brand. Jeg vidnede i retten mod
hende, så den er god nok.

--
Mvh, Lasse K.

Fra : MAndersen

Dato : 24-02-04 08:20

> [...]
> meter hen imod et større kryds. Hun havde skam nummerplade på bilen og
> forsikring. Både hende og jeg havde Alm. Brand. Jeg vidnede i retten mod

Den dom vil jeg godt se. Jeg har set tidligere eksempler på forsøg på
anvendelse af FL§108, men endnu aldrig set
en dom hvor forsikringsselskabet har fået medhold i regres. Dit eksempel er
vel nærmest hverdagskost, så jeg kan ikke tro på historien.

En søgning på UFR online giver ingen resultater.

Forsikringsselskabet kan ikke engang regresse en mand der er døddrukken,
kører overfor rødt og ind i en anden bil, så derfor
har jeg svært ved at tro på dit eksempel.

Det du vidnede mod, var måske en straffesag mod hende, hvor hun mistede
kørekort og fik en bøde.

MAndersen

Fra : Lasse Kristiansen

Dato : 24-02-04 17:08

> En søgning på UFR online giver ingen resultater.

Står alle byretsdomme opskrevet på UFR?

> Det du vidnede mod, var måske en straffesag mod hende, hvor hun mistede
> kørekort og fik en bøde.

Det er da muligt at jeg husker forkert omkring dommen (det er trods alt små
6 år siden), men er det så ikke lidt underligt, at det var
forsikringsselskabet, der anlagde sag imod hende? Den del er jeg 100 %
sikker på.

--
Mvh, Lasse K

Fra : MAndersen

Dato : 24-02-04 19:21

> [...]
> 6 år siden), men er det så ikke lidt underligt, at det var
> forsikringsselskabet, der anlagde sag imod hende? Den del er jeg 100 %

Jo det er lidt underligt, og et eller andet sted kan det måske også tænkes,
jeg starter lige en ny tråd.

MAndersen

Fra : Peter G C

Dato : 24-02-04 19:59

"MAndersen" <ups@post.uk> skrev i en meddelelse
> [...]

[klip]

> Den dom vil jeg godt se. Jeg har set tidligere eksempler på forsøg på
> anvendelse af FL§108, men endnu aldrig set
> en dom hvor forsikringsselskabet har fået medhold i regres.

Hvilken situation tænker du præcist på?

Sidder pt. med en ansvarssag: A, har en firmabil, smadrer den i et
spirtuheld. Er A ansvarlig for skaden på bilen? Promillen er over 2,00

/Peter

--
http://www.grauslund.com/

Fra : MAndersen

Dato : 24-02-04 21:11

"Peter G C" <peter@FJERNDETTEnospam.dk> skrev i en meddelelse
> "MAndersen" <ups@post.uk> skrev i en meddelelse
>
> [klip]

> Hvilken situation tænker du præcist på?
Jeg skal lige lede, det er fra den tidligere færdselslov hvor der ikke
skulle så meget til for at kunne gøre regre.

Jeg har ikke set det på nugældende §108,2

> Sidder pt. med en ansvarssag: A, har en firmabil, smadrer den i et
> spirtuheld. Er A ansvarlig for skaden på bilen? Promillen er over 2,00

Hvis kaskoforsikrer, eller firma, kan bevise grov uagtsomhed er han vel
ansvarlig jf. EAL§19,3.
Nu er jeg lidt rusten, men så vidt jeg husker skal der en del mere til, end
alm. spirituskørsel til at dømme groft uagtsom, f.eks. sprit og køre overfor
rødt, og køre galt.

Hvad siger du selv til den?

MAndersen

Fra : Peter G C

Dato : 24-02-04 21:15

"MAndersen" <ups@post.uk> skrev i en meddelelse

[klip]

> [...]
end
> alm. spirituskørsel til at dømme groft uagtsom, f.eks. sprit og køre

Det er et afledet krav, jf. EAL § 22. Der var en firmaaftale indblandet.....
men gik ikke som jeg ville have det. Fik dog halveret kravet, jf. EAL § 24.

Sagen bliver formentlig anket.

/Peter

--
http://www.grauslund.com/

Fra : anders majland

Dato : 23-02-04 16:56

> Enig med Alex, der skal ikke nødvendigvis være fysisk kontakt mellem
> to køretøjer, før man ifalder ansvar.

Men hvis de to parters anmeldelser ikke er enige i hændelsesforløbet kan
det sagtens blive problematisk uden uvildige vidner.

Hvis Preben inden han skriver anmeldelsen får "forrykket" lidt på
begivenhederne er det hans ord mod den andens bilist... Hvis jeg var
modparten ville jeg nok nok have sørget for at få traktorføreren noteret
som vidne ...

--
Anders dot Majland at jyde dot dk
email address in header is not valid