bilkørsel + sygdom
Fra : Peter M

Dato : 21-02-04 21:25

Hejsa
Jeg mener at kunne huske at jeg har hørt noget om at man ikke må køre bil hvis
man f.eks. er meget forkølet eller en influenza, da man jo i en sådan situration
kan være temmeligt fraværende og absolut ikke er frisk, og dermed "farlig" for
sine medmennesker.
Hvis jeg husker rigtigt, er her så en der kan uddybe det lidt, og evt. med et
link til noget lovstof.

Mvh
Peter M

Fra : Martin Sørensen

Dato : 21-02-04 21:33

> [...]
> frisk, og dermed "farlig" for sine medmennesker.
> Hvis jeg husker rigtigt, er her så en der kan uddybe det lidt, og

Færdselslovens kapitel 10:
§ 54. Et motordrevet køretøj må ikke føres eller forsøges ført af nogen, som
på grund af sygdom, svækkelse, overanstrengelse, mangel på søvn, påvirkning
af opstemmende eller bedøvende midler eller af lignende årsager befinder sig
i en sådan tilstand, at han er ude af stand til at føre køretøjet på fuldt
betryggende måde.

--
signing off.. Martin Sørensen

Fra : Bertel Lund Hansen

Dato : 21-02-04 21:43

Peter M skrev:

> [...]
>kan være temmeligt fraværende og absolut ikke er frisk, og dermed "farlig" for

Der findes ikke en specifik lov mod forkølede bilister, men der
findes en generel bestemmelse om at man ikke må føre bil hvis man
ikke kan gøre det forsvarligt. Den er her (fra færdselsloven):

[...]

Det betyder at man godt må være forkølet hvis man er sikker på at
det ikke går ud over ens koncentration og evne til at reagere
hurtigt.

--
Bertel