Vi er stoppet med at betale husleje, vi har oprette en deponeringskonto til
brug for vores andel af husleje. Historie:
Maj 1989. Vi er en almindelig velfungerende, veluddannet, udearbejdende
børnefamilie, der ikke tidligere var kendt i forvaltningen. Vi boede til
leje i et godt almennyttigt rækkehus og var tilfredse med det vi havde
skabt.
Juni 1989. Børnene er 8 og 2 år. Vi får dommen som er tab af alle
færdigheder og et stærkt afkortet livsforløb. Vores raske børn er syge, det
indebærer at vi som familie kommer i tæt kontakt med socialforvaltningen.
Juli 1993. Vi bevilges boligskift efter Servicelovens § 102 stk. 2
(Bistandslovens § 59). Kommunen lejer og indretter et nedlagt
erhvervslejemål inden for samme boligafdeling.
Kommunen fremlejer boligen til os, vi har en standard lejekontrakt samt en
merudgiftsbevilling dateret samme dag, på huslejeforskellen, dette er
svarende til den husleje vi betalte før boligskiftet.
I merudgiftsbevillingen stå "
Samlet leje
x antal kr.
100 %
- merudgift
x antal kr.
62 %
Jeres andel
x antal kr.
38 %
Ved fremtidige lejeforhøjelser vil I skule betale 38 % af stigningerne, mens
resten ydes som merudgift iht. bistandslovens § 48 stk. 1.
Merudgiften til husleje udbetales månedligt ved indsættelse på bankkonto.
I skal herefter indbetale den fulde husleje til boligselskabet.
Bevillingen er gældende i op til 3 måneder efter jeres børn ikke længere bor
på adressen.
Herefter vil boligsituationen blive taget op til fornyet overvejelser jf.
hensigtserklæring** af 23/6 1992. ( ** Det er en anden sag, kommunen også er
løbet fra)
Boligtilskud indgår, og vi betaler den fulde leje efter opkrævning fra
Boligselskabet indtil 31/12 2003 fordi:
Boligtilskuddet er i alle årene indgået som merudgift, henholdsvis BI § 48,
SL § 28 og SL § 102, senest og fra storebror bliver 18 år og frem til 31/12
2003 er beløbet indgået som § 102 på lillebrors cpr. nr.
December 2003. Den Sociale Ankestyrelse har besluttet at huslejetilskud skal
udbetales efter § 28 eller § 84. (under/over 18 år). Ok så langt. I
forbindelse med kommunens merudgiftsberegning på storebror erfarer vi at ½
af boligtilskuddet efter § 102 de 31 % er bortfaldet og blevet erstattet af
en mistet boligydelse der ikke modsvarer de 31 %.
Vi skriver til boligselskabet at udbetalingsformen for merudgifter har
ændret sig og at huslejeopkrævning skal fremsendes til rette lejer, som er
kommunen.
Dette meddeler vi kommunen, og beder samtidig om at der udfærdiges en
huslejeopkrævning til os svarende til vores andel som er de 38 %. Samt at
boligtilskud på lillebror de 31 % tilbageholdes i kommenen til
administration, samt at vi vil returnerer
udbetalt mistet boligydelse på storebror.
Januar 2004. modtager vi huslejeopkrævning fra Kommunen på det fulde beløb.
Far lillebrors sagsbehandler får vi meddelelse om at boligtilskud skal
udbetales og vi modtager en check.
Girokort, mistet boligydelse, check returnerer vi 3 x anbefalet. Kommunen
beholder pengene og meddeler at de kan udbetales på forlangende.
Februar 2004. Modtager vi girokort, merudgift på lillebror og merudgift på
storebror. Vi gider ikke de anbefalet breve, så vi går i banken og oprette
en deponeringskonto til brug for vores andel af huslejen, udbetalt merudgift
på lillebror og udbetalt mistet boligydelse på storebror.
Vi får brev fra kommunen at oprettelsen af deponeringskontoen ikke betragtes
som husleje og at sagen er oversendt til advokat med anmodning om retslig
inkasso.
Kommunen vil have nogle penge, de har nedsat deres egen merudgift. Vores
vurdering går ikke på om rimeligheden af om de skal have deres penge, men
hvis penge de skal have.
Vi har bedt kommunen lavet et huslejetræk i storebrors pension, eller
fremsende en lejekontrakt til ham, hvis de mener at leje noget ud inden for
vores lejemål.
Da storebror sandsynligvis bukker under for sygdommen før end lillebror kan
vi ikke stå med en huslejestigning på 83 % fordi ½ delen af boligtilskuddet
bortfalder, og det er ikke det vi fik stillet i udsigt.
Vi har retshjælpsforsikring. Vi har ikke før været involveret i
inkassosager, så hvordan kommer forløbet til at foregå?
Alt kan dokumenteres, drengene er nu 16 og 22 år og bor stadig på adresse,
vi er midt i ulykken og opgaven.
Vi er standhaftige, vi ved det vil medfører nogle omkostninger, vi betaler
ikke den fulde husleje, ej heller om vi bliver smidt på gaden med vores syge
børn og alle deres hjælpemidler. Alternativt klages der over at kommunen har
lavet en fejl i forbindelse med anvisning af denne bolig.
Huslejesagen og sagen om merudgifter er en sag i Det Sociale Nævn, men
formentligt bliver sagen ikke behandlet førend inkassomanden står her.
Med venlig hilsen
Lene & co.
|