opsigelse af abonnement hos optiker
Fra : Mette N. S?rensen

Dato : 20-02-04 22:30

Hej juragruppe,
er der mon nogen her der kan hjælpe?
Sagen er følgende:
Jeg har været kunde hos Synoptik siden 1992, og ønsker nu at opsige
mit kontaktlinseabonnement hos dem, hvilket jeg gør skriftligt.

De henvender sig herefter pr. tlf. og siger at jeg ikke kan opsige
abonnementet før til om et halvt år, da jeg lige har fået udleveret en
pakke med kontaktlinser (sendes ud hvert halve år, fast afdrag hver
måned).

Jeg kontakter dem et par dage efter medbringende min abonnementsaftale
(fra 1992), hvori der intet står om det halve år/eller at linserne
skal være opbrugt. Jeg siger ligeledes til dem, at jeg ej heller er
blevet mundtligt informeret om denne opsigelsesklausul/frist.
Synoptikmedarbejderen fastholder mig til det halve år, og viser mig et
eksempel på en abonnementsaftale af nyere dato, som jeg ikke før har
set, eller skrevet under på. Ved dette besøg havde jeg i øvrigt
medbragt de pågældende kontaktlinser, som befinder sig i samme ubrudte
æske jeg modtog dem i. Dem ønsker de ikke at tage tilbage.
Det kan lige nævnes at Synoptik ellers ikke har problemer med at tage
kontaktlinser tilbage, hvis man evt. skal have byttet styrken ud med
en anden.

Jeg skriver efterfølgende et brev til hovedkontoret, da jeg ikke mener
at yderligere korrespondance med den synoptik afd. jeg hører til,
fører noget kontruktivt med sig.
I dag har synoptik (afd. jeg hører til) lagt besked på min
telefonsvarer, om at de har forsøgt at få fat i mig, og gerne vil vide
mere om hvorfor jeg vil stoppe som kunde. De har ligeledes modtaget
det brev jeg sendte til hovedkontoret.

Til dem der er nået igennem denne lange skrivelse...hvad mener I? Kan
synoptik fastholde det halve år?
På forhånd mange tak for svar

Mvh. Mette

Fra : Bertel Lund Hansen

Dato : 20-02-04 23:03

Mette N. S?rensen skrev:

>Til dem der er nået igennem denne lange skrivelse...hvad mener I? Kan
>synoptik fastholde det halve år?

Ikke hvis det ikke er en del af den aftale du indgik i sin tid.

--
Bertel

Fra : JBH

Dato : 21-02-04 01:23

> Ikke hvis det ikke er en del af den aftale du indgik i sin tid.

Hmm.

Jeg har da oplevet at F.eks. TDC og Viasat har ændret på vilkårene for den
aftale man oprindelig havde indgået med dem.

Spørgsmålet er vel om man har acceptereret de nye vilkår
automatisk da man fortsatte abonnementet efter selskabet ændrede
betingelserne.

mvh
JBH

Fra : Bertel Lund Hansen

Dato : 21-02-04 07:44

JBH skrev:

>Spørgsmålet er vel om man har acceptereret de nye vilkår
>automatisk da man fortsatte abonnementet efter selskabet ændrede
>betingelserne.

Du har ret. Hvis Mette er blevet orienteret om ændrede
betingelser og har haft lejlighed til at melde sig ud før de
trådte i kraft, er de gyldige.

--
Bertel

Fra : Kristian Storgaard

Dato : 21-02-04 10:09

"Bertel Lund Hansen" skrev 21.02.2004 7:44:

> Du har ret. Hvis Mette er blevet orienteret om ændrede
> betingelser og har haft lejlighed til at melde sig ud før de
> trådte i kraft, er de gyldige.

Jeps. Ændringer med et varsel, der svarer til det varsel hvormed
forretningen kan opsige aftalen vil normalt være ok. Der kan også være
aftalt noget (i betingelserne) om ændringer i aftalen.

/kristin

Fra : Peter G C

Dato : 21-02-04 15:31

"Mette N. S?rensen" <mealbas@hotmail.com> skrev i en meddelelse

[klip]

> Til dem der er nået igennem denne lange skrivelse...hvad mener I? Kan
> synoptik fastholde det halve år?

Ud fra det, du har oplyst kan du fastholde din opsigelse.

/Peter

--
http://www.grauslund.com/

Fra : Mette N. S?rensen

Dato : 22-02-04 22:28

Hejsa,

"Peter G C" <peter@FJERNDETTEnospam.dk> wrote in message news:<40376bb1$0$27365$edfadb0f@dread16.news.tele.dk>...

> Ud fra det, du har oplyst kan du fastholde din opsigelse.

Tak for svar. Er der nogen, der kan oplyse mig om en evt. paragraf jeg
kan henvise til næste gang jeg taler med synoptik. De virker nemlig
fast besluttede på at ville beholde mig som kunde!

Mvh.

Mette

Fra : Povl H. Pedersen

Dato : 22-02-04 22:45

On 2004-02-22, Mette N. S?rensen <mealbas@hotmail.com> wrote:
> [...]
> kan henvise til næste gang jeg taler med synoptik. De virker nemlig
> fast besluttede på at ville beholde mig som kunde!

Du må få dem til at dokumentere deres krav. Du har jo din dokumentation
i orden. Så de har vel en nyere kontrakt med din underskrift.

Fra : Kristian Storgaard

Dato : 23-02-04 09:43

"Mette N. S?rensen" skrev 22.02.2004 22:28:

> Tak for svar. Er der nogen, der kan oplyse mig om en evt. paragraf jeg
> kan henvise til næste gang jeg taler med synoptik. De virker nemlig
> fast besluttede på at ville beholde mig som kunde!

Aftalelovens § 1, 1. pkt: "Tilbud og svar på tilbud er bindende for
afgiveren."

Nej - du kan ikke "hænge dem op" på en specifik bestemmelse. Det er
indholdet af aftalen der er grundlaget for hvad der gælder mellem jer.

/kristian

Fra : Jakob

Dato : 25-02-04 23:44

Hej Mette,

Jeg står i nøjagtig samme situation som du - så lad os endelig høre hvad det
ender med.

mvh

Jakob

Fra : Mette N. S?rensen

Dato : 26-02-04 18:46

Hej!

"Jakob" <Petersen@virker-ikke.dk> wrote in message news:<c1j8c7$21a2$1@news.cybercity.dk>...

> Jeg står i nøjagtig samme situation som du.

Det vil jeg gerne høre mere om!
Jeg har nu annulleret mine månedlige betalinger til Synoptik, og
afventer om der kommer en reaktion fra deres side. De er jo
tilsyneladende ikke ret meget for at kommunikere pr. brev, så de
ringer nok igen til mig.
Jeg skal nok give en melding om hvordan det ender.

Mvh.
Mette