> Men i følge markedsføringsloven ar du krav på at få varen til den
> billigst annonceret pris - MEDMINDRE det er ÅPBENTLYST forket - altså
> fx. et TV til 299,- i stedet for 2999,-
Klip fra
http://www.itu.dk/people/borgen/ehandelsjura/bilag/ebutik.pdf :
Afgørelsen fra Højesteret angik nogle forbrugeres ønske om at købe nogle
fjernsyn, som var udstillet i et butiksvindue hos en radio/tv-forhandler.
Fjernsynene var forsynet med et prisskilt, der angiv en for fjernsynene
meget
favorable pris. Forbrugerne ønskede selvsagt at erhverve fjernsynene til den
angivne pris og fotograferede derfor butiksudstillingen gennem butikkens
vindue og præsenterede billedet for butiksindehaveren, da butikken igen
havde åbent. Butiksindehaveren forklarede, at der var tale om en fejl, og at
han ikke ville sælge til den angivne pris. Sagen gik herefter sin gang og
endte
i Højesteret, der slog fast at en butik er forpligtet at levere til den
pris, der
angives på varer i et udstillingsvindue eller andet steds i butikken. Der er
således
tale om et tilbud, jf. aftalelovens § 1, som binder butikken. Virksomheden
skulle dog ikke levere fjernsynene til den fejlagtige pris, da Højesteret
slog fast at fotograferingen indikerede, at forbrugerne var i ond tro (burde
vide, at der var tale om en fejlangivelse), og dermed erklæredes aftalen
ugyldig, jf. aftaleloven § 32, stk. 1.
Det er jo grotesk!
Ingen beviser => Ingen chance
Beviser => I ond tro
Hvordan vinder man så en sag?
/Peter