Faktas lommeregner vender på hovedet
Fra : Peter Holm

Dato : 20-02-04 20:12

Hejsa
Hvilken pris er egentligt den gældende når stykprisen ikke harmonerer med
kiloprisen o.l. ?

Min Fakta regner konsekvent forkert i deres udregninger af kiloprisen for
deres varer. Således ser man ofte at kiloprisen for en feks. 250g Champignon
der koster 9,95,- er angivet til 2kr/kilo.
Et andet eksempel er en pakke med Neofoss opvaskemaskine Tabs. Pakken
indeholder 32 stk. Pakken koster kr. 40. Nedenunder er stykpris pr. tab
angivet til kr. 0,91. Med andre ord vender de konsekvent deres regnemaskine
på hovedet når enten kilopris eller stykpris skal udregnes.

Kan jeg gå i Fakta og forlange at købe varen til den angivne kilopris eller
er det tilladeligt at de måned efter måned laver disse fejl? Jeg er en ægte
kilopris-shopper og opdager det altid, men mange kunder kunne jo blive
oprigtigt vildledt af disse regnefejl.

Mvh
Peter - Shoppper i Fakta på Langenæs, Århus C

Fra : CS

Dato : 22-02-04 01:32

"Peter Holm" <phc@stofanet*REMOVE*.dk> skrev i en meddelelse
> Hejsa
> Hvilken pris er egentligt den gældende når stykprisen ikke harmonerer med
> kiloprisen o.l. ?

Jeg købte ost i fredags på skiltet stod 680 gram = 36 kr dvs ALLE stykkerne kostede 36
kr (skorpefrit)
Hvilket stykke tror du jeg kikkede efter ? Selvfølgede det største og fandt et på 720
gram, men der var mange stykker langt under 680 gram, endda helt nede på 540 gram - såh
jeg klager ikke

vh cs

Fra : GiWeo

Dato : 22-02-04 15:49

Hejsa

Men så er det jo en overtrædelse af "Prismærkningsloven"
Og det kan man blive straffet for !

--

Lars Engelhardt
webmaster@linkssiden.dk

Fra : GiWeo

Dato : 22-02-04 15:50

Hejsa

Men i følge markedsføringsloven ar du krav på at få varen til den
billigst annonceret pris - MEDMINDRE det er ÅPBENTLYST forket - altså
fx. et TV til 299,- i stedet for 2999,-

De hænger på en individuel vurdering for hver vare, hvad der betegnes
som åbentlyst forkert.

--

Lars Engelhardt
webmaster@linkssiden.dk

Fra : Peter D. Jørgensen

Dato : 23-02-04 16:14

> Men i følge markedsføringsloven ar du krav på at få varen til den
> billigst annonceret pris - MEDMINDRE det er ÅPBENTLYST forket - altså
> fx. et TV til 299,- i stedet for 2999,-

Klip fra
http://www.itu.dk/people/borgen/ehandelsjura/bilag/ebutik.pdf :
Afgørelsen fra Højesteret angik nogle forbrugeres ønske om at købe nogle
fjernsyn, som var udstillet i et butiksvindue hos en radio/tv-forhandler.
Fjernsynene var forsynet med et prisskilt, der angiv en for fjernsynene
meget
favorable pris. Forbrugerne ønskede selvsagt at erhverve fjernsynene til den
angivne pris og fotograferede derfor butiksudstillingen gennem butikkens
vindue og præsenterede billedet for butiksindehaveren, da butikken igen
havde åbent. Butiksindehaveren forklarede, at der var tale om en fejl, og at
han ikke ville sælge til den angivne pris. Sagen gik herefter sin gang og
endte
i Højesteret, der slog fast at en butik er forpligtet at levere til den
pris, der
angives på varer i et udstillingsvindue eller andet steds i butikken. Der er
således
tale om et tilbud, jf. aftalelovens § 1, som binder butikken. Virksomheden
skulle dog ikke levere fjernsynene til den fejlagtige pris, da Højesteret
slog fast at fotograferingen indikerede, at forbrugerne var i ond tro (burde
vide, at der var tale om en fejlangivelse), og dermed erklæredes aftalen
ugyldig, jf. aftaleloven § 32, stk. 1.

Det er jo grotesk!
Ingen beviser => Ingen chance
Beviser => I ond tro

Hvordan vinder man så en sag?

/Peter

Fra : Lasse Kristiansen

Dato : 23-02-04 16:21

"Peter D. Jørgensen" <pdj1974@hotKILLSPAMMERSmail.com> wrote in message

> Det er jo grotesk!
> Ingen beviser => Ingen chance
> Beviser => I ond tro

Sjovt, den sag har jeg fået fortalt af to lektorer. Det er et yndet eksempel
at bruge. Nej, jeg synes ikke det er grotesk. Manden kunne jo sige sig selv,
at det var en fejl. Idet han tænker "Hah, nu tager jeg et billede og så er
den hjemme", så er det jo nemt at bevise, at han er i ond tro.

--
Mvh, Lasse K.

Fra : Bertel Lund Hansen

Dato : 23-02-04 19:10

Peter D. Jørgensen skrev:

>Det er jo grotesk!

Nej.

>Ingen beviser => Ingen chance

Et udsagn er også et bevis.

>Beviser => I ond tro

Nej. Omhyggelig indsamling af højst usædvanlige beviser på
forhånd = ond tro.

>Hvordan vinder man så en sag?

Man starter med at have ret og overbeviser så modparten og/eller
dommeren.

--
Bertel

Fra : Kristian Storgaard

Dato : 22-02-04 16:12

> [...]

> kilopris-shopper og opdager det altid, men mange kunder kunne jo blive

Nej. En afvigende stykprisangivelse er i strid med "Bekendtgørelse om
oplysning om salgspris og enhedspris for forbrugsvarer", hvilket er
strafbart, men det har ikke civilretlig gennemslagskraft.

/kristian

Fra : Karina og Christian

Dato : 22-02-04 17:59

"Peter Holm" <phc@stofanet*REMOVE*.dk> wrote in message
[klip]
> Min Fakta regner konsekvent forkert i deres udregninger af kiloprisen for
> deres varer.

Din fakta? Næh nej - fakta på Langenæs er *min* fakta

Med hensyn til dit spørgsmål, så ser det ud til, at er forholdet er i strid
med bekendtgørelse om oplysning om salgspris og enhedspris for
forbrugsvarer, som Kristian allerede har skrevet.

Karina