/ Forside / Karriere / Erhverv / Jura / Nyhedsindlæg
Login
Glemt dit kodeord?
Brugernavn

Kodeord


Reklame
Top 10 brugere
Jura
#NavnPoint
RyeJensen 11840
Nordsted1 11095
dova 10393
refi 7375
ans 6906
BjarneD 5596
Oldboston 4933
Paulus1 3538
themis 2862
10  jakjoe 2566
Om sletning fra forenings adresseliste - k~
Fra : Per Thoudahl Termark


Dato : 20-02-04 00:50

Hej,

Vi er en forening af tidligere højskoleelever. Medlemmer henvender sig
af og til, med ønske om at blive slettet fra vores medlemsliste og det
efterkommer vi selvfølgelig, men:
De første gange slettede vi bare vedkommende FULDSTÆNDIG.
Big mistake; der er tale om flere hundrede navne og vi får hvert år
tilsendt oplysninger fra tidligere holdkammerater, om at nu har man fundet
den og den som finderen og andre jo typisk gerne vil se igen, og da vi jo
ikke kan huske n^10 navne i hovedet, bliver staklen oprettet igen og
modtager så et blad/en invitation (eller endnu værre; vedkommendes
efterladte modtager det, hvilket, mildt sagt, er meget ubehageligt).

Bla. som følge deraf har vi pt en liste, hvor nogle medlemmer kun står
opført ved navn og årgang + en evt kommentar:
1) Ingen kendt adresse - (efterlysninger bringes af og til i bladet)
2) Adressebeskyttelse (vi har ikke en dirkefri boks at opbevare listerne i)
3) Persona Non Grataer (træffet afholdes på skolen og også højskoler
bortviser kursister - eller vi har blacklistet slagsbrødre)
4) 'Må ikke få post' (fx af hensyn til ægtefæller, trossamfund etc)
5) (4)Afdøde

Problemet med ønske om sletning er netop blevet aktuelt igen:
Vores kasserer er blevet kontaktet af et medlems ægtefælle/samlever, som
forlangte, øjensynligt på medlemmets vegne, at vedkommende skulle slettes,
inkl. navn og årgang. Tonen blev lidt skinger og der blev truet med
datatilsynet. Hvis vi efterkommer ønsket, vil medlemmet før eller siden
ende på listen igen, om ikke andet så når bestyrelsen er udskiftet og ingen
husker episoden. Hvad gør vi? Vi er først og fremmest i tvivl om, hvorvidt
det ikke er personen selv, der skal fremsætte kravet (og i hvilken form?),
men hvilke regler er vi egentlig underlagt? Og er der retningslinier for,
hvad
vi må skrive i kommentafeltet, der jo ofte, /kan/ henføres til en navngiven
person?

Lidt baggrundsstof, ifald der kan være noget, der spiller ind:
Vi modtager ikke tilskud fra det offentlige (Ved det årlige træf bon'er vi
deltagerne for en 50'er til legerekvisitter, udsmykning, blad osv.) og vi
udleverer dermed heller ikke vores medlemslister til kommunen ell. lign.

Når vi skal afholde det årlige træf eller udgiver vores blad (3-5 gange
årligt)
benytter vi vores adresseliste, der er sammensat af flere kilder:
1) 'Årgangslister' udleveret af tidligere elever. Kan vi egentlig benytte
os af disse uden individuelt samtykke - af hvem/hvordan skal det i
benægtende fald indhentes?
2) 'Delo Duknakkes' post kommer retur; vi finder ham på krak/spørger en
holdkammerat/ringer - hvad må man egentlig?
3) Oplysninger modtaget via webformular på vores hjemmeside - kan vi
bruge dem, hvis vi ikke kender/kan bekræfte 'informantens' identitet?
4) Emailadresser; udleveret, modtaget, fundet

--
mvh
Per



 
 
Per Christoffersen (20-02-2004)
Kommentar
Fra : Per Christoffersen


Dato : 20-02-04 08:51


"Per Thoudahl Termark" <sorry_but_i_just_dont_@_want_to_invite.spam> skrev i
en meddelelse news:4035532a$0$95062$edfadb0f@dread11.news.tele.dk...
> Hej,

Og hej igen

I vil nok have glæde af, at sætte jer grundigt ind i Loven om Persondata, og
hvordan den administreres.
I kan finde en masse brugbare oplysninger på www.datatilsynet.dk som også
har et link til den samlede lov.

Prøv at gå det igennem, og spørg så evt. mere konkret til hjørner som ikke
er afklaret efter dette.
Det bliver en meget omfattende diskussion, hvis alle dine spørgsmål skal
besvares.
Gundlæggende er udgangspunktet dog, at I kun må registrere oplysninger som
den registrerede selv tilkendegiver skal registreres (evt. hvad der måtte
følge naturligt af et medlemsskab).

/Per



Kristian Storgaard (20-02-2004)
Kommentar
Fra : Kristian Storgaard


Dato : 20-02-04 10:17

"Per Thoudahl Termark" skrev 20.02.2004 0:50:

> Vi er en forening af tidligere højskoleelever. Medlemmer henvender sig
> af og til, med ønske om at blive slettet fra vores medlemsliste og det
> efterkommer vi selvfølgelig, men:

Som Per C. også skriver, så start med at pløje persondataloven igennem, og
kig på Datatilsynets hjemmeside. De har masser af info og du kan også
downloade vejledninger.

Som jeg lige kan se det, så er en stor del af jeres databehandling ok. Du
skal dog være opmærksom på at I i visse tilfælde har pligt til at oplyse
folk om at de er blevet registret hos jer, jf. §§ 28 og 29.

/kristian


Per Thoudahl Termark (20-02-2004)
Kommentar
Fra : Per Thoudahl Termark


Dato : 20-02-04 22:40

Tak for de hidtidige tips - jeg vender om nødvendigt tilbage
når jeg har læst mere indgående på lektien.

mvh
Per



Søg
Reklame
Statistik
Spørgsmål : 177557
Tips : 31968
Nyheder : 719565
Indlæg : 6408876
Brugere : 218888

Månedens bedste
Årets bedste
Sidste års bedste