Tak
Den viste sig nyttig og sparede mig for 450,-
Mvh Berthil
"Erik" <loonieREMOVE@surfmail.dk> wrote in message
news:1DM4c.13718$rM5.6951@news.get2net.dk...
> Jeg hedder ikke JJBN! Men jeg har hans liste her:
>
> Selvfølgelig mener han batteriet kan holde. Jeg ville staks skifte det. Et
> dårligt batteri kan ødelægge mange andre og meget dyrere el ting som
f.eks
> CDI boks til 5000kr eller ladelelæet til 1000kr. Et nyt batteri koster
150kr
> hos
www.louis.de .
>
> Her er en generel brugtkøbsvejledning jeg har lavet:
>
> Du må ikke købe den første MC du kigger på. Det er en TYPISK begynder
fejl.
> Man har kortet og pengene. Man finder en pæn MC man kan betale. Den har to
> hjul, fire? cylindere og et sæde. Man er helt vild i bukserne nægter at se
> eventuelle svagheder og advarselstegn. Jeg har selv lavet finten og kender
> flere DFM skrivere der har lavet det samme trick. Jeg vil gerne komme ud
og
> hjælpe med at kigge modellen efter på et senere tidspunkt.
>
> Du skal kigge på flere cykler. Gerne flere forskellige modeller. Du skal
> kende netop den modellernes fordele og ulemper. Så bør man spørge på DFM
og
> lede på nettet efter oplysninger om præcist denne model.
>
> Om en cykel er slidt kan man ikke kun aflæse på km standen. Det er kun et
> fingerpeg. Du kan mærke det når du kører om den er slidt. Det er lidt
svært
> at forklare. Det er noget med om cyklen føles "løs" eller "fast". Prøv et
> par cykler af samme model, så kan du måske mærke det.
>
> Det jeg ville gøre var at kigge på en 10-20 cykler. Finde ud af hvad _DU_
> synes de er værd. Hvad sælger synes de er værd står i DBA og er for sin
vis
> ikke interessant.
> Jeg gør således: Kræv cyklen er kold når du kommer. Kontroller den er kold
> før start. Undersøg cyklen grundigt, start cyklen. MC'en SKAL startes med
> choker når den er kold. Fuld choker - ingen gas. Skal den have det
> anderledes trænger den til en karburator justering. Snak lidt med sælger
> mens cyklen varmer op. Det skal den kunne uden at man holder gassen i
> hånden. Når modellen er varm, så tage en kort prøvetur. Så tager man hjem
> laver en lang
liste over fejl og mangler undersøger hvad det koster og
> får den i en stand man vil have og så afgive et bud til sælger. Dette bud
er
> (selvfølgelig) under hvad den står til i DBA (man er vel krejler
).
Hvis
> ikke sælger vil sælge den til den pris, så prøv nogle andre cykler. Når
man
> har kigget på en del ved man godt hvilke der er værd at samle på og hvilke
> der er alt for dyre.
>
> Hints
>
> Hvad man kigger efter når man går en tur rundt om cyklen:
> Er bremseskiverne slidt. Der må ikke være en kant på skiverne.
> Er der huller i kromen på forgaffelbenene
> Er bremseklodserne slidt op?
> Er bremserne bløde?
> Er der rust?
> Hvordan er lakken på motor, gaffelben.
> Hvordan er kæden?
> Hvordan er staden på kåben. Ridser, revner, manglende ting o.s.v.
> Lækker pakdåserne i forgaflen?
> Er lygterne hele? Der må ikke være den mindste revne.
> Er der huller i olieproppen, bundskruen samt kaliberskruerne? Så har
cyklen
> kørt ræs
> Er fælgene pæne og uden store mærker?
> o.s.v.
>
> Motoren skal spinde uden mislyde overhovedet. Den skal trække rent fra
> 3000rpm i 3. gear, 1500rpm hvis der er en 600cc. Ikke hårdt, men uden at
> hoppe eller lyde mærkeligt i motoren. Den skal være "glad" for at komme op
> på de mange omdrejninger. Kræfterne skal tiltage hele tiden. Den må ikke
> tøve eller på nogen måde ikke tage gassen godt. En Gixxer 400 skal storme
> lige ind i det røde område. Hvis du kan fyre den af på en motorvej skal
den
> kunne køre minimum 215!
>
> Spørg hvor lang den går på literen. Den skal gå minimum 16km/L. Går den
> mindre er den defekt og skal til service. Det koster minimum en tudse at
> reparere.
>
> Mål spændingen over batteriet ved halvdelen af max rpm. Den skal vise max
> 15V regulator/omformeren går på alle cykler, især Suzuki
Det koster
> minimum en tudse at reparere.
>
> Kontroller kæden. Den så ikke være rusten og have stive led. Man må ikke
> kunne hive kæden mere end en ½cm ud fra det bagerste tandhjul. Kan man det
> synger kæden på sidste vers. Det koster omkring en tudse at reparere.
>
> Slip styret under motorbremse mellem 80 og 60. Den skal ikke slå i styret.
> Den må ikke sige et "knæk" fra kronrøret under hård opbremsning fra 20 ->
0.
> Kontroller at styret går løst og ikke "går i hak" lige ud. Kronrørslejerne
> er originalt kuglelejer de skal som regel skiftes til rullelejer da folk
> ikke smører dem. Det koster 500kr at reparere hvis du kan gøre det selv.
>
> Lav en lang jævn opbremsning fra over 100km/t den må ikke pumpe i grebet
> overhovedet. Gør den det, er skiverne skæve. Det koster ca. 1000kr pr
skive.
>
> Check hvornår bagsvinger og affjedringslinks samt kronrørslejer er smurt
og
> find ud af hvornår forgaffelolien er skiftet og ventilerne er stillet. Det
> er altid forsømt. Brug det til at presse prisen. Hvis ikke du gider at
> forsøge selv, koster det en herregård ved en forhandler.
>
> Lad være med at stille dig tilfreds med gamle halvslidte dæk. Kontroller
> datoen. De skal max være et par år gamle. Det skal være samme dæk for og
bag
> og størrelsen skal være den originale 100/80 - 130/70. Motoren trækker
pænt,
> og får som regel god holdbarhed ud af et sæt dæk.
> Er du sikker på fordækket ikke er slidt op? Kig på fordækket. Fordæk
slides
> ikke på samme måde som bagdæk. Fordæk bliver som regel misformede og gamle
> før de er slidt ned til 1mm. De skal næsten altid skiftes længe inden de
er
> slidt til slidmærket. Fordæk bliver kantede i profilen både på sværs og på
> langs. Kører du hånden ned af dækket skal det være glat og ikke "kuperet".
> Hvis du kigger ned på profilen fra oven skal det være helt rundt og ikke
> være 3 eller 5-kantet.
>
> Hvis du vil vide alderen på dækket kigger du på DOT mærket. DOT mærket
> finder du på den ene side af dækket. Der står DOT xxxxxxxxxxxxx YYY eller
> DOT xxxxxxxxxxxxx YYYY. X'erne er en masse bogstaver som ikke har nogen
> betydning for alderen. De første to Y'er er ugen dækket er produceret i.
Det
> (de) sidste Y(er) er årstallet. Efter år 2000 er man begyndt at skrive 00
i
> stedet for bare 0 for årstal. Står der DOT xxxxxxxxxxxxx 273 er det
> produceret uge 27 i 1993 (eller 1983). Lad være med at køre med dæk der er
> over 4 år gamle.
>
> Ellers forvent komplet service historie og ingen rust. Held og lykke.
> Læs mere her:
http://www.clarity.net/~adam/buying-bike.html
>
>