/ Forside / Interesser / Fritid / Motorcykler / Nyhedsindlæg
Login
Glemt dit kodeord?
Brugernavn

Kodeord


Reklame
Top 10 brugere
Motorcykler
#NavnPoint
dova 9238
pallenoc 4816
pallebhan.. 3536
masteraug.. 3050
nilsg 2382
jakjoe 2110
transor 2030
CLAN 1915
Sunowich 1420
10  3773 1345
Yamaha XS 500 1978. Er det en stabil cykel~
Fra : Glavind


Dato : 13-03-04 00:12

Hej gruppe.
Hvad mener I om denne mc?
Jeg kender intet til den. Jeg spørger fordi min søn har overvejet at købe
en.
MVH
Glavind
BSA Lightning



 
 
Steen Gruby (13-03-2004)
Kommentar
Fra : Steen Gruby


Dato : 13-03-04 01:02

On Sat, 13 Mar 2004 00:11:44 +0100, "Glavind" <BS@j-glavind.dk> wrote:

Hej.

>Hvad mener I om denne mc?
>Jeg kender intet til den. Jeg spørger fordi min søn har overvejet at købe
>en.

Jeg har haft en XS500, og jeg var faktisk meget glad for den.
Den eneste grund til at jeg solgte den var pladsmangel.

Da jeg overtog den havde dan mange småskavanker, men i det store og
hele fik jeg en god MC ud af det, og som jeg nåede at tilbagelægge ca.
6000 Km med før jeg fandt en afløser for den.

Du kan læse lidt om mine oplevelser med den på min hjemmeside.


--

Steen Gruby
Suzuki XN85 Turbo
Ducati Paso 750
NSU Super FOX 1958
www.gruby.dk

Glavind (13-03-2004)
Kommentar
Fra : Glavind


Dato : 13-03-04 01:18


"Steen Gruby" <oz9zi@(AT)gruby.dk> skrev i en meddelelse
news:rfj450pjg9b9fett3941rudit6smrhg0uf@4ax.com...
> On Sat, 13 Mar 2004 00:11:44 +0100, "Glavind" <BS@j-glavind.dk> wrote:
>
> Hej.
>
> >Hvad mener I om denne mc?
> >Jeg kender intet til den. Jeg spørger fordi min søn har overvejet at købe
> >en.
>
> Jeg har haft en XS500, og jeg var faktisk meget glad for den.
> Den eneste grund til at jeg solgte den var pladsmangel.
>
> Da jeg overtog den havde dan mange småskavanker, men i det store og
> hele fik jeg en god MC ud af det, og som jeg nåede at tilbagelægge ca.
> 6000 Km med før jeg fandt en afløser for den.
>
> Du kan læse lidt om mine oplevelser med den på min hjemmeside.
>
>
> --
>
> Steen Gruby
> Suzuki XN85 Turbo
> Ducati Paso 750
> NSU Super FOX 1958
> www.gruby.dk

Hej Steen.
Kan se at du har nogle erfaringer med den. Jeg havde hørt lidt om det med
topstykket, ellers ikke meget om cyklen. Min søn har ikke haft mc før og han
har ikke mange penge da han er studerende. Han har en XS på hånden for 9500
nysynet. han har ikke megen forstand på at skrue og selv gør jeg kun i
engelske cykler.
Mvh
Glavind
www.j-glavind.dk



Steen Gruby (13-03-2004)
Kommentar
Fra : Steen Gruby


Dato : 13-03-04 01:44

On Sat, 13 Mar 2004 01:18:01 +0100, "Glavind" <BS@j-glavind.dk> wrote:

Hej Galvind.

>Kan se at du har nogle erfaringer med den. Jeg havde hørt lidt om det med
>topstykket, ellers ikke meget om cyklen. Min søn har ikke haft mc før og han
>har ikke mange penge da han er studerende. Han har en XS på hånden for 9500
>nysynet. han har ikke megen forstand på at skrue og selv gør jeg kun i
>engelske cykler.

Hm, hvad er der at sige?
Hvis cyklen tilsyneladende er OK er prisen rigtig.
MEN. Hvis man køber en brugt MC, ligegyldigt hvilken, må man påregne
en vis del vedligeholdelse.
Sagt på en anden måde: Hvis reperationer er nødvendige er der to
muligheder:
1) Betal.
2) Lær at skrue.

Det var manglen på penge og lysten til at køre MC der lærte mig
nødvendigheden af at vedligeholde cyklen selv.
Set i det lys er XS500 ikke noget dårligt valg, idet den ligner en
gammel englænder meget, og der er der så vidt jeg kan se hjælp at
hente hos farmand
Men, igen, det er en gammel MC, og der skal skues for at holde den
kørende.
Jeg har stadig en manual til den, så hvis sønnen overvinder angsten
for sorte fingre tager jeg gerne en kopi

--

Steen Gruby
Suzuki XN85 Turbo
Ducati Paso 750
NSU Super FOX 1958
www.gruby.dk

Glavind (13-03-2004)
Kommentar
Fra : Glavind


Dato : 13-03-04 13:32


"Steen Gruby" <oz9zi@(AT)gruby.dk> skrev i en meddelelse
news:5il450lov1tadsfqb0ekotdvoncfo2onrl@4ax.com...
> On Sat, 13 Mar 2004 01:18:01 +0100, "Glavind" <BS@j-glavind.dk> wrote:
>
> Hej Galvind.
>
> >Kan se at du har nogle erfaringer med den. Jeg havde hørt lidt om det med
> >topstykket, ellers ikke meget om cyklen. Min søn har ikke haft mc før og
han
> >har ikke mange penge da han er studerende. Han har en XS på hånden for
9500
> >nysynet. han har ikke megen forstand på at skrue og selv gør jeg kun i
> >engelske cykler.
>
> Hm, hvad er der at sige?
> Hvis cyklen tilsyneladende er OK er prisen rigtig.
> MEN. Hvis man køber en brugt MC, ligegyldigt hvilken, må man påregne
> en vis del vedligeholdelse.
> Sagt på en anden måde: Hvis reperationer er nødvendige er der to
> muligheder:
> 1) Betal.
> 2) Lær at skrue.
>
> Det var manglen på penge og lysten til at køre MC der lærte mig
> nødvendigheden af at vedligeholde cyklen selv.
> Set i det lys er XS500 ikke noget dårligt valg, idet den ligner en
> gammel englænder meget, og der er der så vidt jeg kan se hjælp at
> hente hos farmand
> Men, igen, det er en gammel MC, og der skal skues for at holde den
> kørende.
> Jeg har stadig en manual til den, så hvis sønnen overvinder angsten
> for sorte fingre tager jeg gerne en kopi
>
> --
>
> Steen Gruby
> Suzuki XN85 Turbo
> Ducati Paso 750
> NSU Super FOX 1958
> www.gruby.dk

Hej igen Steen.
Det bliver afgjort i næste uge, så måske vil gerne sige tak til en kopi.
Kan man se på topstykket eller andre steder om det er en a, b, c eller d.
Venlig hilsen
Glavind



Armand (13-03-2004)
Kommentar
Fra : Armand


Dato : 13-03-04 14:43


"Glavind" <BS@j-glavind.dk> skrev i en meddelelse
news:4052ff3b$0$227$edfadb0f@dread12.news.tele.dk...
>
> "Steen Gruby" <oz9zi@(AT)gruby.dk> skrev i en meddelelse
> news:5il450lov1tadsfqb0ekotdvoncfo2onrl@4ax.com...
> > On Sat, 13 Mar 2004 01:18:01 +0100, "Glavind" <BS@j-glavind.dk> wrote:
> >
> > >Kan se at du har nogle erfaringer med den. Jeg havde hørt lidt om det
med
> > >topstykket, ellers ikke meget om cyklen. Min søn har ... ikke megen
forstand
> > på at skrue og selv gør jeg kun i engelske cykler.

Se sådan på det, at du derved kan komme til at tillære dig en masse om
japanske motorcykler, og din søn kan tildrage sig meget ved at kigge over
skulderen og være hold-ved montør!

XS500, er måske lidt englænder-agtig, men steen glemmer at den har dobbelt
overliggende knastaksler og fire ventiler pr. cylinder, samt C.V.
karburatorer. Og så er der yderligere en balanceaksel der ligger og snurrer
rundt inde i motoren et sted; men den fordrer så kun at efterkontrollere
opspændingen af den kæde der trækker den!

> Kan man se på topstykket eller andre steder om det er en a, b, c eller d.

Der er noget med at udstødningsportene er lidt fladklemte/ovale i tværsnit
på den ene type - Men jeg husker sgutte om det er de forbedrede der fik det
af hensyn til materialemængde og deraf følgende varmefordeling, eller om det
var de forbedrede der fik de runde og mere åbne porte af hensyn til gassens
frie passage og derfor svagere termisk belastning :-/
Var det til nogen hjælp?

Anyhow:
Netop p.g.a. muligheden for flækket topstykke, så medbring en stor
sulfoflaske med opblandet sulfovand og sprøjt rigeligt med dét ud over
toppen lige efter opstart (ellers vil sigtbarheden dale p.g.a. damp fra
forrørene) - Der vil meget tydeligt blæses sæbebobler hvis der er nogen som
helst utæthed i toppen.
Og hvis der gør, så vend øjeblikkelig om på hælene, for det er en skade der
SKAL repareres og løse topstykker ligger ikke og flyder længere, og vil i
givet fald koste det halve af modellens værdi

--
Armand.
(XS500 fra '79 til -81 og dén model jeg nogensinde har kørt længst på en
sæson på!)





Steen Gruby (13-03-2004)
Kommentar
Fra : Steen Gruby


Dato : 13-03-04 15:53

On Sat, 13 Mar 2004 14:43:28 +0100, "Armand"
<armand@mcSTREGchaufførerne.dk> wrote:

Hej Armand.
>
>Der er noget med at udstødningsportene er lidt fladklemte/ovale i tværsnit
>på den ene type - Men jeg husker sgutte om det er de forbedrede der fik det
>af hensyn til materialemængde og deraf følgende varmefordeling, eller om det
>var de forbedrede der fik de runde og mere åbne porte af hensyn til gassens
>frie passage og derfor svagere termisk belastning :-/
>Var det til nogen hjælp?
>
Jeg kan ikke huske hvilken model der havde de runde, og jeg havde
faktisk håbet at du kunne
Og alt det specialmateriale jeg havde fulgte cyklen herfra - Det
eneste jeg har tilbage er en kopi af manualen og en topdækselpakning.
Pakningen følger en evt. kopi af manualen
Jeg havde ikke glemt så meget, det meste er med på min hjemmeside, så
jeg gad ikke skrive det her igen _ Jeg er født doven


--

Steen Gruby
Suzuki XN85 Turbo
Ducati Paso 750
NSU Super FOX 1958
www.gruby.dk

Glavind (14-03-2004)
Kommentar
Fra : Glavind


Dato : 14-03-04 11:56

> Anyhow:
> Netop p.g.a. muligheden for flækket topstykke, så medbring en stor
> sulfoflaske med opblandet sulfovand og sprøjt rigeligt med dét ud over
> toppen lige efter opstart (ellers vil sigtbarheden dale p.g.a. damp fra
> forrørene) - Der vil meget tydeligt blæses sæbebobler hvis der er nogen
som
> helst utæthed i toppen.
> Og hvis der gør, så vend øjeblikkelig om på hælene, for det er en skade
der
> SKAL repareres og løse topstykker ligger ikke og flyder længere, og vil i
> givet fald koste det halve af modellens værdi
>
> --
> Armand.
> (XS500 fra '79 til -81 og dén model jeg nogensinde har kørt længst på en
> sæson på!)
>
>

Det var vel ikke alle topstykker som var defekte, var det?
Når cyklen har kørt siden 1978 og den ellers er ok opstår skaden vel ikke
nu. Så ville det vel være sket for mange km siden.
Glavind
BSA Lightning



Steen Gruby (14-03-2004)
Kommentar
Fra : Steen Gruby


Dato : 14-03-04 13:59

On Sun, 14 Mar 2004 11:56:06 +0100, "Glavind" <BS@j-glavind.dk> wrote:

Hej Glavind.
>
>Det var vel ikke alle topstykker som var defekte, var det?
>Når cyklen har kørt siden 1978 og den ellers er ok opstår skaden vel ikke
>nu. Så ville det vel være sket for mange km siden.
>
Det med topstykket hænger også sammen med måden cyklen bliver kørt på.
Tænk på, at det var den første 4 ventilede model der kom på markedet.
Det sammen med at den af samme grund havde fået mere "energi"
opforderde jo til at gi' gas.
Og det var der altså ikke rigtigt stivhed nok i toppen til at kunne
klare.
Da man havde fået reklamationer nok med A modellen ændrede man toppen
på de senere modeller, men desværre melder historien ikke noget om
hvorvidt det stoppede hændelserne fuldstændigt.

Du har ret.
Hvis toppen har holdt så mange år uden at flække, er sandsynligheden
for at det vil ske nu minimal.
Med mindre din pode lige skal prøve at køre fra Århus til KBH. med
hanen i bund
Jeg har prøvet at holde på med den jeg havde, dog ikke i længere tid
end jeg fandt forsvarligt set ud fra et mekanisk sysnpunkt.
Der når den fint 160 og der er mere i den endnu.


--

Steen Gruby
Suzuki XN85 Turbo
Ducati Paso 750
NSU Super FOX 1958
www.gruby.dk

Armand (14-03-2004)
Kommentar
Fra : Armand


Dato : 14-03-04 23:00


"Glavind" <BS@j-glavind.dk> skrev i en meddelelse
news:40543a42$0$216$edfadb0f@dread12.news.tele.dk...
> > Anyhow:
> > Netop p.g.a. muligheden for flækket topstykke, så medbring en stor
> > sulfoflaske med opblandet sulfovand og sprøjt rigeligt med dét ud over
> > toppen lige efter opstart (ellers vil sigtbarheden dale p.g.a. damp fra
> > forrørene) - Der vil meget tydeligt blæses sæbebobler hvis der er nogen
> > som helst utæthed i toppen.
>
> Det var vel ikke alle topstykker som var defekte, var det?
> Når cyklen har kørt siden 1978 og den ellers er ok opstår skaden vel ikke
> nu. Så ville det vel være sket for mange km siden.

Hvem ved, og hvorfor "tro" når man alligevel kigger på modellen og qua
trick'et med sulfovand kan "få at vide" :-|

--
Armand.




Steen Gruby (13-03-2004)
Kommentar
Fra : Steen Gruby


Dato : 13-03-04 15:14

On Sat, 13 Mar 2004 13:32:01 +0100, "Glavind" <BS@j-glavind.dk> wrote:

Hej Glavind.

>Det bliver afgjort i næste uge, så måske vil gerne sige tak til en kopi.
>Kan man se på topstykket eller andre steder om det er en a, b, c eller d.
>Venlig hilsen
>Glavind
>
Ja, det kan man.
Så vidt jeg husker har A modellen runde udstødningsporte i topstykket,
hvor B,C og D modellen har kvadratiske (retangulære) porte.
Du skal nok lige kontrollere at jeg husker rigtigt


--

Steen Gruby
Suzuki XN85 Turbo
Ducati Paso 750
NSU Super FOX 1958
www.gruby.dk

Søg
Reklame
Statistik
Spørgsmål : 177558
Tips : 31968
Nyheder : 719565
Indlæg : 6408908
Brugere : 218888

Månedens bedste
Årets bedste
Sidste års bedste