Yamaha XS 500 1978. Er det en stabil cykel~
Fra : Glavind

Dato : 13-03-04 00:12

Hej gruppe.
Hvad mener I om denne mc?
Jeg kender intet til den. Jeg spørger fordi min søn har overvejet at købe
en.
MVH
Glavind
BSA Lightning

Fra : Steen Gruby

Dato : 13-03-04 01:02

On Sat, 13 Mar 2004 00:11:44 +0100, "Glavind" <BS@j-glavind.dk> wrote:

Hej.

>Hvad mener I om denne mc?
>Jeg kender intet til den. Jeg spørger fordi min søn har overvejet at købe
>en.

Jeg har haft en XS500, og jeg var faktisk meget glad for den.
Den eneste grund til at jeg solgte den var pladsmangel.

Da jeg overtog den havde dan mange småskavanker, men i det store og
hele fik jeg en god MC ud af det, og som jeg nåede at tilbagelægge ca.
6000 Km med før jeg fandt en afløser for den.

Du kan læse lidt om mine oplevelser med den på min hjemmeside.

--

Steen Gruby
Suzuki XN85 Turbo

Fra : Glavind

Dato : 13-03-04 01:18

"Steen Gruby" <oz9zi@(AT)gruby.dk> skrev i en meddelelse
> [...]
> 6000 Km med før jeg fandt en afløser for den.
>
> Du kan læse lidt om mine oplevelser med den på min hjemmeside.

Hej Steen.
Kan se at du har nogle erfaringer med den. Jeg havde hørt lidt om det med
topstykket, ellers ikke meget om cyklen. Min søn har ikke haft mc før og han
har ikke mange penge da han er studerende. Han har en XS på hånden for 9500
nysynet. han har ikke megen forstand på at skrue og selv gør jeg kun i
engelske cykler.
Mvh
Glavind
www.j-glavind.dk

Fra : Steen Gruby

Dato : 13-03-04 01:44

On Sat, 13 Mar 2004 01:18:01 +0100, "Glavind" <BS@j-glavind.dk> wrote:

Hej Galvind.

> [...]
>nysynet. han har ikke megen forstand på at skrue og selv gør jeg kun i

Hm, hvad er der at sige?
Hvis cyklen tilsyneladende er OK er prisen rigtig.
MEN. Hvis man køber en brugt MC, ligegyldigt hvilken, må man påregne
en vis del vedligeholdelse.
Sagt på en anden måde: Hvis reperationer er nødvendige er der to
muligheder:
1) Betal.
2) Lær at skrue.

Det var manglen på penge og lysten til at køre MC der lærte mig
nødvendigheden af at vedligeholde cyklen selv.
Set i det lys er XS500 ikke noget dårligt valg, idet den ligner en
gammel englænder meget, og der er der så vidt jeg kan se hjælp at
hente hos farmand
Men, igen, det er en gammel MC, og der skal skues for at holde den
kørende.
Jeg har stadig en manual til den, så hvis sønnen overvinder angsten
for sorte fingre tager jeg gerne en kopi

--

Steen Gruby
Suzuki XN85 Turbo

Fra : Glavind

Dato : 13-03-04 13:32

> [...]
> kørende.
> Jeg har stadig en manual til den, så hvis sønnen overvinder angsten
> for sorte fingre tager jeg gerne en kopi

Hej igen Steen.
Det bliver afgjort i næste uge, så måske vil gerne sige tak til en kopi.
Kan man se på topstykket eller andre steder om det er en a, b, c eller d.
Venlig hilsen
Glavind

Fra : Armand

Dato : 13-03-04 14:43

"Glavind" <BS@j-glavind.dk> skrev i en meddelelse

> "Steen Gruby" <oz9zi@(AT)gruby.dk> skrev i en meddelelse

Se sådan på det, at du derved kan komme til at tillære dig en masse om
japanske motorcykler, og din søn kan tildrage sig meget ved at kigge over
skulderen og være hold-ved montør!

XS500, er måske lidt englænder-agtig, men steen glemmer at den har dobbelt
overliggende knastaksler og fire ventiler pr. cylinder, samt C.V.
karburatorer. Og så er der yderligere en balanceaksel der ligger og snurrer
rundt inde i motoren et sted; men den fordrer så kun at efterkontrollere
opspændingen af den kæde der trækker den!

> Kan man se på topstykket eller andre steder om det er en a, b, c eller d.

Der er noget med at udstødningsportene er lidt fladklemte/ovale i tværsnit
på den ene type - Men jeg husker sgutte om det er de forbedrede der fik det
af hensyn til materialemængde og deraf følgende varmefordeling, eller om det
var de forbedrede der fik de runde og mere åbne porte af hensyn til gassens
frie passage og derfor svagere termisk belastning :-/
Var det til nogen hjælp?

Anyhow:
Netop p.g.a. muligheden for flækket topstykke, så medbring en stor
sulfoflaske med opblandet sulfovand og sprøjt rigeligt med dét ud over
toppen lige efter opstart (ellers vil sigtbarheden dale p.g.a. damp fra
forrørene) - Der vil meget tydeligt blæses sæbebobler hvis der er nogen som
helst utæthed i toppen.
Og hvis der gør, så vend øjeblikkelig om på hælene, for det er en skade der
SKAL repareres og løse topstykker ligger ikke og flyder længere, og vil i
givet fald koste det halve af modellens værdi

--
Armand.
(XS500 fra '79 til -81 og dén model jeg nogensinde har kørt længst på en

Fra : Steen Gruby

Dato : 13-03-04 15:53

On Sat, 13 Mar 2004 14:43:28 +0100, "Armand"
<armand@mcSTREGchaufførerne.dk> wrote:

Hej Armand.

> [...]
>var de forbedrede der fik de runde og mere åbne porte af hensyn til gassens
>frie passage og derfor svagere termisk belastning :-/

Jeg kan ikke huske hvilken model der havde de runde, og jeg havde
faktisk håbet at du kunne
Og alt det specialmateriale jeg havde fulgte cyklen herfra - Det
eneste jeg har tilbage er en kopi af manualen og en topdækselpakning.
Pakningen følger en evt. kopi af manualen
Jeg havde ikke glemt så meget, det meste er med på min hjemmeside, så
jeg gad ikke skrive det her igen _ Jeg er født doven

--

Steen Gruby
Suzuki XN85 Turbo

Fra : Glavind

Dato : 14-03-04 11:56

> [...]
>
> --
> Armand.
> (XS500 fra '79 til -81 og dén model jeg nogensinde har kørt længst på en

Det var vel ikke alle topstykker som var defekte, var det?
Når cyklen har kørt siden 1978 og den ellers er ok opstår skaden vel ikke
nu. Så ville det vel være sket for mange km siden.
Glavind
BSA Lightning

Fra : Steen Gruby

Dato : 14-03-04 13:59

On Sun, 14 Mar 2004 11:56:06 +0100, "Glavind" <BS@j-glavind.dk> wrote:

Hej Glavind.

>Det var vel ikke alle topstykker som var defekte, var det?
>Når cyklen har kørt siden 1978 og den ellers er ok opstår skaden vel ikke
>nu. Så ville det vel være sket for mange km siden.

Det med topstykket hænger også sammen med måden cyklen bliver kørt på.
Tænk på, at det var den første 4 ventilede model der kom på markedet.
Det sammen med at den af samme grund havde fået mere "energi"
opforderde jo til at gi' gas.
Og det var der altså ikke rigtigt stivhed nok i toppen til at kunne
klare.
Da man havde fået reklamationer nok med A modellen ændrede man toppen
på de senere modeller, men desværre melder historien ikke noget om
hvorvidt det stoppede hændelserne fuldstændigt.

Du har ret.
Hvis toppen har holdt så mange år uden at flække, er sandsynligheden
for at det vil ske nu minimal.
Med mindre din pode lige skal prøve at køre fra Århus til KBH. med
hanen i bund
Jeg har prøvet at holde på med den jeg havde, dog ikke i længere tid
end jeg fandt forsvarligt set ud fra et mekanisk sysnpunkt.
Der når den fint 160 og der er mere i den endnu.

--

Steen Gruby
Suzuki XN85 Turbo

Fra : Armand

Dato : 14-03-04 23:00

> Det var vel ikke alle topstykker som var defekte, var det?
> Når cyklen har kørt siden 1978 og den ellers er ok opstår skaden vel ikke
> nu. Så ville det vel være sket for mange km siden.

Hvem ved, og hvorfor "tro" når man alligevel kigger på modellen og qua
trick'et med sulfovand kan "få at vide" :-|

--
Armand.

Fra : Steen Gruby

Dato : 13-03-04 15:14

On Sat, 13 Mar 2004 13:32:01 +0100, "Glavind" <BS@j-glavind.dk> wrote:

Hej Glavind.

> [...]
>Kan man se på topstykket eller andre steder om det er en a, b, c eller d.

Ja, det kan man.
Så vidt jeg husker har A modellen runde udstødningsporte i topstykket,
hvor B,C og D modellen har kvadratiske (retangulære) porte.
Du skal nok lige kontrollere at jeg husker rigtigt

--

Steen Gruby
Suzuki XN85 Turbo