Jeg har forsøgt at regne ud hvor meget der ville være at spare, ved at købe
en NY Suzuki GSX 600 F i Tyskland.
Er denne beregning korrekt:
Motorcykelpris ved tysk forhandler i Flensborg (kan sikkert findes
billigere):
5799 EUR = 43200 DKK.
Da denne pris er incl. tysk moms på 16% og tysk indregistrering (vil jeg
tro) skal dette trækkes fra:
43200 * 84% = 36290.
Jeg har ingen idé om hvad den tyske registreringsafgift er på?
Hvis vi antager at de betaler 20% af salgsprisen i registreringsafgift i
Tyskland bliver prisen på MC'en:
36290 * 80% = 29032.
Derefter skal der betales dansk indregistrering som er 104,78% af de første
52200 (som vi holder os under), dvs:
29032 * 204,78% = 59452.
Dertil kommer den danske moms på 25%:
59452 * 125% = 74315
Dertil kommer så udgift til prøveplader (300? for 3 dage f.eks), syn (220?),
nummerplade (550?), dvs. i alt:
75385
Prisen i DK er for samme MC 92995, hvilket medfører en besparelse på:
17610.
Hvis man ikke betaler registreringsafgift i Tyskland bliver besparelsen
nærmest negativ - nogen der kender den rigtige sats i Tyskland? Hvis man
finder en tysk forhandler som ikke sælger meget til Danmark, vil man måske
kunne nøjes med at betale tysk moms(?) - dvs. 16% i stedet for 25% hvilket
ville medføre yderlige 5000 kroner i besparelse.
Andre der har erfaring med køb af motorcykler i udlandet? Kan det betale sig
at købe nyt i udlandet overhovedet?
Hvor fejler min beregning ovenfor? (jeg er sikker på at vi i dette
maxistiske land ikke kan nøjes med at betale knap dobbelt så meget som andre
for vores køretøjer, som vores nabolande...)
--
Anders Vind Ebbesen
Ugebrevet Ignorant:
http://www.webbesen.dk
Emner i #14: Manuskript, jurister og gå-i-byen kollegaer.
Sendt i pressen: 18. februar