Indførsel af ny MC fra Tyskland?
Fra : Anders Vind Ebbesen

Dato : 12-03-04 22:48

Jeg har forsøgt at regne ud hvor meget der ville være at spare, ved at købe
en NY Suzuki GSX 600 F i Tyskland.

Er denne beregning korrekt:

Motorcykelpris ved tysk forhandler i Flensborg (kan sikkert findes
billigere):
5799 EUR = 43200 DKK.

Da denne pris er incl. tysk moms på 16% og tysk indregistrering (vil jeg
tro) skal dette trækkes fra:

43200 * 84% = 36290.

Jeg har ingen idé om hvad den tyske registreringsafgift er på?

Hvis vi antager at de betaler 20% af salgsprisen i registreringsafgift i
Tyskland bliver prisen på MC'en:

36290 * 80% = 29032.

Derefter skal der betales dansk indregistrering som er 104,78% af de første
52200 (som vi holder os under), dvs:

29032 * 204,78% = 59452.

Dertil kommer den danske moms på 25%:

59452 * 125% = 74315

Dertil kommer så udgift til prøveplader (300? for 3 dage f.eks), syn (220?),
nummerplade (550?), dvs. i alt:

75385

Prisen i DK er for samme MC 92995, hvilket medfører en besparelse på:

17610.

Hvis man ikke betaler registreringsafgift i Tyskland bliver besparelsen
nærmest negativ - nogen der kender den rigtige sats i Tyskland? Hvis man
finder en tysk forhandler som ikke sælger meget til Danmark, vil man måske
kunne nøjes med at betale tysk moms(?) - dvs. 16% i stedet for 25% hvilket
ville medføre yderlige 5000 kroner i besparelse.

Andre der har erfaring med køb af motorcykler i udlandet? Kan det betale sig
at købe nyt i udlandet overhovedet?

Hvor fejler min beregning ovenfor? (jeg er sikker på at vi i dette
maxistiske land ikke kan nøjes med at betale knap dobbelt så meget som andre
for vores køretøjer, som vores nabolande...)

--
Anders Vind Ebbesen
Ugebrevet Ignorant: http://www.webbesen.dk

Fra : MKS - 74

Dato : 12-03-04 23:09

On Fri, 12 Mar 2004 22:48:15 +0100, "Anders Vind Ebbesen"
<usenet@ebbesen.org> wrote:

>Jeg har forsøgt at regne ud hvor meget der ville være at spare, ved at købe
>en NY Suzuki GSX 600 F i Tyskland.

Okay...

>Er denne beregning korrekt:

Nej....

>Motorcykelpris ved tysk forhandler i Flensborg (kan sikkert findes
>billigere):
>5799 EUR = 43200 DKK.

Okay vi antager at den koster 43200 DKK i Tyskland.

>Da denne pris er incl. tysk moms på 16% og tysk indregistrering (vil jeg
>tro) skal dette trækkes fra:
>
>43200 * 84% = 36290.

Forkert,du skal ganske vist fratrække den tyske moms som man kan få
refunderet.

43200/1,16 = 37241

Da cyklen skal indreg. i DK skal der betales dansk moms

37241 * 1.25 = 46552

>Jeg har ingen idé om hvad den tyske registreringsafgift er på?

Der er ingen...

>Derefter skal der betales dansk indregistrering som er 104,78% af de første
>52200 (som vi holder os under), dvs:

Nej det er ikke korrekt for nye motorcykler gælder :

105 pct. af 7.700-14.100 kr. og 180 pct. af resten.

Hvilket giver

(46552-14100) * 1.80 + (14100-7700) * 1,05 + 46552 = 111.686

Da cyklen koster 92.995 har du nu fået lov til at betale 18.691 kr i
merpris....

--
-Michael

Fra : Anders Vind Ebbesen

Dato : 12-03-04 23:16

"MKS - 74" <priller@tiscali.dk> wrote in message

> Der er ingen...

Ah, som jeg også gjorde opmærksom på ville alene dette medføre at
besparelsen blev negativ.

> Nej det er ikke korrekt for nye motorcykler gælder :
>
> 105 pct. af 7.700-14.100 kr. og 180 pct. af resten.

Det er lækkert når toldskat.dk giver så gode søgeresultater - f.eks. giver
"motorcykel og registering" 0 resultater. Jeg tog udgangspunkt i reglerne
for biler.

> Da cyklen koster 92.995 har du nu fået lov til at betale 18.691 kr i
> merpris....

Det var ellers noget af en besparelse dér

Fra : Brian Laursen

Dato : 13-03-04 11:52

Anders Vind Ebbesen wrote:
> [...]
> i reglerne for biler.

> Det var ellers noget af en besparelse dér

Skønt at være dansk

--
Venlig Hilsen

Brian W. Laursen
http://dfmc.dk/155

http://www.Galtenmc.dk

Fra : MKS - 74

Dato : 13-03-04 12:07

On Sat, 13 Mar 2004 11:52:09 +0100, "Brian Laursen"
<REMOVEBrian.W@stofanet.dk> wrote:

>Skønt at være dansk

Ja - Det synes _jeg_ da det er....

--
-Michael

Fra : Poul-M Olsen

Dato : 13-03-04 18:44

On Sat, 13 Mar 2004 11:52:09 +0100, "Brian Laursen"
<REMOVEBrian.W@stofanet.dk> wrote:

Snip alt det B.L. burde ha snipet

>Skønt at være dansk
Brian var det ikke muligt og lokke dig til at klippe lidt i dine svar
?
Hint du kunne ha klippet 27 linjer væk og stadig ha svaret på det.

Mvh.
Skyrider#1
www.oddscafe.dk
Honda CBX750F 88' Snart på gaden igen

Fra : N/A

Dato : 13-03-04 12:02

Fra : MKS - 74

Dato : 13-03-04 12:02

On Sat, 13 Mar 2004 11:48:58 +0100, "Intet Navn"
<noone@nowhere.undeliverable> wrote:

>Og endnu mere forkert!

Nej !!

>Du KAN vælge at fratrække den tyske moms og betale
>den danske istedet - men det ville jo være det glade vanvid (16% mod 25%).
>En vare der allerede er 'momset' i et EU-land kan nemlig indføres i Danmark
>uden yderligere momsafregning.

Ak ja - det ville nu være dejligt hvis folk tjekkede deres facts lidt
mere. Det gælder ganske rigtigt for de fleste varer og også for brugte
MC'er - Men _ikke_ for nye køretøjer i EU, der skal betales moms i
_brugerlandet_ altså DK, til gengæld får man så refunderet den tyske
moms.

Som nye køretøjer regnes alt der er under 6 mdr. gammelt eller har
under 6.000 km på uret.

--
-Michael

Fra : N/A

Dato : 13-03-04 13:50

Fra : MKS - 74

Dato : 13-03-04 13:50

On Sat, 13 Mar 2004 12:30:44 +0100, "Intet Navn"

http://citizens.eu.int/da/da/gf/bg/be/gi/66/giitem.htm

--
-Michael

Fra : Henrik Nielsen - Rap~

Dato : 13-03-04 12:49

Tjaah, som det kan læses er det hele lige omvendt. Det er tyskerne der kan
spare penge ved at købe ny MC i DK... De er ofte billigere her (uden
afgift), netop pga. afgiften, hvor mange fabrikker sælger lidt billigere til
DK...

Ja, det er en indviklet verden :-/

--
Mvh.
Henrik

Fjern x i mailadr. ved svar på mail.

Fra : MKS - 74

Dato : 13-03-04 13:13

On Sat, 13 Mar 2004 12:49:29 +0100, "Henrik Nielsen - RaptorMC.dk"
<xng@post.cybercity.dk> wrote:

> [...]
>spare penge ved at købe ny MC i DK... De er ofte billigere her (uden
>afgift), netop pga. afgiften, hvor mange fabrikker sælger lidt billigere til

Det er rigtigt - men værd at bemærke at det ikke gælder for alle
modeller. Det vil helt typisk gælde for en Suzuki-mellemklasse model,
da Reinhardt øjensynligt stadig kan opnå nogle rabatter hos
Suzuki-Japan, for mange Honda'er og andre mærker også derimod kan det
være ligeså billigt at købe i D. eller UK, hvor listepriser ikke
nødvendigvis er salgspriser for nye MC'er som det er i DK. For at
forhindre denne reeksport har de forskellige importører førhen
forlangt ekstra for modeller der blev solgt uden afgift (op til
10.000) som man så kunne få igen ved indreg. i DK - ikke helt klar
over hvordan det ligger idag, for det er vist ikke ganske i
overensstemmelse med Lex-EU.

>Ja, det er en indviklet verden :-/

Nobody ever promised it was going to be easy....noget helt andet er at
det at T&S tydeligvis vurderer nogle køretøjer helt i skoven også kan
bruges den anden vej, nemlig til eksport i forbindelse med de nye
regler, mest for biler men der er også et par MC-modeller (hvem regner
først ud hvilke disse er ?? ).

--
-Michael

Fra : Svend Bondorf

Dato : 17-03-04 11:06

Lige lidt procentregnings-pedanteri:

"Anders Vind Ebbesen" <usenet@ebbesen.org> wrote in message news:<4052301e$0$139> Da denne pris er incl. tysk moms på 16% og tysk indregistrering (vil jeg
> tro) skal dette trækkes fra:
>
> 43200 * 84% = 36290.

Det er ikke helt rigtigt. Hvis momsen er 16% bliver prisen uden moms:

43200 / 116% = 37241

I dette tilfælde er der kun små 1000 kr. til forskel. Petitesser,
måske, men jo større procentsats desto større forskel.

/Svend