|
| tjek af cb400n Fra : Berthil Forrest |
Dato : 12-03-04 14:50 |
|
Hejsa
Var ved mekaniker i dag og få tjekket subj. ( '87, 58.000 km) før køb. Den
havde følgende fejl:
Lyd fra knastkæde
Lyd fra ventiler (mente de...)
Utæt for- og baggaffel
Baghjulslejer nedslidte
Kæde og tandhjul nedslidte
Bremseskiver og -klodser nedslidte
For- og bagdæk nedslidte
På efterhånd er jeg sgu glad for at jeg ikke postede 13.000 kr i cyklen -
det kunne vist godt være blevet et dyrt bekendtskab
Testen kostede dog 450 hvilket jeg synes er lidt pebret.
Min pointe er egentligt bare, at det vist godt kan betale sig at give nogle
skillinger for at få tjekket cyklen før man køber, hvis man ligesom mig ikke
er en mc-haj
-Berthil
| |
Tommy Fer (12-03-2004)
| Kommentar Fra : Tommy Fer |
Dato : 12-03-04 16:48 |
|
"Berthil Forrest" <berthil@vip.cybercity.dk> skrev i en meddelelse
news:c2sf5g$jfa$1@news.cybercity.dk...
> Hejsa
>
> Var ved mekaniker i dag og få tjekket subj. ( '87, 58.000 km) før køb.
Den
> havde følgende fejl:
Eller 158.000 km???
>
> Lyd fra knastkæde
> Lyd fra ventiler (mente de...)
> Utæt for- og baggaffel
> Baghjulslejer nedslidte
> Kæde og tandhjul nedslidte
> Bremseskiver og -klodser nedslidte
> For- og bagdæk nedslidte
>
> På efterhånd er jeg sgu glad for at jeg ikke postede 13.000 kr i cyklen -
> det kunne vist godt være blevet et dyrt bekendtskab
>
> Testen kostede dog 450 hvilket jeg synes er lidt pebret.
Hmm, hvorlænge brugte mekanikeren på det?
Jeg ville kunne havde gået 2 gange rundt om cyklen stående i tomgang og sagt
det samme... Hmm, jeg er klar på at gøre det for 200 næste gang ;)
>
> Min pointe er egentligt bare, at det vist godt kan betale sig at give
nogle
> skillinger for at få tjekket cyklen før man køber, hvis man ligesom mig
ikke
> er en mc-haj
Ja, især når man kigger på cykel i den ende af skalaen du gør.. billig /
meget gammel. Tror ikke du skal forvente at finde en cykel i den prisklasse
uden du skal ofre nogen penge på den.
mvh Tommy Fer
| |
Armand (13-03-2004)
| Kommentar Fra : Armand |
Dato : 13-03-04 12:10 |
|
"Tommy Fer" <tommyfer@dkfritidmotorcykel.dk> skrev i en meddelelse
news:c2sm3h$123b$1@news.cybercity.dk...
>
> "Berthil Forrest" <berthil@vip.cybercity.dk> skrev i en meddelelse
> news:c2sf5g$jfa$1@news.cybercity.dk...
> >
> > Min pointe er egentligt bare, at det vist godt kan betale sig at give
> > nogle skillinger for at få tjekket cyklen før man køber, hvis man
ligesom mig
> > ikke er en mc-haj
>
> Ja, især når man kigger på cykel i den ende af skalaen du gør.. billig /
> meget gammel.
Jakob Barfoed "opfandt" for længe siden omtrens samme, men yderst sikre
metode til at gardere sig mod dårlige knaster i en potentiel GSXF!
På den anden side, så skal men ikke vurdere særligt mange emner på den måde
førend at man kan mærke at dét også løber op!
> Tror ikke du skal forvente at finde en cykel i den prisklasse uden du skal
ofre
> nogen penge på den.
Man burde nu også selv kunne konstantere de simpleste ting á:
- Bremseskivens/-klodsernes nedslidning
- dækslitage
- kædens tilstand
- olielækager
:-|
Find et af Bagers jævnligt genindsendte indlæg omkring hvad man selv
skal/kan kontrollere, og bliv meget mere klog!
Omkring mislyde:
Hvis man selv skulle sælge en motorcykel, ville man så ikke sørge for at den
var serviceret således at der ikke var alskens mislyde og synlige fejl?
Hvis en salgsklar(?) motorcykel hár tydelig motor-mislyde, er det således
ikke tænkeligt at dé ikke er til "bare lige at justere", som sælger sikkert
vil bortforklare (hvorfor har han så ikke selv "bare lige"?) - Jo!
Køb aldrig(!) en model der har mislyde i motoren - Ryg direkte videre til
emne #2 ! :-|
--
Armand.
(der ikke kan lade være med at tænke på hvordan dommen mon havde lydt over
en bedaget CB-four)
| |
Kenn H. Jensen (12-03-2004)
| Kommentar Fra : Kenn H. Jensen |
Dato : 12-03-04 17:06 |
|
"Berthil Forrest" skrev i meddelelsen news:c2sf5g$jfa$1@news.cybercity.dk...
> Testen kostede dog 450 hvilket jeg synes er lidt pebret.
>
> Min pointe er egentligt bare, at det vist godt kan betale sig at give
nogle
> skillinger for at få tjekket cyklen før man køber, hvis man ligesom mig
ikke
> er en mc-haj
Hvor lang tid var mekanikeren om det?
Det er ingen skam at køre den på værksted for kontrol som her. Men det er en
skam ikke at gøre det, og senere finde ud af at man har købt katten i
sækken
Jeg syntes de 450,- er godt givet ud.
--
Med venlig hilsen
Kenn H. Jensen - SV650S ´00
www.svrider.dk
http://www.dfmc.dk/?id=271
| |
Berthil Forrest (12-03-2004)
| Kommentar Fra : Berthil Forrest |
Dato : 12-03-04 17:12 |
|
"Kenn H. Jensen" <kenn@nospam.dk> wrote in message
news:4051dfdd$0$10828$edfadb0f@dtext01.news.tele.dk...
> Hvor lang tid var mekanikeren om det?
Han ville ikke have at jeg var der mens han tjekkede (i sig selv lidt
suspekt...), men de havde cyklen i to timer. Jeg tvivler dog på at det tog
dem 2 timer
Ud over de nævnte ting i mit første indlæg, lavede de også en
kompressionstest... Tager det lang tid?
Jeg er glad for at jeg fik den tjekket, men næste gang bliver det et andet
sted...
-Berthil
| |
Kenn H. Jensen (12-03-2004)
| Kommentar Fra : Kenn H. Jensen |
Dato : 12-03-04 17:28 |
|
"Berthil Forrest" skrev i meddelelsen
news:c2sngo$150t$1@news.cybercity.dk...
> Han ville ikke have at jeg var der mens han tjekkede (i sig selv lidt
> suspekt...), men de havde cyklen i to timer. Jeg tvivler dog på at det tog
> dem 2 timer
Tjahh, 2 timer, så havde det været dyrere
> Ud over de nævnte ting i mit første indlæg, lavede de også en
> kompressionstest... Tager det lang tid?
Næhh, tændrørene ud, skru testeren i et af hullerne, tryk på starteren.
Gentag på de resterende cylindre. Hvis der er pladsmangel kan det tage lidt
længere tid, da man så evt. skal have tanken af. Anslået tid, ca 10 min.
> Jeg er glad for at jeg fik den tjekket, men næste gang bliver det et andet
> sted...
Det kunne da være en god ide for evt. at sammenligne, eller hvis du føler
dig utryg ved dette værksted. Valg af værksted handler i allerhøjeste grad
om tillid.
--
Med venlig hilsen
Kenn H. Jensen - SV650S ´00
www.svrider.dk
http://www.dfmc.dk/?id=271
| |
Armand (13-03-2004)
| Kommentar Fra : Armand |
Dato : 13-03-04 12:11 |
|
"Kenn H. Jensen" <kenn@nospam.dk> skrev i en meddelelse
news:4051e517$0$10855$edfadb0f@dtext01.news.tele.dk...
>
> Næhh, tændrørene ud, skru testeren i et af hullerne, tryk på starteren.
> Gentag på de resterende cylindre. Hvis der er pladsmangel kan det tage
lidt
> længere tid, da man så evt. skal have tanken af. Anslået tid, ca 10 min.
Ting ta'r tid!
Jeg vil påstå at du ikke vil kunne skifte tændrør på en to-cylindret på
under et kvarter (fremskafning af værktøj og oprydning incl.) :-|
--
Armand.
| |
Kenn H. Jensen (13-03-2004)
| Kommentar Fra : Kenn H. Jensen |
Dato : 13-03-04 13:52 |
|
"Armand" skrev i meddelelsen news:c2uqet$rfv$14@news.cybercity.dk...
> Ting ta'r tid!
> Jeg vil påstå at du ikke vil kunne skifte tændrør på en to-cylindret på
> under et kvarter (fremskafning af værktøj og oprydning incl.) :-|
Ja, du har egentlig ret. Det afhænger meget af modellen. Jeg fik lavet en
test hos Brdr. Stevns engang på en 2 cyl. maskine, men det var en af de
nemme. Det tog max 10 min. fra han hentede værtøj til det var på plads igen.
På andre, f.eks. min SVer dervil jeg ikke tage din udfordring op Der er
noget med en tank og en køler der er i vejen.
--
Med venlig hilsen
Kenn H. Jensen - SV650S ´00
www.svrider.dk
http://www.dfmc.dk/?id=271
| |
Lars T. Thomsen (13-03-2004)
| Kommentar Fra : Lars T. Thomsen |
Dato : 13-03-04 17:46 |
|
>> Næhh, tændrørene ud, skru testeren i et af hullerne, tryk på
>> starteren. Gentag på de resterende cylindre. Hvis der er pladsmangel
>> kan det tage lidt længere tid, da man så evt. skal have tanken af.
>> Anslået tid, ca 10 min.
>
> Ting ta'r tid!
> Jeg vil påstå at du ikke vil kunne skifte tændrør på en to-cylindret
> på under et kvarter (fremskafning af værktøj og oprydning incl.) :-|
Dét tror jeg også! - Specielt, hvis man ikke kender modellen.
Om ikke andet, så kan man vel lave en lynhurtig (læs: simpel, relativ og
upræcis) kompressionstest, ved at trille MC'en op på toppen af en bakke,
sluk den på dødmandsknappen, sæt i det højeste gear og lad den og fører
trille stødt og roligt ned. Derved opleves kompressionsfaserne på cylinderne
som periodiske opbremsninger, hvis alle opbremsningerne ikke føles "ens", så
kunne det tyde på, at een af cylinderne har dårligere kompressionsevne.
Metoden giver ikke en nøjagtig kendskab til motorens kompression og deraf om
kompressionen er indenfor det tilladte. Men den kan vel bruges til at
sammenligne kompressionerne, hvilket velsagtens alligevel kan blive til
værdifuld information?
Hilsen
Lars
| |
Armand (13-03-2004)
| Kommentar Fra : Armand |
Dato : 13-03-04 18:30 |
|
"Lars T. Thomsen" <ltth00@acoustics.auc.brige> skrev i en meddelelse
news:c2vdud$7c1$1@sunsite.dk...
> >>
> Om ikke andet, så kan man vel lave en lynhurtig (læs: simpel, relativ og
> upræcis) kompressionstest, ved at trille MC'en op på toppen af en bakke,
> sluk den på dødmandsknappen, sæt i det højeste gear og lad den og fører
> trille stødt og roligt ned. Derved opleves kompressionsfaserne på
cylinderne
> som periodiske opbremsninger, hvis alle opbremsningerne ikke føles "ens",
så
> kunne det tyde på, at een af cylinderne har dårligere kompressionsevne.
Dét trick går ikke at bruge på en 180° twin hvor de to kompressioner vil
komme 180° forskudt ud af en arbejds-cyklus på 720°!
Dertil skal lige siges at den treventilede CB400/450 er en 360° twin hvorved
"ned af bakke-testen" vil kunne bruges på dén!
--
Armand.
| |
Armand (13-03-2004)
| Kommentar Fra : Armand |
Dato : 13-03-04 12:11 |
|
"Berthil Forrest" <berthil@vip.cybercity.dk> skrev i en meddelelse
news:c2sngo$150t$1@news.cybercity.dk...
>
> "Kenn H. Jensen" <kenn@nospam.dk> wrote in message
> news:4051dfdd$0$10828$edfadb0f@dtext01.news.tele.dk...
>
> > Hvor lang tid var mekanikeren om det?
>
> Han ville ikke have at jeg var der mens han tjekkede (i sig selv lidt
> suspekt...), men de havde cyklen i to timer. Jeg tvivler dog på at det tog
> dem 2 timer
2 timer?
En værkstedstime er på langt over 300,- :-|
Så måske at de har bon'et dig for 1½ time!?
Jeg finder ikke det horribelt på nogen måde - Prøv at gå ud og vask din
cykel og læg mærke til hvor hurtigt der løber tid på når man skal nusse
rundt omkring sådan en ting.
Han kunne jo også have forfulgt lyden for at konstantere om f.eks knasten
var nedslidt - Men så havde prisen først løbet op!!
Uden at man skal lægge for meget i det, så står manden også med et ansvar af
en størrelse, hvorved at han ikke (bør) tør at være for lemfældig omkring
kontrollen
> Ud over de nævnte ting i mit første indlæg, lavede de også en
> kompressionstest...
Hvilket tyder på at de li'godt hár været grundige!
> Tager det lang tid?
Til dét skal de i det mindste have værktøjet frem!
> Jeg er glad for at jeg fik den tjekket, men næste gang bliver det et andet
> sted...
Lad nu væ'r.
Du skal blot til at vænne dig til at slige ting koster penge, og især når
det drejer sig om motorcykler!
Du ville som fremmed sikkert ikke have fået det billigere andetsteds - Som
mangeårig stamkunde ville en mekaniker sikkert have gjort det for ½ eller
hel time, men aldrig gratis :-|
--
Armand.
| |
John Jensen (12-03-2004)
| Kommentar Fra : John Jensen |
Dato : 12-03-04 17:47 |
|
"Kenn H. Jensen" <kenn@nospam.dk> skrev i en meddelelse
news:4051dfdd$0$10828$edfadb0f@dtext01.news.tele.dk...
> "Berthil Forrest" skrev i meddelelsen
news:c2sf5g$jfa$1@news.cybercity.dk...
>
> > Testen kostede dog 450 hvilket jeg synes er lidt pebret.
> >
> > Min pointe er egentligt bare, at det vist godt kan betale sig at give
> nogle
> > skillinger for at få tjekket cyklen før man køber, hvis man ligesom mig
> ikke
> > er en mc-haj
>
> Hvor lang tid var mekanikeren om det?
>
> Det er ingen skam at køre den på værksted for kontrol som her. Men det er
en
> skam ikke at gøre det, og senere finde ud af at man har købt katten i
> sækken
>
> Jeg syntes de 450,- er godt givet ud.
> --
> Med venlig hilsen
> Kenn H. Jensen - SV650S ´00
Når man lige ser tallet så lyder det da af mange penge, men da de fleste
værksteder vel tager
fra 350,- og opefter i timen + moms, så synes jeg faktisk ikke det er så
galt, og kan også kun
tilslutte mig at pengene er givet godt ud, - ihverttilfælde på denne cykel.!
/ John
| |
|
|