> tror jeg prøver at købe delo´s 10-40w halvsyntetiske, så sparer man
> da de slanter
Hej Patrick
10W40 er fin. Bruger den en masse olie kan forbruget ned sættes med en lidt
tykkere olie. og 15W40 eller 20W50.
Husk pakning til bundskruen. Den har bestell nr 10002916. Suzuki har 14mm
bundprop. Du skal også bruge et oliefilter Bestell nr: 10050690 og en o-ring
til oliefilteret Bestell nr: 10050282
Du skifter olie således:
Kør motoren varm. Den skal være så varm du ikke kan røre ved blokken.
Stil den centralstøttebenet.
Løsen bundskruen med en ½" skralde du har sat til at dreje "mod uret" i
forvejen. Det kan være svært at vide hvilken vej der skal drejes når man
arbejder "oppe under" på motoren. Lad motoroilen løbe ud i noget
hensigtsmæssigt, som en 5L plastikdunk du har fjernet den ene side på. Louis
sælger også en smart dunk til formålet. Bestell nr: 10003622
Fjern dækslet til oliefilteret, og pil oliefilteret ud.
Lad GS'eren dryppe af 5-10min.
Monter bundprop med ny pakning. Skruen skal have ca. 4kg/M. Lad være med at
dreje den over. Du skruer i det bløde aluminium i bundkarret. Monter nyt
filter og o-ring.
Hæld olie på til "fuld mærket". Husk på en GS'er skal låget "LÆGGES" oven på
gevindet ved oliestandsudmåling, det skal ikke skrues i. Hvis oliedækslet
skrues i, kører din GS 500 E med for lav oliestand.
Start motoren og lad en køre nogle minutter. Hæld olie på til "fuld" mærket.
Kør ned på containerpladsen og aflever din brugte olie og vær glad.
Her grundreglerne for at få en GS 500 til at holde 100.000km
1: Overhold service intervallerne. Især olie og filterskift. Husk dæktryk og
kæde smøring!
2: Kør forsigtigt når den er kold, altså de første 5-10km, alt efter
udendørstemperatur. I en GS 500's tilfælde vil jeg sige max 5000rpm og halv
gas.
3: Undgå bundtræk. I en GS 500's tilfælde er det over halv gas ved under
3500rpm. Bundtræk er skadeligt for alle motorer, de skal have lov til at
spinde.
4: Er motoren varm skal du holde en under det røde område og ikke køre
kontinuert (over 10 minutter) med over 70% af de tilgængelige omdrejninger
(motorvej o.l.).
5: En GS'er bruger olie fra fabrikken af. Check oliestanden for hver 1000km.
Oliepinden skal IKKE skrues i, men lægges på gevindet. Brug gerne
Halvsyntetisk olie. Det er rigeligt fint. Mange begyndere kører en GS'er tør
for olie med motorhavari til følge. Ved hurtigt motorvejskørsel, så check
olien ved hver eller hver anden tankning.
Er motoren grundigt gennemvarm og i servicemæssig forsvarlig stand tager den
overhovedet ikke skade af en gang tæv, altså at få fuld hane og blive kørt
ud i gearene. Når den er kørt til.
--
Mojn Jens Bager Jensen
Honda CBR 600 F '94 og Suzuki DR 600 '85
Præsident for Polyteknisk MC Forening (PMC)
http://www.dkfritidmotorcykel.dk/?id=39