/ Forside / Interesser / Fritid / Motorcykler / Nyhedsindlæg
Login
Glemt dit kodeord?
Brugernavn

Kodeord


Reklame
Top 10 brugere
Motorcykler
#NavnPoint
dova 9238
pallenoc 4816
pallebhan.. 3536
masteraug.. 3050
nilsg 2382
jakjoe 2110
transor 2030
CLAN 1915
Sunowich 1420
10  3773 1345
Motorolie til gs500e
Fra : Patrick Westergaard


Dato : 11-03-04 21:29

Hej jeg skal til og lave et olieskift på min nyanskaffede mc

har fundet 2 mærker igennem internetbutikken louis.de som er henholdsvis

delo halvsyntetisk til 10 euro for 4 liter, hvilket virker ekstremt billigt
og spørgsmålet er om det er godt nok??

ellers har jeg kigget på castrol fuldsyntetisk som koster 40 euro for 4liter

begge er 10-40w

Patrick



 
 
Jacob Bunk Nielsen (11-03-2004)
Kommentar
Fra : Jacob Bunk Nielsen


Dato : 11-03-04 21:36

"Patrick Westergaard" <pwestetgaard@sol.dk> writes:

> Hej jeg skal til og lave et olieskift på min nyanskaffede mc
>
> har fundet 2 mærker igennem internetbutikken louis.de som er henholdsvis
>
> delo halvsyntetisk til 10 euro for 4 liter, hvilket virker ekstremt billigt
> og spørgsmålet er om det er godt nok??

Jeg ville vælge Delo 10w50 fuldsyntetisk (bestell nr. 10038906). Det
kører jeg selv med på min Bandit. Det koster 25 euro for 4 liter.

Hvis du kigger i manualen til din motorcykel vil du sikkert se at den
også fint kan køre på 10w50.

--
Jacob | ........@
Bandit 600 N | ......_[]-=*
www.bunk.cc | .....(o)Z_/(o)

Tue Jensen (11-03-2004)
Kommentar
Fra : Tue Jensen


Dato : 11-03-04 21:54

On Thu, 11 Mar 2004 21:28:44 +0100, Patrick Westergaard wrote:

> Hej jeg skal til og lave et olieskift på min nyanskaffede mc
>
> har fundet 2 mærker igennem internetbutikken louis.de som er henholdsvis
>
> delo halvsyntetisk til 10 euro for 4 liter, hvilket virker ekstremt billigt
> og spørgsmålet er om det er godt nok??
>
> ellers har jeg kigget på castrol fuldsyntetisk som koster 40 euro for 4liter
>
> begge er 10-40w
>
> Patrick

I vinters skiftede jeg olie for første gang på min GS500 og jeg spurgte
også til råde gennem gruppen. Svaret blev generelt; delo halvsyntetisk er
helt ok at bruge, ingen problem. Har du lyst til at bruge lidt ekstra på
olien så kan du købe fuldsyntetisk(kan også fås som delo). Folk har rådet
mig 50/50 til om det skulle være halv eller fuldsyntetisk.

HUSK ny bundpakning + bundprop

Hvis den dur er linket til tråden her:
http://groups.google.dk/groups?hl=da&lr=&ie=UTF-8&threadm=3f8b04f9%240%2428290%24ba624c82%40nntp04.dk.telia.net&rnum=1&prev=/groups%3Fq%3Dtue%2Bolie%2Bgs500%2Bgroup:dk.fritid.motorcykel%26hl%3Dda%26lr%3D%26ie%3DUTF-8%26group%3Ddk.fritid.motorcykel%26selm%3D3f8b04f9%25240%252428290%2524ba624c82%2540nntp04.dk.telia.net%26rnum%3D1

--
Mvh. Tue
http://www.dfmc.dk/?id389
http://home1.stofanet.dk/tuesj

Jacob Bunk Nielsen (11-03-2004)
Kommentar
Fra : Jacob Bunk Nielsen


Dato : 11-03-04 22:03

Tue Jensen <tuesj@SMUTstofanet.dk> writes:

> HUSK ny bundpakning + bundprop

Hvorfor ny bundprop?

--
Jacob | ........@
Bandit 600 N | ......_[]-=*
www.bunk.cc | .....(o)Z_/(o)

Tue Jensen (12-03-2004)
Kommentar
Fra : Tue Jensen


Dato : 12-03-04 10:12

On Thu, 11 Mar 2004 22:03:04 +0100, Jacob Bunk Nielsen wrote:

> Tue Jensen <tuesj@SMUTstofanet.dk> writes:
>
>> HUSK ny bundpakning + bundprop
>
> Hvorfor ny bundprop?

Undskyld, det er kopieret direkte fra tidligere tråd. Jeg tror at pionten
var at man med fordel kunne købe en ny bundprop med magnet.
Jeg skiftede heller ikke bundprop

--
Mvh. Tue
http://www.dfmc.dk/?id389
http://home1.stofanet.dk/tuesj

N/A (11-03-2004)
Kommentar
Fra : N/A


Dato : 11-03-04 22:05



Patrick Westergaard (11-03-2004)
Kommentar
Fra : Patrick Westergaard


Dato : 11-03-04 22:05


> I vinters skiftede jeg olie for første gang på min GS500 og jeg spurgte
> også til råde gennem gruppen. Svaret blev generelt; delo halvsyntetisk er
> helt ok at bruge, ingen problem. Har du lyst til at bruge lidt ekstra på
> olien så kan du købe fuldsyntetisk(kan også fås som delo). Folk har rådet
> mig 50/50 til om det skulle være halv eller fuldsyntetisk.
>
> HUSK ny bundpakning + bundprop
>

takker

tror jeg prøver at købe delo´s 10-40w halvsyntetiske, så sparer man da de
slanter

> Hvis den dur er linket til tråden her:
>
http://groups.google.dk/groups?hl=da&lr=&ie=UTF-8&threadm=3f8b04f9%240%2428290%24ba624c82%40nntp04.dk.telia.net&rnum=1&prev=/groups%3Fq%3Dtue%2Bolie%2Bgs500%2Bgroup:dk.fritid.motorcykel%26hl%3Dda%26lr%3D%26ie%3DUTF-8%26group%3Ddk.fritid.motorcykel%26selm%3D3f8b04f9%25240%252428290%2524ba624c82%2540nntp04.dk.telia.net%26rnum%3D1
>
> --
> Mvh. Tue
> http://www.dfmc.dk/?id389
> http://home1.stofanet.dk/tuesj



Jens Jacob Bager Jen~ (12-03-2004)
Kommentar
Fra : Jens Jacob Bager Jen~


Dato : 12-03-04 08:00

> tror jeg prøver at købe delo´s 10-40w halvsyntetiske, så sparer man
> da de slanter

Hej Patrick

10W40 er fin. Bruger den en masse olie kan forbruget ned sættes med en lidt
tykkere olie. og 15W40 eller 20W50.
Husk pakning til bundskruen. Den har bestell nr 10002916. Suzuki har 14mm
bundprop. Du skal også bruge et oliefilter Bestell nr: 10050690 og en o-ring
til oliefilteret Bestell nr: 10050282

Du skifter olie således:
Kør motoren varm. Den skal være så varm du ikke kan røre ved blokken.
Stil den centralstøttebenet.
Løsen bundskruen med en ½" skralde du har sat til at dreje "mod uret" i
forvejen. Det kan være svært at vide hvilken vej der skal drejes når man
arbejder "oppe under" på motoren. Lad motoroilen løbe ud i noget
hensigtsmæssigt, som en 5L plastikdunk du har fjernet den ene side på. Louis
sælger også en smart dunk til formålet. Bestell nr: 10003622
Fjern dækslet til oliefilteret, og pil oliefilteret ud.
Lad GS'eren dryppe af 5-10min.
Monter bundprop med ny pakning. Skruen skal have ca. 4kg/M. Lad være med at
dreje den over. Du skruer i det bløde aluminium i bundkarret. Monter nyt
filter og o-ring.
Hæld olie på til "fuld mærket". Husk på en GS'er skal låget "LÆGGES" oven på
gevindet ved oliestandsudmåling, det skal ikke skrues i. Hvis oliedækslet
skrues i, kører din GS 500 E med for lav oliestand.
Start motoren og lad en køre nogle minutter. Hæld olie på til "fuld" mærket.
Kør ned på containerpladsen og aflever din brugte olie og vær glad.

Her grundreglerne for at få en GS 500 til at holde 100.000km

1: Overhold service intervallerne. Især olie og filterskift. Husk dæktryk og
kæde smøring!
2: Kør forsigtigt når den er kold, altså de første 5-10km, alt efter
udendørstemperatur. I en GS 500's tilfælde vil jeg sige max 5000rpm og halv
gas.
3: Undgå bundtræk. I en GS 500's tilfælde er det over halv gas ved under
3500rpm. Bundtræk er skadeligt for alle motorer, de skal have lov til at
spinde.
4: Er motoren varm skal du holde en under det røde område og ikke køre
kontinuert (over 10 minutter) med over 70% af de tilgængelige omdrejninger
(motorvej o.l.).
5: En GS'er bruger olie fra fabrikken af. Check oliestanden for hver 1000km.
Oliepinden skal IKKE skrues i, men lægges på gevindet. Brug gerne
Halvsyntetisk olie. Det er rigeligt fint. Mange begyndere kører en GS'er tør
for olie med motorhavari til følge. Ved hurtigt motorvejskørsel, så check
olien ved hver eller hver anden tankning.

Er motoren grundigt gennemvarm og i servicemæssig forsvarlig stand tager den
overhovedet ikke skade af en gang tæv, altså at få fuld hane og blive kørt
ud i gearene. Når den er kørt til.

--
Mojn Jens Bager Jensen
Honda CBR 600 F '94 og Suzuki DR 600 '85
Præsident for Polyteknisk MC Forening (PMC)
http://www.dkfritidmotorcykel.dk/?id=39



yandog CB500 (12-03-2004)
Kommentar
Fra : yandog CB500


Dato : 12-03-04 10:45

Jens Jacob Bager Jensen <bager@nospam.dkfritidmotorcykel.dk> skrev:
>>
>Du skifter olie således:

>
>Monter bundprop med ny pakning.
>Skruen skal have ca. 4kg/M. Lad være med at
>dreje den over. Du skruer i det bløde
>aluminium i bundkarret. Monter nyt
>filter og o-ring.


>--
>Mojn Jens Bager Jensen
>Honda CBR 600 F '94 og Suzuki DR 600 '85
>Præsident for Polyteknisk MC Forening (PMC)
>http://www.dkfritidmotorcykel.dk/?id= 39


>Så er det bare jeg blir nødt til at vide:
hvorfor skal bundproppen skiftes. På min gamle Open Corsa fra 86
nåede jeg vist nok at skifte olie en enkelt gang inden jeg
krøllede den. Men jeg skiftede altså ikke bundproppen eller dennes
pakning (tror ikke der var nogen). Jeg spørg fordi jeg selv skal
til skifte på min CB500 og jeg havde ikke planer om at skifte prop.


med venlig
jannick

http://www.dfmc.dk/?id=496


Jens Jacob Bager Jen~ (12-03-2004)
Kommentar
Fra : Jens Jacob Bager Jen~


Dato : 12-03-04 11:04

>> Monter bundprop med ny pakning.
>> Så er det bare jeg blir nødt til at vide:
> hvorfor skal bundproppen skiftes.

Hej Jannick

Det skal den heller ikke. Det er pakningen til bundproppen der skal skiftes.

--
Mojn Jens Bager Jensen
Honda CBR 600 F '94 og Suzuki DR 600 '85
Præsident for Polyteknisk MC Forening (PMC)
http://www.dkfritidmotorcykel.dk/?id=39



Patrick Westergaard (12-03-2004)
Kommentar
Fra : Patrick Westergaard


Dato : 12-03-04 13:31

Så er delene bestilt

takker for hjælpen, men får lige hjælp af en mekaniker til at skifte olie på
den første gang, vil nødigt fucke noget op

Patrick



Søg
Reklame
Statistik
Spørgsmål : 177558
Tips : 31968
Nyheder : 719565
Indlæg : 6408908
Brugere : 218888

Månedens bedste
Årets bedste
Sidste års bedste