|
| Gearkasse olie Fra : Tue Jensen |
Dato : 11-03-04 18:56 |
|
Jeg vil skifte gearkasseolien på min Yamaha DT125LC og jeg har en masse
spørgsmål da det er første gang.
Er der andet jeg skal skifte i samme omgang? (Filter, pakninger?)
Vil "Transmissionsolie SAE 80W/90" fra biltema(36-2745) kunne bruges?
Hvor ofte skal/bør gearkasse olie blive skiftet?
Jeg regner også med at skifte bremsevæske på forbremsen(skive), men jeg
aner intet bremsevæske. Hvilken væske skal jeg bruge?
På forhånd tak!
--
Mvh. Tue
http://www.dfmc.dk/?id389
http://home1.stofanet.dk/tuesj
| |
Armand (11-03-2004)
| Kommentar Fra : Armand |
Dato : 11-03-04 20:41 |
|
"Tue Jensen" <tuesj@SMUTstofanet.dk> skrev i en meddelelse
news:1n8i4xhi930lw.11lnyqacwywq5$.dlg@40tude.net...
> Jeg vil skifte gearkasseolien på min Yamaha DT125LC og jeg har en masse
> spørgsmål da det er første gang.
> Er der andet jeg skal skifte i samme omgang? (Filter, pakninger?)
> Vil "Transmissionsolie SAE 80W/90" fra biltema(36-2745) kunne bruges?
NIX
Brug almindelig motorolie!
>
> Jeg regner også med at skifte bremsevæske på forbremsen(skive), men
> jeg aner intet bremsevæske. Hvilken væske skal jeg bruge?
Står det ikke indstøbt på dækslet til reservoiret??
--
Armand.
| |
Keep smiling (12-03-2004)
| Kommentar Fra : Keep smiling |
Dato : 12-03-04 10:05 |
|
> NIX
> Brug almindelig motorolie!
Det synes jeg lyder, som noget jeg gerne vil have uddybet; da jeg
netop har hældt 80 shell olie på DT 175, på baggrund af oplysninger
fra denne side.
| |
Armand (12-03-2004)
| Kommentar Fra : Armand |
Dato : 12-03-04 15:19 |
|
"Keep smiling" <berglarsen@hotmail.com> skrev i en meddelelse
news:c7e286ae.0403120104.5e05877a@posting.google.com...
> > NIX
> > Brug almindelig motorolie!
>
> Det synes jeg lyder, som noget jeg gerne vil have uddybet; da jeg
> netop har hældt 80 shell olie på DT 175, på baggrund af oplysninger
> fra denne side.
Gearkassen og koblingen er ikke anderledes end på alle firetaktsmotorcykler,
og dé kører med alm motorolie, så dét er også std. for en totagger, hvis
ikke ligefrem at du finder en singlegrade (á: SAE30) at hælde på!
Til min RGV siger den originale manual: "good quality SAE10W40 motoroil"
--
Armand,
| |
Henning (13-03-2004)
| Kommentar Fra : Henning |
Dato : 13-03-04 11:07 |
|
"Keep smiling" <berglarsen@hotmail.com> skrev i en meddelelse news:c7e286ae.0403120104.5e05877a@posting.google.com...
> > NIX
> > Brug almindelig motorolie!
>
> Det synes jeg lyder, som noget jeg gerne vil have uddybet; da jeg
> netop har hældt 80 shell olie på DT 175, på baggrund af oplysninger
> fra denne side.
Hvaffen side? Dette er Usenet.
Men det er ganske rigtigt, 'alle' 2T japanske MC'er skal have motorolie i gearkassen. Læs manualen: 10W30-10W40. Med Motorex syntetiske 2T gearolie 10W30 har jeg gode erfaringer mht koblings- og skifte-funktion.
Henning.
| |
Claus Rittig (13-03-2004)
| Kommentar Fra : Claus Rittig |
Dato : 13-03-04 12:02 |
|
"Henning" <henning@see.sig> skrev i en meddelelse
news:4052dd1c$0$67469$edfadb0f@dtext02.news.tele.dk...
> > > NIX
> > > Brug almindelig motorolie!
> >
> > Det synes jeg lyder, som noget jeg gerne vil have uddybet; da jeg
> > netop har hældt 80 shell olie på DT 175, på baggrund af oplysninger
> > fra denne side.
> Men det er ganske rigtigt, 'alle' 2T japanske MC'er skal have motorolie i
gearkassen. Læs manualen: 10W30-10W40. Med Motorex syntetiske 2T gearolie
10W30 har jeg gode erfaringer mht koblings- og skifte-funktion.
Det her er ganske sjov læsning...
Det er rigtigt nok at man skal læse manualen, men det er ikke rigtigt at
alle japanske 2T skal have "motorolie" i gearkassen!
I mange instruktionsbøger står der noget om ret vide rammer for
viskositeten, og da langt, langt de fleste 2T bruger gearolien til gear og
kobling, er det faktisk en rigtig god ide at bruge gear-olie i gearkassen.
Det ligger lissom lidt i betegnelsen, ikke? En gearkasse har bedst af
gearolie, og gearolie er typisk omkring SAE 80w. Selvfølgelig kan man hælde
SAE 10w40 på, men gearhjulene holder klart længst hvis man bruger SAE 80w
gearolie (jeg har set det handlet som "gear saver" i mc butikker).
Jeg bruger for det meste bare Bilka's billigste 10w40 i mine gamle
off-roadere, og skifter så olien lidt tit, men på mine racere tager jeg
ingen chancer, de får den fineste 80w.
Dog, hvis motorcyklen skal bruges når det er RIGTIG koldt, så kan en 80w
give besværlige/langsomme gearskift, og så må man skifte til 10W40 eller
sådan noget i vintermånederne.
Rittig
| |
Henning (13-03-2004)
| Kommentar Fra : Henning |
Dato : 13-03-04 13:04 |
|
"Claus Rittig" <ClausFUCKSPAMRittig@Hotmail.Com> skrev i en meddelelse news:c2up41$25ql$1@news.dansketelecom.com...
> Det er rigtigt nok at man skal læse manualen, men det er ikke rigtigt at
> alle japanske 2T skal have "motorolie" i gearkassen!
Jeg satte også alle i ''.
> I mange instruktionsbøger står der noget om ret vide rammer for
> viskositeten, og da langt, langt de fleste 2T bruger gearolien til gear og
> kobling, er det faktisk en rigtig god ide at bruge gear-olie i gearkassen.
> Det ligger lissom lidt i betegnelsen, ikke?
Joe. Men _bil_ gearolie kan være to forskellige ting. Den ene type til bagtøj, den anden til gearkasser med synkromeshringe. Ingen af de to typer er designet til at komme i nærheden af en kobling.
> Selvfølgelig kan man hælde
> SAE 10w40 på, men gearhjulene holder klart længst hvis man bruger SAE 80w
> gearolie (jeg har set det handlet som "gear saver" i mc butikker).
Se min post i dk.binaer.motor sub: Viskositet. En 80 gearolie svarer ca til en 30 motorlie.
Som nævnt bruger jeg en 10W30 '2T motorcykel gearolie'. Dvs en olie med den viskositet Yamaha's ingenører har designet efter, og med egenskaber tilpasset en gearkasse og våd kobling.
Henning.
| |
Claus Rittig (13-03-2004)
| Kommentar Fra : Claus Rittig |
Dato : 13-03-04 17:23 |
|
"Henning" <henning@see.sig> skrev i en meddelelse
news:4052f89e$0$67463$edfadb0f@dtext02.news.tele.dk...
> Joe. Men _bil_ gearolie kan være to forskellige ting. Den ene type til
bagtøj, den anden til gearkasser med synkromeshringe. Ingen af de to typer
er designet til at komme i nærheden af en kobling.
Jeg har faktisk ikke foreslået "bil"-olie. Jeg bruger en SAE 80w gearolie
beregnet til motorcykler. Okay, jeg HAR brugt en SAE 50/60 HD olie som vist
mest er tiltænkt biler, men den fungerer også fint som motorcykel-gear-olie.
> Se min post i dk.binaer.motor sub: Viskositet. En 80 gearolie svarer ca
til en 30 motorlie.
Jeg har desværre ikke adgang til binære grupper, da Danske Telekom siger de
kun bruges til ulovlig kopiering - ?!? - så kan du ikke give et link eller
en forklaring i stedet? Jeg kunne virkelig godt tænke mig at høre hvordan en
SAE 80 olie kommer til at svare til en SAE 30? Jeg kan afsløre at der er
synlig forskel på viskositeten af de to.
> Som nævnt bruger jeg en 10W30 '2T motorcykel gearolie'. Dvs en olie med
den viskositet Yamaha's ingenører har designet efter, og med egenskaber
tilpasset en gearkasse og våd kobling.
Fint nok. På racerbanerne (motocross) kan jeg fortælle dig at de fleste
Yamaha kørere jeg kender, bruger SAE 80 i gear/kobling. Det giver absolut
ingen problemer med koblingen, og er noget billigere end at skifte gearhjul.
Hvad mener du iøvrigt med "egenskaber tilpasset en gearkasse og våd
kobling"? Jeg har aldrig hørt om gearolier tilsat friktionsnedsættende
additiver, findes det?
Rittig
| |
Henning (13-03-2004)
| Kommentar Fra : Henning |
Dato : 13-03-04 21:58 |
|
"Claus Rittig" <ClausFUCKSPAMRittig@Hotmail.Com> skrev i en meddelelse news:c2vbsu$28lr$1@news.dansketelecom.com...
> Jeg har faktisk ikke foreslået "bil"-olie. Jeg bruger en SAE 80w gearolie
> beregnet til motorcykler.
Tror nok, at det er det samme, som bruges i bil-gearkasser. Og fex BMW, Guzzi, HD(?)...
> Jeg har desværre ikke adgang til binære grupper, da Danske Telekom siger de
> kun bruges til ulovlig kopiering - ?!? - så kan du ikke give et link eller
> en forklaring i stedet?
Prøver lige din hootmail. Jeg kan ikke huske, hvor jeg har diagrammet fra, men det er svjh en af olieproducenterne.
> Jeg kunne virkelig godt tænke mig at høre hvordan en
> SAE 80 olie kommer til at svare til en SAE 30? Jeg kan afsløre at der er
> synlig forskel på viskositeten af de to.
Gear og motorolie har bare viskositet angivet efter forskellige skalaer. Jeg aner ikke hvorfor.
> Fint nok. På racerbanerne (motocross) kan jeg fortælle dig at de fleste
> Yamaha kørere jeg kender, bruger SAE 80 i gear/kobling. Det giver absolut
> ingen problemer med koblingen, og er noget billigere end at skifte gearhjul.
Joda, og det er også derfor (og det med koblingen, min 4T MC kunne ikke lide et bestemt mærke syntetisk), jeg har valgt en olie, som producenten mener er særligt egnet. Fremfor en normal motorolie. Men egentlig burde det ikke være nødvendigt, da MC'ens gearkasse (iflg brugermanualen) er designet til at bruge almindelig motorolie. Ligesom 'alle' 4T MC. Ahvel, 2T gearolien er billigere pr liter, end det 4T olie jeg normalt har på lager.
> Hvad mener du iøvrigt med "egenskaber tilpasset en gearkasse og våd
> kobling"? Jeg har aldrig hørt om gearolier tilsat friktionsnedsættende
> additiver, findes det?
Må da indrømme, at jeg kun har været bilejer et par år. Så min viden mht olierne begrænser sig til da jeg skulle have noget til dens kasse. Og der var noget med friktionsnedsættende i det til bagtøj, som gjorde det uegnet til gearkassen.
Henning.
| |
Claus Rittig (13-03-2004)
| Kommentar Fra : Claus Rittig |
Dato : 13-03-04 22:53 |
|
"Henning" <henning@see.sig> skrev i en meddelelse
news:405375f6$0$67446$edfadb0f@dtext02.news.tele.dk...
> > Jeg har faktisk ikke foreslået "bil"-olie. Jeg bruger en SAE 80w
gearolie
> > beregnet til motorcykler.
> Tror nok, at det er det samme, som bruges i bil-gearkasser. Og fex BMW,
Guzzi, HD(?)...
Ikke HD.
Heller ikke de andre iøvrigt, jeg tror nok den olie jeg bruger er specielt
til 2T.
> > Jeg kunne virkelig godt tænke mig at høre hvordan en
> > SAE 80 olie kommer til at svare til en SAE 30? Jeg kan afsløre at der er
> > synlig forskel på viskositeten af de to.
>
> Gear og motorolie har bare viskositet angivet efter forskellige skalaer.
Jeg aner ikke hvorfor.
Det var dog interessant! Men jeg er næsten sikker på at der ER forskel på
"tykkelsen". Men det kan jeg be/afkræfte efter mit næste olieskift.
> Ahvel, 2T gearolien er billigere pr liter, end det 4T olie jeg normalt har
på lager.
Nåh, jeg tror nu det er noget i den dyre ende jeg bruger her...
Rittig
| |
Armand (13-03-2004)
| Kommentar Fra : Armand |
Dato : 13-03-04 18:08 |
|
"Henning" <henning@see.sig> skrev i en meddelelse
news:4052f89e$0$67463$edfadb0f@dtext02.news.tele.dk...
>
> Se min post i dk.binaer.motor sub: Viskositet. En 80 gearolie svarer ca
til en 30 > motorolie.
OK. Dét sætter jo ligesom mine (viskositets)argumenter på plads.
Jeg vil vedstå at netop den af mig omtalte 80/90'er Olie fra Bel-Ray er
rimeligt tynd i det; men ellers genkender jeg klassisk 80'er olie til
bagtøjer som noget trægt stads at få hældt ned igennem så lille et hul,
hvilket ikke helt går i tråd med din tabel :-/
--
Armand.
| |
Armand (13-03-2004)
| Kommentar Fra : Armand |
Dato : 13-03-04 13:45 |
|
"Claus Rittig" <ClausFUCKSPAMRittig@Hotmail.Com> skrev i en meddelelse
news:c2up41$25ql$1@news.dansketelecom.com...
> "Henning" <henning@see.sig> skrev i en meddelelse
> news:4052dd1c$0$67469$edfadb0f@dtext02.news.tele.dk...
>
> Det her er ganske sjov læsning...
> Det er rigtigt nok at man skal læse manualen, men det er ikke rigtigt at
> alle japanske 2T skal have "motorolie" i gearkassen!
> I mange instruktionsbøger står der noget om ret vide rammer for
> viskositeten, og da langt, langt de fleste 2T bruger gearolien til gear og
> kobling, er det faktisk en rigtig god ide at bruge gear-olie i gearkassen.
> Det ligger lissom lidt i betegnelsen, ikke?
"Gear" betyder ikke gear, det betyder tandhjul!
Og er beregnet til fast indkoblede tandhjul, som i bagtøj og maskineri.
Gearkassen har til forskel en bevægelse á skiftefunktion og kan derfor
tænkes at blive påvirket af den tykkere olie
Pågældende to-tagger motor har udover gearkassen også en "våd"
oliebadskobling og på samme måde som især for tynd olie kan påvirke
koblingen på firetaktere med våd kobling finder jeg det tænkeligt at den
tykkere 80'er-olie vil kunne påvirke tilkoblingen på samme måde som for høj
oliestand gør (fedter) :-/
> .....på mine racere tager jeg ingen chancer, de får den fineste 80w.
> Dog, hvis motorcyklen skal bruges når det er RIGTIG koldt, så kan en 80w
> give besværlige/langsomme gearskift, og så må man skifte til 10W40 eller
> sådan noget i vintermånederne.
Og du kan slet ikke mærke nogen forskel på 80'er hhv. 10W40 i
sommermånederne??
--
Armand.
| |
Claus Rittig (13-03-2004)
| Kommentar Fra : Claus Rittig |
Dato : 13-03-04 17:29 |
|
"Armand" <armand@mcSTREGchaufførerne.dk> skrev i en meddelelse
news:c2v3ts$14sm$1@news.cybercity.dk...
> "Gear" betyder ikke gear, det betyder tandhjul!
> Og er beregnet til fast indkoblede tandhjul, som i bagtøj og maskineri.
> Gearkassen har til forskel en bevægelse á skiftefunktion og kan derfor
> tænkes at blive påvirket af den tykkere olie
Så er det sgu noget underligt noget at udvikle til motorcykler
Okay, der findes da motorcykler med bagtøj, meeen...
Nej, den "gear saver" olie jeg taler om, er til motorcykler. Jeg nævnte også
at jeg har set det i motorcykelforretninger, ikke? Og ja, gear betyder
tandhjul, og sådan nogle er der i en motorcykelgearkasse. Jeg har set
Bel-Ray laver en, men jeg går ud fra alle oliefirmaer har gear-olie til
motorcykler på programmet?
> Pågældende to-tagger motor har udover gearkassen også en "våd"
> oliebadskobling og på samme måde som især for tynd olie kan påvirke
> koblingen på firetaktere med våd kobling finder jeg det tænkeligt at den
> tykkere 80'er-olie vil kunne påvirke tilkoblingen på samme måde som for
høj
> oliestand gør (fedter) :-/
Tjah, det har ikke været et problem på mine cykler, eller på vennernes. Den
jeg bruger nu reklamerer med "flere VM sejre", men det kan jo være de
pågældende verdensmestre ikke lige var opmærksomme på at deres gearskift var
træge, og deres kobling gled
> Og du kan slet ikke mærke nogen forskel på 80'er hhv. 10W40 i
> sommermånederne??
Det tror jeg ikke. Måske? Jeg har ikke lagt mærke til det, ihvertfald.
Rittig
| |
Armand (13-03-2004)
| Kommentar Fra : Armand |
Dato : 13-03-04 12:08 |
|
"Henning" <henning@see.sig> skrev i en meddelelse
news:4052dd1c$0$67469$edfadb0f@dtext02.news.tele.dk...
>
> "Keep smiling" <berglarsen@hotmail.com> skrev i en meddelelse
news:c7e286ae.0403120104.5e05877a@posting.google.com...
> > > NIX
> > > Brug almindelig motorolie!
> >
> > Det synes jeg lyder, som noget jeg gerne vil have uddybet; da jeg
> > netop har hældt 80 shell olie på DT 175, på baggrund af oplysninger
> > fra denne side.
>
> Hvaffen side? Dette er Usenet.
Jeg har måske kommet til at oplyse at Bel-Rays syntetiske 80/90 gearolie som
velegnet i de YSR 80'ere som vi racer nogle unger med her i byen :-/
--
Armand.
| |
Martin Sørensen (12-03-2004)
| Kommentar Fra : Martin Sørensen |
Dato : 12-03-04 15:03 |
|
>> Jeg vil skifte gearkasseolien på min Yamaha DT125LC og jeg har en
>> masse spørgsmål da det er første gang.
>> Er der andet jeg skal skifte i samme omgang? (Filter, pakninger?)
>> Vil "Transmissionsolie SAE 80W/90" fra biltema(36-2745) kunne bruges?
> NIX
> Brug almindelig motorolie!
Når det udelukkende er gearkassen der skal smøres, betyder det så ret
meget?
Nu ved jeg selvfølgeligt ikke om koblingen også ligger i olien, for så
er det en anden sag.
--
signing off.. Martin Sørensen
| |
Tue Jensen (13-03-2004)
| Kommentar Fra : Tue Jensen |
Dato : 13-03-04 14:26 |
|
On Thu, 11 Mar 2004 18:55:58 +0100, Tue Jensen wrote:
> Jeg vil skifte gearkasseolien på min Yamaha DT125LC og jeg har en masse
> spørgsmål da det er første gang.
> Er der andet jeg skal skifte i samme omgang? (Filter, pakninger?)
> Vil "Transmissionsolie SAE 80W/90" fra biltema(36-2745) kunne bruges?
> Hvor ofte skal/bør gearkasse olie blive skiftet?
>
> Jeg regner også med at skifte bremsevæske på forbremsen(skive), men jeg
> aner intet bremsevæske. Hvilken væske skal jeg bruge?
>
> På forhånd tak!
Det vil sige, alm. motorolie(10w30-10w40) er det ligemeget om det er
halvsyntetisk eller fuldsyntetisk?
Er der filter der skal skiftes?
--
Mvh. Tue
http://www.dfmc.dk/?id389
http://home1.stofanet.dk/tuesj
| |
|
|