A4/A2 kontra alm. bolte
Fra : brobaek

Dato : 11-03-04 12:47

For at blæse lidt til tidligere tiders ild om forskelle på alm. bolte og
A2/A4 bolte har jeg et lille spørgsmål.

Under klargøring af min CX'er så jeg, at den bolt som holder bagdæmperen er
blevet udskiftet med en stang skruegeving i samme længde og med en bolt
spændt i enden. Bolten er så blevet spændt for hårdt, og derfor er gevindet
blevet smadret. Dette har en tidligere ejer så løst på den simple måde, at
han har mast en mindre møtrik over gevindet.

Nå, da jeg ikke er helt sikker på denne løsnings styrke vil jeg selvfølgelig
udskifte med en bolt (m. gevind på ca. 3 cm.). Jeg vil helst bruge A4 bolte,
men fandt ud af på tidligere indlæg at A4 bolte er mindre stærkt end alm.
bolte.
Bagdæmeren ligger jo nok et pænt tryk på bolten, så bør jeg benytte A4 eller
alm. ?

Iøvrigt, mellem bolte og motorblok er det ligegyldigt om man bruger
kobberfedt eller molykotefedt ?

Mvh
Martin

Fra : Armand

Dato : 11-03-04 20:07

"brobaek" <martinnews@browi.dk> skrev i en meddelelse
> [...]
> blevet udskiftet med en stang skruegeving i samme længde og med en bolt
> spændt i enden. Bolten er så blevet spændt for hårdt, og derfor er

Øh?
Taler vi om den "bolt-tap" som er svejst på stel og/eller bagsvinger?

Principielt må man ikke svejse på stellet/-komponenter

--
Armand.

Fra : brobaek

Dato : 12-03-04 22:49

Armand wrote:
> "brobaek" <martinnews@browi.dk> skrev i en meddelelse

> Øh?
> Taler vi om den "bolt-tap" som er svejst på stel og/eller bagsvinger?
>
> Principielt må man ikke svejse på stellet/-komponenter

Hej Armand,
der stikker en stang gevind 5 cm. udfra stellet. Dette gevind er i enden
(den væk fra stellet) smadret næsten helt glat. Umiddelbart forestiller jeg
mig, at dette gevind er en stang skruegevind skruet ind i en "fastmonteret"
møtrik i stellet og med en møtrik yderst - men jeg er måske helt forkert på
den ?

Det er lidt svært at se, at da der på indersiden af stellet er sat en "dut"
på, så man ikke kan se om gevindet den er fastsvejset eller blot skruet fast
(og jeg vil helst vente med at hive bagdæmperen af, til jeg har en løsning).

Derfor ville jeg blot udskifte stangen med en 5 cm. bolt. Men selvfølgelig,
hvis der _er_ tale om en fastsvejst møtrik i stellet, så er det vel bedre at
udskifte gevind-stangen men en ny gevind-stang, da for hårdt moment så vil
ødelægge gevindet yderst (ligesom nu) og ikke møtrikken i stellet.

Mvh
Martin

Fra : Armand

Dato : 13-03-04 11:27

> [...]
"fastmonteret"
> møtrik i stellet og med en møtrik yderst - men jeg er måske helt forkert

Jup!

> Det er lidt svært at se, at da der på indersiden af stellet er sat en
"dut"
> på, så man ikke kan se om gevindet den er fastsvejset eller blot skruet
fast

= Stelrøret er boret helt igennem og tappen er svejst på begge sider!

> (og jeg vil helst vente med at hive bagdæmperen af, til jeg har en
løsning).

Hvis man er så bange for at skrue, et man end ikke lige løsner den ene
støddæmper og kigger ind bag, så kommer det nok til at tage lang tid :-|

> [...]
> udskifte gevind-stangen men en ny gevind-stang, da for hårdt moment så vil
> ødelægge gevindet yderst (ligesom nu) og ikke møtrikken i stellet.

Tappen er som en bolt med "bryst", derved at det ikke er fordelagtigt at der
er gevind inde hvor støddæmperen er monteret (=lettere nedslidning)!
Traditionelt er gevindet ganske fint, og dét er en detalje som
"hjemme-forskruere" ofte overser og derfor kvadrer gevindet ved at mose en
møtrik med (kun) passende diameter på
Som jeg læser det tyder det på at dette er sket én gang på din, og at sagen
er reddet ved at der er skåret et mindre (=diameter) gevind på resterne -
Som så også er gået til nu :-/

Dermed står du med renovation #2 nu, og som smed ville jeg nok begynde at
tænke på at udskifte tappen helt denne gang - Selvfølgelig ihukommende:
"> > Principielt må man ikke svejse på stellet/-komponenter"
Men det er ikke for tøsedrenge :-|

--
Armand.

Fra : brobaek

Dato : 16-03-04 23:04

Armand wrote:

> = Stelrøret er boret helt igennem og tappen er svejst på begge sider!

Jep, du har helt ret...

> Hvis man er så bange for at skrue, et man end ikke lige løsner den ene
> støddæmper og kigger ind bag, så kommer det nok til at tage lang tid
> :-|

Jeg er egentlig ikke bange for at skrue, men snarere for at stå uden mc. Da
jeg opdagede fejlen smurte jeg lidt locktite på og monterede møtrikken igen.
Men med den smule gevind der er tilbage ville jeg bare vente med at pille
mere indtil jeg havde en løsning parat.

> [...]
> begynde at tænke på at udskifte tappen helt denne gang - Selvfølgelig
> ihukommende: "> > Principielt må man ikke svejse på

Den tidl. ejer har ikke skåret en mindre gevind (tror jeg - 10 mm. er vist
originalt). Han har bare most møtrikken på "stangen" og derved lavet et
delvist nyt (10mm) gevind. Derfor kan jeg muligvis redde det, som du jo
nævner, ved at skære ned (til 8mm).

Hvis jeg skærer gevindet ned til 8mm er det så forsvarligt eller bør jeg
foretage den store operation og få en svejser til at svejse nyt gevind/tap
på stellet ?

Mvh
Martin

Fra : Armand

Dato : 17-03-04 17:16

> [...]
> foretage den store operation og få en svejser til at svejse nyt gevind/tap

Prøv da blot at gi' den et nyt gevind og hold så efterfølgende øje med den -
Alternativet fordrer nærmest en vinteropstaldning :-/

Fil med følelse først alle "rynkerne" væk over hele fladen og mål så efter
om ikke at tappen er nær de 8mm Ø - Først når den er pænt rund og tæt på de
8 mm (bor gevindet ud af en møtrik med et 8mm bor og brug så dén som
test-værktøj!) kan man skære det nye M8-gevind!

--
Armand.

Fra : brobaek

Dato : 17-03-04 22:03

Armand wrote:
> [...]
> og tæt på de 8 mm (bor gevindet ud af en møtrik med et 8mm bor og
> brug så dén som test-værktøj!) kan man skære det nye M8-gevind!

Perfekt - det lyder lidt simplere end den anden mulighed. Og ja, jeg ville
være temmelig bitter hvis den skulle til at svejses nu hvor den lige er
klargjort efter vinteren...

Tak for hjælpen - rart med nogle gode råd fra en fagmand...

Mvh
Martin

Fra : Armand

Dato : 18-03-04 15:59

> [...]
> klargjort efter vinteren...
> Tak for hjælpen - rart med nogle gode råd fra en fagmand...

Ultimativt (midt under ferien, eller for den sags skyld midt under sæson'en)
kan man nødreparere ved at lægge en tykkere spændskive over tappen og give
enden af tappen+skive en svejseklat - Faktisk kan man bortslibe og
genpåsvejse således temmeligt mange gange

--
Armand.

Fra : brobaek

Dato : 19-03-04 10:17

Armand wrote:
> [...]
> tappen og give enden af tappen+skive en svejseklat - Faktisk kan man
> bortslibe og genpåsvejse således temmeligt mange gange

God ide - måske skulle jeg oven i købet lige få en svejser til at lægge en
svejseklat i enden at "det nye" 8mm gevind/møtrik for at sikre lidt ekstra -
de 2 færre mm. gevind medfører vel, at der kun kan spændes med en ca. 20-25
nm istedet for 30-35 nm (et gæt).

Mvh
Martin

Fra : Armand

Dato : 19-03-04 15:50

> [...]
ekstra -
> de 2 færre mm. gevind medfører vel, at der kun kan spændes med en ca.

Rigtigt nok; men der skulle nu heller ikke være nogen påvirkninger af
betydning lige dér :-/
Hvis det er helt rigtigt skal støddæmperen spændes hårdt imod bagsiden af
tappen (á en skive dér), således at givne små rotationer/vrid under
svingerens bevægelser optages af gummi-mellemstykket i støddæmperens øje -
Men dét er vist en overdreven detalje på den aldrende motorcykel, hvorpå du
givetvis ikke kan mærke forskel på affjedringen hvad enten monteringen er
fast eller løs :-|

--
Armand.

Fra : brobaek

Dato : 19-03-04 17:42

Armand wrote:

> [...]
> overdreven detalje på den aldrende motorcykel, hvorpå du givetvis
> ikke kan mærke forskel på affjedringen hvad enten monteringen er fast

Det var såmænd mest for at møtrikken ikke skulle blive "rystet løs" - men
jeg kan selvfølgelig blot efterstramme efter et par ture for at checke, om
den er rystet løs i mellemtiden...

Endnu en gang, tak for rådene...

Mvh
Martin