/ Forside / Interesser / Fritid / Motorcykler / Nyhedsindlæg
Login
Glemt dit kodeord?
Brugernavn

Kodeord


Reklame
Top 10 brugere
Motorcykler
#NavnPoint
dova 9238
pallenoc 4816
pallebhan.. 3536
masteraug.. 3050
nilsg 2382
jakjoe 2110
transor 2030
CLAN 1915
Sunowich 1420
10  3773 1345
Udskiftning af alle eger i et hjul...
Fra : anders majland


Dato : 09-03-04 22:25

Jeg vidste godt at der var et par lidt løse eger i baghjulet på min
tenere som jeg købte i efteråret. Det er nu blevet til en knækket eger
og nogle løse ... Heldigvis fik jeg et sæt eger med af sælger og det er
så tid til at få dem monteret ....

Jeg vil tro det er nogenlunde ligetil hvis man klipper et eger ad gangen
og erstatter det med et nyt - men jeg er ikke sikker jeg har mod på
det....

Nogen der kan anbefale en til jobbet ?
(gerne i midtjylland)

Nogen ide hvor lang tid det vil tage for en erfaren hvis jeg kommer med
løst hjul ?

--
Anders dot Majland at jyde dot dk
email address in header is not valid



 
 
Steen Gruby (09-03-2004)
Kommentar
Fra : Steen Gruby


Dato : 09-03-04 23:31

On Tue, 9 Mar 2004 22:25:04 +0100, "anders majland"
<anders.majland-see.signature@address.invalid> wrote:

Hej Anders.

>
>Jeg vil tro det er nogenlunde ligetil hvis man klipper et eger ad gangen
>og erstatter det med et nyt - men jeg er ikke sikker jeg har mod på
>det....
>
Jeg har aldrig prøvet at udskifte alle eger en ad gangen, så jeg kan
ikke rigtigt forestille mig om det er en fordel at gøre det på den
måde.
Jeg vil tro det kan lade sig gøre ved at man skifter en ad gangen og
kun lige spænder den nye eger løseligt op, og når alle eger så er
skiftet spænder efter.
Hvis du vælger den metode skal du hele tiden sikre dig at fælge
"løber" nogenlunde lige og ikke slår for meget hverken op/ned eller
til siden.
Jeg har en aksel i skruestikken og et måleur på kanten af fælgen til
at kontrollere hvor meget hjulet slår.
Mindre kan gøre det, f.eks. en skruetrækker holdt fsat mod filebænken
så den lige netop rammer fælgen og så ser man i hvor mange punkter den
rammer og hvor meget luft der er der hvor fælgen er længst fra.
Det kræver lidt øvelse, men er til at have med at gøre.
Når du så spænder skal du tilstræbe at spænde alle eger ens.
Jeg dasker let på hver eger med en skruetrækker, så kan jeg høre om de
er nogenlunde ens spændt.

Jeg har for et år siden sat nye fælge og eger i to hjul til en NSU
Max.
Det tog en søndag hvilket på ingen måde er hurtigt.
Jeg havde ikke lavet sådan noget siden 1967, så det var med lidt
spænding jeg kastede mig over jobbet.
Da jeg stod med en løs fælg, et nav og en håndfuld eger valgte jeg at
sætte 8 eger i hjulet, en fra hver side 90 grader forskudt, og rette
det så meget jeg kunne.
Det gav mig ca. længden på resten af egerne, så jeg satte et tusch
mærke på hver af dem og monterede dem efter det.
Og så var det bare at få skidtet til at løbe og så spænde langsomt.
Mine fælge slår max 0,3 mm undtagen lige der hvor fælgen er svejset
sammen - der er det lidt mere, og det lader sig ikke rette

God arbejdslyst.
Når jeg kan, kan du også


--

Steen Gruby
Suzuki XN85 Turbo
Ducati Paso 750
NSU Super FOX 1958
www.gruby.dk

Armand (10-03-2004)
Kommentar
Fra : Armand


Dato : 10-03-04 07:08


"Steen Gruby" <oz9zi@(AT)gruby.dk> skrev i en meddelelse
news:d7gs40t3in6o2td9m4g2qn1qbi2m7scp8l@4ax.com...
> On Tue, 9 Mar 2004 22:25:04 +0100, "anders majland"
> <anders.majland-see.signature@address.invalid> wrote:
>
> ..Da jeg stod med en løs fælg, et nav og en håndfuld eger valgte jeg at
> sætte 8 eger i hjulet, en fra hver side 90 grader forskudt, og rette
> det så meget jeg kunne.
> Det gav mig ca. længden på resten af egerne, så jeg satte et tusch
> mærke på hver af dem og monterede dem efter det.

Øh!
Jeg har aldrig stået med jobbet, endsige kigget nogen over skuldrene, men
jeg har bemærket at eger på samme side af navet sidder parvis parallet,
hvorfor jeg vil regne det for en omvej at nøjes med at montere et "kryds"
fra hver side af navet!? :-/

--
Armand.





N/A (10-03-2004)
Kommentar
Fra : N/A


Dato : 10-03-04 22:08



Steen Gruby (10-03-2004)
Kommentar
Fra : Steen Gruby


Dato : 10-03-04 22:08

On Wed, 10 Mar 2004 07:08:23 +0100, "Armand"
<armand@mcSTREGchaufførerne.dk> wrote:

Hej Armand.
>
>Øh!
>Jeg har aldrig stået med jobbet, endsige kigget nogen over skuldrene, men
>jeg har bemærket at eger på samme side af navet sidder parvis parallet,
>hvorfor jeg vil regne det for en omvej at nøjes med at montere et "kryds"
>fra hver side af navet!? :-/

Jeg er delvist enig.
Hvis jeg havde været lidt hurtigere inden jeg klippede de gamle eger
havde jeg målt et par stykker.
Jeg tog dog et billede der viste hvorledes egerne var placeret.
Det med at montere 8 eger var kun for at få et ca. mål, og så bare
bevistløst sætte resten i efter det mål.
Hvis jeg havde taget det før klipningen havde det ikke været
nødvendigt.
Og forresten: Det er ikke særlig svært at rette et hjul op.
Det er som at æde en elefant - En lille bid ad gangen


--

Steen Gruby
Suzuki XN85 Turbo
Ducati Paso 750
NSU Super FOX 1958
www.gruby.dk

Grunnet (10-03-2004)
Kommentar
Fra : Grunnet


Dato : 10-03-04 18:00

anders majland wrote:
> Jeg vidste godt at der var et par lidt løse eger i baghjulet på min

> Nogen der kan anbefale en til jobbet ?
> (gerne i midtjylland)
>
> Nogen ide hvor lang tid det vil tage for en erfaren hvis jeg kommer
> med løst hjul ?

Prøv den lokale cykelsmed (trædecykler) - han har det håndelag der skal til
og kan nok gøre det rimeligt hurtigt.

--
Steen
Honda GL500 SilverWing '84
http://home11.inet.tele.dk/grunnet/ (om 2-hjulere men intet om MC)



---
Outgoing mail is certified Virus Free.
Checked by AVG anti-virus system (http://www.grisoft.com).
Version: 6.0.618 / Virus Database: 397 - Release Date: 09-03-2004



Armand (10-03-2004)
Kommentar
Fra : Armand


Dato : 10-03-04 05:41


"anders majland" <anders.majland-see.signature@address.invalid> skrev i en
meddelelse news:c2lcqa$djn$1@sunsite.dk...
>
> Jeg vil tro det er nogenlunde ligetil hvis man klipper et eger ad gangen
> og erstatter det med et nyt - men jeg er ikke sikker jeg har mod på
> det....
> Nogen der kan anbefale en til jobbet ?
> Nogen ide hvor lang tid det vil tage for en erfaren hvis jeg kommer med
> løst hjul ?

Den nærmeste cykelhandler er sikkert den mest kompetente du kan finde, og
hvis han vil påtage sig opgaven, så ved han også ca. hvad der går med tid(
/$ ) ved det!

--
Armand.



anders majland (10-03-2004)
Kommentar
Fra : anders majland


Dato : 10-03-04 22:43

> Nogen ide hvor lang tid det vil tage for en erfaren hvis jeg kommer
> med løst hjul ?

Jeg har fået et overslag på 1,5 time hvis jeg kommer med et løst hjul -
det lyder ok hurtigt i mine ører ....


--
Anders dot Majland at jyde dot dk
email address in header is not valid



Steen Gruby (10-03-2004)
Kommentar
Fra : Steen Gruby


Dato : 10-03-04 22:53

On Wed, 10 Mar 2004 22:43:13 +0100, "anders majland"
<anders.majland-see.signature@address.invalid> wrote:

Hej Anders.
>
>Jeg har fået et overslag på 1,5 time hvis jeg kommer med et løst hjul -
>det lyder ok hurtigt i mine ører ....

Det lyder særdeles rimeligt.

Og du er en kryster


--

Steen Gruby
Suzuki XN85 Turbo
Ducati Paso 750
NSU Super FOX 1958
www.gruby.dk

anders majland (11-03-2004)
Kommentar
Fra : anders majland


Dato : 11-03-04 16:07

> Og du er en kryster

Det er kun 24 timer i døgnet og de må prioriteres... Mellem bla.
arbejde, renovering af huset og motorcyklen for ikke at navne familien


Jeg er ikke så heldig at have flere kørende cykler at vælge imellem
(udover yamahaen kun en lidt defekt med pladeog en meget defekt uden
plade ...) så den skal ud at køre. Da jeg ikke kan afse en dag til det
(var det ikke det du brugte piller jeg hjulet af i aften, afleverer
det i morgen tidlig og så skulle den gerne være kørende igen fredag
aften ... (og så skal jeg "snart" have skiftet den tændingslås).

Mhs til prioritering af hvad der er gør-det-selv og hvad jeg betaler mig
fra har jeg omtrent følgende "regler".

- Alm service - Ofte tilbagevendende så det er bare at få det lært.
- Små reperationer der ser overskuelige ud - mhs sværhedsgrad og udgift
(og risiko for en rigtig fuckup)

Men "atypiske" hvor jeg ikke regner med at kunne have glæde af
erfaringerne sådan lige kan jeg godt finde på at sende ud i byen. Ny
ryger baghjulet afsted og jeg har også betalt mig fra en rensning af
karburatorerne.

/A



--
Anders dot Majland at jyde dot dk
email address in header is not valid



Steen Gruby (12-03-2004)
Kommentar
Fra : Steen Gruby


Dato : 12-03-04 23:03

On Thu, 11 Mar 2004 16:06:31 +0100, "anders majland"
<anders.majland-see.signature@address.invalid> wrote:

Hej Anders.
>
>Det er kun 24 timer i døgnet og de må prioriteres... Mellem bla.
>arbejde, renovering af huset og motorcyklen for ikke at navne familien
>
>
Vejen til helvede er brolagt med dårlige undskyldninger
Men jeg forstår dig godt.

>Jeg er ikke så heldig at have flere kørende cykler at vælge imellem
>(udover yamahaen kun en lidt defekt med pladeog en meget defekt uden
>plade ...) så den skal ud at køre. Da jeg ikke kan afse en dag til det
>(var det ikke det du brugte piller jeg hjulet af i aften, afleverer
>det i morgen tidlig og så skulle den gerne være kørende igen fredag
>aften ... (og så skal jeg "snart" have skiftet den tændingslås).
>
Bare rolig .
Da jeg startede mit "andet MC liv" var jeg heller ikke særlig kry når
det gjalt skrueriet.
Det kom langsomt, og da maskinparken voksede steg nødvendigheden af at
kunne selv, så du kan kalde det at gøre en dyd ud af nødvendigheden


>Mhs til prioritering af hvad der er gør-det-selv og hvad jeg betaler mig
>fra har jeg omtrent følgende "regler".
>
Det med prioriteringen har jeg folk til - Det giftede jeg mig til for
37 år siden
Med sådan en indretning i huste keder man sig aldrig )

>- Alm service - Ofte tilbagevendende så det er bare at få det lært.
>- Små reperationer der ser overskuelige ud - mhs sværhedsgrad og udgift
>(og risiko for en rigtig fuckup)
>
Det er en rigtig god plan.
Da jeg startede mit "første MC liv" ejede jeg ikke saltet til et æg,
så hvis jeg ville køre var der kun een vej - Skru for pokker.
Noget sådant kalder man læren for livet

>Men "atypiske" hvor jeg ikke regner med at kunne have glæde af
>erfaringerne sådan lige kan jeg godt finde på at sende ud i byen. Ny
>ryger baghjulet afsted og jeg har også betalt mig fra en rensning af
>karburatorerne.
>
Der er sikkert dømt success


--

Steen Gruby
Suzuki XN85 Turbo
Ducati Paso 750
NSU Super FOX 1958
www.gruby.dk

anders majland (12-03-2004)
Kommentar
Fra : anders majland


Dato : 12-03-04 19:59

>> Jeg har fået et overslag på 1,5 time hvis jeg kommer med et løst
>> hjul - det lyder ok hurtigt i mine ører ....
>
> Det lyder særdeles rimeligt.

Og regningen blev også på 1,5 time og inkluderes også påsætning af dæk
og afbalancering (jeg havde selv taget dækket af og rengjort fælgen)

--
Anders dot Majland at jyde dot dk
email address in header is not valid



Steen Gruby (12-03-2004)
Kommentar
Fra : Steen Gruby


Dato : 12-03-04 23:04

On Fri, 12 Mar 2004 19:59:29 +0100, "anders majland"
<anders.majland-see.signature@address.invalid> wrote:

Hej Anders.
>
>Og regningen blev også på 1,5 time og inkluderes også påsætning af dæk
>og afbalancering (jeg havde selv taget dækket af og rengjort fælgen)

For den pris havde jeg også betalt mig fra det, hvis jeg ikke lige
havde min egen stædighed at kæmpe med
Tillykke med resultatet.


--

Steen Gruby
Suzuki XN85 Turbo
Ducati Paso 750
NSU Super FOX 1958
www.gruby.dk

Søg
Reklame
Statistik
Spørgsmål : 177558
Tips : 31968
Nyheder : 719565
Indlæg : 6408908
Brugere : 218888

Månedens bedste
Årets bedste
Sidste års bedste