On Tue, 9 Mar 2004 22:25:04 +0100, "anders majland"
<anders.majland-see.signature@address.invalid> wrote:
Hej Anders.
>
>Jeg vil tro det er nogenlunde ligetil hvis man klipper et eger ad gangen
>og erstatter det med et nyt - men jeg er ikke sikker jeg har mod på
>det....
>
Jeg har aldrig prøvet at udskifte alle eger en ad gangen, så jeg kan
ikke rigtigt forestille mig om det er en fordel at gøre det på den
måde.
Jeg vil tro det kan lade sig gøre ved at man skifter en ad gangen og
kun lige spænder den nye eger løseligt op, og når alle eger så er
skiftet spænder efter.
Hvis du vælger den metode skal du hele tiden sikre dig at fælge
"løber" nogenlunde lige og ikke slår for meget hverken op/ned eller
til siden.
Jeg har en aksel i skruestikken og et måleur på kanten af fælgen til
at kontrollere hvor meget hjulet slår.
Mindre kan gøre det, f.eks. en skruetrækker holdt fsat mod filebænken
så den lige netop rammer fælgen og så ser man i hvor mange punkter den
rammer og hvor meget luft der er der hvor fælgen er længst fra.
Det kræver lidt øvelse, men er til at have med at gøre.
Når du så spænder skal du tilstræbe at spænde alle eger ens.
Jeg dasker let på hver eger med en skruetrækker, så kan jeg høre om de
er nogenlunde ens spændt.
Jeg har for et år siden sat nye fælge og eger i to hjul til en NSU
Max.
Det tog en søndag hvilket på ingen måde er hurtigt.
Jeg havde ikke lavet sådan noget siden 1967, så det var med lidt
spænding jeg kastede mig over jobbet.
Da jeg stod med en løs fælg, et nav og en håndfuld eger valgte jeg at
sætte 8 eger i hjulet, en fra hver side 90 grader forskudt, og rette
det så meget jeg kunne.
Det gav mig ca. længden på resten af egerne, så jeg satte et tusch
mærke på hver af dem og monterede dem efter det.
Og så var det bare at få skidtet til at løbe og så spænde langsomt.
Mine fælge slår max 0,3 mm undtagen lige der hvor fælgen er svejset
sammen - der er det lidt mere, og det lader sig ikke rette
God arbejdslyst.
Når jeg kan, kan du også
--
Steen Gruby
Suzuki XN85 Turbo
Ducati Paso 750
NSU Super FOX 1958
www.gruby.dk