|
| Køb af cb400f eller cb500f Fra : Berthil Forrest |
Dato : 09-03-04 15:45 |
|
Hej NG.
Nu har jeg i det sidste år passivt fulgt med i gruppen - herligt at der er
så mange mennesker samlet med en fælles 'passion' og entusiasme, som jeg
mærker i større og større grad selv
Nuvel, til mit spørgsmål: Jeg tog MC-kørekort i sommers og nu er tiden ved
at være inde til at få mig en kværn!!
Jeg har brugt det meste af de sidste to døgn på at undersøge markedet (læs
dba) og læse/kigge på de modeller der faldt i min smag, og er nu nede på to
modeller:
Honda cb400f
eller
Honda cb500f
(begge fra midt-/slut-70'erne)
Prisen ligger omkring de 10.000 (før forhandling
Jeg har ikke meget forstand på mc'er, men er ikke bange for at få beskidte
negle Desuden vil jeg gerne have lidt skrue-erfaring..
Forsikring koster henholdsvis 3.300 og 4.200...
Hvilken af to ovenstående modeller vil i kyndige mc-ister anbefale mig at
kaste min føste kærlighed på?
P.S. Jeg er 22 år...
| |
Jesper Hillerup (09-03-2004)
| Kommentar Fra : Jesper Hillerup |
Dato : 09-03-04 17:25 |
|
Berthil Forrest wrote:
> Hej NG.
> Nu har jeg i det sidste år passivt fulgt med i gruppen - herligt at
> der er så mange mennesker samlet med en fælles 'passion' og
> entusiasme, som jeg mærker i større og større grad selv
>
> Nuvel, til mit spørgsmål: Jeg tog MC-kørekort i sommers og nu er
> tiden ved at være inde til at få mig en kværn!!
> Jeg har brugt det meste af de sidste to døgn på at undersøge markedet
> (læs dba) og læse/kigge på de modeller der faldt i min smag, og er nu
> nede på to modeller:
>
> Honda cb400f
> eller
> Honda cb500f
> (begge fra midt-/slut-70'erne)
>
> Prisen ligger omkring de 10.000 (før forhandling
> Jeg har ikke meget forstand på mc'er, men er ikke bange for at få
> beskidte negle Desuden vil jeg gerne have lidt skrue-erfaring..
> Forsikring koster henholdsvis 3.300 og 4.200...
> Hvilken af to ovenstående modeller vil i kyndige mc-ister anbefale
> mig at kaste min føste kærlighed på?
> P.S. Jeg er 22 år...
der er nok mange, der vil påstå, at det er, som at vælge mellem pest og
kollera men hvis du er meget opmærksom på stort set alt, kan det
godt lade sig gøre at finde et fornuftig eksemplar,(det lykkedes
tihvertifel mig, dog måtte jeg til tyskland,,, det meste, af det jeg
fandt herhjemme,var ændret så det næsten var umuligt og genkende)
skrue-erfaring, det vil du helt sikkert få! vær samtidig opmærksom på at
det ikke bliver for surt at reparere halvdelen af tiden, det kan være
halvdyre stumper, så der skal også, lidt penge til , og hvis der skal
orginal-stumper til, kan det meste købes hos www.davidsilverspares.uk
om det skal være den ene el. den anden er en smagsag
jesper
cb500four 75
xs400seca 87
| |
Squish (09-03-2004)
| Kommentar Fra : Squish |
Dato : 09-03-04 19:21 |
|
Berthil Forrest wrote:
klip..
> Honda cb400f
> eller
> Honda cb500f
> (begge fra midt-/slut-70'erne)
>
> Prisen ligger omkring de 10.000 (før forhandling
> Jeg har ikke meget forstand på mc'er, men er ikke bange for at få beskidte
> negle Desuden vil jeg gerne have lidt skrue-erfaring..
> Forsikring koster henholdsvis 3.300 og 4.200...
> Hvilken af to ovenstående modeller vil i kyndige mc-ister anbefale mig at
> kaste min føste kærlighed på?
Jeg vil give Jesper ret i, at det er en smagssag om du vælger den ene
eller den anden. Jeg vil dog sige, at det kan betale sig at give lidt
mere end 10.000, medmindre det skal være et renoveringsprojekt. Men du
kan da være heldig, at finde et velkørende eksemplar (måske knap så køn).
Her er nogle tips til, hvad du skal være opmærksom på (CB400F):
Den må godt rasle lidt i tomgang (skyldes at den er født med en svag
knastkædestrammer), men det skal forsvinde når den rammer 2500-3000 RPM.
Når du har været ude og krudte den af på en prøvetur, så skru oliepinden
ud og se efter om der kommer udstødningsrøg op fra hullet. Gør der det,
tyder det på slidte stempler/cylindre. Den er dog ikke dødsdømt af dén
grund, men den skal så være billig nok til, at du kan ofre 1500 kr. til
en opboring + 1600 kr. til 4 stempler med ringe ( http://www.cmsnl.com/
) samt det løse- pakninger mm.
Hvis forrørene er rustne (tærede), er det et stort minus. De originale
er meget dyre, og stort set umulige at få fat i brugt. Uoriginale
trækker derfor også ned.
Her er i øvrigt et par links til mere info:
http://www.honda4fun.com/
http://www.greenspun.com/bboard/q-and-a.tcl?topic=SOHC%2f4%20Technical
Personligt synes jeg det er en god mc at starte på, hvis man er lidt
teknisk minded og ellers sørger for at holde den ved lige. Jeg har lært
meget da jeg renoverede min.
Kørselsmæssigt er jeg også ganske tilfreds- i byen og på de snoede
klarer den sig fint. På motorvej kan den også følge med, men her kunne
man ønske sig en lidt højere gearing. En passagér kan den også trække,
men vedkommende vil nok ikke finde det videre behageligt, da fodhvilerne
er monteret direkte på bagsvingeren. :-/
--
Squish
CB400F
| |
Armand (09-03-2004)
| Kommentar Fra : Armand |
Dato : 09-03-04 21:45 |
|
"Berthil Forrest" <berthil@vip.cybercity.dk> skrev i en meddelelse
news:c2kl9a$dj$1@news.cybercity.dk...
>
> Nuvel, til mit spørgsmål: Jeg tog MC-kørekort i sommers og nu er tiden ved
> at være inde til at få mig en kværn!!
> Jeg har brugt det meste af de sidste to døgn på at undersøge markedet (læs
> dba) og læse/kigge på de modeller der faldt i min smag - - - - -
Læs: "Var billige nok"! :-/
> - - - - - og er nu nede på to modeller:
> Honda cb400f eller Honda cb500f
>
> Prisen ligger omkring de 10.000 (før forhandling
> Jeg har ikke meget forstand på mc'er, men er ikke bange for at få beskidte
> negle Desuden vil jeg gerne have lidt skrue-erfaring........
> .......Hvilken af to ovenstående modeller vil i kyndige mc-ister anbefale
> mig at kaste min første kærlighed på?
Ingen!
Det ér altså noget gammelt lort, som der stedse vil være ét eller andet galt
med, og derfor stedse vil fordre udgifter til reservedele og stilstand mens
der skrues/ventes på reservedele :-|
Derudover er der hele issu'et omkring komfort og køre/bremse -egenskaberne:
Hvorfor ligefrem handicappe din spirende hobby med et fortidigt køretøj og
deraf følgende problemer fra starten af?
:-|
Hvis jeg har ret i min formodning om at dit køretøj ikke kan være billigt
nok, så betænk lige om ikke disse formodede mer-driftsomkostninger kunne
bruges til mer-investering i en nyere og mere driftsikker model istedet :-/
> Forsikring koster henholdsvis 3.300 og 4.200...
Kun for ansvars-forsikring?
Har du forhørt dig hos GF??
Hvad der kan spares på forsikring, kan ligeledes investeres i
mer-investering i en nyere model!!
Måske at det ligefrem kan svare sig at undersøge hvilken en (tålelig)
motorcykel at forsikringen vil forsikre betragteligt billigere end dét, og
derefter beregne videre på dén :-/
Hér inden påske skulle det sagtens kunne lade sig gøre at finde f.eks. en
Yamaha XS 400 Seca, som der har været flere tilfredse ejere af her i
gruppen, for omkring 15.000! Forskellen mellen en ældre CB-Four og sådan en
er væsentlig større end de sølle fem tusinde kroer angiver :-|
Og skulle der endelig være noget galt med den er der kun to cylindre at
fejlsøge på, hhv. købe reservedele til!
--
Armand.
| |
Berthil Forrest (09-03-2004)
| Kommentar Fra : Berthil Forrest |
Dato : 09-03-04 22:51 |
|
"Armand" <armand@mcSTREGchaufførerne.dk> wrote in message
news:c2lavl$10md$3@news.cybercity.dk...
> Læs: "Var billige nok"! :-/
En stor del af valg-parametret, ja, men når jeg nu står i den ulykkelige
situation at jeg ikke har flere penge og gerne vil have noget ordentligt
sikkerhedsudstyr, så......
> Ingen!
> Det ér altså noget gammelt lort, som der stedse vil være ét eller andet
galt
> med, og derfor stedse vil fordre udgifter til reservedele og stilstand
mens
> der skrues/ventes på reservedele :-|
Ja, det er en ældre dame, men jeg synes hun har en charme og udstråling der
er gået lige i hjertet på mig Og det skal man vel heller ikke underkende
Det skal måske også nævnes i denneher sammenhæng at jeg ikke har planer om
at bruge min fremtidige maskine som et transportmiddel jeg er afhængig af,
kun til ture når vejret er godt.....
>
> Derudover er der hele issu'et omkring komfort og
køre/bremse -egenskaberne:
> Hvorfor ligefrem handicappe din spirende hobby med et fortidigt køretøj og
> deraf følgende problemer fra starten af?
Er det virkelig så dårlig en konstruktion? Jeg fik indtrykket fra tidligere
tråde at det var en bedaget om end ikke solid konstruktion??
> Hvis jeg har ret i min formodning om at dit køretøj ikke kan være billigt
> nok, så betænk lige om ikke disse formodede mer-driftsomkostninger kunne
> bruges til mer-investering i en nyere og mere driftsikker model istedet
:-/
At kaste de ekstra 5000 efter maskinen er ikke et større problem - jeg synes
bare ikke at Yamaha XS 400 Seca er halvt så charmerende som CB400/500f....
Hvad med Suzuki GS 450 fra 1983-84 - er det et bedre/mere fornuftigt køb?
> > Forsikring koster henholdsvis 3.300 og 4.200...
>
> Kun for ansvars-forsikring?
> Har du forhørt dig hos GF??
Nej... Jeg har ingen anciennitet... Er de som regel billigere?
Er det ikke rigtigt forstået, at standen på cyklen er vigtigere end
km-tallet? Men er der ikke en km-grænse der som tommelfingerregel er
fornuftig at holde sig indenfor?
Tak for svarene!
Håber at alle mine nybegynderspørgsmål er i orden Vil gerne have taget
min 'jomfrudom' på en ordentlig måde
Mvh Berthil
| |
Mikkel Christensen (10-03-2004)
| Kommentar Fra : Mikkel Christensen |
Dato : 10-03-04 09:27 |
|
"Berthil Forrest" <berthil@vip.cybercity.dk> writes:
> Hvad med Suzuki GS 450 fra 1983-84 - er det et bedre/mere fornuftigt køb?
GS450 kan ikke slåes ihjel - den er nærmest uforgængelig[1]. Jeg vil mene
at det er et markant bedre køb end CBerne.
Se PerMPs 'Gumse' i det nye DMC blad for en lidt alternativ GS450
[1] Med alle nødvendige forbehold angående vedligehold osv.
--
Mikkel | It's hard being a drunk... It takes commitment!
motortosse.dk | E.H. - Bottom Live 2003
| |
MKS - 74 (10-03-2004)
| Kommentar Fra : MKS - 74 |
Dato : 10-03-04 09:30 |
|
On 10 Mar 2004 09:26:45 +0100, Mikkel Christensen <mic@rrnord.invalid>
wrote:
>GS450 kan ikke slåes ihjel - den er nærmest uforgængelig[1].
Sikke noget vrøvl - Jeg er da godt på vej til at slå en 83'er ihjel,
men indrømmet det har da været en lille smule sværere end jeg havde
håbet på.
>Jeg vil mene
>at det er et markant bedre køb end CBerne.
Nu kender jeg ikke CB'erne, men det vil jeg da sandelig ikke håbe for
GS450'eren er nok en af de ringeste MC'er jeg nogensinde har kørt på
>[1] Med alle nødvendige forbehold angående vedligehold osv.
Nåh så er det jo derfor ...
Gør verden en tjeneste - slå en GS'er ihjel...
--
-Michael
Div. Aprilia RS250-dele + enkelte andre dele til salg på:
http://62.79.120.117/
| |
Mikkel Christensen (10-03-2004)
| Kommentar Fra : Mikkel Christensen |
Dato : 10-03-04 09:49 |
|
MKS - 74 <priller@tiscali.dk> writes:
> Mikkel Christensen <mic@rrnord.invalid> wrote:
>
> >GS450 kan ikke slåes ihjel - den er nærmest uforgængelig[1].
>
> Sikke noget vrøvl - Jeg er da godt på vej til at slå en 83'er ihjel,
> men indrømmet det har da været en lille smule sværere end jeg havde
> håbet på.
Det er muligt at du tror du er ved at slå den ihjel, men den dør aldrig
helt
> Gør verden en tjeneste - slå en GS'er ihjel...
Arh... I denne kontekst er en GSer det rigtige valg.
--
Mikkel | It's hard being a drunk... It takes commitment!
motortosse.dk | E.H. - Bottom Live 2003
| |
MKS - 74 (10-03-2004)
| Kommentar Fra : MKS - 74 |
Dato : 10-03-04 09:57 |
|
On 10 Mar 2004 09:49:07 +0100, Mikkel Christensen <mic@rrnord.invalid>
wrote:
>Det er muligt at du tror du er ved at slå den ihjel, men den dør aldrig
>helt
Det vil da klart være min ambition i hvert fald.
>> Gør verden en tjeneste - slå en GS'er ihjel...
>
>Arh... I denne kontekst er en GSer det rigtige valg.
Alvorligt talt, så er jeg _ikke_ imponeret og jeg har også prøvet 2
andre end lige den ratbike GS'er jeg har stående. Motoren holder so-so
okay, resten er noget crap, såvel kvalitetsmæssigt som
køreegenskabsmæssigt, _hvis_ en CB'er er dårligere så ville jeg ikke
røre den med en ildtang.En ældre XS400 Seca f.eks ville være _langt_
bedre IMO.
--
-Michael
Div. Aprilia RS250-dele + enkelte andre dele til salg på:
http://62.79.120.117/
| |
Armand (10-03-2004)
| Kommentar Fra : Armand |
Dato : 10-03-04 07:13 |
|
"Berthil Forrest" <berthil@vip.cybercity.dk> skrev i en meddelelse
news:c2le9i$16be$1@news.cybercity.dk...
>
> "Armand" <armand@mcSTREGchaufførerne.dk> wrote in message
> news:c2lavl$10md$3@news.cybercity.dk...
>
> >
> > Derudover er der hele issu'et omkring komfort og
> > køre/bremse -egenskaberne:
> > Hvorfor ligefrem handicappe din spirende hobby med et fortidigt køretøj
og
> > deraf følgende problemer fra starten af?
>
> Er det virkelig så dårlig en konstruktion? Jeg fik indtrykket fra
tidligere
> tråde at det var en bedaget om end ikke solid konstruktion??
- CB'erne har et gummi-stel af rang!
- Bagsvinger-lejerne er ganske simple og derfor oftest nedslidte!
- Hvis der ikke er monteret alternative (Koni, Marchocci, Hagon) bagdæmpere
er pågældende med sikkerhed slidt ned, og selv givne eftermonterede kan være
så gamle at de også er færdige!
- Forgaffelteleskopet løber "stål mod alu", uden eksisterende lejeringe der
kan skiftes ved nedslidning - Ergo en slidt forgaffel = skrot!
- Elnettet er ganske primitivt, men til trods herfor samlet i en uglerede i
forlygtehuset!
- Egerfælgene er vedligeholdelses-krævende, hvad alle motorcyklister for
længst er vænnet fra!
- For-bremse konstruktionen er fortidig og meget udsat for fast-korrodering!
+ et væld af almen mekanisk nedslidning, samt decideret forskruethed af
RD350-style :-|
> > Hvis jeg har ret i min formodning om at dit køretøj ikke kan være
> > billigt nok, så betænk lige om ikke disse formodede
mer-driftsomkostninger
> > kunne bruges til mer-investering i en nyere og mere driftsikker model
istedet
> :-/
>
> At kaste de ekstra 5000 efter maskinen er ikke et større problem - jeg
> synes bare ikke at Yamaha XS 400 Seca er halvt så charmerende som
> CB400/500f....
> Hvad med Suzuki GS 450 fra 1983-84 - er det et bedre/mere fornuftigt køb?
Jup!
Seca'en er anderledes, og jeg fremdrog den kun fordi jeg ved at jeg ikke vil
blive tromlet fra anden side, efterso at der har været/er flere tilfredse
ejere af 400Seca'en herinde!
GS'erne er rene traktorer, og motoren kører stadig som GS500!
Kun lige den negativitet at Suzuki's elsystem er noget skrot, men også det
er der råd for!
> > > Forsikring koster henholdsvis 3.300 og 4.200...
> >
> > Kun for ansvars-forsikring?
> > Har du forhørt dig hos GF??
>
> Nej... Jeg har ingen anciennitet... Er de som regel billigere?
Med ansvarsforsikringer - ja!
> Er det ikke rigtigt forstået, at standen på cyklen er vigtigere end
> km-tallet? Men er der ikke en km-grænse der som tommelfingerregel er
> fornuftig at holde sig indenfor?
Der er på ingen måde nogen mulighed for at skønne km-tallet for en CB'er fra
midt-70'erne, så dé skal alene købes ud fra standen :-|
> Tak for svarene!
> Håber at alle mine nybegynderspørgsmål er i orden Vil gerne have taget
> min 'jomfrudom' på en ordentlig måde
Lige mit issue: Du skal have dig noget der er så pålideligt at det ikke får
din spirende interesse til at falde til jorden :-|
--
Armand.
| |
Aragorn24 (09-03-2004)
| Kommentar Fra : Aragorn24 |
Dato : 09-03-04 22:56 |
|
Jeg har snakket med mange om Honda CB, jeg kunne skide godt tænke mig en,
jeg er også en ung nybegynder som dig...
Alle mc kendere har sagt det er en LORTE CYKEL at købe, ØV!!!
Så jeg er forvirret!
Held og lykke du
"Armand" <armand@mcSTREGchaufførerne.dk> skrev i en meddelelse
news:c2lavl$10md$3@news.cybercity.dk...
>
> "Berthil Forrest" <berthil@vip.cybercity.dk> skrev i en meddelelse
> news:c2kl9a$dj$1@news.cybercity.dk...
> >
> > Nuvel, til mit spørgsmål: Jeg tog MC-kørekort i sommers og nu er tiden
ved
> > at være inde til at få mig en kværn!!
> > Jeg har brugt det meste af de sidste to døgn på at undersøge markedet
(læs
> > dba) og læse/kigge på de modeller der faldt i min smag - - - - -
>
> Læs: "Var billige nok"! :-/
>
> > - - - - - og er nu nede på to modeller:
> > Honda cb400f eller Honda cb500f
> >
> > Prisen ligger omkring de 10.000 (før forhandling
> > Jeg har ikke meget forstand på mc'er, men er ikke bange for at få
beskidte
> > negle Desuden vil jeg gerne have lidt skrue-erfaring........
> > .......Hvilken af to ovenstående modeller vil i kyndige mc-ister
anbefale
> > mig at kaste min første kærlighed på?
>
> Ingen!
> Det ér altså noget gammelt lort, som der stedse vil være ét eller andet
galt
> med, og derfor stedse vil fordre udgifter til reservedele og stilstand
mens
> der skrues/ventes på reservedele :-|
>
> Derudover er der hele issu'et omkring komfort og
køre/bremse -egenskaberne:
> Hvorfor ligefrem handicappe din spirende hobby med et fortidigt køretøj og
> deraf følgende problemer fra starten af?
> :-|
>
> Hvis jeg har ret i min formodning om at dit køretøj ikke kan være billigt
> nok, så betænk lige om ikke disse formodede mer-driftsomkostninger kunne
> bruges til mer-investering i en nyere og mere driftsikker model istedet
:-/
>
> > Forsikring koster henholdsvis 3.300 og 4.200...
>
> Kun for ansvars-forsikring?
> Har du forhørt dig hos GF??
> Hvad der kan spares på forsikring, kan ligeledes investeres i
> mer-investering i en nyere model!!
> Måske at det ligefrem kan svare sig at undersøge hvilken en (tålelig)
> motorcykel at forsikringen vil forsikre betragteligt billigere end dét, og
> derefter beregne videre på dén :-/
>
> Hér inden påske skulle det sagtens kunne lade sig gøre at finde f.eks. en
> Yamaha XS 400 Seca, som der har været flere tilfredse ejere af her i
> gruppen, for omkring 15.000! Forskellen mellen en ældre CB-Four og sådan
en
> er væsentlig større end de sølle fem tusinde kroer angiver :-|
> Og skulle der endelig være noget galt med den er der kun to cylindre at
> fejlsøge på, hhv. købe reservedele til!
>
> --
> Armand.
>
>
>
>
>
>
| |
Berthil Forrest (09-03-2004)
| Kommentar Fra : Berthil Forrest |
Dato : 09-03-04 23:01 |
|
"Aragorn24" <aragorn24@webspeed.dk> wrote in message
news:404e3d35$0$27365$edfadb0f@dread16.news.tele.dk...
> Jeg har snakket med mange om Honda CB, jeg kunne skide godt tænke mig en,
> jeg er også en ung nybegynder som dig...
> Alle mc kendere har sagt det er en LORTE CYKEL at købe, ØV!!!
> Så jeg er forvirret!
>
>
>
> Held og lykke du
>
Tak tak, og lige over
Har lige fået endeligt styr på finanserne, så nu er det bare ud og prøvekøre
nogle forskellige maskiner... Kan ikke vente
Jeg er også i syv sind lige nu - blev flået ud af min søde drøm
Glæder mig til at løfte poten på landevejene!
Berthil
snarlig mc-ist
| |
Berthil Forrest (10-03-2004)
| Kommentar Fra : Berthil Forrest |
Dato : 10-03-04 12:42 |
|
Hvad med en honda cb400n fra '87? Er der mere fremtid og køreglæde i den end
den ældre cb 400/500 four? Der er én til salg i dba til 15.000... Er det en
fornuftig pris?
Jeg synes den er lidt frækkere end yamaha 400 seca....
Tak for de gode og konstruktive svar!
Mvh Berthil.
| |
Armand (10-03-2004)
| Kommentar Fra : Armand |
Dato : 10-03-04 06:19 |
|
"Berthil Forrest" <berthil@vip.cybercity.dk> skrev i en meddelelse
news:c2muu2$ecs$1@news.cybercity.dk...
> Hvad med en honda cb400n fra '87? Er der mere fremtid og køreglæde i den
end
> den ældre cb 400/500 four?
Jup!
> Der er én til salg i dba til 15.000... Er det en fornuftig pris?
Jup!
> Jeg synes den er lidt frækkere end yamaha 400 seca....
Seca'en ér meget anderledes at se på; men det ser man ikke som pilot!
Den kører udemærket, og måske ligefrem bedre end CB400N :-/
--
Armand.
| |
Berthil Forrest (10-03-2004)
| Kommentar Fra : Berthil Forrest |
Dato : 10-03-04 23:41 |
|
"Armand" <armand@mcSTREGchaufførerne.dk> wrote in message
news:c2nmav$1esj$5@news.cybercity.dk...
>
> "Berthil Forrest" <berthil@vip.cybercity.dk> skrev i en meddelelse
> news:c2muu2$ecs$1@news.cybercity.dk...
> > Hvad med en honda cb400n fra '87? Er der mere fremtid og køreglæde i den
> end
> > den ældre cb 400/500 four?
>
> Jup!
>
> > Der er én til salg i dba til 15.000... Er det en fornuftig pris?
>
> Jup!
>
> > Jeg synes den er lidt frækkere end yamaha 400 seca....
Jeg var ude og kigge på en cb400n tidligere på aftenen (den er til salg i
dba..) Den havde fået ny motor for et par år siden og havde gået 58.000 km.
I mit nybegynder-øje så den rigtig flot ud, og jeg tager den til mekaniker
på fredag for at få den tjekket før køb.... kan næsten ikke vente (grov
underdrivelse
Jeg fik den pruttet fra 15.000 til 13.000, såfremt der ikke er andre mangler
end bagdækket der skal skiftes snart... Lyder det ikke ganske fornuftigt?
Er der eller noget specielt man skal være opmærksom på i forbindelse med
anskaffelse af denne maskine?
Tusind tak for hjælpen alle sammen!!!!
Mvh Berthil
| |
Armand (11-03-2004)
| Kommentar Fra : Armand |
Dato : 11-03-04 17:11 |
|
"Berthil Forrest" <berthil@vip.cybercity.dk> skrev i en meddelelse
news:c2o5h1$21s7$1@news.cybercity.dk...
>
> Jeg var ude og kigge på en cb400n tidligere på aftenen (den er til salg i
> dba..) Den havde fået ny motor for et par år siden og havde gået 58.000
km.
> I mit nybegynder-øje så den rigtig flot ud, og jeg tager den til mekaniker
> på fredag for at få den tjekket før køb.... kan næsten ikke vente (grov
> underdrivelse
> Jeg fik den pruttet fra 15.000 til 13.000, såfremt der ikke er andre
mangler
> end bagdækket der skal skiftes snart... Lyder det ikke ganske fornuftigt?
Tjoeh :-/
Rent bortset fra at det næsten er for banalt at købe den allerførste
motorcykel man er ude at kigge på!
> Er der eller noget specielt man skal være opmærksom på i forbindelse med
> anskaffelse af denne maskine?
Den tre-ventilede motor har, som også Suzuki's GS400 - GS500 overlevet siden
1978 - Senest som CB450, og det borgrer lidt for kvaliteten!
Jeg har rodet lidt med storesøster-modellen: CB450S, og den typiske skade
jeg er løbet ind i for dem er brændt topstykke (p.g.a. oliemangel)!
Modellen hár en rimelig lille sump (=oliebeholdning) så det kan tyde på at
når motoren begynder at bruge olie, skal man huske at kontrollere oliestand
hhv. efterfylde som en høg :-/
Skriv dig dét bag øret, for det er næsten sikkert at "din" vil have et
givent olieforbrug eftersom den ikke længere er helt ny!
--
Armand.
| |
Pwh (11-03-2004)
| Kommentar Fra : Pwh |
Dato : 11-03-04 17:36 |
|
Armand wrote:
> "Berthil Forrest" <berthil@vip.cybercity.dk> skrev i en meddelelse
> news:c2o5h1$21s7$1@news.cybercity.dk...
>>
>> Jeg var ude og kigge på en cb400n tidligere på aftenen (den er til
>> salg i dba..) Den havde fået ny motor for et par år siden og havde
>> gået 58.000 km. I mit nybegynder-øje så den rigtig flot ud, og jeg
>> tager den til mekaniker på fredag for at få den tjekket før køb....
>> kan næsten ikke vente (grov underdrivelse
>> Jeg fik den pruttet fra 15.000 til 13.000, såfremt der ikke er andre
>> mangler end bagdækket der skal skiftes snart... Lyder det ikke
>> ganske fornuftigt?
>
> Tjoeh :-/
> Rent bortset fra at det næsten er for banalt at købe den allerførste
> motorcykel man er ude at kigge på!
>
Enig, jeg synes da selv at en del af fornøjelsen ved at skulle købe mc
er at tage rundt og ose lidt, og slå bare koldt vand i blodet, der kommer
masser til salg i DBA i løbet af de næste par mnd.
/Jens (der elsker at handle mc, er pt på nummer 14)
| |
Berthil Forrest (10-03-2004)
| Kommentar Fra : Berthil Forrest |
Dato : 10-03-04 17:00 |
|
"Armand" <armand@mcSTREGchaufførerne.dk> wrote in message
news:c2lavl$10md$3@news.cybercity.dk...
> Derudover er der hele issu'et omkring komfort og
køre/bremse -egenskaberne:
> Hvorfor ligefrem handicappe din spirende hobby med et fortidigt køretøj og
> deraf følgende problemer fra starten af?
> :-|
>
> Hvis jeg har ret i min formodning om at dit køretøj ikke kan være billigt
> nok, så betænk lige om ikke disse formodede mer-driftsomkostninger kunne
> bruges til mer-investering i en nyere og mere driftsikker model istedet
:-/
Jeg har fundet en Kawa gpz 550 fra '84 der har gået 69.000 til 8.000. Er det
også et dårligt køb? Det virker umiddelbart utroligt billigt, men det er den
model måske?
Jeg har også fundet en honda cb 400 n fra '87 der har gået 58.000 til
15.000, samt en suzuki gs450 fra '84 til 13.800 - Hvilke af disse maskiner
vil i umiddelbart anbefale?
Mvh og tak for alle svarene so far
Berthil
(ps. hvis nogen har kendskab til en mc til salg i ovennævnte pris/størrelse
må de gerne sende en mail).
| |
Hekto (10-03-2004)
| Kommentar Fra : Hekto |
Dato : 10-03-04 17:17 |
|
In article <c2ne2m$1585$1@news.cybercity.dk>, berthil@vip.cybercity.dk
says...
> Jeg har også fundet en honda cb 400 n fra '87 der har gået 58.000 til
> 15.000, samt en suzuki gs450 fra '84 til 13.800 - Hvilke af disse maskiner
> vil i umiddelbart anbefale?
>
GS450'eren er nem at have med at gøre, og kører ganske fornuftigt. Den
er extremt holdbar, hvis den får olie+filter efter intervallerne.
Reservedele er der nok af, til rimelige priser.
Den kan sagtens anbefales; men om den er bedre eller dårligere end
nogen af de andre, ved jeg ikke.
--
/Hekto
Ducati 600SL Pantah - Suzuki LS650
Ducatist og medlem af 'Geheime Motorrad Putzer Verrein'
http://www.dkfritidmotorcykel.dk/hekto
Ordinary-tupperware-standard-deadlyboring-multi-piston japanese
semi-rockets ... no thanks!
| |
Armand (10-03-2004)
| Kommentar Fra : Armand |
Dato : 10-03-04 06:22 |
|
"Berthil Forrest" <berthil@vip.cybercity.dk> skrev i en meddelelse
news:c2ne2m$1585$1@news.cybercity.dk...
>
> "Armand" <armand@mcSTREGchaufførerne.dk> wrote in message
> news:c2lavl$10md$3@news.cybercity.dk...
>
> > Derudover er der hele issu'et omkring komfort og
> køre/bremse -egenskaberne:
> > Hvorfor ligefrem handicappe din spirende hobby med et fortidigt køretøj
og
> > deraf følgende problemer fra starten af?
> > :-|
> >
> > Hvis jeg har ret i min formodning om at dit køretøj ikke kan være
billigt
> > nok, så betænk lige om ikke disse formodede mer-driftsomkostninger kunne
> > bruges til mer-investering i en nyere og mere driftsikker model istedet
> :-/
>
> Jeg har fundet en Kawa gpz 550 fra '84 der har gået 69.000 til 8.000. Er
det
> også et dårligt køb? Det virker umiddelbart utroligt billigt, men det er
den
> model måske?
Der ligger nok en hund (á højt olieforbrug(?) => opboring + fire stempler
med ringe á mindst 1.300 pr cylinder ) begravet et sted :-/
> Jeg har også fundet en honda cb 400 n fra '87 der har gået 58.000 til
> 15.000, samt en suzuki gs450 fra '84 til 13.800 - Hvilke af disse maskiner
> vil i umiddelbart anbefale?
Suzuki'en - Tror jeg!
--
Armand.
| |
jesper (09-03-2004)
| Kommentar Fra : jesper |
Dato : 09-03-04 22:45 |
|
> Hej NG.
> Nu har jeg i det sidste år passivt fulgt med i gruppen - herligt at der er
> så mange mennesker samlet med en fælles 'passion' og entusiasme, som jeg
> mærker i større og større grad selv
Og vi er mange flere endnu
> Honda cb400f
> eller
> Honda cb500f
> (begge fra midt-/slut-70'erne)
Begge er gode valg hvis de er i GOD stand!!!...
Startede selv på en 400 og har nu fået en igen som jeg har sat i
stand. (og har til salg)
Jeg købte min første for ca 10K og lagde det samme beløb i løbende,
men da jeg solgte den var der så ikke noget at sætte en finger på
> Prisen ligger omkring de 10.000 (før forhandling
For 10K og derunder skal du ikke regen med at du får en CB'er der er
meget værd, og der vil så hurtigt kunne komme en del ekstra udgifter
på... En GOD 400 står til ca. 15K og en 500/550 skal koste 18K.
> Jeg har ikke meget forstand på mc'er, men er ikke bange for at få beskidte
> negle Desuden vil jeg gerne have lidt skrue-erfaring..
Det er der masser af mulighed for at få, hvis du ikke vil give mere en
10K for den......
> Hvilken af to ovenstående modeller vil i kyndige mc-ister anbefale mig at
> kaste min føste kærlighed på?
Jeg var MEGET glad for min første 400. Men når man får sin første
kværn vil man nok altid føle at den er fed
Jeg ved fra andre at 500/550'erne godt kan få revner i bagtromlen og
denne skal derfor skiftes. Hviket gost kan være svær at få fat på...
En lille gylden regel: www.davidsilverspares.co.uk
Held og lykke med det
Jesper
(GPZ500s & CB400f begge til salg
| |
Jens (09-03-2004)
| Kommentar Fra : Jens |
Dato : 09-03-04 23:51 |
|
Hej!
Jeg har haft en CB400F i nogle år nu og vil nok være enig med de andre, både
dem, der siger løb og dem, der siger køb! Det er en charmerende klassisk
motorcykel, som behandlet ordenligt, vil kunne køre meget længe. Det er den
type cykel, som stort set alle har haft "for mange år siden" eller "kendte
een, der havde".
Hvis du er frisk på at skrue, tror jeg, du vil få din lyst styret, og cyklen
er taknemmelig for indsatsen. Man kan jo begynde i det små - selv er jeg
absolut ingen ørn, men med hjælp at hente i fx klubber eller på denne gruppe
kan man nå et stykke og samtidig lære meget! Tøv ikke med at købe en Haynes
Et råd, jeg vil give er: Find en model, der så så original som muligt! Hvis
den er det, er der en chance for, at den er blevet behandlet ordenligt og
ved sådan en ældre sag betyder originaliteten meget..synes jeg. Hvis planen
er at sætte dit helt eget præg på en caféræser, så er det en anden snak....
Men gå el-systemet, karburatorne, under sædet, ledningsførelse osv.
efter...Se efter underligt udseende skruer og bolte. Tjek bremseskiven...
Det lyder banalt, men i kampens hede kan man overse vigtige argumenter for
at sige nej tak.. Hvis du finder en god model til 10K vil jeg nok mene, at
du er heldig! Jeg ville nok insistere på at få lov til at køre forbi en
mekaniker, og få ham til at lytte/se på den inden køb..
Mht kørsel, som jo ikke er uvæsentligt, skal du tænke på, at det er en
veteran med alt hvad det medfører. Særligt synes jeg, at bremserne er
dårlig. I hvertfald på min model, men jeg har gennem tiderne fået det
indtryk, at det generelt gælder de ældre modeller.. Affjedringen er så som
så- i øvrigt endnu en ting at tjekke: bagfjedrene! Motoren trækker fint, men
du vil ikke blive blæst væk af kraftoverskuddet og den kan mest, hvis den
får nogle omdrejninger! Jeg har også kørt en længere tur med passager og
selvom det bestemt var hyggeligt, var pladsen på cyklen trang. Man skal ikke
være for høj/stor til en 400!
Alt i alt tror jeg min pointe er, at en gammel Four er liebhaveri (af den
økonomisk overkommelige slags). Den kører ikke så godt som en nyere cykel og
den vil skulle på værksted. Hvis man på den anden side kan lide modellen og
gerne vil nusse om den, så er det en fin cykel, der alt andet lige koster
mindre i den Blå Avis end en ny motorcykel mister i værdi det øjeblik, den
trilles ud på gaden.
Men det var vist også mere eller mindre det, de andre skrev...
Jens CB400F
| |
jens holm (26-03-2004)
| Kommentar Fra : jens holm |
Dato : 26-03-04 18:13 |
|
Hvis du ønsker dig en gammel række-firer, så køb en Suzuki GS, den kan
holde........starter jeg mon en krig nu
Jens H
"Berthil Forrest" <berthil@vip.cybercity.dk> skrev i en meddelelse
news:c2kl9a$dj$1@news.cybercity.dk...
> Hej NG.
> Nu har jeg i det sidste år passivt fulgt med i gruppen - herligt at der er
> så mange mennesker samlet med en fælles 'passion' og entusiasme, som jeg
> mærker i større og større grad selv
>
> Nuvel, til mit spørgsmål: Jeg tog MC-kørekort i sommers og nu er tiden ved
> at være inde til at få mig en kværn!!
> Jeg har brugt det meste af de sidste to døgn på at undersøge markedet (læs
> dba) og læse/kigge på de modeller der faldt i min smag, og er nu nede på
to
> modeller:
>
> Honda cb400f
> eller
> Honda cb500f
> (begge fra midt-/slut-70'erne)
>
> Prisen ligger omkring de 10.000 (før forhandling
> Jeg har ikke meget forstand på mc'er, men er ikke bange for at få beskidte
> negle Desuden vil jeg gerne have lidt skrue-erfaring..
> Forsikring koster henholdsvis 3.300 og 4.200...
> Hvilken af to ovenstående modeller vil i kyndige mc-ister anbefale mig at
> kaste min føste kærlighed på?
> P.S. Jeg er 22 år...
>
>
| |
Michael (27-03-2004)
| Kommentar Fra : Michael |
Dato : 27-03-04 02:02 |
|
> > Prisen ligger omkring de 10.000 (før forhandling
> > Jeg har ikke meget forstand på mc'er, men er ikke bange for at få beskidte
> > negle Desuden vil jeg gerne have lidt skrue-erfaring..
> > Forsikring koster henholdsvis 3.300 og 4.200...
> > Hvilken af to ovenstående modeller vil i kyndige mc-ister anbefale mig at
> > kaste min føste kærlighed på?
> > P.S. Jeg er 22 år...
> >
> >
er det en kasko eller hvad.-.... spørg lige gf først.. den koster 2000
kr for en ansvar. Hvis jeg var dig ville jeg nok ofre 20.000 kr, så
får du en del mere mc, ,måske fra starten af 80'erne, og da er
skivebremser og så videre næsten standard. Skrue erfaring er jo fint,
men vil man kører eller skrue.
| |
|
|