/ Forside / Interesser / Fritid / Motorcykler / Nyhedsindlæg
Login
Glemt dit kodeord?
Brugernavn

Kodeord


Reklame
Top 10 brugere
Motorcykler
#NavnPoint
dova 9238
pallenoc 4816
pallebhan.. 3536
masteraug.. 3050
nilsg 2382
jakjoe 2110
transor 2030
CLAN 1915
Sunowich 1420
10  3773 1345
2-takts stempel
Fra : Thomas Buus Andersen


Dato : 08-03-04 22:31

Hej..

Hvordan skal et 2 takts stempel se ud hvis det stadig er i fin form, og har
kørt under korrekt forbrænding?
Jeg har netop åbnet min lille baneracer, en 40cc polini motor. Ingen ridser
på stemplet overhovedet. En lille smule koks på toppen, og ellers
gyldenbrunt på toppen.
Ned langs siderne hvor hullerne til krydspinden er, ser stemplet nærmest ud
til at være brændt, også under stempelringen. Der er en mørk/sort plamage
som fortsætter 4-5mm ned under stempelringen.

Spørgsmålet er om man skal købe et nyt stempel med tilhørende ringe og
nåleleje...

Skal et nyt stempel iøvrigt køreres til når forbrændingen er som den skal
være?

Og iøvrigt- Er der noget mærkbart ved effekten hvis man sætter tyndere
bundpakning i? polini laver 3 tykkelser i deres kits.

--
Thomas Buus
GSXR 250
Polini 911
t-buusSLET@stofanet.dk



 
 
Hekto (08-03-2004)
Kommentar
Fra : Hekto


Dato : 08-03-04 23:39

In article <404ce626$0$28865$ba624c82@nntp04.dk.telia.net>, t-
buusSLET@stofanet.dk says...
> Hej..
>
> Hvordan skal et 2 takts stempel se ud hvis det stadig er i fin form, og har
> kørt under korrekt forbrænding?
> Jeg har netop åbnet min lille baneracer, en 40cc polini motor. Ingen ridser
> på stemplet overhovedet. En lille smule koks på toppen, og ellers
> gyldenbrunt på toppen.
> Ned langs siderne hvor hullerne til krydspinden er, ser stemplet nærmest ud
> til at være brændt, også under stempelringen. Der er en mørk/sort plamage
> som fortsætter 4-5mm ned under stempelringen.
>
> Spørgsmålet er om man skal købe et nyt stempel med tilhørende ringe og
> nåleleje...
>
> Skal et nyt stempel iøvrigt køreres til når forbrændingen er som den skal
> være?
>
> Og iøvrigt- Er der noget mærkbart ved effekten hvis man sætter tyndere
> bundpakning i? polini laver 3 tykkelser i deres kits.
>
>
Hvis du har en manual står der sikkert hvor mange timer eller KM
stemplet holder, sådan ca.
2T-stempler er en sliddel som kæde og tændrør.
Er der væsentlige ridser, eller ligefrem steder der viser tegn på
begyndende smeltning, skal det selvfølgelig skiftes.
Ellers er det frem med skydelæren eller nærmere mikrometerskruen og
checke minimumsmål.

Det sorte du kan se ned langs siden er helt normalt. "T-stempler
slutter ikke så tæt som 4T-stempler, da spillerummet er større.
Du kan evt. se om den trænger til nye stempelringe, og så ellers rense
det uden at ridse.

--
/Hekto

Ducati 600SL Pantah - Suzuki LS650
Ducatist og medlem af 'Geheime Motorrad Putzer Verein'
http://www.dkfritidmotorcykel.dk/hekto www.hekto.dk

Ordinary-tupperware-standard-deadlyboring-multi-piston-japanese
semi-rockets ... no thanks!

Dan (09-03-2004)
Kommentar
Fra : Dan


Dato : 09-03-04 00:01

Problemet er bare typisk at cylinderen slides konisk, så nyt stempel og
ringe vil vise de samme aflejringer igen efter kort tid..løsning kunne være
honing af cylinder og friske ringe..ikk nødvendig vis nyt stempel..

mvh
dan

"Hekto" <urxgb@urxgb.qxROT-13> skrev i en meddelelse
news:MPG.1ab714524c3982e69896cf@news.tele.dk...
> In article <404ce626$0$28865$ba624c82@nntp04.dk.telia.net>, t-
> buusSLET@stofanet.dk says...
> > Hej..
> >
> > Hvordan skal et 2 takts stempel se ud hvis det stadig er i fin form, og
har
> > kørt under korrekt forbrænding?
> > Jeg har netop åbnet min lille baneracer, en 40cc polini motor. Ingen
ridser
> > på stemplet overhovedet. En lille smule koks på toppen, og ellers
> > gyldenbrunt på toppen.
> > Ned langs siderne hvor hullerne til krydspinden er, ser stemplet nærmest
ud
> > til at være brændt, også under stempelringen. Der er en mørk/sort
plamage
> > som fortsætter 4-5mm ned under stempelringen.
> >
> > Spørgsmålet er om man skal købe et nyt stempel med tilhørende ringe og
> > nåleleje...
> >
> > Skal et nyt stempel iøvrigt køreres til når forbrændingen er som den
skal
> > være?
> >
> > Og iøvrigt- Er der noget mærkbart ved effekten hvis man sætter tyndere
> > bundpakning i? polini laver 3 tykkelser i deres kits.
> >
> >
> Hvis du har en manual står der sikkert hvor mange timer eller KM
> stemplet holder, sådan ca.
> 2T-stempler er en sliddel som kæde og tændrør.
> Er der væsentlige ridser, eller ligefrem steder der viser tegn på
> begyndende smeltning, skal det selvfølgelig skiftes.
> Ellers er det frem med skydelæren eller nærmere mikrometerskruen og
> checke minimumsmål.
>
> Det sorte du kan se ned langs siden er helt normalt. "T-stempler
> slutter ikke så tæt som 4T-stempler, da spillerummet er større.
> Du kan evt. se om den trænger til nye stempelringe, og så ellers rense
> det uden at ridse.
>
> --
> /Hekto
>
> Ducati 600SL Pantah - Suzuki LS650
> Ducatist og medlem af 'Geheime Motorrad Putzer Verein'
> http://www.dkfritidmotorcykel.dk/hekto www.hekto.dk
>
> Ordinary-tupperware-standard-deadlyboring-multi-piston-japanese
> semi-rockets ... no thanks!



Hekto (09-03-2004)
Kommentar
Fra : Hekto


Dato : 09-03-04 00:23

In article <404cfada$0$174$edfadb0f@dread11.news.tele.dk>,
yoink@webspeed.dk says...
> Problemet er bare typisk at cylinderen slides konisk, så nyt stempel og
> ringe vil vise de samme aflejringer igen efter kort tid..løsning kunne være
> honing af cylinder og friske ringe..ikk nødvendig vis nyt stempel..
>
De fleste cylindere på 2t-ere af nyere oprindelse, har Nicasil-
belægning, eller tilsvarende overflader.

Disse er næsten uopslidelige (mekanisk altså!).
Samtidig kan man anvende aluminium, så varmeudvidelsen er ens for
cylinder og stempel (tilnærmelsesvis) og man kan derfor anvende et
mindre spillerum.

Man kan derfor sagtens skifte stempel, og genanvende cylindren. På
nogle motorer (MC) anbefales der stempelskift ved f.eks. 7.000 km.


--
/Hekto

Ducati 600SL Pantah - Suzuki LS650
Ducatist og medlem af 'Geheime Motorrad Putzer Verein'
http://www.dkfritidmotorcykel.dk/hekto www.hekto.dk

Ordinary-tupperware-standard-deadlyboring-multi-piston-japanese
semi-rockets ... no thanks!

M. Hoey (09-03-2004)
Kommentar
Fra : M. Hoey


Dato : 09-03-04 10:54

"Hekto" <urxgb@urxgb.qxROT-13> skrev i en meddelelse
news:MPG.1ab71ebab9dddcde9896d1@news.tele.dk...
> In article <404cfada$0$174$edfadb0f@dread11.news.tele.dk>,
> yoink@webspeed.dk says...
> > Problemet er bare typisk at cylinderen slides konisk, så nyt stempel og
> > ringe vil vise de samme aflejringer igen efter kort tid..løsning kunne
være
> > honing af cylinder og friske ringe..ikk nødvendig vis nyt stempel..
> >
> De fleste cylindere på 2t-ere af nyere oprindelse, har Nicasil-
> belægning, eller tilsvarende overflader.
>
Klip

Hej Hekto

Denne Nicasilbelægning du fortæller om, er det en belægning man kan få lagt
på cylindervæggen ved opboring af cylinder til næste overstørrelse? Skal der
andre foringer til i cylinderen? Og kræver det noget andet af stemplerne
(deres aluminiumslegering skal være af en anden?).


Mvh.

M. Hoey
(Suzuki GT750A)
http://www.dkfritidmotorcykel.dk/default.asp?id=355




Hekto (09-03-2004)
Kommentar
Fra : Hekto


Dato : 09-03-04 12:24

In article <404d941c$0$27373$edfadb0f@dread16.news.tele.dk>,
mhoeyNOSPAM@mail.dk says...
> Denne Nicasilbelægning du fortæller om, er det en belægning man kan få lagt
> på cylindervæggen ved opboring af cylinder til næste overstørrelse? Skal der
> andre foringer til i cylinderen? Og kræver det noget andet af stemplerne
> (deres aluminiumslegering skal være af en anden?).
>

Man kan godt få det lagt på, ligesom man kan reparere gamle cylindere.
Prisen varierer noget; men det er i omegnen af 1000-1200,- pr. boring.

Det lægges direkte på aluminium. Jeg ved ikke om det kan gøres på et
jernforing; men så fordufter alle fordele. Fidusen er at det tynde
nicasillag ligger direkte på aluminium'en, og da stemplet også er af
aluminium, giver det mulighed for at mindske spillerummet imellem
stempel og cylinder. Derved opnås bedre tætning og bedre køling af
stemplet, samt stor slidstyrke på cylinderen.
Jeg tror ikke at det vil være omkostningen værd, hvis det er
vandbøflen du tænker på. Det er mest regnet på motorer med høj ydelse.

Det billigste jeg fandt var: www.apexleisure.co.uk

--
/Hekto

Ducati 600SL Pantah - Suzuki LS650
Ducatist og medlem af 'Geheime Motorrad Putzer Verrein'
http://www.dkfritidmotorcykel.dk/hekto
Ordinary-tupperware-standard-deadlyboring-multi-piston japanese
semi-rockets ... no thanks!

Thomas Buus Andersen (09-03-2004)
Kommentar
Fra : Thomas Buus Andersen


Dato : 09-03-04 12:30

Nå, nu er i ude i lange forklaringer om belægninger.

Det er ren alu. det er lavet i.. Jeg fik bestilt :
En ny stempelring
Et nyt nåleleje
Et sæt nåseringe til stempel
1 liter olie
300kr+ fragt.



Hekto (09-03-2004)
Kommentar
Fra : Hekto


Dato : 09-03-04 12:39

In article <404daac9$0$28838$ba624c82@nntp04.dk.telia.net>, t-
buusSLET@stofanet.dk says...
> Nå, nu er i ude i lange forklaringer om belægninger.
>
> Det er ren alu. det er lavet i.. Jeg fik bestilt :
> En ny stempelring
> Et nyt nåleleje
> Et sæt nåseringe til stempel
> 1 liter olie
> 300kr+ fragt.
>
Nåsering = Rin i næsen på en Nå'Så'er??? ;0)

Du kan da godt skifte det; men det lød ikke til at være slidt, så
måske du skulle gemme det til senere på sæson'en (næste vinter?)

--
/Hekto

Ducati 600SL Pantah - Suzuki LS650
Ducatist og medlem af 'Geheime Motorrad Putzer Verrein'
http://www.dkfritidmotorcykel.dk/hekto
Ordinary-tupperware-standard-deadlyboring-multi-piston japanese
semi-rockets ... no thanks!

Eg Egemarke (09-03-2004)
Kommentar
Fra : Eg Egemarke


Dato : 09-03-04 13:22

Hvis stemplet er smeltet eller brændt i siderne specielt omkring
pindbolten/stempelringen tyder da på at du evt har brugt forkert/for lidt
olie ?? Stemplet skal være HELT dvs der må ikke være noget der er "Brændt
væk" at det er kokset i toppen mm kan osse være en indikation på forkert
olie !!

MvH Eg

http://www.dkfritidmotorcykel.dk/?id=265



Thomas Buus Andersen (09-03-2004)
Kommentar
Fra : Thomas Buus Andersen


Dato : 09-03-04 13:27

Eg Egemarke wrote:
> Hvis stemplet er smeltet eller brændt i siderne specielt omkring
> pindbolten/stempelringen tyder da på at du evt har brugt forkert/for
> lidt olie ?? Stemplet skal være HELT dvs der må ikke være noget der
> er "Brændt væk" at det er kokset i toppen mm kan osse være en
> indikation på forkert olie !!

Det er ikke brændt nogle steder. Dvs. intakt, og kanterne ser fine ud!

>
> MvH Eg
>
> http://www.dkfritidmotorcykel.dk/?id=265

Thomas



Hekto (09-03-2004)
Kommentar
Fra : Hekto


Dato : 09-03-04 13:43

In article <404db822$0$28855$ba624c82@nntp04.dk.telia.net>, t-
buusSLET@stofanet.dk says...
> Det er ikke brændt nogle steder. Dvs. intakt, og kanterne ser fine ud!
>
Ja, sådan forstod jeg dig også.
Dit nye stempl vil højst sandsynligt se ligesådan ud efter et par
timers kørsel.

Sod og olie-snask kan elemineres ved at anvende den rigtige olie.
D.v.s. olie med den rigtige forbrændingstemperatur.
Olien skal gerne forbrænde i forbrændingskammeret og i udstødningen.
Smøringen skal ske under stemplet og på cylindervægene; men de ligger
også en del under forbrændingstemperaturen ... forhåbentlig! Ellers er
det man begynder at se skader.

Hvilken olie? Ja, det er jo det der er spørgsmålet. Man kan få oplyst
forbrændingstemperaturen; men ofte anser man ikke hvad
udstødningstemperaturen er på den pågældende motor. Det kan variere en
del!

Min erfaring, fra RD og KR-1, er at Motul og Castrol TTS , ud over at
være dyre, feder en del.
Den jeg synes har været bedst, er Statoils Racingway 2T (heller ikke
helt billig). Er man heldog at finde OK's fuldsyntetiske 2T-olie, så
er den ige så god, bare lidt billigere.
Intet af det ovenstående, behøver at gælde for din motor, da den kan
køre med en helt anden temperatur end de ovenstående, så du må
eksperimentere lidt.

For at det så ikke skal være løgn, har det vist sig at polybutene, der
tilsættes for at gøre olien røgsvag, også mindsker smøreevnen!
Kører man indendørs og gerne vil smøre godt, med rygende olie, eller
R-olie ("amerikansk olie"!- vegetabilsk), svinder vennekredsen måske
hurtigt ind!!! ;0)
--
/Hekto

Ducati 600SL Pantah - Suzuki LS650
Ducatist og medlem af 'Geheime Motorrad Putzer Verrein'
http://www.dkfritidmotorcykel.dk/hekto
Ordinary-tupperware-standard-deadlyboring-multi-piston japanese
semi-rockets ... no thanks!

Thomas Buus Andersen (09-03-2004)
Kommentar
Fra : Thomas Buus Andersen


Dato : 09-03-04 13:28

Hekto wrote:

> Nåsering = Rin i næsen på en Nå'Så'er??? ;0)
>
> Du kan da godt skifte det; men det lød ikke til at være slidt, så
> måske du skulle gemme det til senere på sæson'en (næste vinter?)

Bah ! Låsering!!!
Tjah, nu skifter jeg det, så er jeg sikker på ikke at få ristet et nåleleje
på stemplet hvis
det skulle gå i stykker.

Thomas



Eg Egemarke (09-03-2004)
Kommentar
Fra : Eg Egemarke


Dato : 09-03-04 13:33

Ok jeg ku bare huske fra de lalleglade knallert dage på Fejø (Ingen politi)
At når skidtet var grovtunet og ikke fik ordentlig olie/pleje brændte
siderne væk på stemplerne og andre mindre spændende sager men byt du bare,
såå virker det sikkert fornemt igen !!

MvH Eg

http://www.dkfritidmotorcykel.dk/?id=265


Armand (09-03-2004)
Kommentar
Fra : Armand


Dato : 09-03-04 11:55


"Hekto" <gæt.selv@hekto.dk> skrev i en meddelelse
news:MPG.1ab7cb2a3c79e51a989ace@news.cybercity.dk...
> In article <404daac9$0$28838$ba624c82@nntp04.dk.telia.net>, t-
> buusSLET@stofanet.dk says...
> > Nå, nu er i ude i lange forklaringer om belægninger.
> >
> > Det er ren alu. det er lavet i.. Jeg fik bestilt .............
>
> Du kan da godt skifte det; men det lød ikke til at være slidt, så
> måske du skulle gemme det til senere på sæson'en (næste vinter?)

- - - - - Næste(?) hullede stempel!? :-/

--
Armand.





Søg
Reklame
Statistik
Spørgsmål : 177558
Tips : 31968
Nyheder : 719565
Indlæg : 6408908
Brugere : 218888

Månedens bedste
Årets bedste
Sidste års bedste