Forsikring - skadesforløb?
Fra : Carl

Dato : 08-03-04 19:27

Hej
Jeg kan tegne en kaskoforsikring hos LB på min FZR600 97' pris <4K pr.år.
Det kan nok ikke blive ret meget billigere. Men jeg vil gerne hører om der
er nogen af jer som har erfaring med dette selskab i forbindelse med et
skadesforløb.

Eneste klausul er at mc skal stå i aflåst skur om natten hvis den overnatter
på bopælen. Nogle meninger om dette?

Carl
http://www.dfmc.dk/531

Fra : anders majland

Dato : 08-03-04 19:47

> Jeg kan tegne en kaskoforsikring hos LB på min FZR600 97' pris <4K

Mine forældre har været hos LB en halv menneskealder og de har været
godt tilfredse. Både med niveauet på præmierne og de par gange der har
været skader.

--
Anders dot Majland at jyde dot dk
email address in header is not valid

Fra : Sune

Dato : 08-03-04 21:45

"Carl" <nomail@dk.dk> skrev i en meddelelse
> [...]
der
> er nogen af jer som har erfaring med dette selskab i forbindelse med

Vi har brugt selskabet i mange år, og altid kun haft pænt at sige om
dem. Også ved skader.

--
vh Sune
Honda VF500 FII, Yamaha XJ 600

Fra : brobaek

Dato : 08-03-04 22:28

Carl wrote:
> [...]
>
> Eneste klausul er at mc skal stå i aflåst skur om natten hvis den
> overnatter på bopælen. Nogle meninger om dette?

Spørg hvem der har evt. bevisbyrde og læs alle nærmere betingelser. Et
tilsv. eksempel er når man køber alarm til huset, så kan ens
indbo-forsikring typisk nedsættes. Men, hvis der begås indbrud og
alarm-systemet ikke var slået til dækker indbo-forsikringen ikke. Parkering
i et skur er en tilsvarende risiko-nedsættende faktor (og medfører derfor
billigere kasko) - men undersøg disse omstændigheder grundigt, og spørg dem
skriftligt hvis du er tvivl.

Jeg ville fx nok undersøge:
- Hvordan hvis MC'en ikke stjæles fra bopælen (over natten) ?
- Hvad hvis du parkere x-hundrede meter fra bopælen (fx ved indkøb) og lader
den stå dér (kan være du går på cafe og drikker et par øl) - dvs. hvordan
definerer LB "overnatte på bopælen"
- Hvilke krav stilles der til det aflåste skur (skal skuret fx overholde
bestemte regler for at defineres som værende "aflåst")
- Indenfor hvilken tidsramme dækker kaskoen udenfor skuret (eks. parkerer du
kortvarigt kl. 23.00 om aftenen - en fulderik vælter cyklen eller den
stjæles). Hvad menes der med overnatte ?
- I de tvivlstilfælde der kan optræde (fx ovenstående), hvem har så
bevisbyrden ?

Ellers en billig forsikring - den er sikkert ok, men hellere undersøge
grundigt før tegning end efter ulykke !!!

Mvh
Martin

Fra : Broker

Dato : 17-03-04 20:50

Inspireret af Martins spørgsmål, og da jeg selv er ved at tegne forsikring i
LB på min nyindkøbte Yamaha FZS 600, har jeg stillet følgende spørgsmål:

Sp. 1: Hvordan hvis MC'en ikke stjæles fra bopælen (over natten)?

Sp. 2: Hvad hvis du parkere x-hundrede meter fra bopælen (fx ved indkøb) og
lader den stå dér - dvs. Hvordan definerer LB "overnatte på bopælen"

Sp. 3: Hvilke krav stilles der til det aflåste skur (skal skuret fx
overholde bestemte regler for at defineres som værende "aflåst")

Sp. 4: Indenfor hvilken tidsramme dækker kaskoen udenfor skuret (eks.
parkerer du kortvarigt kl. 23.00 om aftenen). Hvad menes der med overnatte ?

Sp. 5: I de tvivlstilfælde der kan optræde (fx ovenstående), hvem har så
bevisbyrden?

--> og jeg har fået følgende svar fra LB:

Sp. 1: Hvis cyklen stjæles, dækker forsikringen.

Sp. 2: Hvis man lader cyklen henstå på offentligt område (gade/vej) natten
over, dækker forsikringen ikke.

Meningen er selvfølgelig, at cyklen skal placeres sådan ,at den altid er
mindst udsat for tyveri og hærværk.

Sp. 3: Der stilles ikke særlige krav til skuret. Hvis det ikke har
indstukket lås, vil det være en god ide med en RUKO-hængelås med
beskyttelsesbeslag.

Sp 4: Se 1 og 2.

Sp 5: Selskabet har bevisbyrden, hvis selskabet påstår at
sikkerhedsforskrifterne er overtrådt.

Mvh Lars

Fra : SmaRTrxxv

Dato : 08-03-04 22:48

"Carl" <nomail@dk.dk> wrote in message
> [...]
> er nogen af jer som har erfaring med dette selskab i forbindelse med et

Jeg har dem,blot i RUNA udgaven, jeg har været yderst tilfreds med dem.

også da min MC blev stjålet. Det var lige efter bogen. Jeg fik min
erstatning helt uden problemer da MC'en ikke blev fundet indenfor de 28 dage

> Eneste klausul er at mc skal stå i aflåst skur om natten hvis den
overnatter
> på bopælen. Nogle meninger om dette?

Tja... Det går de godtnok noget op i, men så alligevel ikke. Min MC blev
stjålet fra åben gade KBH, ca 75 km fra min bopæl. Det sagde de ikke noget
til det.

De har endda gerne forsikret min RSV Mille jeg har købt istedet (til 2x
værdien af den gamle RF600) velvidende at RF'eren blev stjålet.

Der står heller ikke noget i policen om at MC'en skal være låst inde om
natten (eller så vidt muligt e.l.)

Thore