"Brian Sørup" <brian.sorupXXX@privat.dk> skrev i en meddelelse
news:c2hvkg$1tl3md$1@ID-149180.news.uni-berlin.de...
> Hej bag skærmene
>
> Jeg trillede en tur på vifferen idag - efter 5-6km opførte den sig som
> om den var ved at gå tør, men jeg havde lige fyldt tanken på den lokale
> ( ikke Bar - Tankstation
)
>
> Kan det passe den skal have sprit i tanken ?
>
> Da jeg kørte i December var der ikke noget galt.
Det kan være ét af tre problemer du har fået dig:
1):
Almindelig rimdannelse i karburatorens venturi (lavt tryk og forstøvning
sænker temperaturen yderligt og får luftens fugtighed til at blive til
rimtåge der sætter sig), men det plejer oftest at forekomme i fugtigt vejr
og et par grader over frysepunktet, hvilket ikke ligefrem er tidens
meteorologi :-/
Anyhow, så skulle sprit i tanken kunne afhjælpe dét problem!
2):
Hvis VF'eren har overvintret under svingende temperaturer (á en uisoleret
garage), og med begrænset med bensin i tanken, vil der stedse have blevet
dannet kondens på indersiden af tanken over vædskespejlet, og da vand er
tungere end bensin vil denne kondens med tiden ende på bunden af tanken -
Lige dér hvorfra at bensinhanen "suger" ved brug af Res eller PRI => vand
direkte i svømmerhusene, hvor det ligeledes ligger til en dyse er uheldig at
snøfte det op og spærre (vand i bensin er som en silikonekugle i vand) for
gennemgangen!
Forekommende vand-rest i tanken skal opløses med sprit, og forekommende
vand i karbunaderne skal fjernes igennem tæmning af svømmerhusene.
Vær vis på at have givet tanken et spritkur førend at du atter fylder
svømmerhusene v.h.a. Res eller PRI
3):
Som gældende for alle "kar" der tømmes, skal der samme mængde luft ind i
tanken, som der forbruges af bensin, og har du i vinterens løb klemt en
given "atmosfære"-slangeforbindelse på tanken, vil den ikke kunne erstatte
forbrugt bensin med luft => vacuum => bensinen løber ikke ud af tanken!
Et tilstoppet (á: is?) luft-sive hul i tankdækslet, vil medføre samme
problematik!!
Ved at lytte efter om det siger *SJUUP* når man stående med problemet prøver
at åben for tankdækslet, er det enkelt at diagnosticere for dette problems
forekomst!
--
Armand.