|
| Fra bly til blyfri Fra : Uffe Iversen |
Dato : 07-03-04 13:37 |
|
Hej
Hvis man har en veteran mc og gerne vil gå fra blyholdigt benzin til
blyfri - hvilke ændringer skal man så foretage - der skal nye ventilstyr og
stødstænger - og hvad så mere?
MvhUffe
| |
Brian Sørup (07-03-2004)
| Kommentar Fra : Brian Sørup |
Dato : 07-03-04 14:44 |
|
"Uffe Iversen" <uffeibh@nork.auc.dk> skrev i en meddelelse
news:c2f52t$fp8$1@sunsite.dk...
> Hej
> Hvis man har en veteran mc og gerne vil gå fra blyholdigt benzin til
> blyfri - hvilke ændringer skal man så foretage - der skal nye
ventilstyr og
> stødstænger - og hvad så mere?
Der skal hverken nye stødstænger eller ventilstyr i - der skal hærdede
ventilsæder i topstykkerne.
Det er også en god ide at skifte til rustfri ventiler.
Mange gamle motorer kører dog fint på blyfri, sålænge du tanker
blyholdig hver 3-4gang, sådan var proceduren ihvertfald på min gamle
Granada.
Der er også mulighed for at få additiver til benzinen.
--
Brian Sørup
Honda VF 500 FII
DMCN#733
| |
Armand (07-03-2004)
| Kommentar Fra : Armand |
Dato : 07-03-04 15:10 |
|
"Uffe Iversen" <uffeibh@nork.auc.dk> skrev i en meddelelse
news:c2f52t$fp8$1@sunsite.dk...
> Hej
> Hvis man har en veteran mc og gerne vil gå fra blyholdigt benzin til
> blyfri - hvilke ændringer skal man så foretage - der skal nye ventilstyr
> og stødstænger - og hvad så mere?
DEt er ikke ventil-styrene, men derimod -sæderne (hvor ventilen ligger an
imod topstykket) der har brug for blyet, så hvis der er noget der skal
skiftes så er det ventil-sæderne!
Stødstængerne kan jeg ikke se at skulle påvirkes af bly eller ej :-|
Er du sikker på ikke at kunne købe bly(erstattet)-bensin et sted i byen?
Jeg formoder at det ikke er til langture at veteranen er anskaffet, så den
skal vej sjældent længere væk hjemmefra end en tankfulds penge :-/
--
Armand.
| |
Gert Bo thorgersen (07-03-2004)
| Kommentar Fra : Gert Bo thorgersen |
Dato : 07-03-04 15:37 |
|
Som jeg oplyste sidste år da en anden person stillede det samme spørgsmål så
hjemkøbte jeg til min BMW R100 systemet med blykugler i et net som er sænket
ned i benzintanken. Jeg købte det fra Motor Works i England som sælger en
for op til 750 cc der koster £ 36 + Vat (17,5 %) eller den til over 750 cc
motorer til £ 48 + Vat. Den skal være garanteret til at holde til 400.000 km
kørsel !
Der er nogen diskussion om det i det hele taget er nødvendigt at gøre noget
ved blot at fortsætte med benzin uden blytilsætning. Dette begrundes med at
mange benzinmærker allerede før forbud mod bly allerede havde kørt uden bly,
og det varfor 40- 50 år siden allerede kommet benzinmærker uden bly som
alligevel havde samme høje oktantal.Hvilket omtales i bogen desangående som
blev skrevet til DTU allerede for en 35 år siden.
Mvh. Gert Thorgersen
"Uffe Iversen" <uffeibh@nork.auc.dk> wrote in message
news:c2f52t$fp8$1@sunsite.dk...
> Hej
> Hvis man har en veteran mc og gerne vil gå fra blyholdigt benzin til
> blyfri - hvilke ændringer skal man så foretage - der skal nye ventilstyr
og
> stødstænger - og hvad så mere?
> MvhUffe
>
>
| |
Gert Bo thorgersen (10-03-2004)
| Kommentar Fra : Gert Bo thorgersen |
Dato : 10-03-04 16:26 |
|
Du kan jo evt. spørge brdr. Stevns i Haarlev på Sjælland, hvad deres
erfaring er med nødvendigheden af at skifte sæder - udstødningssædet mest
belastet - på veteran motorcykler efter at der nu ikke længere er blyholdig
benzin. De har selv veteran motorcykler og reparerer jo også i værkstedet
andres veteraner. Deres e-mail er brdr.stevns@image.dk .
Men så sent som i sidste uge læste jeg igen i en ny indkøbt bog at
forfatteren tvivlede på at det var nødvendigt at skifte til andre
ventilsæder, han havde ikke selv endnu set nogle skader på sæder forårsaget
af at motorcyklister havde skiftet til blyfri benzin uden også at have
skiftet ventilsæder; og det er ikke første gang jeg har læst lignende tekst
i andre bøger.
Mvh. Gert Thorgersen
"Uffe Iversen" <uffeibh@nork.auc.dk> wrote in message
news:c2f52t$fp8$1@sunsite.dk...
> Hej
> Hvis man har en veteran mc og gerne vil gå fra blyholdigt benzin til
> blyfri - hvilke ændringer skal man så foretage - der skal nye ventilstyr
og
> stødstænger - og hvad så mere?
> MvhUffe
>
>
| |
Gert Bo thorgersen (10-03-2004)
| Kommentar Fra : Gert Bo thorgersen |
Dato : 10-03-04 16:46 |
|
Du kan jo evt. spørge brdr. Stevns i Haarlev på Sjælland, hvad deres
erfaring er med nødvendigheden af at skifte sæder - udstødningssædet mest
belastet - på veteran motorcykler efter at der nu ikke længere er blyholdig
benzin. De har selv veteran motorcykler og reparerer jo også i værkstedet
andres veteraner. Deres e-mail er brdr.stevns@image.dk .
Men så sent som i sidste uge læste jeg igen i en ny indkøbt bog at
forfatteren tvivlede på at det var nødvendigt at skifte til andre
ventilsæder, han havde ikke selv endnu set nogle skader på sæder forårsaget
af at motorcyklister havde skiftet til blyfri benzin uden også at have
skiftet ventilsæder; og det er ikke første gang jeg har læst lignende tekst
i andre bøger.
Mvh. Gert Thorgersen
"Uffe Iversen" <uffeibh@nork.auc.dk> wrote in message
news:c2f52t$fp8$1@sunsite.dk...
> Hej
> Hvis man har en veteran mc og gerne vil gå fra blyholdigt benzin til
> blyfri - hvilke ændringer skal man så foretage - der skal nye ventilstyr
og
> stødstænger - og hvad så mere?
> MvhUffe
>
>
| |
|
|