nye forgaffelfjedre i en gpz500s ('96)
Fra : Kristoffer Lippert

Dato : 07-03-04 10:59

Hep

Jeg har et lille projekt foran mig med nogle forgaffelfjedre der skal
skiftes, og jeg har fået nogen hjem fra tyskland, og det ser sådan set meget
ligetil ud, i min haynes. Er der nogen der har prøvet nummeret, og er der
noget man skal være specielt opmærksom på, og som der ikke berettes om i
haynes ?
Ud over at man selvsagt har noget nemmere ved at skille skidtet af når man
er to.
Og så lige det med at afmåle oliemængden nøje når man fylder på igen.

Mvh
Kristoffer - som snart er på gaden igen!

Fra : Casper Jensen

Dato : 07-03-04 11:41

"Kristoffer Lippert" <krl@imv.au.dk> skrev i en meddelelse
> [...]
>
> Mvh
> Kristoffer - som snart er på gaden igen!

Har prøvet nummeret på min egen sidste vinter. da jeg skiftede gaffelolie.
satte dog ikke ny fjedre i men satte i stedet længere rør oven på fjedrene.
Gaffelrørene har ikke af tapningskruer så de skal helt af og vendes på
hovedet.
Mens har skidtet skilt ad så smører man selvfølgelig kronrørslejerne.
Oliemængden måles fra toppen af gaffelrøret med fuldt komprimeret gaffel
uden fjeder.

Casper
Gpz500s(96)

Fra : Thomas Buus Andersen

Dato : 07-03-04 12:40

Casper Jensen wrote:

> Oliemængden måles fra toppen af gaffelrøret med fuldt komprimeret
> gaffel uden fjeder.

Hva.. Oliemængden måles da op i en kande med ml/dl mål på. Der står typisk i
servicemanualen hvor mange
ml. der skal fyldes på.

> Casper
> Gpz500s(96)
Thomas

Fra : MKS - 74

Dato : 07-03-04 13:13

On Sun, 7 Mar 2004 12:39:35 +0100, "Thomas Buus Andersen"
<t-buusSLET@stofanet.dk> wrote:

>Hva.. Oliemængden måles da op i en kande med ml/dl mål på. Der står typisk i
>servicemanualen hvor mange
>ml. der skal fyldes på.

Det kan man da også godt, men det første er nu generelt bedre som
referencepunkt og derfor også brugt i mange servicemanualer. Da det
typisk kan være ganske svært at tømme fuldstændigt med mindre man
adskiller og renser alt vil der altid være lidt olierester tilbage i
et tømt gaffelben og metoden med at måle fra toppen giver så den mest
præcise reference fra gang til gang.

--
-Michael
Div. VF500-dele til salg på :

Fra : Armand

Dato : 07-03-04 17:02

"MKS - 74" <priller@tiscali.dk> skrev i en meddelelse

> [...]
> adskiller og renser alt vil der altid være lidt olierester tilbage i
> et tømt gaffelben og metoden med at måle fra toppen giver så den mest

Både Hein Gericke og MC-Nøglen har et længde-indstilleligt rør (MC-N's
kombineret med en stor "hestesprøjte" som suger) med en slange på, hvormed
man ved ned-dypning i teleskopet kan opsuge den olie der er over et forud
indstillet niveau.
Et praktisk værktøj i al sin simplicitet!

Henvisning:
HG: "öl absaug-vorrictung" #29000349 - side 594 i '03-kataloget!
MC-Nøglen: "forgaffel-oliemåler" #08-0121 (er at finde tidligt under
"støddæmpere" i kataloget)

--
Armand.
(der undrer sig over at GPZ500'eren ikke har tap-skruer på forgaflen,