/ Forside / Interesser / Fritid / Motorcykler / Nyhedsindlæg
Login
Glemt dit kodeord?
Brugernavn

Kodeord


Reklame
Top 10 brugere
Motorcykler
#NavnPoint
dova 9238
pallenoc 4816
pallebhan.. 3536
masteraug.. 3050
nilsg 2382
jakjoe 2110
transor 2030
CLAN 1915
Sunowich 1420
10  3773 1345
gs500e
Fra : Kasperkk


Dato : 06-03-04 15:25

Hej til Jer

Jeg er lidt ny her. Det er ihvertfald et af mine første indlæg. Jeg har
siddet i skabet og luret i et stykke tid. Jeg har bare ikke følt jeg havde
noget fornuftigt af bidrage med....


Jeg har lidt kig på en 99 model og så vidt jeg kan se har den 45 hk. Ikke
meget, men jeg har læst et eller andet om den er nem at hente hk på.
Hvad burde der kunne hentes ved anden udstødning+kn filter med efterfølgende
dysning?

Hvor svært er det at holde sådan en maskine selv? Det kan da ikke kræve det
store at stille ventiler og sådan noget selv. Jeg mener, motoren er da
rimelig simpel, og jeg har da altid skruet i min knallert, crosser og biler,
så det burde vel næppe være et problem, hvis jeg alierer mig med en
værkstedsmanual.

Jeg ligger og tager kørekort på en xj600n og synes den er pænt hurtig
.( så griner i sikkert og det er også okey) Hvordan føles en gs500 i
forhold til sådan en xj600? Jeg spørger da jeg endnu ikke har haft lejlighed
til at prøve en gs, men er lidt vild med maskinen pga prisen passer mig godt
og jeg synes den er pæn.

Jeg er omkring 1,87, og sidder helt kanon på en xj model. Jeg har siddet på
en gs500 før, men kan ikke helt huske størrelsen på den. Men jeg kunne
forestille mig den måske var en smule mindre eller hvad?

Jeg har ikke købt noget endnu, men mon ikke jeg gør det snart. Så melder det
næste problem sig... forsikring. Jeg vil køre med ansvar kun. Jeg er 20 år
og har haft bil de sidste 2½ år, hvoraf de sidste 2 har været med kasko. Jeg
har ikke lavet nogle ulykker, og jeg bor ikke i en storby. Hvad vil i mene
sådan en præmie kan snige sig op på?

Det var vist det jeg lige kunne finde på lige nu, men der kommer sikkert
mere senere

Kasper Nielsen



 
 
Brian Sørup (06-03-2004)
Kommentar
Fra : Brian Sørup


Dato : 06-03-04 15:49


"Kasperkk" <kasperkk_nielsen(fjern)@hotmail.com> skrev i en meddelelse
news:4049df34$0$1591$edfadb0f@dread14.news.tele.dk...
> Hej til Jer
>
>
> Jeg har lidt kig på en 99 model og så vidt jeg kan se har den 45 hk.
Ikke
> meget, men jeg har læst et eller andet om den er nem at hente hk på.
> Hvad burde der kunne hentes ved anden udstødning+kn filter med
efterfølgende
> dysning?
>
> Hvor svært er det at holde sådan en maskine selv? Det kan da ikke
kræve det
> store at stille ventiler og sådan noget selv. Jeg mener, motoren er da
> rimelig simpel, og jeg har da altid skruet i min knallert, crosser og
biler,
> så det burde vel næppe være et problem, hvis jeg alierer mig med en
> værkstedsmanual.

Det burde ikke være det store hovedbrud at klare det meste selv.

> Jeg ligger og tager kørekort på en xj600n og synes den er pænt hurtig
> .( så griner i sikkert og det er også okey) Hvordan føles en gs500
i
> forhold til sådan en xj600? Jeg spørger da jeg endnu ikke har haft
lejlighed
> til at prøve en gs, men er lidt vild med maskinen pga prisen passer
mig godt
> og jeg synes den er pæn.

Jeg har taget kort på en XJ600 og en Kawa ER5 - ER5'eren er imo lettere
at køre på i byen - de 10 Hk der er i forskel har ikke den store
betydning i dagligdagen, men på motorvejen er de da gode at have med.

> Jeg har ikke købt noget endnu, men mon ikke jeg gør det snart. Så
melder det
> næste problem sig... forsikring. Jeg vil køre med ansvar kun. Jeg er
20 år
> og har haft bil de sidste 2½ år, hvoraf de sidste 2 har været med
kasko. Jeg
> har ikke lavet nogle ulykker, og jeg bor ikke i en storby. Hvad vil i
mene
> sådan en præmie kan snige sig op på?

du kan få ansvar til ca. 1800,- hos GF Forsikring - hør evt. dit
nuværende selskab først - der plejer ikke at være så stor forskel på
ansvarsforsikringer.
--
Brian Sørup
Honda VF 500 FII
DMCN#733




Jacob Larsen (06-03-2004)
Kommentar
Fra : Jacob Larsen


Dato : 06-03-04 15:58

Brian Sørup wrote:
>> Jeg har ikke købt noget endnu, men mon ikke jeg gør det snart. Så
>> melder det næste problem sig... forsikring. Jeg vil køre med ansvar
>> kun. Jeg er 20 år og har haft bil de sidste 2½ år, hvoraf de sidste
>> 2 har været med kasko. Jeg har ikke lavet nogle ulykker, og jeg bor
>> ikke i en storby. Hvad vil i mene sådan en præmie kan snige sig op
>> på?
>
> du kan få ansvar til ca. 1800,- hos GF Forsikring - hør evt. dit
> nuværende selskab først - der plejer ikke at være så stor forskel på
> ansvarsforsikringer.

Og dog. Fra 2300 kr. (GF) til 6000+ kr årligt (Alm brand).
Der er da en vis forskel. I hvert fald når det er mig, der spørger.
--
mvh. Jacob Larsen - GS500



Jacob Larsen (06-03-2004)
Kommentar
Fra : Jacob Larsen


Dato : 06-03-04 15:55

Kasperkk wrote:
> Hej til Jer

Hej

> Jeg har lidt kig på en 99 model og så vidt jeg kan se har den 45 hk.
> Ikke meget, men jeg har læst et eller andet om den er nem at hente hk
> på.
> Hvad burde der kunne hentes ved anden udstødning+kn filter med
> efterfølgende dysning?

Selve udskiftningen af luftfilteret skulle ifølge en nyere diskussion kunne
give en effekt på 52hk ligesom de tidligere modeller, der kørte med netop
det luftfilter. En udstødning ved jeg ikke, hvor meget ekstra der er i, men
55+ hk i alt kan da ikke være helt ved siden af.

> Hvor svært er det at holde sådan en maskine selv? Det kan da ikke
> kræve det store at stille ventiler og sådan noget selv. Jeg mener,
> motoren er da rimelig simpel, og jeg har da altid skruet i min
> knallert, crosser og biler, så det burde vel næppe være et problem,
> hvis jeg alierer mig med en værkstedsmanual.

Der er jo generelt ikke så meget der skal laves. Ventiler har jeg ikke selv
prøvet at stille, men ellers er der jo kun olieskift og sådan noget, som er
ret nemt.

> Jeg ligger og tager kørekort på en xj600n og synes den er pænt hurtig
> .( så griner i sikkert og det er også okey) Hvordan føles en gs500
> i forhold til sådan en xj600? Jeg spørger da jeg endnu ikke har haft
> lejlighed til at prøve en gs, men er lidt vild med maskinen pga
> prisen passer mig godt og jeg synes den er pæn.

Ydelsesmæssigt er der ikke den vilde forskel. Ingen af dem er racere.
GS'eren vejer lidt mindre og har lidt færre hk. Dette er selvf. værst hvis
du kun har de 45hk

> Jeg er omkring 1,87, og sidder helt kanon på en xj model. Jeg har
> siddet på en gs500 før, men kan ikke helt huske størrelsen på den.
> Men jeg kunne forestille mig den måske var en smule mindre eller hvad?

Ja, den er faktisk ikke ret stor IMO. Det gør den så nem at tumle rundt med
f.eks. i bytrafik, men det kan godt være, du vil synes, den er for lille med
din højde. Jeg synes, den passer godt til mine 180cm.

Du må jo ud og kigge på en, så du kan finde ud af om den passer til dig. En
XJ600 er jo også et glimrende alternativ, hvis den skal være større.

> Jeg har ikke købt noget endnu, men mon ikke jeg gør det snart. Så
> melder det næste problem sig... forsikring. Jeg vil køre med ansvar
> kun. Jeg er 20 år og har haft bil de sidste 2½ år, hvoraf de sidste 2
> har været med kasko. Jeg har ikke lavet nogle ulykker, og jeg bor
> ikke i en storby. Hvad vil i mene sådan en præmie kan snige sig op på?

www.gf-forsikring.dk 2300kr per år her i Aalborg Ø (ingen ancienitet). Du
kan vist kun sjældent få lov at overfører din bil-ancienitet til en mc hos
noget forsikringsselskab, men undersøg det lige inden du køber en
forsikring.
--
mvh. Jacob Larsen - GS500



Kasperkk (06-03-2004)
Kommentar
Fra : Kasperkk


Dato : 06-03-04 16:03


> Selve udskiftningen af luftfilteret skulle ifølge en nyere diskussion
kunne
> give en effekt på 52hk ligesom de tidligere modeller, der kørte med netop
> det luftfilter. En udstødning ved jeg ikke, hvor meget ekstra der er i,
men
> 55+ hk i alt kan da ikke være helt ved siden af.

Hvis vi så antager jeg får hentet omkring 55 heste så må den da også ligge
tæt op ad en xj600 sådan rent accelerationsmæssigt. 10hk+ er da alligevel
en sjat. Hvis man så også tillægger værdien af lyden fra en anden udstødning
burde det jo blive en sand racer


> Du må jo ud og kigge på en, så du kan finde ud af om den passer til dig.
En
> XJ600 er jo også et glimrende alternativ, hvis den skal være større.

Så er vi også bare i et andet prislejde. Gs500 er billigere for en næsten ny
med ganske få km på bagen... Jeg har nok lidt km skræk når jeg kigger på
motorcykler!
Jeg er jo studerende og vil gerne beholde bilen også. Gider ikke stå med en
motorcykel og blive tvunget til at køre i regn og alt muligt fordi jeg
solgte bilen.


> www.gf-forsikring.dk 2300kr per år her i Aalborg Ø (ingen ancienitet). Du
> kan vist kun sjældent få lov at overfører din bil-ancienitet til en mc hos
> noget forsikringsselskab, men undersøg det lige inden du køber en
> forsikring.

argh...okey.....billigt synes jeg. Jeg har kørt rundt i en 2liters vectra de
sidste par år med fuld kasko i eget navn. Det er helt andre priser vi
snakker om der !

Kasper Nielsen



Rasmus Neckelmann (06-03-2004)
Kommentar
Fra : Rasmus Neckelmann


Dato : 06-03-04 16:53

Kasperkk wrote:
> Hvis vi så antager jeg får hentet omkring 55 heste så må den da også
> ligge tæt op ad en xj600 sådan rent accelerationsmæssigt. 10hk+ er
> da alligevel en sjat. Hvis man så også tillægger værdien af lyden fra
> en anden udstødning burde det jo blive en sand racer

Tja, kan ikke forstå hvorfor du ligger så meget i de heste - specielt hvis
du er nybegynder, så kan du med garanti have lige så meget sjov med 45 heste
som med 55 heste. Nu er jeg selv nybegynder med en enkelt sæson på ryggen af
en SZR 660 som vel ca. er i samme kategori (bovlam ;)) som en GS 500 - i
starten spekulerede/forskede jeg meget i hvordan jeg skulle få øget de
(noget optimistiske) 48 heste til noget mere... Men har efterhånden
indstillet mig på, at det i sidste ende ikke betyder noget alligevel. Jeg
vil hellere holde cyklen så meget i original stand som muligt, og så vente
med at få flere heste til jeg udskifter modellen med noget større.

> Jeg er jo studerende og vil gerne beholde bilen også. Gider ikke stå
> med en motorcykel og blive tvunget til at køre i regn og alt muligt
> fordi jeg solgte bilen.

Regn er ikke noget problem hvis du får dig noget ordentligt tøj. Hvis "alt
muligt" hentyder til onde ting som sne, vulkanudbrud, salt, frost og
deslige - så er det selvfølgelig ret rart med en madkas' :|

--
mvh Rasmus Neckelmann



Kasperkk (06-03-2004)
Kommentar
Fra : Kasperkk


Dato : 06-03-04 17:11


> Tja, kan ikke forstå hvorfor du ligger så meget i de heste - specielt hvis
> du er nybegynder, så kan du med garanti have lige så meget sjov med 45
heste
> som med 55 heste. Nu er jeg selv nybegynder med en enkelt sæson på ryggen
af
> en SZR 660 som vel ca. er i samme kategori (bovlam ;)) som en GS 500 - i
> starten spekulerede/forskede jeg meget i hvordan jeg skulle få øget de
> (noget optimistiske) 48 heste til noget mere... Men har efterhånden
> indstillet mig på, at det i sidste ende ikke betyder noget alligevel. Jeg
> vil hellere holde cyklen så meget i original stand som muligt, og så vente
> med at få flere heste til jeg udskifter modellen med noget større.

jeg hænger mig lidt i hk. Godt nok er jeg nybegynder men jeg har ligger og
fjollet lidt rundt på en 250cc crosser indtil for et par måneder siden og
jeg kan godt lide der sker lidt. En xj er frisk til mig, og hvis jeg kunne
på en gs500 ligeså frisk for beskedne penge ville det være guld værd Men
som sagt har jeg ikke prøvet en og det kan jo være jeg synes den er fin som
den er....



> Regn er ikke noget problem hvis du får dig noget ordentligt tøj. Hvis "alt
> muligt" hentyder til onde ting som sne, vulkanudbrud, salt, frost og
> deslige - så er det selvfølgelig ret rart med en madkas' :|

Regn er ikke noget problem hvis man er ordentlig påklædt, men en habbit er
ikke særligt pæn hvis den har været indenunder en køredragt. Det er fandme
også svært at få økonomi i at hente dåseøl på en motorcykel.... Jeg mener
bare bilen er meget mere praktisk, men mc er 100gange sjovere...

Kasperkk



Kenneth T (06-03-2004)
Kommentar
Fra : Kenneth T


Dato : 06-03-04 18:48

>Jeg mener
> bare bilen er meget mere praktisk, men mc er 100gange sjovere...
>

Jep, der har du fat i noget af det rigtige :)

-
MVH
Kenneth T
ZX12R
+ en meeeeget gamel Golf


Jesper Hedegaard (06-03-2004)
Kommentar
Fra : Jesper Hedegaard


Dato : 06-03-04 18:14


"Rasmus Neckelmann" <mullen@mailme.dk> skrev i en meddelelse
news:c2cseu$lr7$1@royal.flof.dk...
> Kasperkk wrote:
> > Hvis vi så antager jeg får hentet omkring 55 heste så må den da også
> > ligge tæt op ad en xj600 sådan rent accelerationsmæssigt. 10hk+ er
> > da alligevel en sjat. Hvis man så også tillægger værdien af lyden fra
> > en anden udstødning burde det jo blive en sand racer
>
> Tja, kan ikke forstå hvorfor du ligger så meget i de heste - specielt hvis
> du er nybegynder, så kan du med garanti have lige så meget sjov med 45
heste
> som med 55 heste. Nu er jeg selv nybegynder med en enkelt sæson på ryggen
af
> en SZR 660 som vel ca. er i samme kategori (bovlam ;)) som en GS 500 - i
> starten spekulerede/forskede jeg meget i hvordan jeg skulle få øget de
> (noget optimistiske) 48 heste til noget mere... Men har efterhånden
> indstillet mig på, at det i sidste ende ikke betyder noget alligevel. Jeg
> vil hellere holde cyklen så meget i original stand som muligt, og så vente
> med at få flere heste til jeg udskifter modellen med noget større.
>
> > Jeg er jo studerende og vil gerne beholde bilen også. Gider ikke stå
> > med en motorcykel og blive tvunget til at køre i regn og alt muligt
> > fordi jeg solgte bilen.
>
> Regn er ikke noget problem hvis du får dig noget ordentligt tøj. Hvis "alt
> muligt" hentyder til onde ting som sne, vulkanudbrud, salt, frost og
> deslige - så er det selvfølgelig ret rart med en madkas' :|
>
> --
> mvh Rasmus Neckelmann
>
>
Tja - prøv den over lidt længere tid før du begynder at tune den. Nogle
siger endda
at den droslede udgave til lille kort ikke er til at mærke fra den
udroslede - ud
over at topfarten er lavere.
Startede på en 2½ Virago for en 6 år siden og købte så min GS'er i foråret
'99.
Har nu rullet knap 23 Tkm - også en god del om vinteren - og føler slet ikke
behov
for flere HK. Selv min gamle 2½'er var rigelig hurgtig til storkbh's trafik,
men GS'eren
giver langt bedre styr over tingene på motorvejen. I det daglige føler jeg
absolut at der
er træk nok i den. Mange mener at den er lidt svag i det, men det ka' vel
ikke overraske
at man får mere træk med en 6½ eller en 7½ eller....
Og kåben er en stor behagelighed, men vær forberedt på at det ikke er en
touring-kåbe: så meget læ gir' den altså heller ikke. Du kan sagtens blive
våd bag den
Jeg kunne ikke finde på at købe en større maskine blot for antallet af HK -
der følger
altså tit nogle ulemper med ved denne handel. Større maskiner har altså
sjældent den
adræthed i trafikken, som GS'eren har (og andre i samme størrelse). Men
stadig er den
stabil ved tophastighed. Og jeg føler absolut ikke behov for at køre over
180 - der forresten
er rigeligt, hvis du sku' gå (køre) hen og skvatte......
Det eneste "problem" ved selv at vedligeholde den er - iflg mig - at
ventilerne justeres med
shims - altså skiver mellem knasten og ventil-toppen. Ikke at det kræver
sætteskipper-eksamen,
men det kræver at du har rimelig let adgang tli disse shims i forskellig
størrelser. Det er
ganske besværligt at skulle måle og så køre i byen og købe shims - og så
håbe at man
målte rigtigt første gang
Ellers er der ikke nogen ben i at vedligeholde den - faktisk kan du næsten
lade være !
OK - selvf. ikke helt, jeg mener bare at der ikke er den store
vedligeholdelse. Som du kan
læse rigtigt mange steder er det en solid slider som er svær at slå ihjel -
ved almindelig,
fornuftig brug/vedligeholdelse. Og måske endda en model, hvor man kan
forvente at
de fleste ejere er fornuftige nok til at passe lidt på tingene. Jeg ville
være mere nervøs
ved at købe en reel racer-model af en eller anden med knæslidere......

Prøv f.eks. at tale med Topsikring om forsikring. Jeg ku' flytte min bil +
elite-status over
til dem - og få elite på MC med det samme (som 36-årig). Andre ville -
næsten - gøre
det samme, blot med den lille forskel at jeg sku' sælge bilen for at flytte
ancieniteten
over på MC ! Sikken spade!
Og at Topsikring er nogle XXXX mht selvrisiko og reel dækning ved skader und
er kasko
blir' jo ikke dit problem
--
~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~
Mvh
Jesper
GS500E når vejret spiller
Volvo når det spilder



Jacob Larsen (06-03-2004)
Kommentar
Fra : Jacob Larsen


Dato : 06-03-04 17:09

Kasperkk wrote:
> Hvis vi så antager jeg får hentet omkring 55 heste så må den da også
> ligge tæt op ad en xj600 sådan rent accelerationsmæssigt. 10hk+ er
> da alligevel en sjat. Hvis man så også tillægger værdien af lyden fra
> en anden udstødning burde det jo blive en sand racer

Ja, forskellen på de to cykler er ikke enorm. Jeg valgte jo også GS'eren.


>> Du må jo ud og kigge på en, så du kan finde ud af om den passer til
>> dig. En XJ600 er jo også et glimrende alternativ, hvis den skal være
>> større.
>
> Så er vi også bare i et andet prislejde. Gs500 er billigere for en
> næsten ny med ganske få km på bagen...

Ja, men du kan jo være heldig. Min nabo fandt en flot XJ600N fra 96 med
omkring 30k på klokken til vist nok 30.000kr. Kender en anden der solgte sin
XJ600S fra 96 for 32.000kr. fordi han havde væltet den, så kåben blev lidt
ridset.

>Jeg har nok lidt km skræk når
> jeg kigger på motorcykler!

Det har jeg ikke. Jeg har set en del nyere cykler i dårlig stand som sælger
forsøger at sælge til overpris bare fordi de netop er nyere. Hvis du kan
finde en ældre mc i god stand synes jeg det er mindre vigtigt om den har
gået 15.000km eller 30.000km hvilket ofte er tilfældet når man sammenligner
synes jeg. Sådan en motor kan jo holde meget længere, hvis man ikke
decideret mishandler den.

Det er altid en god idé at kigge på standen frem for alderen. Desuden er
værditabet ved gensalg mindre på en mc, der er bare et par år ældre. Det
gælder selvf. også hvis den bliver stjålet med kun ansvarsforsikring på.

Det er selvfølgelig federe at have en ny mc, men kig dig godt omkring inden
du køber noget. Da jeg købte anden cykel sidste år, var det bedste tilbud
jeg fandt en 94'er med 34.000 km på klokken til 28.000 kr. Den har jeg endnu
ikke fortrudt, at jeg har købt, selvom jeg kiggede på andre nyere.

> Jeg er jo studerende og vil gerne beholde bilen også. Gider ikke stå
> med en motorcykel og blive tvunget til at køre i regn og alt muligt
> fordi jeg solgte bilen.

Du kan bare flytte, så du bor 300-400m fra uni (eller hvor du nu er) ligesom
mig

>> www.gf-forsikring.dk 2300kr per år her i Aalborg Ø (ingen
>> ancienitet). Du kan vist kun sjældent få lov at overfører din
>> bil-ancienitet til en mc hos noget forsikringsselskab, men undersøg
>> det lige inden du køber en forsikring.
>
> argh...okey.....billigt synes jeg. Jeg har kørt rundt i en 2liters
> vectra de sidste par år med fuld kasko i eget navn. Det er helt andre
> priser vi snakker om der !

Ja, det er ikke så lidt, man skal af med der.
--
mvh. Jacob Larsen - GS500



Kasperkk (06-03-2004)
Kommentar
Fra : Kasperkk


Dato : 06-03-04 17:23


> Ja, men du kan jo være heldig. Min nabo fandt en flot XJ600N fra 96 med
> omkring 30k på klokken til vist nok 30.000kr. Kender en anden der solgte
sin
> XJ600S fra 96 for 32.000kr. fordi han havde væltet den, så kåben blev lidt
> ridset.

Ja den der xj600N lyder pænt billig... Så hvis der en en, der læser med her,
der vil af med en xj600 til den pris så skriv


> Det har jeg ikke. Jeg har set en del nyere cykler i dårlig stand som
sælger
> forsøger at sælge til overpris bare fordi de netop er nyere. Hvis du kan
> finde en ældre mc i god stand synes jeg det er mindre vigtigt om den har
> gået 15.000km eller 30.000km hvilket ofte er tilfældet når man
sammenligner
> synes jeg. Sådan en motor kan jo holde meget længere, hvis man ikke
> decideret mishandler den.
>
> Det er altid en god idé at kigge på standen frem for alderen. Desuden er
> værditabet ved gensalg mindre på en mc, der er bare et par år ældre. Det
> gælder selvf. også hvis den bliver stjålet med kun ansvarsforsikring på.

Der er rigtig nok, men jeg har ikke den vilde forstand på lige at se om
købet er godt eller dårligt. Jeg føler bare hvis jeg finder en forholdsvis
ny der ikke har kørt så langt er chancen for at blive snydt mindre.


> Du kan bare flytte, så du bor 300-400m fra uni (eller hvor du nu er)
ligesom
> mig

Jeg bor skam på skolen. Er bare et luksus dyr

Kasperkk



Jacob Larsen (06-03-2004)
Kommentar
Fra : Jacob Larsen


Dato : 06-03-04 18:05

Kasperkk wrote:
>> Det er altid en god idé at kigge på standen frem for alderen.
>> Desuden er værditabet ved gensalg mindre på en mc, der er bare et
>> par år ældre. Det gælder selvf. også hvis den bliver stjålet med kun
>> ansvarsforsikring på.
>
> Der er rigtig nok, men jeg har ikke den vilde forstand på lige at se
> om købet er godt eller dårligt. Jeg føler bare hvis jeg finder en
> forholdsvis ny der ikke har kørt så langt er chancen for at blive
> snydt mindre.

Det er også rigtigt. Kig under alle omstændigheder på mange forskellige før
du køber. Lige meget om du ved noget om det eller ej, vil det blive meget
nemmere at finde et godt eksemplar, hvis du har noget at sammenligne med.
--
mvh. Jacob Larsen - GS500



Claus Rittig (06-03-2004)
Kommentar
Fra : Claus Rittig


Dato : 06-03-04 19:59

"Jacob Larsen" <jacobl@(((FJERNDETTE)))cs.aau.dk> skrev i en meddelelse
news:c2coj9$e7k$1@sunsite.dk...

> Selve udskiftningen af luftfilteret skulle ifølge en nyere diskussion
kunne
> give en effekt på 52hk ligesom de tidligere modeller, der kørte med netop
> det luftfilter. En udstødning ved jeg ikke, hvor meget ekstra der er i,
men
> 55+ hk i alt kan da ikke være helt ved siden af.

Det lyder ikke helt rimeligt, syns jeg.
En effektforøgelse på ca. 15% bare ved at skifte luftfilter fra et
papirfilter til - hvad?
Skal der nævneværdigt flere heste ud af den motor, så skal der skiftes
udstødning og karburatorer, og det er ikke gratis. Og jeg ved ikke rigtig om
jeg syns det er det værd, for køreegenskaberne er ikke "race". Ny forgaffel
og bagdæmper kan rette op på det, men så er vi i et prisleje hvor det nok er
bedre at købe en helt andne cykel, tror jeg.

GS500E er en folkevogn. Jeg er ret glad for min folkevogn, og den skal ikke
tunes, den skal bruges.

Rittig
(Som lige har solgt en 65hk 102,5kg motorcykel - Huuulk)



Tommy Fer (07-03-2004)
Kommentar
Fra : Tommy Fer


Dato : 07-03-04 00:00


"Claus Rittig" <ClausFUCKSPAMRittig@Hotmail.Com> skrev i en meddelelse
news:c2d6e8$2c06$1@news.dansketelecom.com...
> "Jacob Larsen" <jacobl@(((FJERNDETTE)))cs.aau.dk> skrev i en meddelelse
> news:c2coj9$e7k$1@sunsite.dk...
>
> > Selve udskiftningen af luftfilteret skulle ifølge en nyere diskussion
> kunne
> > give en effekt på 52hk ligesom de tidligere modeller, der kørte med
netop
> > det luftfilter. En udstødning ved jeg ikke, hvor meget ekstra der er i,
> men
> > 55+ hk i alt kan da ikke være helt ved siden af.
>
> Det lyder ikke helt rimeligt, syns jeg.
> En effektforøgelse på ca. 15% bare ved at skifte luftfilter fra et
> papirfilter til - hvad?

Et andet papir filter uden en droslet snorkel.

mvh Tommy Fer



Claus Rittig (07-03-2004)
Kommentar
Fra : Claus Rittig


Dato : 07-03-04 10:55

"Tommy Fer" <tommyfer@dkfritidmotorcykel.dk> skrev i en meddelelse
news:c2dl4l$itl$1@news.cybercity.dk...

> > Det lyder ikke helt rimeligt, syns jeg.
> > En effektforøgelse på ca. 15% bare ved at skifte luftfilter fra et
> > papirfilter til - hvad?
>
> Et andet papir filter uden en droslet snorkel.

Her bliver det interessant... Hvor sidder den snorkel? Jeg har ikke lige set
den på mit filter, men det skader jo ikke at blive klogere.

Rittig



Kasperkk (07-03-2004)
Kommentar
Fra : Kasperkk


Dato : 07-03-04 11:40


> Her bliver det interessant... Hvor sidder den snorkel? Jeg har ikke lige
set
> den på mit filter, men det skader jo ikke at blive klogere.



Der er lille forskel på årgangene. De første modeller havde link lavet at
alu, og de senere havde link lavet af stål. Den største forskel er
luftfilteret. Da de først kom frem havde de 52Hk, senere blev de droslet til
45HK. Droslingen ligger i luftfilteret. Hvis du køber et luftfilter til de
første årgange er snorklen til luftfilteret 1-2 cm lang. De de nye
luftfiltere går snorklen helt ned til bunden. Det koster HK. Et luftfilter
til de gamle modeller koster 150kr ved f.eks. www.louis.de, og det er nemt
at montere, men det kræver du dyser motorcyklen om derefter, da den går
_alt_ fo magert efter monteringen. Hvis du vil dyse ind selv er vejen nok at
kigge i Haynes. Der står der hvilke dyser den gamle model brugte kombineret
med kortere fjedre og hævede nåle så kommer den til at spille.

-!*ovenstående er skrevet af en Jens Jacob Bager Jensen*!-

Jeg gravede det bare lige frem fra en tråd om gs500 fra den 29-2

Kasperkk



Jens Jacob Bager Jen~ (08-03-2004)
Kommentar
Fra : Jens Jacob Bager Jen~


Dato : 08-03-04 07:22

> Det lyder ikke helt rimeligt, syns jeg.
> En effektforøgelse på ca. 15% bare ved at skifte luftfilter fra et
> papirfilter til - hvad?

Hej Rittig

Jeg har ikke lovet 55Hk! Jeg har lovet en makant forbedring fra GS'ernes (de
nye) ca. 35HK på baghjulet. GS'ere er droslet i luftfilteret fra '96 og
frem. Derfor giver det meget at skifte luftfilteret ud, evt til et KN eller
lign. Det giver en så forbedret vejrtrækning, at en omdysning er absolut
nødvendig. GS'eren har en meget dårlig vejrtrækning fra fabrikken. potten
kan også med held blive udskiftet i samme omgang. Hvis du går ind på på
Rydbergs hjemmeside under tuning kan du finde en GS'er der har fået
omgangen. Det gav ca. 1/4 flere hk. En forskydning af tændningen 5 grader
kan også styrke GS'eren svage område fra 2500-4500 rpm. Man kan dog ikke få
en tændingsforskyder så vidt jeg ved, så sådan en må mna lave selv. Se på
www.gstwin.com hvordan.

<http://www.rydbergsmc.dk/rullefelt/Suzuki/sgs500.htm>

--
Mojn Jens Bager Jensen
Honda CBR 600 F '94 og Suzuki DR 600 '85
Præsident for Polyteknisk MC Forening (PMC)
http://www.dkfritidmotorcykel.dk/?id=39



Tue Jensen (08-03-2004)
Kommentar
Fra : Tue Jensen


Dato : 08-03-04 19:48

On Mon, 8 Mar 2004 07:22:29 +0100, Jens Jacob Bager Jensen wrote:

>> Det lyder ikke helt rimeligt, syns jeg.
>> En effektforøgelse på ca. 15% bare ved at skifte luftfilter fra et
>> papirfilter til - hvad?
>
> Hej Rittig
>
> Jeg har ikke lovet 55Hk! Jeg har lovet en makant forbedring fra GS'ernes (de
> nye) ca. 35HK på baghjulet. GS'ere er droslet i luftfilteret fra '96 og
> frem. Derfor giver det meget at skifte luftfilteret ud, evt til et KN eller
> lign. Det giver en så forbedret vejrtrækning, at en omdysning er absolut
> nødvendig.
Hvad indebære en omdysning? Hvilke stumper skal skiftes og hvad vil ca.
prisen blive?(på en GS500)

Mvh Tue

Claus Rittig (08-03-2004)
Kommentar
Fra : Claus Rittig


Dato : 08-03-04 20:50

"Jens Jacob Bager Jensen" <bager@nospam.dkfritidmotorcykel.dk> skrev i en
meddelelse news:AiU2c.552$ju2.396@news.get2net.dk...
> > Det lyder ikke helt rimeligt, syns jeg.
> > En effektforøgelse på ca. 15% bare ved at skifte luftfilter fra et
> > papirfilter til - hvad?

> Jeg har ikke lovet 55Hk!

Jeg ved ikke hvad du har lovet, men det indlæg jeg svarede på, talte om 55+
hk, og det tror jeg ikke på.

> GS'ere er droslet i luftfilteret fra '96 og
> frem. Derfor giver det meget at skifte luftfilteret ud, evt til et KN
eller
> lign.

KN? De er da kendt for at være ret ringe på mange motorcykler, fordi
luftstrømmen omkring filteret bliver... turbulent eller sådan noget?

> GS'eren har en meget dårlig vejrtrækning fra fabrikken. potten
> kan også med held blive udskiftet i samme omgang.

Tjah... Jeg kan nu godt lide IKKE at larme for meget. Jeg tror jeg måske er
vokset fra det der "pap-i-egrene" halløjsa.

> Hvis du går ind på på
> Rydbergs hjemmeside under tuning kan du finde en GS'er der har fået
> omgangen. Det gav ca. 1/4 flere hk. En forskydning af tændningen 5 grader
> kan også styrke GS'eren svage område fra 2500-4500 rpm. Man kan dog ikke

> en tændingsforskyder så vidt jeg ved, så sådan en må mna lave selv. Se på
> www.gstwin.com hvordan.

Okay, jeg er ikke i tvivl om at den KAN tunes. Meeeen... Tune en GS500?
Hvorfor? Der er jo SÅ stort et udvalg af mere effektstærke motorcykler.
GS500 er en folkevogn, og en folkevogn, den skal KØRE en hel masse. Det gør
min så heller ikke mere, og det vil jeg nu sætte mig hen i mit hjørne og
græmme mig over.

Rittig.



Jacob Larsen (08-03-2004)
Kommentar
Fra : Jacob Larsen


Dato : 08-03-04 20:56

Claus Rittig wrote:
> "Jens Jacob Bager Jensen" <bager@nospam.dkfritidmotorcykel.dk> skrev
> i en meddelelse news:AiU2c.552$ju2.396@news.get2net.dk...
>>> Det lyder ikke helt rimeligt, syns jeg.
>>> En effektforøgelse på ca. 15% bare ved at skifte luftfilter fra et
>>> papirfilter til - hvad?
>
>> Jeg har ikke lovet 55Hk!
>
> Jeg ved ikke hvad du har lovet, men det indlæg jeg svarede på, talte
> om 55+ hk, og det tror jeg ikke på.

Det var mig, der nævnte de 55hk og det er begrundet af at de første modeller
(som havde det gamle filter) havde 52hk istedet for de 45hk. De 55hk var et
gæt, baseret på, at der også kom en anden udstødning på foruden
udskiftningen af luftfilteret og det skrev jeg også. Det kan da ikke være
helt ved siden af at en tunpotte kan give 3hk eller lidt mere.

Alle nævnte hk-opgivelser er selvfølgelig ikke målt på hjulet

Ret mig bare hvis jeg tager fejl.
--
mvh. Jacob Larsen - GS500



Armand (08-03-2004)
Kommentar
Fra : Armand


Dato : 08-03-04 21:53


"Claus Rittig" <ClausFUCKSPAMRittig@Hotmail.Com> skrev i en meddelelse
news:c2ii63$625$1@news.dansketelecom.com...
> >
> KN? De er da kendt for at være ret ringe på mange motorcykler, fordi
> luftstrømmen omkring filteret bliver... turbulent eller sådan noget?

K&N-enkeltfiltre sucks på CV-karbunader; men K&N erstatningsfiltre (á
original-lignende) er der ingen prob's med!

--
Armand.



Claus Rittig (09-03-2004)
Kommentar
Fra : Claus Rittig


Dato : 09-03-04 20:50

"Armand" <armand@mcSTREGchaufførerne.dk> skrev i en meddelelse
news:c2inmd$tge$4@news.cybercity.dk...

> > KN? De er da kendt for at være ret ringe på mange motorcykler, fordi
> > luftstrømmen omkring filteret bliver... turbulent eller sådan noget?
>
> K&N-enkeltfiltre sucks på CV-karbunader; men K&N erstatningsfiltre (á
> original-lignende) er der ingen prob's med!

Ahhh!
Måske sku jeg på shopping en af dagene...

Rittig



Ukendt (08-03-2004)
Kommentar
Fra : Ukendt


Dato : 08-03-04 22:16


Claus Rittig skrev i meddelelsen ...

>
>Tjah... Jeg kan nu godt lide IKKE at larme for meget. Jeg tror jeg måske er
>vokset fra det der "pap-i-egrene" halløjsa.


Ahædr hædr ! Meget beskrivende, fnis, den gad jeg godt selv at have
fundet på

mvh
Orla,
som ikke kan fordrage "pap i egrene" potter...


>Rittig.




Mikkel Christensen (08-03-2004)
Kommentar
Fra : Mikkel Christensen


Dato : 08-03-04 08:18

"Jacob Larsen" <jacobl@(((FJERNDETTE)))cs.aau.dk> writes:

> www.gf-forsikring.dk 2300kr per år her i Aalborg Ø (ingen ancienitet).
> Du kan vist kun sjældent få lov at overfører din bil-ancienitet til en
> mc hos noget forsikringsselskab, men undersøg det lige inden du køber en
> forsikring.

Jeg har nu altid fået godskrevet ancieniteten fra bil, så jeg er åbenbart
en sjældenhed.

PS. Jeg ville ikke give over 1000 kroner for en ansvar.

--
Mikkel | It's hard being a drunk... It takes commitment!
motortosse.dk | E.H. - Bottom Live 2003

Jacob Larsen (08-03-2004)
Kommentar
Fra : Jacob Larsen


Dato : 08-03-04 16:41

Mikkel Christensen wrote:
> "Jacob Larsen" <jacobl@(((FJERNDETTE)))cs.aau.dk> writes:
>
>> www.gf-forsikring.dk 2300kr per år her i Aalborg Ø (ingen
>> ancienitet). Du kan vist kun sjældent få lov at overfører din
>> bil-ancienitet til en mc hos noget forsikringsselskab, men undersøg
>> det lige inden du køber en forsikring.
>
> Jeg har nu altid fået godskrevet ancieniteten fra bil, så jeg er
> åbenbart en sjældenhed.

Måske er nogle til at snakke med, hvis man altså ikke hedder Jacob Larsen.
Ikke at jeg ikke forsøgte.

Den anden vej er det dog tilsyneladende altid nemt nok.

> PS. Jeg ville ikke give over 1000 kroner for en ansvar.

Men du er jo nok også gammel, ikke sandt?

Det kommer jo altsammen også an på hvad man ellers har af forsikringer. Jeg
kunne ikke finde noget, der kom i nærheden af prisen hos GF.
--
mvh. Jacob Larsen - GS500



Mikkel Christensen (08-03-2004)
Kommentar
Fra : Mikkel Christensen


Dato : 08-03-04 18:26

"Jacob Larsen" writes:

> Mikkel Christensen wrote:
>
> > PS. Jeg ville ikke give over 1000 kroner for en ansvar.
>
> Men du er jo nok også gammel, ikke sandt?

Da jeg var dreng var sneen... ehm... Må jeg være fri - jeg er ikke engang
30. Endnu da. Bor endda i et postnummer som desværre ligger i den dyre
ende af forsikringsskalaen.

Seriøst, da jeg fik mit første motorkøretøj gav jeg 1200 for en ansvar og
så er det gået nedad siden. Og så længe siden er det da heller ikke.
Men der _er_ åbenbart sket noget på de ~10 år...

> Det kommer jo altsammen også an på hvad man ellers har af forsikringer.

Klart. Også her kan det betale sig at kigge på TotalØkonomien(c)(tm) på
den samlede forsikringsbyrde. Hvad man så ikke kan hente på en billig
ansvar kan man måske hente på indboforsikringen.

Nu vil jeg ned og montere mit nymalede/lakerede plastik. Fårk den er fed
nu

--
Mikkel | It's hard being a drunk... It takes commitment!
motortosse.dk | E.H. - Bottom Live 2003

Jacob Larsen (08-03-2004)
Kommentar
Fra : Jacob Larsen


Dato : 08-03-04 18:40

Mikkel Christensen wrote:
> Seriøst, da jeg fik mit første motorkøretøj gav jeg 1200 for en
> ansvar og så er det gået nedad siden. Og så længe siden er det da
> heller ikke.
> Men der _er_ åbenbart sket noget på de ~10 år...

Ja, de tilbud jeg fik sidste år gik alle fra 2300kr. til ca. 6000kr. for
ansvar.

Da min jævnaldrende kammerat for 6 år siden fik forsikret en 125'er med
kasko hos TopDK, kostede det ~4.000kr. hvor jeg skulle give 13.000kr. hvis
jeg skulle forsikre en i dag, på trods af, at jeg jo så, er 6 år ældre end
han var. Utroligt.

>> Det kommer jo altsammen også an på hvad man ellers har af
>> forsikringer.
>
> Klart. Også her kan det betale sig at kigge på TotalØkonomien(c)(tm)
> på den samlede forsikringsbyrde. Hvad man så ikke kan hente på en
> billig ansvar kan man måske hente på indboforsikringen.

Ja, det er en god idé. Jeg er dog studerende og har ikke så mange
forsikringer, at jeg kan få noget rabat.
--
mvh. Jacob Larsen - GS500



Henrik Nielsen - Rap~ (06-03-2004)
Kommentar
Fra : Henrik Nielsen - Rap~


Dato : 06-03-04 17:42

En ting er hk. Noget andet er moment. Nu har jeg ikke lige sammenlignet data
for de 2. Men har prøvet dem begge. Man "fornemmer" større overskud på
XJ'eren og det tror jeg helt sikkert har noget med de 4 cyl., 600ccm at gøre
og dermed større moment. GS'eren er en rigtig god begynder MC, nem at tumle
og til at betale forsikring på. Men hvis du vil have XJ'erens kræfter, tror
jeg det er billigst at købe XJ'eren. Jeg tror ikke du ved simpel tuning kan
få de samme kræfter på GS'eren. (Det kan jeg dog ikke dokumentere, det er et
kvalificeret gæt)

Held og lykke og velkommen her i gruppen

--
Mvh.
Henrik
http://RaptorMC.dk

Fjern x i mailadr. ved svar på mail.



Jens Arnfast (06-03-2004)
Kommentar
Fra : Jens Arnfast


Dato : 06-03-04 19:42

Henrik Nielsen - RaptorMC.dk wrote:
> En ting er hk. Noget andet er moment. Nu har jeg ikke lige sammenlignet data
> for de 2. Men har prøvet dem begge. Man "fornemmer" større overskud på
> XJ'eren og det tror jeg helt sikkert har noget med de 4 cyl., 600ccm at gøre
> og dermed større moment. GS'eren er en rigtig god begynder MC, nem at tumle
> og til at betale forsikring på. Men hvis du vil have XJ'erens kræfter, tror
> jeg det er billigst at købe XJ'eren. Jeg tror ikke du ved simpel tuning kan
> få de samme kræfter på GS'eren. (Det kan jeg dog ikke dokumentere, det er et
> kvalificeret gæt)

Det var ca. også min oplevelse da jeg i sin tid købte en XJ600 - der
prøvede jeg også en del GS500'ere, og de var altså lidt tamme ifht
XJ600'eren. Desuden synes jeg også at XJ600 S/N er tam ifht. XJ600 - man
kan godt mærke at den gamle model har 10hk (på papiret) mere end de
nyere modeller

--
-jens
RSV1000 '99, ex-XJ600 '89

Armand (07-03-2004)
Kommentar
Fra : Armand


Dato : 07-03-04 01:11


"Henrik Nielsen - RaptorMC.dk" <xng@post.cybercity.dk> skrev i en meddelelse
news:c2cvhg$2pbh$1@news.cybercity.dk...
> En ting er hk. Noget andet er moment. Nu har jeg ikke lige sammenlignet
data
> for de 2. Men har prøvet dem begge. Man "fornemmer" større overskud på
> XJ'eren og det tror jeg helt sikkert har noget med de 4 cyl., 600ccm at
gøre
> og dermed større moment.

Momentet ved lavere omdrejninger skulle ellers være generelt bedst på den
model med færrest cylindre, derved at den principielt vil have længere
slaglængde (= "længere pedaler")
Men qua den 25% større volumen kan forskellen tænkes udlignet de to motorer
iblandt :-/
Den nyligt fremviste test 600'erne iblandt havde tillige en Ducati 749, og
déns udtrukne kurver viste med tydelighed at den både var større og med
større slaglængde (qua V2-motoren) :-|

Og så lige en af mine mantra'er:
Lastbiler og familiebiler med campingvognen på slæb mod Italien er køretøjer
der nyder godt af et højt drejningsmoment ved lave omdrejninger; men på
motorcykel bruger/mærker man kun et givent moment når man skal trække op ad
f.eks. højbroen over Storebælt i stiv modvind. Men dén diciplin klarer alle
motorcykler f.o.m. mellemklassen og op på bedste vis, hvorfor der ikke er
nogen grund til at argumentere for drejnings-momentet på en motorcykel :-|
Et højt moment ved lavere omdrejninger, vil dog også flytte HK-kurven nedad
i omdrejnings-registeret, og da det stort set kun er effekt (á HK) at man
opfatter qua trækket når man giver gas, er der ingen grund til at referere
til andet end rette definition og ikke momentet :-|

--
Armand.



diablo de la velocid~ (07-03-2004)
Kommentar
Fra : diablo de la velocid~


Dato : 07-03-04 17:57


"Kasperkk" <kasperkk_nielsen(fjern)@hotmail.com> skrev i en meddelelse
news:4049df34$0$1591$edfadb0f@dread14.news.tele.dk...
> Hej til Jer
>
> Jeg har lidt kig på en 99 model og så vidt jeg kan se har den 45 hk. Ikke
> meget, men jeg har læst et eller andet om den er nem at hente hk på.
> Hvad burde der kunne hentes ved anden udstødning+kn filter med
efterfølgende
> dysning?

Jeg har haft en 1998'er. Umiddelbart tror jeg ikke du skal regne med at
kunne hive mere end 2-3 HK ekstra på baghjulet. Det er imidlertid også
rigeligt til at give diverse GTI'er baghjul


>
> Hvor svært er det at holde sådan en maskine selv? Det kan da ikke kræve
det
> store at stille ventiler og sådan noget selv. Jeg mener, motoren er da
> rimelig simpel, og jeg har da altid skruet i min knallert, crosser og
biler,
> så det burde vel næppe være et problem, hvis jeg alierer mig med en
> værkstedsmanual.

Det er er en meget simpel cykel, så du kan nemt klare det mest basale selv.

>
> Jeg ligger og tager kørekort på en xj600n og synes den er pænt hurtig
> .( så griner i sikkert og det er også okey) Hvordan føles en gs500 i
> forhold til sådan en xj600? Jeg spørger da jeg endnu ikke har haft
lejlighed
> til at prøve en gs, men er lidt vild med maskinen pga prisen passer mig
godt
> og jeg synes den er pæn.
>

Den støreste forskel på XJ'eren i forhold til GS'eren er, at GS'eren er mere
sportslig. Den vejer mindre, har bedre bremser og du sidder mere
sportspræget på cyklen. Jeg lærte at lave "drifters" i svingene på min gamle
GS'er (selv med 45 HK).


> Jeg er omkring 1,87, og sidder helt kanon på en xj model. Jeg har siddet

> en gs500 før, men kan ikke helt huske størrelsen på den. Men jeg kunne
> forestille mig den måske var en smule mindre eller hvad?

Jeg er 1,88 og var reelt for høj til GS'eren. Det ændre imidlertid ikke på,
at jeg havde 3 gode år på den, men masser af sjove oplevelser.

Mvh.

Henrik
http://www.dfmc.dk/default.asp?id=161



Søg
Reklame
Statistik
Spørgsmål : 177558
Tips : 31968
Nyheder : 719565
Indlæg : 6408908
Brugere : 218888

Månedens bedste
Årets bedste
Sidste års bedste