Hjelme, god kvalitet, dårlig kvalitet
Fra : SRS

Dato : 04-03-04 15:06

Hej

Er der nogen der har gode bud på hviklken type af hjelm man skal købe?

Jysk MC center har f.eks. nogle CABERG hjelme, som ikke er så dyre. Men er
de gode?

vh SrS

Fra : Brian Sørup

Dato : 04-03-04 15:45

"SRS" <SRS@os-fjern-mig.dk> skrev i en meddelelse
> [...]
>
> Er der nogen der har gode bud på hviklken type af hjelm man skal købe?
>
> Jysk MC center har f.eks. nogle CABERG hjelme, som ikke er så dyre.

Når du kigger på ny hjelm er der kun een ting at gøre :
_Brug_hovedet_ - og det skal skam tages ganske bogstaveligt...

--
Brian Sørup
Honda VF 500 FII

Fra : Steffen Rasmussen

Dato : 04-03-04 15:52

Hejsa

"SRS" <SRS@os-fjern-mig.dk> wrote in message
> Er der nogen der har gode bud på hviklken type af hjelm man skal købe?
>
> Jysk MC center har f.eks. nogle CABERG hjelme, som ikke er så dyre. Men er
> de gode?

Hjelme er generelt gode nok så længe de er godkendte, ihvertfald ud fra en
betragtning om at hvis resten af kroppen overlever et evt uheld så gør
hjelmen også.

Men når det så er sagt er det måske nok værd at nævne at min Caberg flipup
hjelm (kan ikke huske modellen esakt) flækkede da jeg havde et seriøst uheld
her i sommers (en modkørende kassevogn havde overset mig da han skulle lave
et venstresving), resultat var udover 3 flækkede ryghvirvler en brækket kæbe
da styrthjelmen ikke holdte til sammenstødet. Sammenstødet var (efter
politiets formodning) med omkring 30-40 km/t, så om jeg bare har haft en
mandagsmodel eller hur skal jeg lade være usagt..

Personligt går jeg efter en lidt dyrere hjelm næste gang (og ikke flipup),
ikke så meget fordi jeg tror de er så meget bedre, men jeg vil gerne betale
1.000 ekstra for at kunne bilde mig selv ind at jeg undgår at leve af suppe
i 6-8 uger...

Hvorom alting er, hvis det endelig er ville jeg i dit tilfælde nok købe en
billigere hjelm og så en rygbeskytter.. (som dog så ikke altid hjælper :)

-steffen

fjern @hejsa ved svar

Fra : Flemming Nyboe

Dato : 04-03-04 19:51

"Steffen Rasmussen" <send en post for @mail.dk> wrote in message
> [...]
>
> Men når det så er sagt er det måske nok værd at nævne at min Caberg flipup
> hjelm (kan ikke huske modellen esakt) flækkede da jeg havde et seriøst

Det er værd at bemærke at godkendelsen af en flip-up hjelm ikke inkluderer
en test af kæbepartiet. Kæbepartiet betragtes i teknisk forstand kun som en
kosmetisk eller aerodynamisk foranstaltning. Hjelmen kan godt godkendes
alligevel - ligeså vel som en "æggeskal" kan.
Shoei Syncrotech flip-up er dog en undtagelse (den eneste?) - den består
testen som integralhjelm.

Derudover synes jeg du skal lægge mest vægt på at finde en hjelm der passer.
Det lyder trivielt men det er det ikke. Nogle mærker vil passe dig bedre end
andre alt afhængigt af din hovedform, og andre mærker passer dig måske
ikke - uanset størrelse.
Den perfekte hjelm sidder tæt til hele dit hovede uden at genere dig.
Mange køber for store hjelme fordi de ikke kan lide følelsen af at de sidder
tæt til. Straffen for dette er at hjelmen bevæger sig på hovedet, f.eks. når
du orienterer dig over skulderen, og i værste fald kan hjælmen falde af ved
uheld. Kæbepartiet skal gerne sidde til så du bider dig i kinderne hvis
slapper af i dem og åbner munden og lukker den igen.

Prøv en masse hjelme, og check følgende:
1) Luk hagestroppen, tag armene over hovedet og træk hårdt op i "nakken" på
hjelmen. Du må ikke kunne trække den af hovedet.
2) Luk visiret og tryk hårdt foran på hjelmen med begge hænder - hvis du kan
få visiret til at røre din næse gør den det også når du kører stærkt.
3) Hjelmen må ikke stramme rundt om panden (som et pandebånd). Det giver
hovedpine, og her giver hjælmen sig næsten ikke.

Det er vigtigere at du finder en hjelm der passer godt end hvilket mærke det
bliver.
Den skal føles stram i starten - hjælmen giver sig lidt (pånær rundt om
panden).

--
VH Flemming Nyboe

Fra : Per P.

Dato : 04-03-04 21:10

"Flemming Nyboe" <flemREMOVEming.e@get2net.dk> skrev i en meddelelse
> [...]

> 3) Hjelmen må ikke stramme rundt om panden (som et pandebånd). Det giver
> hovedpine, og her giver hjælmen sig næsten ikke.

4) Tyggegummi-testen. Tag tre stykker tyggegummi i munden, på med hjelmen og
igang med at tygge løs. Hvis du tygger dig selv i kinderne er det gode tegn.
Det er et af de steder hvor en hjelm godt må sidde godt til, for det får du
ikke hovedpine af. En anden ting er at kæben på os mennesker er kileformet,
altså bredest bagtil, og sidder den godt til kæben/kinderne så kan den
heller ikke så godt presses bagud af fartvinden.

5) Videofilms-testen. Lån hjelmen med hjem, en smut forbi "døgneren" eller
Blockbuster, lej en film (valgfrit emne, men svært at se naturlige film med
mindre der er antidug i visiret) og sæt dig til at se den. Hvis du ikke har
hovedpine når filmen er slut så er det et godt tegn. Og lad være at købe
cola og popcorn, med mindre det er en hjelm med opklappeligt kæbeparti.

Den sidste hjelm jeg købte nåede jeg ikke at udføre videoprøven på. Det
resulterede i at da jeg kørte fra Ålborg og skulle syd over måtte jeg holde
ind ved Randers for den trykkede lige i tindingerne. Ubehageligt. Men et par
hårde tryk med tommelfingrene mod stedet hvor flamingoen klemmer, kan løse
problemet.

Fiber eller plast......hmm....Det må du og tegnebogen om....Du kender jo nok
fordelene og ulemperne ved begge typer.

Med racende venlig hilsen
Per M. Pedersen.....M for Motortosse
Citat : Orv mand, tror du også vi kan køre op af den skrænt.....

Fra : Mikkel Christensen

Dato : 05-03-04 08:10

Per P. writes:

[tip 1-4]

> Og lad være at købe cola og popcorn, med mindre det er en hjelm med
> opklappeligt kæbeparti.

Eller husk sugerør og en støvsuger

4,5) Tag hatten på og og ryste hovedet fra side til side.
Bliver den siddende ude at stroppen er spændt bliver den der også når
man kører.

Derudover foretrækker jeg faktisk at hatten sidder lidt stramt om panden.
Det er betryggende at mærke at denr ent faktisk sidder godt til over hele
roen. Men det er selvfølgelig en hårfin balancen mellem 'tight fit' og
hovedpine efter 5 minutter.

Sidst, men ikke mindst, så vil jeg også istemme mig koret der synger
om at forskellige mærker passer forskellige mennesker. Mit kranie passer
f.eks. overhovedet ikke i Shoie hjelme. Finder jeg en jeg kan få på
hovedet er den i reglen alt for stor.

Al magt til Shark RSF2 (Foggy replica - naturligvis)

--
Mikkel | It's hard being a drunk... It takes commitment!
motortosse.dk | E.H. - Bottom Live 2003

Fra : Claus Rittig

Dato : 04-03-04 20:29

"Steffen Rasmussen" <send en post for @mail.dk> skrev i en meddelelse

> [...]
> politiets formodning) med omkring 30-40 km/t, så om jeg bare har haft en
> mandagsmodel eller hur skal jeg lade være usagt..

Netop fordi 3 af mine venner har haft meget dårlige oplevelser med
"plast"-hjelme der flækkede ved sammenstød, køber jeg altid fiber-hjelme.
Det er ganske vist lidt dyrere, men de flækker ikke, og dermed er der større
sandsynlighed for at de bliver på mit hoved og beskytter mig.

Rittig

Fra : MKS - 74

Dato : 04-03-04 20:31

On Thu, 4 Mar 2004 20:29:04 +0100, "Claus Rittig"
<ClausFUCKSPAMRittig@Hotmail.Com> wrote:

> [...]
>Det er ganske vist lidt dyrere, men de flækker ikke, og dermed er der større
>sandsynlighed for at de bliver på mit hoved og beskytter mig.

Det er jeg ganske enig i, nogle synes at plasthjelme (polycarbonat) er
gode nok fordi de er godkendte eller at alle godkendte hjelme er lige
gode - det gør jeg så ikke, jeg kunne ikke drømme om at købe en
plasthjelm og jeg har også set flere flækkede af slagsen, en af dem
med et ødelagt hoved indeni...Fiberhjelme har iøvrigt også en anden
energifordeling fordi de er beregnet til at knuses ved impact.

--
-Michael

Fra : Armand

Dato : 05-03-04 16:17

"MKS - 74" <priller@tiscali.dk> skrev i en meddelelse

> .......Fiberhjelme har iøvrigt også en anden energifordeling fordi de er
beregnet
> til at knuses ved impact.

Øhh?
Er det ikke lige dén egenskab at i er i gang med at flame plasthjelme for?
:-|

--
Armand.

Fra : MKS - 74

Dato : 05-03-04 16:28

On Fri, 5 Mar 2004 16:17:22 +0100, "Armand"
<armand@mcSTREGchaufførerne.dk> wrote:

>Øhh?
>Er det ikke lige dén egenskab at i er i gang med at flame plasthjelme for?
>:-|

På ingen måde nej, fiberhjelmens yderskal er beregnet til at absorbere
og fordele stødenergien ved deformation i modsætning til
polycarbonat,der enten typisk bouncer eller flækker, om man vil tro på
at en plasthjelm er god nok eller ej, må man sådan set selv om - Jeg
gør bare ikke....

--
-Michael
Div. Aprilia RS250-dele + enkelte andre dele til salg på:

Fra : Armand

Dato : 06-03-04 10:29

> [...]
> polycarbonat,der enten typisk bouncer eller flækker, om man vil tro på
> at en plasthjelm er god nok eller ej, må man sådan set selv om

Egentlig er det inderskallen af "flamingo" der skal optage energien, hvor
yderskallen "kun" skal beskytte imod koncentrerede påvirkninger (á skarpe
kanter,
sten o.lign.) der kan tænkes at gennemtrænge det bløde "flamingo" :-|

--
Armand.

Fra : MKS - 74

Dato : 06-03-04 11:18

On Sat, 6 Mar 2004 10:29:00 +0100, "Armand"
> [...]

>kanter,
>sten o.lign.) der kan tænkes at gennemtrænge det bløde "flamingo" :-|

Nej forkert , det er ganske rigtigt inderskallen der skal optage langt
størsteparten af stødenergien, men hvordan fordelingen sker (over
hvilket areal - Jo større jo bedre) og en (ganske vist) mindre del af
energioptagelsen, det har yderskallen skam en hel del indflydelse på,.
Sidste gang emnet var oppe gav jeg dig et link til hvordan du kunne
sætte dig ind i de kræfter der virkede, jeg tvivler på at du læste det
.Dertil kommer så problemet med den strukturelle integritet når
hjelmen flækker.

Egentlig er jeg også lidt ligeglad, hvis man er overbevist om at en
plasthjelm er god nok og aldrig flækker eller whatever så bruger man
bare sådan en, til mit hoved er den altså bare ikke...

--
-Michael
Div. VF500-dele til salg på :

Fra : Flemming Nyboe

Dato : 04-03-04 20:53

Fra : Armand

Dato : 05-03-04 16:19

"Flemming Nyboe" <flemREMOVEming.e@get2net.dk> skrev i en meddelelse
> "Claus Rittig" <ClausFUCKSPAMRittig@Hotmail.Com> wrote in message

> [tom]

Flemming!
Man kan godt slette egne (fejl)meddeleser igen:
(i OE!) Marker det ønskede egne(!) indlæg og højreklik på "Meddelese" - Og
find dér "Slet"-komandoen!
At du ikke ser den forsvinde, skyldes at den slettes fra serveren, men at du
jo allerede har den liggende på din egen HD; men bare rolig: Tilkommende vil
kun møde en "tom" emnelinie (ligesom den hér ved siden af som jeg har
indsendt & slettet!) og derfor ikke sinkes af et irrelevant indlæg!

Prøv det - Prøv det!

--
Armand

Fra : Flemming Nyboe

Dato : 06-03-04 17:37

[Snip Flemmings fejl-post]

> [...]
> kun møde en "tom" emnelinie (ligesom den hér ved siden af som jeg har
> indsendt & slettet!) og derfor ikke sinkes af et irrelevant indlæg!

Tak, Armand.

Jeg prøvede faktisk at slette indlægget, men der er ingen "slet" kommando i
den menu jeg får når jeg højreklikker på mit indlæg. I OE Menuen "Message"
er der et valg der hedder "Cancel Message" (jeg kender ikke OEs danske
oversættelse af disse, så jeg vil ikke forsøge mig), men det menu-valg var
"disabled" dvs. kunne ikke vælges.
Det lader til jeg har en slags opsætningsproblem; jeg beklager.
Jeg er ellers stor tilhænger af god news-etikette.

--
VH Flemming Nyboe

Fra : Armand

Dato : 07-03-04 00:40

> [...]
>
> Jeg prøvede faktisk at slette indlægget, men der er ingen "slet" kommando
> den menu jeg får når jeg højreklikker på mit indlæg. I OE Menuen

Nu er det jo rent faktisk et venstreklik der skal til for aktivering af
Meddelese i øverste værktøjslinie(?) (jeg er ellers definitionsrevseren her
på gruppen; men her beder jeg om tilgivelse hvis jeg ikke finder brug af
korrekte benævnelser!); men dét er vi vel enige om :-/

> ....et valg der hedder "Cancel Message" (jeg kender ikke OEs danske
> oversættelse af disse, så jeg vil ikke forsøge mig), men det menu-valg var
> "disabled" dvs. kunne ikke vælges.

Lyder som samme kommando på tværs af sprog-skellet!
Hvis man ikke har markeret et af sine egne indlæg vil Slet/disabel ikke være
high-lighted, hvorimod det modsatte er tilfældet hvis det ér ens eget - Er
du sikker på at have valgt rette indlæg? DEt vil sikkert også have betydning
hvis du har arbejdet fra to forskellige PC'er hhv. IP-adresser :-/

> Det lader til jeg har en slags opsætningsproblem; jeg beklager.

Jeg tror nærmere at du lige skal gennemskue proceduren og dens fælder :-/

--
Armand.
(der gladeligt deler ud af den smule IT-viden han har kunnet tildrage sig)

Fra : Flemming Nyboe

Dato : 07-03-04 20:37

> [...]
> på gruppen; men her beder jeg om tilgivelse hvis jeg ikke finder brug af
> korrekte benævnelser!); men dét er vi vel enige om :-/

Yes
Da jeg læste dit første indlæg så jeg "højreklik" og tænkte derfor først på
at højreklikke direkte på indlægget, og bruge den derved fremkommende menu.
Derefter prøvede jeg menuen "Meddelelse" efter endt markering af mit indlæg,
da jeg før har brugt denne metode med held.

Men nu kan jeg ikke - stadigvæk nu hvor jeg lige har prøvet igen.
Selvom jeg markerer mit eget indlæg er "Cancel Message" ("slet indlæg" ?) i
valget i menuen "Meddelelse" de-aktiveret.

Jeg har lige gjort forsøget igen på mit indlæg om HJC ZF-8 hjelmen, da dette
udmærker sig ved ikke at have nogle svar tilknyttet. Jeg tænkte det kunne
have en betydning - men nej.

> Jeg tror nærmere at du lige skal gennemskue proceduren og dens fælder :-/
Ja, det er nok næppe en fejl i OE. Jeg stemte på en opsætningsfejl, da jeg
som nævnt før har haft bedre held med at slette mine indlæg. Jeg har altid
kun læst news fra den samme PC, og jeg tror kun IP nummeret ændrer sig hvis
jeg beder om det (TDC ADSL).

--
VH Flemming Nyboe

Fra : Flemming Nyboe

Dato : 04-03-04 20:58

> [...]
større
> sandsynlighed for at de bliver på mit hoved og beskytter mig.

Da jeg selv så på hjelm for 1½ års tid siden var den billigste
glasfiberhjelm en HJC ZF-8 som fås fra 1499 til 1699 afhængig af farve
f.eks. på www.mc-select.dk (jeg kender ikke denne forhandler, det var bare
hvad Google gav mig).

Tænk lidt over farver og sikkerhed. Hjelmen er dit højeste punkt, og det det
kan hjælpe med at gøre dig synlig.

--
VH Flemming Nyboe
- øver sig i at stave til "hjelm"

Fra : Armand

Dato : 05-03-04 16:16

"Claus Rittig" <ClausFUCKSPAMRittig@Hotmail.Com> skrev i en meddelelse

> [...]
større
> sandsynlighed for at de bliver på mit hoved og beskytter mig.

Plasthjelme forsvares med at en given flække kun vil forekomme når hjelmen
hár gjort sit arbejde!
Man kan sige, at det er tydeligere at se på plasthjelme at de skal udskiftes
efter grundig brug, end på fiberhjelme!

De tests jeg igennem tiden har set af hjelme, endsamt min ret voldsomme brug
af min egen GPA, har ikke fremvist flækkede plasthjelme, så jeg kan ikke
helt holde mig fri for om historierne om flækkede plasthjelme ikke kan være
deciderede vandrehistorier, eller forældede hændelser med hjelme af en ikke
nutidig kvalitet!?
Til enhver beretning om flækkede plasthjelme burde retteligt også høre
detaljer om hjelmens alder og behandling (opløsningsmidler) gennem tiden :-/

Endelig husker jeg en plasthjelm for, i en test, at bestå "panden ind i en
oplukkende lastvogns-dør -testen" bedre end nogen anden fiber hhv.
kevlar -hjelm iblandt kombattanterne!

Kvalitets emnet er altså ikke sort/hvid!

--
Armand.
(som genkøbte sig en GPA efter den succesfulde(?) egentest, og først 15 år

Fra : Claus Rittig

Dato : 05-03-04 21:55

> Plasthjelme forsvares med at en given flække kun vil forekomme når hjelmen
> hár gjort sit arbejde!

Det kunne man sige. Men det ville være noget vrøvl.
I mange uheld er der mere end _et_ slag mod dit hoved, men ofte er det
første slag også det hårdeste - det betyder dog ikke at du kan overleve de
næste slag uden en hjelm på hovedet.

> [...]
være
> deciderede vandrehistorier, eller forældede hændelser med hjelme af en

De 3 eksempler jeg har tæt inde på livet, ligger alle mere end 10 år
tilbage, men det var nyere (og ikke misligholdte) hjelme. Alle 3 uheld
involverede sammenstød med biler, og i det ene uheld fik det dødelig udgang
(og de to andre gav alvorlige skader)..

> Endelig husker jeg en plasthjelm for, i en test, at bestå "panden ind i en
> oplukkende lastvogns-dør -testen" bedre end nogen anden fiber hhv.
> kevlar -hjelm iblandt kombattanterne!

Hvilken test var det?
Jeg kan nemlig kun huske at have læst at lige nøjagtig det med at flække, er
plasthjelmenes primære svaghed. En plasthjelm der flækker, vil næsten altid
ryge af hovedet. Til visse ting er det lidt ligegyldigt, jeg har fx. kørt en
hele del motocross med plasthjelm, for ved de hastigheder (og i de
omgivelser) er det ret usandsynligt at skidtet skulle flække, men i
trafikken er der ret stor sandsynlighed for at et uheld involverer kolision
med en bil, og i DE omgivelser vil der altid sidde en fiberhjelm på mit
hoved.

Rittig

PS: Vi lavede engang en dybt usaglig test. Vi kørte en plasthjelm og en
fiberhjelm over med en lille lastbil. Begge hjelme var flere år gamle, men i
anvendelig stand. (En AGV Super Johnny og en Jeb's Clay Regazzoni, begge
stod for udskiftning). Plasthjelmen splinteredes nærmest. Fiberhjelmen blev
mast helt flad, men rettede sig noget ud igen bagefter.

Fra : Armand

Dato : 06-03-04 10:44

> [...]
> I mange uheld er der mere end _et_ slag mod dit hoved, men ofte er det
> første slag også det hårdeste - det betyder dog ikke at du kan overleve de

Jeg kender af naturlige årsager ikke til dit fatale eksempel, men tvivler på
at hjelmen ligefrem forlod hovedet fordi den var flækket ved first impact.
Og derved at det er inderhjelmen der skal varetage selve stød-absorbtionen,
har man stadig dén beskyttelse når hjelmen forbliver på hovedet!

Jeg tror at debatten kan være fanget af den sædvanlige fælde omkring hvad
man ser fordi det ligger lige for øjet vs. hvad man overser:
Når man taler omkring fortsat beskyttelse imod flere påvirkninger under
samme uheld, er det mere relevant at flytte focus til netop inderhjelmen:
Inderhjelmen vil ved hård påvirkning optage slaget, men til gengæld blive
sammentrykket derved - Og således ikke kunne optage energi ved en 2.
påvirkning samme sted.
Og dette gør sig gældende for både plast og komposit -hjelme!
Og også for komposit-hjelme gør det sig gældende at yderhjelmen, omend ikke
ligefrem vil være flækket, så ligeledes vil være svækket hvor der har været
en svær stødabsorbtion, og således heller ikke vil beskytte mere end
decimalt ved en given 2.påvirkning samme sted :-|

> [...]
> involverede sammenstød med biler, og i det ene uheld fik det dødelig
> udgang (og de to andre gav alvorlige skader)..

Og så det svære spørgsmål:
Hvor anderledes ville hovedskaderne have set ud med en komposit-hjelm?
Ingen fabrikant garanterer 100% overlevelses-rate på deres produkt :-/

Jeg er i mellemtiden kommet i tanke om at jeg også har oplevet en flækket
plasthjelm: Det var en ungdomskammerats pilothjelm, og impact skyldtes at
han på knallert kørte sammen med en lastvogn - Men han overlevede da
uheldet. Til gengæld husker jeg også at vi ikke var særligt fintfølende med
vores behandling af vores hjelme dengang, så om dén historie skal henføres
til den datidige plast-kvalitet, eller mishandling af hjelmen (á
opløsningsmidler) :-/
Fra samme tid husker jeg ligeledes argumentet om at plasthjelme hopper ved
tab på gulv, og at denne tendens vil forværre nedslags-oplevelsen; men jeg
husker også at en plasthjelm med blot et par handskers vægt indeni "lå død"
som de bedste glasfiber-hjelme!

> Hvilken test var det?

Et MOTORRAD for meget længe siden, i det der i min bekendtskabskreds er gået
hen og blevet til "de glade Benelli-dage" (= start-80'erne)!
Jeg husker at de allerførste kevlar-hjelme (Schweitziske "Baehr"(?)) var
kommet frem dengang og dét formodentlig var incitamentet til dén
sammenlignings-test

> Jeg kan nemlig kun huske at have læst at lige nøjagtig det med at flække,
> er plasthjelmenes primære svaghed.

Må jeg give igen?:
Hvor læste du dét??

> [...]
> stod for udskiftning). Plasthjelmen splinteredes nærmest. Fiberhjelmen
> blev mast helt flad, men rettede sig noget ud igen bagefter.

Ved min egentest af min første GPA, holdt hjelmen trods nedslag á
"bundgarnspæl" fra nærmest ballistisk bane, og det til trods for at impact's
størrelse medførte at en række ryghvirvler komprimeredes tydeligt (røntgen)

Jeg er ganske tilfreds med udfaldet (kraniet); men hvor sikker skal en hjelm
egentlig være :-/

--
Armand.

Fra : Steffen Rasmussen

Dato : 06-03-04 11:16

Hejsa

> [...]
(røntgen)

> Jeg er ganske tilfreds med udfaldet (kraniet); men hvor sikker skal en

Uden at kende noget til de fleste uheldsmønstre (på trods af
førsteholdsoplevelse), tror jeg ikke at hjelmen ligefrem er den del af ens
beskyttelse der udøver den største tryghed, at forstå; hjelmen sikrer at
hovedet fortsat er (nogenlunde) helt, hvorimod en brækket ryggrad, seriøse
interne kvæstelser osv nok er mere fatale, end om hvorvidt hjelmen stadig er
hel.

Misforstå mig ikke, ingen tvivl om at hjelmens eksistens i den grad er
berettiget (og hvilke seriøse personer vil køre rundt uden ?), men i forhold
til hvilke andre kvæstelser man bliver udsat for er det vel egentligt lidt
ligemeget om hovedet inde i hjelmen fortsat er 100% intakt, hvis f.eks
hjertet er flået ud af sin vanlige placering, brækket ryggrad, og at man
iøvrigt er most til lirekassemand ?.

Det jeg vil egentligt forsøger at skrive er vel blot at man skal være meget
uheldig hvis man ender i en situation hvor hjelmen er den afgørende faktor
for at man går fra et uheld eller bliver kørt (ambulance eller rustvogn).

-steffen

Fra : MKS - 74

Dato : 06-03-04 11:34

On Sat, 6 Mar 2004 11:15:36 +0100, "Steffen Rasmussen" <send en post
for @mail.dk> wrote:

> [...]
>for at man går fra et uheld eller bliver kørt (ambulance eller rustvogn).

Både og - Der er en del ganske valide pointer i dit indlæg, ved en hel
del uheld vil de kraftpåvirkninger man udsættes for være så store at
man dør umiddelbart under alle omstændigheder, dec.-skader f.eks hvor
man kan se relativt hel ud, men hvor aorta overrives, det dør man af
relativt hurtigt. Til gengæld kan man få ganske betydelige
hjerneskader ved ret beskedne uheld som man sagtens ville ha' kunnet
overleve uden men iøvrigt, se bare på et land som Thailand hvor folk
rask væk kører uden hjelm. Man kan stadig leve godt som delvist
lammet, men et liv som grøntsag er ikke et liv IMO....

--
-Michael

Fra : Steffen Rasmussen

Dato : 06-03-04 12:51

Hej Igen

"MKS - 74" <priller@tiscali.dk> wrote in message

> [...]
> hjerneskader ved ret beskedne uheld som man sagtens ville ha' kunnet
> overleve uden men iøvrigt, se bare på et land som Thailand hvor folk

Du har ret, men i de beskedne uheld vil kraftpåvirkningen vel ikke være
større end at det er ligemeget om vi snakker om plast eller fiber hjelm ?,
jvf diskussionen om hvilken type der er bedst til at modstå et givent
slag/tryk. (heldigvis lidt hypotetisk, idet der er så mange måder at komme
galt afsted på, umiddelbart kan jeg kun tænke på en situation hvor man ender
med hovedet foran en bil eller lign, men så er der vel egentligt så meget
kraft bag at det ikke gør nogen forskel).

I mit tilfælde var der tale om et relativt tryk på hjelmen (30-40 km/h), og
den var udover kæbepartiet hel (en flip-up hjelm), uagtet at indmaden
naturligvis var ganske påvirket. Umiddelbart kan jeg forestille mig at man
ikke skal meget mere op i hastighed før vi begynder at snakke om mere
seriøse skader på resten af kroppen som gør at det er lidt ligemeget om
hovedet er "helt".

Under alle omstændigheder er der ingen tvivl om at jeg er blevet lidt
klogere mht type hjelm og lign, ting som ikke har været med i mine
beregninger indtil nu, men som blot giver større grund til at give lidt mere
for hjelmen i første omgang (omend jeg nu var overbevist før

Jeg mener at det vil være bedre at give måske 1.000 kr mindre for hjelmen og
så købe en god rygbeskytter ved siden af, (omend dette ikke har så meget med
den drejning som diskussionen har taget). Men ingen tvivl om at jeg idag
sidder og fortryder at jeg ikke i første omgang købte en "rigtig" integral
hjelm, fremfor en flip-up hjelm i første omgang.. Men det er vist en hel
anden diskusion

> Man kan stadig leve godt som delvist
> lammet, men et liv som grøntsag er ikke et liv IMO....

På det område er vi (også) fuldstændig enige, så hellere tage den store tur
med det samme...

-steffen

Fra : MKS - 74

Dato : 06-03-04 13:25

On Sat, 6 Mar 2004 12:50:39 +0100, "Steffen Rasmussen" <send en post
for @mail.dk> wrote:

>Du har ret, men i de beskedne uheld vil kraftpåvirkningen vel ikke være
>større end at det er ligemeget om vi snakker om plast eller fiber hjelm ?

I de helt beskedne der stadig kan give en massiv hjernepåvirkning
nej,men det er jo ikke enten eller (beskedent eller megavoldsomt) der
vil være overgangszone hvor det IMO vil kunne gøre en forskel på den
livskvalitet man evt. kan ha' bagefter.

> [...]
>ikke skal meget mere op i hastighed før vi begynder at snakke om mere
>seriøse skader på resten af kroppen som gør at det er lidt ligemeget om

Det afhænger helt af hvad og hvordan man rammer noget,frontalt med
noget hårdt, det overlever man sjældent ved bare 50 km/t

> [...]
>beregninger indtil nu, men som blot giver større grund til at give lidt mere
>for hjelmen i første omgang (omend jeg nu var overbevist før

IMO skal man gi' lige nøjagtigt det for en hjelm som man mener ens
hoved er værd ud fra ens overbevisning og vidensgrundlag - _Men_ og
det er værd at understrege, det behøver absolut ikke at være den
sidste nye Rossi-replica til 6000,man kan få rigtig mange fine (fiber)
hjelme på tilbud til 1500-2000 kr.,der måske blot er sidste års model
og ikke sidste nye skrig. Man må dog IMO aldrig falde for fristelsen
og købe en brugt hjelm, uanset hvor lækker en model det ellers er.

>Jeg mener at det vil være bedre at give måske 1.000 kr mindre for hjelmen og
>så købe en god rygbeskytter ved siden af,

Ja det kan man sagtens,lidt afhængig af hvad du havde tænkt dig at
give i første omgang naturligvis , jeg kører iøvrigt selv med en
Dainese BP3 som jeg er yderst tilfreds med, men igen det behøver det
slet ikke være "mærkevarer", der findes andre gode til omtrent
½-delen. vigtigst er næsten at den er behagelig at ha' på, så man
husker den og køb gerne en separat, dem der er integreret i tøjet er
generelt noget juks.

--
-Michael

Fra : Martin Sørensen

Dato : 06-03-04 15:32

> [...]
> sikrer at hovedet fortsat er (nogenlunde) helt, hvorimod en brækket
> ryggrad, seriøse interne kvæstelser osv nok er mere fatale, end om

Hjelmen kan også have en stor indflydelse på hvor galt det går med
ryggen/nakken under et styrt. Prøv at tabe en plastichjelm og en fiberhjelm
på et betongulv (ikke nogen der skal bruges bagefter selvfølgelig).
Plastichjelmen hopper næsten som en hoppebold, mens fiberhjelmen absorberer
energien og ligger stille meget hurtigt.

En fordel ved fiberhjelme er derfor også, at hovedet ikke bliver kastet
tilbage i samme grad som det ville i en plastichjelm, hvilket kun kan være
positivt for nakken.

Jeg foretrækker klart fiberhjelme, og til priserne i dag er det intet
problem at vælge disse. Min egen er en glasfiberhjelm og kostede 1200,- fra
ny (i Tyskland). Plastichjelmene ligger typisk i 500,- lejet, og bliver
hovedsageligt brugt til knallerter. Enhver med motorcykel burde kunne
tilsidesætte 1000,- eller mere på en hjelm, og deroppe er de fleste hjelme i
fiber af den ene eller anden slags.

--
signing off.. Martin Sørensen

Fra : Claus Rittig

Dato : 06-03-04 20:07

> Jeg kender af naturlige årsager ikke til dit fatale eksempel, men tvivler

> at hjelmen ligefrem forlod hovedet fordi den var flækket ved first impact.

Joh, det tror jeg nu. Men okay, det kan bliver RET svært at påvise

> Må jeg give igen?:
> Hvor læste du dét??

Jah, det kan jeg jo ikke huske.

Måske ER vi inde på et religiøst område her.

Nå, jeg beholder min tro, og vælger fiber - en lille bonus er at fiberhjelme
kan lakeres, det kan plasthjelme ikke.

Rittig

Fra : Armand

Dato : 07-03-04 00:55

> Måske ER vi inde på et religiøst område her.

Mnjaeh :-/

> Nå, jeg beholder min tro, og vælger fiber

Og jeg er egentlig dum at jeg i en blind retfærdigheds(?)rus, vælger at
forsvare, og derigennem være med til at pådutte givne købere, et væsentligt
produkt der er en vis mistanke hæftet på - Derved sidder jeg på en måde med
ansvaret, hvis og såfremt og ifald at en fatalt flækket plasthjelm skulle
fremkomme =

Men ikke desto mindre fastholder jeg at alle godkendte hjelme er godkendte
til al brug, og at der således IKKE findes "knallert-hjelme", ligesom ingen
fabrikant endnu har vovet at trumfe de fastsatte normer igennem lancering af
en "super-hjelm" :-|
Sidstnævnte er ellers en ædel diciplin indenfor snart set alle brancher, og
ikke mindst indenfor sikkerheds-genren i auto-branchen!

> .......en lille bonus er at fiberhjelme kan lakeres, det kan plasthjelme
ikke.

Baggrunden omkring forbudet af klistermærker på hjelme genkender jeg som
foranlediget af at de tidlige plasthjelme var rå "plastbaljer" som givne
opløsningsmidler i klisteret ville kunne angribe - Nutidige plasthjelme
genkender jeg ikke som ubehandlede i overfladen, ligesom at stort set alle
dagens hjelme er rigt dekoreret v.h.a. klistermærke.
Derfor regner jeg dét argument for at være forældet :-/

--
Armand.

Fra : Claus Rittig

Dato : 07-03-04 10:58

> [...]
> dagens hjelme er rigt dekoreret v.h.a. klistermærke.
> Derfor regner jeg dét argument for at være forældet :-/

Og der er også nogle plasthjelme som KAN lakeres - kan jeg se, for de ER
lakeret fra ny. Men jeg turde alligevel ikke male på en.

Jeg tror nu ikke på at der ikke er kvalitetsforskel på hjelme! Men hvordan
man gennemskuer hvilken hjelm der er sikrest, har jeg ingen anelse om.

Rittig

Fra : Armand

Dato : 07-03-04 15:10

> "Armand" <armand@mcSTREGchaufførerne.dk> skrev i en meddelelse

> Og der er også nogle plasthjelme som KAN lakeres - kan jeg se, for de ER
> lakeret fra ny. Men jeg turde alligevel ikke male på en.

Man kunne gardere sig og få lakeret med vandbaseret autolak :-/

> Jeg tror nu ikke på at der ikke er kvalitetsforskel på hjelme! Men hvordan
> man gennemskuer hvilken hjelm der er sikrest, har jeg ingen anelse om.

Når nu der findes grundige sammenlignings-tests, så er der al mulig grund
til at hænge sig i såvel resultat, som delkonklusioner derfra!

--
Armand.

Fra : Soren Lindholt

Dato : 08-03-04 09:57

Armand <armand@mcSTREGchaufførerne.dk> wrote in article
> [...]
og
> ikke mindst indenfor sikkerheds-genren i auto-branchen!

Lissom den der Suzuki Alto reklame der kører på tv lige nu.
Den billige spade kan grave et hul, den dyre spade kan grave et hul. Ergo
er alle spader ens, og det er alle biler også. Og man kan ligesågodt købe
en Alto, for den er ligeså god som en Mercedes.....
Eller Henrik Dahl i hans forbrugerprogram. Prisen er det vigtigste, resten
er komplet ligegyldig... En gang gas, det er hvad det er.
Eller som de siger i Sverige:
"Smaker det så kostar det"

Søren

Fra : Jes Vestervang

Dato : 08-03-04 12:20

Soren Lindholt wrote:

> Lissom den der Suzuki Alto reklame der kører på tv lige nu.
> Den billige spade kan grave et hul, den dyre spade kan grave et hul. Ergo
> er alle spader ens, og det er alle biler også.

Eller også argumenterer han bare for at et hul er et hul
--
mvh Jes Vestervang

Fra : Claus Rittig

Dato : 08-03-04 19:58

"Jes Vestervang" <jes@royal.flof.dk> skrev i en meddelelse

Ergo

> Eller også argumenterer han bare for at et hul er et hul

Jeg har haft en Suzuki Swift. DEN er et hul. Så måske har han _lidt_ ret?

Rittig

Fra : Martin Sørensen

Dato : 08-03-04 20:00

> Jeg har haft en Suzuki Swift. DEN er et hul. Så måske har han _lidt_
> ret?

Hvorfor købe andet, hvis man kan komme fra A til B med en Geely?

--
signing off.. Martin Sørensen

Fra : Jacob Bunk Nielsen

Dato : 08-03-04 00:19

"Flemming Nyboe" <flemREMOVEming.e@get2net.dk> writes:

> Ja, det er nok næppe en fejl i OE. Jeg stemte på en opsætningsfejl, da jeg
> som nævnt før har haft bedre held med at slette mine indlæg.

Hvad får dig til at tro at det ikke er en fejl i OE? Det program er så
smækfyldt med fejl i forvejen.

Nåh, men jeg kan såmænd godt afsløre at det er en fejl i OE. Når man
sender en cancel på et indlæg sender man i virkeligheden et indlæg med
et bestemt format til en nyhedsgruppe der hedder news:control.cancel.
Det vælger servere rundt omkring så enten at forstå eller ej (det er
en konfigurationsparameter på de fleste newsservere, man kan sagtens
vælge ikke at acceptere cancels, og de fleste newsservere har også
filtre mod bestemte typer af cancels).

Det betyder også at alle kan sende cancels på alle andres indlæg,
hvilket egentlig er et stort problem, og noget der ses meget alvorligt
på i de danske grupper og hos de danske internetudbydere. Folkene bag
OE har så tænkt at de vil modvirke dette ved kun at tillade cancels af
egne indlæg. Det virker så bare ikke når OE tilsyneladende ikke kan
kende sine egne indlæg. *suk*

Nåh, men for at forebygge dette, så har nogle fundet på såkaldte
Cancel-Locks, som er en slags signatur af cancels. Hvis du kigger i
headeren på dette indlæg vil du fx se en Cancel-Lock-header. Desværre
er det meget langt fra alle newsservere der forstår Cancel-Locks
endnu, og det kan vel heller ikke komme som nogen overraskelse for
nogen at OE heller ikke understøtter det endnu.

Hvis nogen skulle have interesse i at læse mere om den slags, så er
USEFOR stedet, desværre er det bare nede lige nu, men det bor normalt
på <http://www.landfield.com/usefor/>.

--
Jacob | ........@
Bandit 600 N | ......_[]-=*

Fra : Flemming Nyboe

Dato : 08-03-04 08:50

"Jacob Bunk Nielsen" <spam@bunk.cc> wrote in message

> Hvad får dig til at tro at det ikke er en fejl i OE? Det program er så
> smækfyldt med fejl i forvejen.

En kombination af uvidenhed og ydmyghed.
Jeg tror som regel det er manden, og maskinen der er noget galt med.

[SNIP Jacob forklarer os hvordan Cancels virker og ikke virker]

Nå, Armand.
Så lærte vi det.

Og nu ved i det allesammen: Når jeg skriver noget værre vrøvl i mine indlæg
er det _Outlook_ den er gal med
(i hvert fald når jeg ikke kan slette det igen)

--
VH Flemming Nyboe
- der hellere skulle se at få startet offroaderen og komme på arbejde og

Fra : Poul-M Olsen

Dato : 08-03-04 10:11

snip,snap en masse

test af client !

Fra : Armand

Dato : 08-03-04 21:02

"Flemming Nyboe" <flemREMOVEming.e@get2net.dk> skrev i en meddelelse

> [SNIP Jacob forklarer os hvordan Cancels virker og ikke virker]
>
> Nå, Armand.
> Så lærte vi det.

Jup!
Man bliver fandeme klog med tiden i denne gruppe!

--
Armand.

Fra : Jacob Bunk Nielsen

Dato : 08-03-04 10:29

"Flemming Nyboe" <flemREMOVEming.e@get2net.dk> writes:
> Jacob Bunk Nielsen <spam@bunk.cc> wrote...

> En kombination af uvidenhed og ydmyghed.

Den behøver du ikke at have over for OE

Et eksempel er faktisk dit eget indlæg, hvor OE har ombrudt citaterne
helt i skoven. Se fx det screenshot jeg har lagt på
<http://ting.bunk.cc/oe-bad.png>.
Efter jeg så kørte det igennem sådan en funktion i min newsreader der
lige tager sig af de værste OE-fejl, så ser det således ud
<http://ting.bunk.cc/oe-fixed.png>.

Ja, OE er mit bashing-objekt nr. 1 når det kommer til usenet. Det
program er simpelthen så defekt at det burde forbydes eller noget. Det
med citaterne er fx ikke det eneste der er galt med dit indlæg. Der er
heller ikke angivet hvilket tegnsæt der er brugt til at skrive det
med, hvilket fører til den evige problematik med at euro-tegn ikke
vises rigtigt.

Der er hjælp at hente til OE-folket på <http://kommunalbastards.org/oe/>.

.... jeg skal nok stoppe min bashing nu.

--
Jacob | ........@
Bandit 600 N | ......_[]-=*

Fra : g-mc

Dato : 04-03-04 22:35

> [...]
> de gode?
>
> vh SrS
>
> Jeg købte en Carberg hjelm!!... Og må mildest talt erkende det er noget
skrald!. Det var en hjelm til ca. 1200,- Jeg fik den for 750,- fordi
modellen var udgået, men den var sgu ikke en femmer værd, efter en uge gik
det første i stykker (den ene holder til visiret). Visiret var "ridsefast"
om det skal oversættes til Engelsk, vides ikke men efter 2 ture og aftørring
med fugtig blød klud og lunken vand, var de første 1000 små ridser
tilstede.. Så var der liige det med vindstøj, jeg købte hjelmen udelukkende
til vinterkørsel, og det er ikke gas at jeg faktisk fik sne ind i øjnene
imens jeg kørte med lukket visir ..osv osv. I det hele taget en dårlig
oplevelse. Men heldigvis kunne forhandleren sagtens se at den var gal, og
kviterede uden probs med en sprit nu Uvex Boss 3000. Se det er go' værksteds
humor/service!!
Det eneste der undrer mig med Uvex'en, er det dugfri visir? Det funker altså
ikke helt optimalt. Det er sikkert meget godt en kold sommeraften , men en
tåget vinterdag kan man altså ikke se en skid!.. men jeg har nu ikke tænkt
mig at brokke mig til forhandleren, han har sgu været "large" nok.
Mvh Jeppe.

Fra : Ukendt

Dato : 05-03-04 11:00

g-mc skrev i meddelelsen <4047a117$0$27394$edfadb0f@dread16.news.tele.dk>...

> [...]

>til vinterkørsel, og det er ikke gas at jeg faktisk fik sne ind i øjnene
>imens jeg kørte med lukket visir ..osv osv. I det hele taget en dårlig

Huh ? Så slemt ? Min Caberg "flip-up" er fra 97, og selvom det ikke er
nogen dyr luksushjælm, så er det da først nu her hvor jeg tog den frem igen,
at en fjeder hoppede af til lukkemekanismen. Visiret er det originale, og er
stortset uden ridser, det har altså også noget at gøre med, hvordan at man
behandler tingene Jeg vinterkørte også i starten jeg havde hjelmen, men
har nu aldrig oplevet sneen fyge ind. Men selvom pasformen er til mit
hoved, så støjer den meget, og ventilationen er ikke for snedigt indrettet.
Lidt billig ja, men dårlig kvalitet er nu ikke den oplevelse jeg har.
Og nu er den for gammel, (havde i grunden fortrængt hvor gammel ), så
nu skal jeg også ud for at sondere markedet !

mvh
Orla
, som skal have nye "klæder" samt hat. Det må blive en tysklandstur

Fra : Bjørn S

Dato : 04-03-04 22:48

"SRS" <SRS@os-fjern-mig.dk> skrev i en meddelelse

> Jysk MC center har f.eks. nogle CABERG hjelme, som ikke er så dyre. Men er
> de gode?

Jeg vil ikke udtale mig om den hjelm, da jeg ikke har prøvet en, men mindes
at der her inde blev nevnt et billig-mærke jeg ikke kan huske for et par år
siden hvor polstringen gav sig MEGET hurtigt, så hjelmen hurtigt blev for
stor.... Det er måske værdt at tage med i overvejelsene :-/

--
/Bjørn